borderliners??

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
zelfhater
Berichten: 9
Geregistreerd: 17-06-04

borderliners??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-04 11:31

zit op het moment behoorlijk in de knoop met m,n gevoelens,ik weet sinds kort dat ik niet gek ben.
maar ik lijd aan borderline.(voor mijn gevoel ben ik wel gek)
zijn er nog mensen hier die dat ook hebben??
hieronder een stukje over hoe ik me voel(niet zelf geschreven )

Borderline is soms één minuut me gelukkig voelen, intens, tevreden en dan weer die onrust.
Straffen moet ik, zeer voelen, ik voel niet, ik besta niet, ik ben niet.
Borderline is “laat me met rust”, “rot op” en tegelijk “bel, bel me”, “houd van me”, “geef om me”.
Borderline is niets kunnen beloven. “Ik bel je morgen” zei ik net tegen iemand, maar misschien wil ik morgen wel niemand spreken.
Borderline is niet durven dromen, niet aan een opleiding durven beginnen, ik kan niet garanderen dat ik het volhoud, zelfs niet een week.
Borderline is telkens maar uitleggen, verdedigen, schaamte.
Borderline is het verlangen naar chaos en het tegelijk haten.
Borderline is onzichtbare pijn.
Borderline is denken “jaja het zal wel, wat moet je van me” als je een glimlach ontvangt.
Borderline is toegeven aan iets liefs voor jezelf doen en met 20 in plaats van één plant thuiskomen en dan weer geen eten kunnen kopen.
Borderline is terugtrekken bij het eerste vermoeden van verraad.
Borderline is intens leven en intens dood willen om de paar minuten.
Borderline is angst.
Borderline is altijd zoeken naar prikkels, ruzie, alles wat me raakt en het vervolgens niet aankunnen.
Borderline is “red me” “neem de verantwoording over” en “blijf van me af, ga weg” in één zin.
Borderline is “unfähig zum leben”, een rare uitdrukking, “onmachtig” en “onwaardig” bedoel ik.
Borderline is verlangen naar een permanent kuuroord, niet die boze buitenwereld.
Borderline maakt eenzaam en rijk tegelijk.
Borderline maakt me stuk en heelt me.
Borderline……………
Ik heb het, haat het en omarm het.
Borderline, dat heb ik.

Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 11:52

Ik kan me voorstellen dat je je erg naar voelt en alles nog een plekje moet geven. Heb je begeleiding voor je borderlinestoornis?
Ik herken een hoop dingen die in het stukje geschreven staan, heb alleen geen borderline, maar een kwestie van dingen verwerken en op een rijtje zetten.
Bij de GGz(geestelijkegezondheidszorg) kan je veel informatie krijgen over borderline en zelfs ook therapieen, mocht je daarvoor open staan, want echt waar, je leventje kan heel veel fijner worden hoor, zelfs met je borderline. Neem lekker de tijd om alles te beseffen en vraag eens info op, wie weet helpt het je.
Sterkte!

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 11:55

Jeetje zeg.. Scheve mond weet even niet wat te zeggen.. en vind het mooi omschreven.

Je kan zoeken met de zoekfunctie omdat ik weet dat hier meerdere toppics over zijn geweest en er op bokt meer mensen zijn met borderline. Misschien kun je ze pb-en Verward

Hou je taai he!

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 11:57

Er zijn hier idd meer mensen met borderline. Ik heb er zelf helaas ervaring mee, iemand in mijn naaste omgeving heeft het. Het valt voor buitenstaanders helaas moeilijk te begrijpen...

Sterkte.

zelfhater
Berichten: 9
Geregistreerd: 17-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-04 12:01

ik sta op een wachtlijst voor een psyscholoog,maar dat kan nog een jaar duren.
m,n dokter wil direct al met medicijnen beginnen maar dat wil ik niet.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 12:02

zelfhater schreef:
ik sta op een wachtlijst voor een psyscholoog,maar dat kan nog een jaar duren.
m,n dokter wil direct al met medicijnen beginnen maar dat wil ik niet.


Huh waarom gaat dat wel een jaar duren Verward dat is toch te zot voor woorden Boos!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 12:03

Mijn stiefzus heeft het ook, ookal denk ze zelf van niet. Ik herken heel veel dingen die je zegt, met name: Borderline is “laat me met rust”, “rot op” en tegelijk “bel, bel me”, “houd van me”, “geef om me”. komt me erg bekend voor.
Sterkte ermee, als je zoekfunctie gebruikt, dan kom je wel meer topics over dit onderwerp tegen, misschien heb je er wat aan.

Sirius_

Berichten: 10949
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 12:03

mm.. ik herken me heel veel terug in je bovenstaande tekst.. scary.. Of.. ja gewoon onbekend..

zelfhater
Berichten: 9
Geregistreerd: 17-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-04 12:07

omdat er hier in deze regio te weinig hulp is he,iedereen zit al volgeboekt.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 12:48

Volgens mij zijn medicijnen noodzakelijk bij borderline. Door wie is dit bij jou vastgesteld?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 12:58

Ik ken iemand uit mijn omgeving die ernstig voldoet aan het geschetste stukje hierboven. Ik heb de term ook al vaker horen vallen. Het is aantrekken en afstoten, soms niet te volgen zo snel achter elkaar. Erg lastig, en moeilijk te begrijpen door anderen.

Waarom wil je er geen medicijnen voor? Het lijkt mij dat die je juist een beetje kunnen ondersteunen, door zowel de pieken als de dalen wat af te vlakken?

meis_lief

Berichten: 496
Geregistreerd: 15-02-04
Woonplaats: Haren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 12:59

medicijnen zijn niet noodzakelijk. Sommige mensen redden het zonder. Sommigen gebruiken eerst medicijnen en stoppen ermee omdat het na een korte periode al beter kan gaan (that's me!) en sommige gebruiken ze wel. Is heel erg van jezelf afhankelijk. Mijn huisgenoot heeft een tijd aan de oxazepam(kalmeringsmiddelen), maar is ermee gestopt. Ik heb een tijd anti-depressiva gehad, maar dat werkte niet voor mij. Ik werd suf en niks drong tot me door, vooral geen gevoelens van anderen, waar ik normaal heel gevoelig voor ben

meis_lief

Berichten: 496
Geregistreerd: 15-02-04
Woonplaats: Haren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 13:02

Borderline

Borderline is een persoonlijkheidsstoornis die ernstige beper-kingen kan geven aan degene die hieraan lijdt. Mensen met Borderline hebben vaak last van een reeks symptomen. Voor velen is het leven erg onaangenaam.

Officiële symptomen zijn;


zwart-wit denken
stemmingswisselingen
impulsiviteit
moeilijk contact kunnen leggen
moeilijk alleen kunnen zijn
woede uitbarstingen
dreigen met zelfdoding, alsmede zelfverwonding, alcohol- en drugsmisbruik, eetstoornissen, gok- en koopverslaving, dissociatieve en psychotische verschijnselen.
Dissociatie is een veranderde bewustzijnstoestand. Omstanders kunnen dit verschijnsel vermoeden als iemand er niet helemaal bij is, een afwezige indruk maakt, niet helder of adequaat rea-geert. Niet alle afwezigheid is overigens dissociatie.

De binnenwereld ziet er anders uit;
angst, soms door agressie bedekt
eenzaamheid, zelfs in gezelschap
leegte, niet weten wat je wilt, voelt of vindt
een kloof tussen gevoel en verstand
overspoeld raken door heftige emoties, waar je niets mee kan en die moeilijk te verdragen zijn
relaties niet kunnen aangaan en/of kunnen volhouden, ook met betrekking tot werk
periodes van depressie, enorme spanning en weinig gevoel van eigenwaarde.

Overigens hoef je niet aan alle criteria te voldoen om borderline te hebben en geen enkel criterium op zich is specifiek voor borderline.

Verwijzing

Niet alle mensen met Borderline hoeven opgenomen te worden of op een andere manier gebruik te maken van de geestelijke gezondheidszorg. Onze ervaring heeft geleerd dat niet alleen de psychiatrie oplossingen biedt voor Borderline, maar dat er ook andere vormen van hulpverlening goed kunnen werken zoals gesprekstherapie, psychomotorische therapie, haptotherapie, de Linehan-methode en de lotgenotengroepen. Indien nodig wil de stichting mensen met Borderline door kunnen verwijzen naar (goede) hulpverleners.

Er is in samenwerking met de familie organisatie en de hulpverlening, waarmee wij geparticipeerd zijn in het Triade-overleg, hard gewerkt aan een goede sociale kaart, zodat duidelijk is waar goede behandelmogelijkheden zijn voor Borderline.

Wij kunnen suggesties geven, de keuze is aan jezelf. En wat voor de één een geschikte hulpverlener of therapie is, is het soms voor de andere niet. Zo langzamerhand beginnen zich meerdere vormen van behandeling van borderline te ontwikkelen. Een hele goede zaak!



van de site http://www.stichtingborderline.nl

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 13:08

zoals ik het nu lees heeft iemand in mijn hele naaste omgeving dit ook, lijkt het wel.. die persoon is voor zover ik weet depressief of manisch depressief maar moet zeggen dat dit nog veel meer overeenkomt met die persoon Scheve mond aantrekken en afstoten, dreigen met zelfdoding en sinds kort zelfpijniging, alcohol en drugsmisbruik alles wat hier staat heeft hij Verdrietig en nog erger hij wil niet geholpen worden en de medicijnen gebruikt hij ook niet en zelfs de psychiaters luisteren amper naar hem en vinden dat ze hem niet meer kunnen helpen.

Het doet me heel veel pijn en ik kan hem niet helpen want zodra ik zeg dat ik hem wil helpen gaat hij schreeuwen en stoot hij me af en dat doet me veel pijn om hem zo weg te zien zakken... het is zo'n leuk en lief joch en eigenlijk een heel zacht karakter maar hij redt het niet in deze harde wereld.

meis_lief

Berichten: 496
Geregistreerd: 15-02-04
Woonplaats: Haren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 13:25

borderliner is gewoon een extreme vorm van bindingsangst en verlatings angst. Je durft niemand dichtbij je te laten, maar als iemand dichtbij je is, durf je hem niet meer los te laten, want dat is dan alweer de zoveelste die je verlaat. Ten minste zo is het bij mij.
Ik heb er met mensen over gepraat(mijn nu ex-vriend doet spw en had veel contacten) en ze zeggen dat het veroorzaakt wordt door dingen die je hebt meegemaakt, maar dat je er wel van je geboorte af aan al een grotere aanleg voor hebt.

flubber
Berichten: 261
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 17:07

mijn vader heeft borderline in n ergere vorm(weten we nu sinds n paar jaar) en heeft verschrikkelijk veel last van woede-aanvallen(agressief) en impulsieve handelingen(stapt spontaan op t vliegtuig en dat soort dingen,ook al heeft ie t geld niet.Voelt zich op dat moment super-gelukkig,maar later weer niet)Omdat mijn vader volwassen is kunenn ze hem niet dwingen tot n opname(hun advies was nl dat mijn vader medicijnen zou krijgen en opgenomen moest worden omdat ie n gevaar voor zichzelf is en anderen tot wanhoop drijft)Hij is ook n beroepsmatige leugenaar(liegt en bedriegt zo erg dat hij t zelf gaat geloven)Ik heb een jaar geleden besloten(na heel veel denkwerk en n hoop tranen)om afstand van hem te nemen en heb hem nu dus al maanden niet meer gezien.Ik kon gewoon die constante spanningen en agressie niet aan.(liep ook constant te stoken in relaties,..hij weet je ook constant geestelijk te kwetsen zodat je je erg depri gaat voelen.Hij pakt je zogezegd op je zwakke plekken)Ik weet dat hij het niet expres doet,maar dat ie gewoon ziek is,maar mijn geluk en dat van mijn dochtertje werd zodanig beinvloed dat ik geen normaal leven meer kon lijden met hem in de buurt.Ik heb hem nu dus al een tijd niet meer gezien en de rust is weergekeerd in mijn huis.Voel me nu een stuk beter hoewel ik hem toch wel mis,maar heb totaal geen spijt van mijn beslissing om t contact te verbreken.Heb hem wel gezegd dat zodra hij hulp zoekt hij altijd weer mag komen!! .Het is nu aan hem.Er zijn dus wel mogelijkheden om de borderline onder controle te krijgen!!!Het is alleen aan jezelf wat je ermee doet.Neem je de hulp aan of kap je t af?Dus bij deze:borderliners,...neem aub hulp,...is het niet voor jezelf(omdat je denkt t niet nodig te hebben)doe het dan voor de anderen in je naaste omgeving!!

zelfhater
Berichten: 9
Geregistreerd: 17-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-04 17:08

het is vastgesteld door een psygotherapeut, mijn moeder wist al dat ik een gedragsstoornis had, ik heb namelijk ook add(kan er ook nog wel bij)
maar heeft dat altijd voor mij verzwegen.
ben er perongeluk achtergekomen( van de add),en ben me erin gaan verdiepen
dus ik weet het nu pas na 21 jaar.
ik heb dus 21 jaar gedacht dat ik gek was!

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 17:19

Ik heb ook borderline en je kunt er goed mee leren leven. Ik ben er een jaar voor opgenomen geweest. En dat heeft me veel goed gedaan.

Een jaar wachten is echt te lang hoor. Heb je al een intake gehad? Dat moet eerst voordat je ze je op de wachtlijst zetten. Zo kunnen ze ook zien of er haast achter zit.

Zelf gaan bellen dus.

Mellow

Berichten: 6468
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 17:26

ik heb het waarschijnlijk.
maar bij mij mag het nog niet vastgesteld worden omdat ik te jong ben.
de ene keer weet ik het zeker dat ik het heb en de andere keer wil ik het niet hebben.
ik ben in therapie en daar denken ze dat ik het ook heb.
ik kan me heel goed vinden in de dingen die jij opschreef.

maar omdat ik nog maar 16 ben en veel mensen zeggen ja het is dit en dat en zus en zo.
ga ik twijfelen.
ik word soms helemaal gek en wil dan niet meer leven.
het doet verdomde pijn.

ik heb ook een kennis die het heeft en ik praat veel met haar.
we hebben veel dingen gemeen.
hier thuis escaleerd de boel ook vaak door mij en om mij.
bij mij is het nog niet vastgesteld en dat is heel moeilijk want ik kan niet zeggen dat me wat ''mankeerd'' maar ik kan ook niet zeggen dat het goed met me gaat want dan zou ik liegen.

ik hoop dat ik over 2 jaar meer duidelijkheid heb.
ik heb wel in hetzelfde parket als jou gezeten want eerst werd er bij mij vastgesteld dat ik depressief was.

en toen ontmoette ik die vriendin van me en zij vertelde ee over en ik vertelde vaak hoe ik me voelde en toen heb ik op een dag gevraagd aan haar of dat mijn gevoel met haar gevoelend overeen kwamen en ze zei dat ik best wel eens borderline kan hebben.

ik hoop dat het niet al te vaag is opgeschreven maar ik wil gewoon duidelijk zeggen dat het bij mij niet gaat om een paar symptomen en het labeltje borderline, er zit dus meer achter.

want het gebeurd vaak door mensen als iemand er wat over verteld, goh ik heb ook een paar van die symptomen zou ik het ook hebben?
maar met een paar symptomen ben je er niet.
het ligt namenlijk veel dieper.

aan jou wil ik je heel veel sterkte wensen.
ik hoop dat je goed word geholpen.

zelfhater
Berichten: 9
Geregistreerd: 17-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-04 18:21

ik snap wat je bedoelt tonger.
heb net weer een tegenvallertje gehad,ga niet in details treden.
maar het heeft met geld te maken,ik zit nu weer helemaal in de put he!!!
10 minuten geleden wou ik van het dak afspringen! was helemaal hystrisch,maar ik weet dat ik dat niet moet voor mijn omgeving er zijn wel mensen die van me houden.geloof het of niet.

meis_lief

Berichten: 496
Geregistreerd: 15-02-04
Woonplaats: Haren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 18:32

ik ken het precies Tonger, ik ben ook te jong om het officieel bij vast te stellen, maar na een hoop gesprekken me de huisarts heeft ie me wel gezegt dat het zo goed als zeker is.
De laatste tijd gaat het wel weer even goed, of ik probeer me het in elke geval zelf aan te praten...

zelfhater, ik wens je sterkte, echt heel veel sterkte!! Er is goed mee te leven, dat weet ik zeker, maar je moet wel zelf echt willen inzien dat het niet goed met je gaat. Niet de schuld op anderen afschuiven, maar toegeven dat het zo niet gaat en blijven proberen!! Nooit opgeven!

_Romana_
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 18:36

precies wat mijn moeder heeft, alles gewoon! Echt herkenbaar, dat impulsieve die stemmingsswisselingen zo herkenbaar en zo moeilijk mee om te gaan. Mijn moeder heeft alles, maar goed dat is dan een extreme patient.. Scheve mond Ik spreek haar ook niet meer, vond t moelijk om te leven met zo´n stemmingswisselend en liegend persoon.. Misschien over een paar jaar...

_Romana_
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 18:39

Dat van die aankopen!! Dat is dus helemaal waar, mijn moeder had een gat in haar hand. OOk die agressiviteit, echt een deur inzagen gewoon om bij mijn vaders spullen te komen. En 23 keer laten opereren zonder verdoving omdat ze het in haar rug had, waarvan een aantal gewoon niet nodig waren, dat doe je toch niet! maar zij wel! En eetproblemen zijn ook kenmerken, had zij dus ook! Vrat alles maar was graatmager..Nouja het is zo´n verhaal, heb zo´n gekte meegemaakt niet te beschrijven gewoon, gelukkig is t nu een beetje rustig weer.. Tot ze zoals nu weer op komt duiken Scheve mond

MiekSpeciaal
Berichten: 2813
Geregistreerd: 28-05-03
Woonplaats: Den-Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 22:03

Ik herken me ook heel erg in dat gedichtje, maar om nou te zeggen dat ik borderline heb.. Dat nou ook weer niet direct denk ik.
Ik heb er aardig wat over gelezen en het klinkt gewoon echt heel moeilijk. Heel veel sterkte ermee meisje Ach gut

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 22:35

Ik heb ook Borderline. Bij mij is het al een hele tijd geleden vastgesteld, toen ik 17 was. Of tenminste, de eerste diagnose was manisch depressief, later hebben ze er borderline van gemaakt.
Ik herken mezelf heel erg in jouw 'gedicht', behalve dat ik niet automutileer. Verder klopt alles.
Ik heb erorm veel moeite om mezelf ertoe te zetten iets te doen, ergens mee te beginnen. Vooral opleidingen, werk e.d. ik kan gewoon simpelweg niet zeggen of ik het vol ga houden. Dat zorgt voor heel erg veel onbegrip in mijn omgeving, ik ben al voor lui betiteld, voor nietsnut, etc. Terwijl ik het zó graag zou willen.....
Ook in relaties met mensen, het ene moment MOETEN ze bij me zijn, het andere moment jaag ik ze weg. Ook kan ik ontzettende woede-aanvallen hebben, waarbij letterlijk alles eraan gaat, compleet hysterisch. Dat is eigenlijk met alle emoties, het is alles of niets. Heel intens of juist helemaal niets voelen.
De meeste mensen uit mijn omgeving weten het niet eens, ik ben een ster geworden in toneelspelen en smoezen verzinnen. Als ze het eenmaal weten geloven ze het niet.
Mijn hoofd is, net als mijn leven, een constante chaos.