[INFO] Welk objectief moet ik kopen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JW18

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 13:57

@laudau, deze lenzen vervormen wel wat, maar opzich valt het mee. Daarnaast is het in PS weg te werken.

@Fairytail, wil je je huidige lenzen aanhouden?
Misschien is de Canon 135 f2L USM. iets voor je.
Voor portretten en binnenbak zeer geschikt ( lichtsterk, mooi bokeh, zeer snelle AF en wide-open al erg scherp). Daarnaast kun je er nog een 2x extender ( meer mm's ) of een setje tussenringen voor macro erop schroeven.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 14:37

Klinkt interessant JW wat is de prijs van dit objectief of weet je dat zo snel niet?

Ik heb mijn objectieven wel gekocht om voorlopig te houden of er moet iets beters zijn wat ik kan en wil betalen Knipoog Mijn tele objectief hou ik voorlopig zeker aan. Zijn macro tussen ringen duur?

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 15:06

ik kom even binnen vallen hier in dit topic!
ik heb vorig jaar een fuji finepix 6500fd gekocht omdat ik dacht dat dat een makkelijk opstapje naar een slr zou zijn, en zou ik niet het gedoe hebben van losse lenzen enz.
alleen kan ik totaal niet omgaan met dit ding, heb er constant ruzie mee, ik snap echt niets van dit ding. terwijl ik zo af en toe een slr in mn handen heb (afgelope week regelmatig foto's gemaakt met een canon 450d) en dat gaat toch echt wel 100x beter.
Dus nu wil ik toch de overstap gaan maken naar een slr, alleen nu komt het probleem.
ik heb echt 0.0 verstand van lenzen/objectieven.

Wie kan mij een uitleg geven over wat al die getallen betekenen en waar ze voor staan (bijv 15-88 mm) ?
ik heb ooit wel een keer een uitleg gelezen, maar die kan k niet meer terug vinden. dus een site met een goede uitleg is ook welkom!

Suus__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 15:22

@ Zwitsal Lachen
Ik heb een 55-200mm Canon-Sigma 4.0-5.6 lens
55(dit is wat de lens van zichzelf al heeft ingezoomt en wat je niet kan uitzoomen. 55mm is ongeveer 2á3 meter). 200mm is wat je zelf nog kan instellen, Canon Sigma spreekt voor zich Knipoog en 4.0-5.6 is het diafragma als je niet heb ingezoomt kan je diafragma op 4.0 ga je tot het uiterste dan krijg je een 5.6 diafragma en daartussen naatuurlijk nog verschillende diafragma's Knipoog Als diafragma je niks zegt moet je anders even op wikipedia of iets kijken Lachen
Verder weet ik al die andere dingen als 'USM' ook niet pricies een 'I' of 'II' of meer 'I's' is der versie Knipoog

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 15:34

Canon-Sigma bestaat niet. Het is een Sigma lens met een Canon-vatting.

USM is een Canon-term en zal je dus alleen bij Canon-lenzen tegen komen (dus niet bij Tamron, Sigma etc). Dat is een motor waarmee je lens scherp stelt. Zou ik áltijd aanraden!

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 15:44

oke dus, hoe groter het verschil bijvoorbeeld tussen de 50-200 , hoe meer je kan inzoomen. dus een 50-200 is een betere zoomlens dan 50-80 (ik noem willekeurig wat getallen).

diafragma weet ik wat t inhoud, maar bijv een diafragma van max 5.6 is toch niet echt groot? of ligt dat aan mij?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 15:48

Meer zoom is niet per definitie beter (eerder tegenovergesteld).
Maar hoe groter het getal, des te verder je inzoomt ja.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 16:09

manzano schreef:
Meer zoom is niet per definitie beter (eerder tegenovergesteld).
Maar hoe groter het getal, des te verder je inzoomt ja.

ah oke, dan weet ik nu in ieder geval een klein beetje wat de namen van die lenzen betekenen ^^
was IS niet Image Stabelizer? (hoe schrijf je dat eigenlijk?:P)

JW18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 16:22

Fairytail schreef:
Klinkt interessant JW wat is de prijs van dit objectief of weet je dat zo snel niet?

Ik heb mijn objectieven wel gekocht om voorlopig te houden of er moet iets beters zijn wat ik kan en wil betalen Knipoog Mijn tele objectief hou ik voorlopig zeker aan. Zijn macro tussen ringen duur?

De prijs weet ik zo niet, maar is vast wel te vinden op internet. Ik meen dat die lens iets van 750 Euro kost, maar dan heb je wel zo ongeveer het beste objectief wat er is. Haha!

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 17:21

Hij is dik 900 euro Nagelbijten / Gniffelen Dat is momenteel een beetje hoog gegrepen. Ik ben opzoek naar een tussen objectief voordat ik klaar ben met school en ga werken en ik dus geld heb Tong uitsteken

Wat voor tussen ringen moet je dan hebben? Zit te denken aan een 85 mm objecief en dan tussen ringen (staat er een tweede hands bij konijn)

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 21:44

ben ik weer..
ik heb besloten dat ik aan de standaard kitlenzen die bijv bij canon worden geleverd niet zoveel ga hebben. (afgelope paar dagen met een canon 450d en kitlens gefotografeerd, en had er toen al niet genoeg aan).
mij word een 18-200 lens aangeraden.
maar ik word helemaal gek hoeveel soorten 18-200 lenzen er wel niet zijn.
Tamron, sigma, canon, wel IS geen IS. pff..
Mijn tante raad me aan om een lens van canon zelf te nemen als ik een body van canon neem, en dan met IS. maar dat ding is echt kanonne duur. Heeft die canon les echt zoveel meer voordelen tov andere 18-200 IS lenzen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 21:46

Zwitsal, wat stond je precies tegen aan de kitlens? Over het algemeen is de kitlens kwalitatief (een stuk) beter dan de 18-200's die door de diverse merken op de markt zijn gebracht. Van een 18-200 hoef je echt geen kwalitatieve hoogstandjes te verwachten.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 21:55

vooral het beperkte zoom bereik. dat is, naar wat ik hierboven begreep, een stuk beter met een 18-200.
zag ook een 18-300 staan, maar hoorde dat je daar wel leuk mee kan zoomen, maar dat je daar met portret foto's niets aan hebt.

bovendien heeft mn tante waarschijnlijk nog een kitlens voor canon liggen die ze niet gebruikt op dit moment. dus dan zou het sowieso zonde zijn om er nog een kitlens bij te nemen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 21:55

Klopt het dat objectieven redelijk prijs/waardevast zijn, en dus dat de winkelprijs ook niet zo sterk daalt (als bij bijvoorbeeld camera's)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 21:58

Zwitsal schreef:
vooral het beperkte zoom bereik. dat is, naar wat ik hierboven begreep, een stuk beter met een 18-200.
zag ook een 18-300 staan, maar hoorde dat je daar wel leuk mee kan zoomen, maar dat je daar met portret foto's niets aan hebt.

bovendien heeft mn tante waarschijnlijk nog een kitlens voor canon liggen die ze niet gebruikt op dit moment. dus dan zou het sowieso zonde zijn om er nog een kitlens bij te nemen

Het klopt dat je met een 18-55 veel minder ver kunt inzoomen dan met een 18-200, alleen is het jammer dat dat nogal ten koste gaat van de kwaliteit van de lens. Kun je niet de 18-55 van je tante overnemen, een camera zonder kitlens kopen en er een 55-200, 55-250 (aanrader als het gezien je budget past!) of 70-300 bij kopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 22:00

_Tessaa schreef:
Klopt het dat objectieven redelijk prijs/waardevast zijn, en dus dat de winkelprijs ook niet zo sterk daalt (als bij bijvoorbeeld camera's)?

Winkelprijzen dalen inderdaad niet zo sterk. Wel zul je zien dat een lens die wordt opgevolgd door een nieuwe lens goedkoop in de uitverkoop zal gaan. Zo werd bijvoorbeeld de Canon 28-70 opgevolgd door de 24-70.

Verder daalt 't vaak wel iets, maar de richtprijs zal ongeveer gelijk blijven. De 70-200 F2.8 IS USM van Canon is bijvoorbeeld wel behoorlijk in prijs gezakt over 't afgelopen jaar (oid). Geen idee wat daarvan de oorzaak is... Populariteit? Kredietcrisis? Geen idee.

Verder behouden lenzen over het algemeen goed hun waarde. Voor een tweedehands lens zul je vaak 60-75% van de nieuwprijs betalen, ongeacht of de lens 3 maanden oud is of 10 jaar.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 22:44

En wat was ik blij dat de 70-200 F2.8 IS USM gezakt was, hahaha, heb hem toen direct gehaald Lachen

Maar lenzen zijn inderdaad behoorlijk waardevast. Heb pas mijn sigma lensje verkocht voor 3/4 van de nieuwprijs, lens was 2 jaar oud (en in perfecte staat)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 22:51

Ik was er minder blij mee Huilen van het lachen (aangezien ik hem ervoor gekocht heb Clown )

@zwitsal: Ik zou idd zoals nouks zegt gaan voor een combi van 2 lenzen ipv een 18-200.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 00:37

18-200 is leuk voor vakantie zoals in de beschijving soms al word gezegt. Een licht objectief met goede kwaliteiten. Wil je meer en niet snel weer iets anders kopen wat aan je eisen voldoet kun je beter aan twee lensen denken.

Ik moet met mijn eisen ook 2 objectieven erbij kopen of toch maar tussen ringen en 1 objectief. Heb nu 2 objectieven en een converter Knipoog

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 00:52

hmm moeilijk moeilijk..
de een zegt: de 18-200, die is fijn voor dichtbij, en veraf. hoef je ook niet telkens te wisselen.
de ander zegt, beter 2 aparte objectieven kopen.

en wat vinden jullie dan (als ik ga voor 2 aparte objectieven) van de combi kitlens (18-55) en een tamron 70-300.

is een tamron lens een minder goede keuze (puur naar de kwaliteit kijken) dan een sigma of een lens van canon zelf?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 00:55

Ik vind zelf van wel, dat de kwaliteit van tamron een stuk minder is dan van canon.. of sigma..
Maargoed daar is de prijs ook naar.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 10:51

Als je geen lenzen wilt wisselen moet je niet aan een SLR beginnen.
Ik heb een 18-250 voor op vakantie omdat ik dan mijn dure objectieven niet mee wil nemen, maar verder komt die lens echt nooit m'n tas uit

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 11:47

Tamron heeft een paar goede objectieven maar is toch minder in kwaliteit dan Sigma of Canon. Zeker als je voor licht sterke objectieven wil gaan. De kitlens kun je prima aanhouden mits hij je natuurlijk soms te kort komt in bepaalde situaties

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 12:41

Mensen hier bekend met de winkel en kamera express?
Heb bij deze 2 winkels namelijk een lens gezien die ik wel erg graag wil Knipoog

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 13:02

bij kamera express heb ik alleen ervaring met extra accu's en geheugenkaartjes Lachen