wedstrijd springen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
_Romana_
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-03-04

wedstrijd springen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-04 15:14

Ik weet niet precies waar dit moet staan maar goed..
Omdat ik de dressuur ecen zat ben en wat minder dressuurwedstrijden wil gaan starten ga ik toch maar eens springen Schijnheilig
Maar daar had ik een aantal vraagjes over:

Moet je perse een wit shabrak en een wedstrijdjasje aan??
Moet hij nou ingevlochten worden of niet
moet je een protector om?? Alleen bij cross toch??
en de hoogte van de B voor een D pony is toch 80 of 90 cm ?? En hoe verder??
Als je foutloos bent heb je twee winstpnt en als je een balk hebt of meerdere, hoe zit t dan??
Kun je met de barrage winstpunten halen?? dat gaat toch alleen voor de prijs..

Nouja ik wil ook gewoon weten hoe je moet beginnen met groeten en alles en hoe het zit met je stijlpunten enz..

Haha!


Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 15:29

Wit shabrak is niet verplicht, bij de pony's gewoon clubtenue.
Invlechten hoeft niet.
Protector ook niet.
Veiligheidscap wel.
80 cm barrage 90 cm.
Foutloos en voldoende voor stijl 2 winstpunten.
Tot 4 strafpunten en voldoende voor stijl 1 winstpunt.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 15:29

Oja barrage is voor de prijs inderdaad.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

_Romana_
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-04 15:38

ok maar ik rijd niet bij een ponyclub, ja wel dat deel vd club maar t is een oude nvb club ofzo ( iets in die trant) iig je hoeft dus niet een jasje vd club ofzo aan, je mag alles zelf weten vandaar mijn vraag...

Maartje__

Berichten: 7413
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 15:38

Je komt in galop de ring binnen, maakt een rondje. Laat hem netjes stilstaan en je groet, zegd je startnummer/naam. Daarna galoppeer je netjes aan, maak je nog een rondje door de ring, en daarna begin je.

Barrage op stijl. Ook weer in galop binnenkomen, netjes stilstaan, en probeer wel iets kortere lijnen te rijden dan normaal, maar het hoeft niet extreem, het geen tenslotte niet om tijd.

Trek je pony niet om, maar maak mooie, vloeiende lijnen. Rij de wendingen goed uit, en probeer niet rond te racen. Rij gewoon een lekker constant tempo. En als je een balk hebt, niet achterom kijken, gewoon lekker doorrijden. Ook als je in de verkeerde galop zit, niet van galop wisselen. Je mag wel changeren, maar niet in draf overgaan, zo haal je je pony uit zn ritme.

Enjoy the little things. One day you will look back and realize they were the big things!

_Romana_
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-04 15:38

en hoe zitten de hoogtes verder, bij verdere klassen en hoe zit t met je stijlpunten en het groeten enz??

_Romana_
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-04 15:39

oeps te late reactie van mij Clown

Maartje__

Berichten: 7413
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 15:41

hoogtes:
pony's (in CM)
B: 80 -90 (barrage 90 dus)
L: 90-100
M: 100- 110
Z: 110-120
ZZ: 120-130

Enjoy the little things. One day you will look back and realize they were the big things!

_Romana_
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-04 15:42

barrage gaat toch om tijd of niet?? wat gaat er nou om tijd en wat niet?? Maar waar baseren ze je stijl op?? hoe je erop zit ( wat vinden ze goed) En qua rijden gewoon goede lijnen enz.. Ja heel dom ik weet t maar je hoeft toch niet persé een galopwissel te maken ofzo, tis wel handiger voor je paard misschien, net zoals die galopsprongen tellen, dat hou ik niet bij hoor, Clown mijne springt toch alles, Schijnheilig hoe ik ook uitkomt (dat regelt hij voor me) Bloos!

Maartje__

Berichten: 7413
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 15:43

je wordt beoordeeld op
1. binnenkomen
2. wijze van rijden
3. houding en zit van de ruiter

Enjoy the little things. One day you will look back and realize they were the big things!

_Romana_
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-04 15:44

ok Haha! ( ik stel voor springruiters misschien domme vragen , maar heb er totaal geen verstand van Cool )

Maartje__

Berichten: 7413
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 15:44

In de B gaat de barrage om stijl. Dus er wordt eerste gekeken naar het aantal strafpunten (kun j krijgen door balken weigeringen of tijdsoverschreiding), en daarna naar de stijl

In de B dus barrage op stijl
L t/m ZZ op tijd.

Enjoy the little things. One day you will look back and realize they were the big things!

Maartje__

Berichten: 7413
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 15:45

Als je meer moet weten, kun je me even pb'en of toevoegen op msn...

Enjoy the little things. One day you will look back and realize they were the big things!

_Romana_
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-04 15:45

ok..

_Romana_
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-04 15:46

alleen nog wat in mijn laatste vragen stukje stond.. Tong uitsteken Verder weet ik niet wat ik eigenlijk nog moet weten Haha! Weet jij nog wat?? startkaar5ten , startcoupons??

Maartje__

Berichten: 7413
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 15:47

Nee, je hoeft niet perse galopwissel te maken, natuurlijk ziet het er beter uit als je in de goede galop zit. Maar ga niet draven, haal je hem helemaal uit zn ritme.

Gallop sprongen tellen, weet je wel hoe dat moet? Bijv tussen dubbels?

Enjoy the little things. One day you will look back and realize they were the big things!

Maartje__

Berichten: 7413
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 15:49

En niet teveel springen in de ring, heeft echt geen nut. Gewoon paar keer laag kruisje, en daarna langzaam opbouwen tot oxer/steil van 80 cm.

Enjoy the little things. One day you will look back and realize they were the big things!

_Romana_
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-04 15:50

nou, niet echt, maar je ziet mensen ook altijd van die passen tellen enz.. Ik snap dat je dat moet weten om uit te komen ofzo maar of ik het nodig heb?? heb je dat altijd nodig, dat snap ik dus niet.. Zoals ik net al zei mijne springt toch wel, ook al moet ik een superkrappe bocht maken en kom ik superschuin op de hindernis, of als ik bijv niet uitkom dan maakt hij een reuzesprong of iets dergelijks, hij zal nooit weigeren!

voor hem is de B trouwens een eitje..., lager dan de B huppelt hij overheen.. stapt er zowat overheen

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 15:52

Galopwissel hoeft niet, mag ook gewoon je pony terugnemen in draf en dan de goede galop pakken. Verkeerde galop kost stijlpunten. Probeer na de hindernis gewoon altijd in de goede galop te landen. (Kijk in de richting waar je heen wil, dan pakken de meeste pony's de goede galop wel)

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)


Maartje__

Berichten: 7413
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 15:53

Galop sprongen tellen. Even meten (dus even kijken hoeveel passen zeg maar) hoeveel meter er tussen 2 dubbels zit. Meestal is dat 9 meter.

Dan haal je er 3 meter vanaf (hij komt na de hindernis 1,5 meter neer, en zet 1,5 meter voor de volgende hindernis af).
En hou je dus nog 6 meter over, 1 galop sprong is (bij de gemiddelde pony, is dus bij elke pony anders) 3 meter.
Dus 6 gedeeld door 3 is 2 galopsprongen.

Maar de galop sprong dat je neer komt tel je niet mee, dus je springt komt neer (galopsprong 0), maakt gallopsprong (gallopsprong 1) maakt nog een gallopsprong (sprong 2) en zet dan af.

Heel vaag uitgelegt, ik weet het.

Enjoy the little things. One day you will look back and realize they were the big things!

_Romana_
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-04 15:55

ok, snap t wel, heb wel ff moeite om met de muziek hier t tot me door te laten dringen.. Maar wat ik dus nog niet snap is moet je dat altijd tellen, of kan je je pony dat gewoon laten doen ( automatisme) of kijken ze daar ook naar?? En vanaf welke klasse krijg je ongeveer waterbakken en hoe spring je die??

Maartje__

Berichten: 7413
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 15:56

Galopsprongen tellen, heb je nodig om een goede afstand voor de hindernis te komen. Nu is het nog niet echt heel belangrijk voor je, maar later wel. (als je hoger gaat springen). Want als je geen goede afstand hebt, kun je te dicht onder de hindernis komen of te ver af, waardoor je dus een balk hebt.

Enjoy the little things. One day you will look back and realize they were the big things!

_Romana_
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-04 15:56

ok, dat is me dus duidelijk nu Haha!

Maartje__

Berichten: 7413
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 15:57

Waterbakken vanaf L pony's, wel overbouwde waterbakken, dus met een hindernis erboven. Ik geloof pas vanaf Z gewone waterbakken, zonder hindernis erboven dus.

En gallop sprongen tellen, is voor jouw nog niet echt noodzakelijk in de B.

Enjoy the little things. One day you will look back and realize they were the big things!

_Romana_
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-04 16:01

ok, waterbakken waar geen hindernis bovenstaat lijkt me wel moeilijk.. Maar goed ik ben voorlopig nog lang geen Z en denk ook niet dat ik dat durf, t is best hoog.;.. En zoals ik al zei mijne springt altijd en soms moet hij dan een grote sprong nemen waar ik niet op berekent ben en dat vind ik altijd een beetje eng, maar goed dat inzicht komt hopelijk vanzelf wel..


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ctje5 en 6 bezoekers