Motor rijbewijs ?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
minkieboy

Berichten: 1722
Geregistreerd: 19-10-01
Woonplaats: Friesland

Motor rijbewijs ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-04 13:48

Wie heeft er hier een motor rijbewijs?
Ik zit er namelijk over te denken om ook maar eens voor het motor rijbewijs te gaan,we hebben net een andere motor gekocht en ja achterop zitten is wel leuk maar het begint natuurlijk steeds meer te kriebellen om zelf ook maar eens voor het rijbewijs te gaan.
Nu vraag ik hoe lang hebben jullie er ongeveer over gedaan om het rijbeijs te halen,en was het nou echt moeilijker dan het autorijbewijs ?

[edit] Overdosis vraagtekens uit titel verwijderd
Oscar [/edit]

kim22
Berichten: 43
Geregistreerd: 07-04-04
Woonplaats: egmond aan den hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 13:55

mn vriend is op dit moment bezig, hij heeft twee lessen gehad en volgens de instructuur zit hij al op examen niveau. dat komt wel omdat hij altijd schakelbrommers heeft gereden. maar hij zegt dat het best makkelijk is er zijn gewoon wat dingetjes die je even door moet hebben. hij vond wel dat je veel meer bezig bent met opletten dan in de auto.
hij is wel gezakt voor zn theorie maar dat kwam omdat hij alleen de oefen examens had gemaakt en niet het boekje had gelezen en de oefen examens zijn toch iets anders. het zijn wel veel open vragen dus das wel lastig.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 14:18

Ik ga er in juli mee beginnen, mijn vader moet de 30e juni op voor zijn examen en ik ga er gemakshalve vanuit dat hij het haalt Lachen Ik heb iig al een paar keer vanaf de grond geoefend omdat mijn paps momenteel alleen onder begeleiding les mag geven, maar lopen is best zwaar Scheve mond

In juli of augustus maar eens bellen voor een theorieexamen, ben al aardig op aan het schieten met de theorie uit 't boekje Can't wait to drive...


Volgens mijn vader is het behoorlijk moeilijk, de ene is met 20 lessen klaar, de andere met 80. Gemiddeld kon je toch wel op een 30 a 40 lessen rekenen. Rijden op een motor is moeilijker dan met een auto, je moet je evenwicht houden en je moet veel meer rekening houden met je medeweggebruikers. Met je auto vol in de ankers of uitwijken is niet zo rampzalig, maar op een motor kan dat wel enorme gevolgen hebben...

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 14:33

Aan de ene kant zou ik het wel willen, aan de andere kant vind ik het te gevaarlijk. Op dit moment slaat de wijzer door naar de "nee"-kant.

Chica

Berichten: 12272
Geregistreerd: 04-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 14:48

Ik heb mijn motor rijbewijs al bijna 10 jaar en heb nadat ik het haalde direct ook een motor gekocht waar ik een jaar of 4 veel plezier van heb gehad Lachen

Ik moet zeggen dat ik een hoop meer geleerd heb in het verkeer door die kant te zien als motorrijder, ik ben toen ook heel anders gaan rijden, juist tegenover motorrijders.
Veel automobilisten zien totaal niet in dat een motor dezelfde ruimte nodig heeft als een auto, hij optisch niet net zo breed is maar wel veel meer heen en weer 'slingert' dan een auto doordat een motorrijder veel meer wind gevoelig is en die ruimte nodig heeft om te manouvreren.

Je leert in ieder geval het verkeer van een andere kant kennen, dat en het vrije gevoel wat je hebt op een motor, deed voor mij toendertijd beslissen er voor te gaan en ik heb er nooit spijt van gehad.
Heerlijk is het als je over de weg gaat, het speciale gevoel van het groeten onder elkaar zoals ooit vroeger auotmobilisten met dezelfde merken elkaar ook deden groeten, dat is echt heel maf, het heeft wat
Bij een stoplicht kletsen met totaal vreemden, en wat extra leuk is als meid zijnde, flink bekeken worden Haha!

Ik heb mijn motor op een gegeven moment verkocht, het model was al flink aan het verouderen en wilde er toch nog wel wat voor vangen en had de bedoeling weer een nieuwer model terug te kopen... kreeg vervolgens een ongelukje en heb dat nooit meer gedaan.

Ik wil binnenkort weer eens een motor huren voor een weekendje, even bij een bevriende instructeur een opfriscursus oppakken om alleen maar het gewicht weer even te leren kennen en dan lekker weg van de snelweg en toeren... heerlijk!
Ik kan het iedereen aanbevelen, je bekijkt Nederland en als je verder weg wilt, het buitenland op een zeer plezierige manier!

AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 15:26


Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 15:43

mijn vriend is nu bezig en mag de 28ste afrijden het schiet enorm op alleen hij baalde er wel van dat je nu twee examens moet doen ipv een het word dan wel meteen een heel stuk duurder ...

@anjaKos: er zijn enorm veel van die forums over motors oa ook nog motor maf

AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 15:44

Ja weet ik maar 1tje vinnik wel genoeg Knipoog Tong uitsteken

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 16:09

Ik vind 2 examens juist fijner... Je zit allereerst niet zozeer met het probleem van een momentopname, en ten tweede kun je je op 1 punt concentreren. Dat aparte examen voor voertuigbeheersing is juist goed Slagingspercentage is ook al een stuk hoger! Vergelijk het maar met RIS bij de auto's...

Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 17:06

Pervinco schreef:
Ik vind 2 examens juist fijner... Je zit allereerst niet zozeer met het probleem van een momentopname, en ten tweede kun je je op 1 punt concentreren. Dat aparte examen voor voertuigbeheersing is juist goed Slagingspercentage is ook al een stuk hoger! Vergelijk het maar met RIS bij de auto's...


maar toch baalt hij er wel van want het kost je wel een aanzienlijk aantal euro`s meer ... Misschien is het wel beter maar toch iedereen baalt ervan dat je extra moet betalen en de lessen zijn al zo verschrikkelijk duur

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 17:20

Dat is waar... Scheelt dat ik geen lessen ed hoef te betalen Bloos

minkieboy

Berichten: 1722
Geregistreerd: 19-10-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-04 13:18

Pervinco schreef:
Dat is waar... Scheelt dat ik geen lessen ed hoef te betalen Bloos


hee mazzelaar,ik wou dat ik zo kon lessen Haha! Tong uitsteken

Valt me eigenlijk best wel tegen hoeveel motorrijders hier op bokt zitten,en dan met name vrouwen natuurijk.
Maar als ik dit zo lees is het dus nog best wel pittig Verward
En het nadeel is dat ik al zo'n zenuwpees ben dat is eigenlijk het enige wat me nog tegen houdt om er eindelijk eens voor te gaan Bloos,moet er nog maar eens goed over na denken,maar ik denk dat ik toch uiteindelijk de stap wel ga nemen. Knipoog

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 13:37

ik heb toen ik 18 was meteen mijn motorrijbewijs gehaald dus inmiddels heb ik het bijna 13 jaar. Ik zou niet meer zonder willen, zelf rijden is gewoon veel leuker dan achterop!

Quarterh0rse

Berichten: 8491
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 13:45

Ik zou er hem ook wel willen halen als ik 18 ben.. wat kost nou gemiddeld een les?

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 13:50

Volgens mij pa (hier in de regio) een euro of 40...

Maar ook dat verschilt per rijschool en per regio.

*edit: volgens de site van het CBR kosten de beide praktijkexamens ca. € 135; daar komen de kosten van de rijschool nog bij. Theorie kost zo'n € 30. Hoeveel een gemiddelde les kost staat niet vermeld, daarvoor verwijzen ze je naar de rijscholen in de buurt (autoles-prijs vermelden ze wel).

ukkiepuk

Berichten: 4217
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 18:22

Ik ben pas begonnen met lessen, heb er nu een stuk of 5 gehad en ik vind het echt supergaaf...

Eerst op een parkeerplaats wennen en daarna de weg op. Echt heerlijk die rustige landweggetjes Haha!

Ik rijd nu nog 1 uur maar straks ga ik 2 uur achter elkaar lessen, ik betaal per les 35 euro...

minkieboy

Berichten: 1722
Geregistreerd: 19-10-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-04 23:39

Hmm als ik die positieve reacties zo lees krijg ik er toch steeds meer zin in Haha!

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 00:32

Nadat mijn vriend een motor had gekocht, ben ik maar snel mijn rijbewijs gaan halen. Want ik stuur liever zelf dan dat ik bij hem achterop ga. Het mooie was dat ik in 1 keer slaagde en hij zakte. Toen heb ik ook maar een motor gekocht. Alleen heb ik maar een paar jaar gereden omdat ik a;ltijd bang was dat mensen mij over het hoofd zouden zien. Ik zat er dus niet lekker op.

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 00:36

ik heb ook mijn motorrijbewijs. Onwijs leuk om te doen en heerlijk genieten van het mooie uitzicht (beter dan achterop). Heb het ook in 1 keer gehaald, zowel theorie als praktijk. Ik was iets van 30 euro kwijt voor een les.

Spookie

Berichten: 935
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Loenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 10:55

Ik heb mazzel gehad! Kon net in de laatste week van maart nog het 'oude' examen afrijden! En sinds kort dus ook mn eerste motor gekocht. Heb ondertussen al aardig wat kilometers gedraaid.... Het is echt een soort verslaving denk ik! Cool

minkieboy

Berichten: 1722
Geregistreerd: 19-10-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-04 13:40

Nou ik heb al een boek gekocht met 1100 theorie vragen,dus moet ik binnenkort maar weer druk aan de studie(weet de helft al niet meer Bloos )
En ik denk dat ik dan ook maar eens het lef moet hebben om de telefoon eens op te pakken om een afspraak te maken,vindt het wel dood eng hoor. Verward Tong uitsteken
Maar elke keer als ik een moteor voorbij zie rijden of als we weer eens op onze eigen motor weg gaan begint het echt wel te kriebellen. Haha! Knipoog

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 14:28

Welke rijschool heb je in gedachten Alie? Ik heb mijn E gedaan bij De Toekomst, die doen ook motor, goeie rijschool.

minkieboy

Berichten: 1722
Geregistreerd: 19-10-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-04 19:08

Ik zat eigenlijk te denken aan Holtrop,die schijnt ook goed te zijn en die zitten ook in Leeuwarden.
Dan ga ik waarschijnlijk toch naar Leeuwarden toe aangezien je daar toch moet rijden.
Anders moet je op de motor naar Leeuwarden toe en dan moet je eigenlijk wel 2 uren les nemen per keer wil je daar ook nog door de stad kunnen rijden.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 19:10

Ik heb m al een jaar of twee, in mn profiel staat een foto van mij op mn motor

Blackje
Berichten: 7118
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: In de wolken..........

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 22:49

ik wil het ook al een hele tijd!
maja heb mn auto rijbewijs en een auto, dus ik zal er ff voor moeten sparen. maar ooit komt het Lachen