Stomme vraag over de stand van de oren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Stomme vraag over de stand van de oren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-04 14:16

Ik heb misschien even een hele domme vraag maar aangezien ik er een beetje verward over ben stel ik hem toch maar Haha! Welk van deze ''oorstanden'' is nu juist positief tijdens het rijden?

* paard loopt met oortjes naar voren
* paard loopt met oortjes schuin naar de ruiter gedraaid

De eerste kun je opvatten als ''vrolijk of tevreden'' maar zo hoor ik andersom ook dat een paard met de oortjes naar voren niet op de ruiter zou letten en dus enigszins afgeleid en/of niet bij de les zou zijn Scheve mond Vooralsnog krijg ik allemaal verschillende antwoorden hierover dus ik ben benieuwd wat jullie zeggen OK dan!


CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 14:20

ik denk dat dat afhankelijk is van het paard

met dressuur mogen ze iets richting ruiter zijn , nl concentratie op de hulpen van de ruiter Knipoog
met springen of cross heb ik ze liever naar voren, ik heb liever dat ze meehelpen , dan dat ze alleen maar op mijn geconcentreerd zijn Lachen

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 14:22

hangt er helemaal vanaf hoe het paard de oren heeft, en wat het meestal heeft.
oortjes naar voren is vaak interesse in de omgeving, dus minder aandacht op jou, maar er zijn zat paarden die prima hun aandacht bij jou hebben en toch de oortjes naar voren houden.
en aan de andere kant, kan oren naar voren ook angst voor iets zijn, aan alleen de oren is dat moielijk zichtbaar.
oortjes naar de ruiter is vaak oplettendheid, maar als je ze een paar harde schoppen geeft of in de mond loopt te zagen, draaien ze hun oren ook naar achter en dat is dan weer minder positief Knipoog

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 14:24

zo kan ook :
Afbeelding

maar als je de rest van de foto's in dat topic bekijkt Schijnheilig zie onderschrift Schijnheilig
dan zie je dat ze en naar voren en naar achteren en opzij staan !
een beweeglijk orenspel is een teken dat het paard actief bezig is met omgeving en ruiter

ik ken ook paarden die met het rijden die oren helemaal ontspannen en dus enorm laten flapperen
zie ik dus niet graag met de dressuur, komt ongeinterreseerd en onoplettend over ..

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 14:27

het is natuurlijk het mooist om de oortjes naar voren te zien,of dat vind ik iig toch
maar als mijn paardje zijn oren naar voren draait dan heeft hij iets gezien
en kan ik er bijna zeker van zijn dat ik een bok ofzoiets mag verwachten.
Meestal zijn zijn oren naar mij gedraaid,en bv vlak voor een sprong zijn ze weer wel naar voren.

Grammar, it's the difference between knowing your sh!t and knowing you're sh!t.
Mensen met een zuiver geweten hebben een slecht geheugen.

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 14:28

anky is ooit tweede geworden daardoor toch? beide paarden liepen even goed, maar haar paard had de oortjes naar voren en die andere opzij...

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-04 14:30

Whaha Haha! Leuke foto! Beetje een twijfelgeval zo haha Lachen Ik zal de rest van de foto's zo eens bekijken!

Ik vroeg dit eigenlijk omdat mijn paard vrijwel altijd met haar oren naar voren loopt. Ik heb niet het idee dat ze niet oplet oid. Scheve mond Toch hoor ik regelmatig dat een paard dus niet goed op zou letten als de oren naar voren wijzen, ik begon dus al lichtelijk te twijfelen Bloos!

lein

Berichten: 1577
Geregistreerd: 02-07-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 14:31

Mijn instructrice vind dat juist een goed teken als mijn pony zijn oren meebeweegt met zijn beweging zeg maar, dat is bij hem een teken dat hij helemaal ontspannen is.

Het is zo fijn om klein te zijn!!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 14:37

ja ontspanning is zeker niet verkeerd, maar als ze te ontspannen zijn , ook tijdens de dresuurtraining, en dan met name de moeilijkere oefeningen , dan is het een vorm van nonchalance als het paard zijn oren dan nog zo houd
meestal laat ie de benen dan ook erg hangen
ongeinterreseerd in het werk
of het is een pony van 20 die al 4 x met hobbelkindjes Z is geweest, sja dan kun je die oefeningen voort dromen Haha!

Lestria

Berichten: 1066
Geregistreerd: 30-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 14:47

Citaat:
ik ken ook paarden die met het rijden die oren helemaal ontspannen en dus enorm laten flapperen
zie ik dus niet graag met de dressuur, komt ongeinterreseerd en onoplettend over ..


Deze opmerking begrijp ik niet helemaal. In de dressuur proberen we toch allemaal zoveel mogelijk ontspanning in het paard te krijgen. Lijkt mij dus juist goed als het paard met de oren flappert....
Zo heb ik het ook altijd geleerd trouwens.

Beter een einde met pijn dan pijn zonder einde....

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 15:03

De ontspanning in de dressuur is een andere ontspanning dan die in de wei of stal etc.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 15:07

Ik zie Evita ook niet graag met haar oortjes recht naar voren. Betekent misschien wel dat ze vrolijk is, maar dan zit ze 9 keren van de 10 gewoon wat naar een struik te staren zonder aandacht aan mij te besteden. Té fel ontspannen zie ik ook niet graag, want dan zit ze wat te dagdromen en als er dan plots iets gebeurt schiet ze weer ineens wakker. Ik heb liever dat ze gewoon geconcentreerd met haar oortjes naar mij toe gedraaid is.

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.


Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 15:13

Ik vind oren die lekker flapperen altijd erg schattig, maar als ik moet zeggen wat het beste is denk ik toch een beweeglijk orenspel, dus draaien van omgeving naar ruiter en weer terug.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 16:10

als ik met mn paardje bezig ben heb ik oortjes graag op mij gericht. In ieder geval eentje, met de ander mogen ze wel de omgeving in de gaten houden, maar als ik wat van ze vraag: alle aandacht op mij. Mijn paardje moet er ook op vertrouwen dat ik alles wel in de gaten houdt. Oren die pal naar voren staan duiden meestal op opgewondenheid. iets wat ik liever niet heb bij een paard als ik ermee aan het werk ben. Knipoog

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 16:16

Afbeelding

Dit vind ik erg mooi. Gedeeltelijk op de ruiter maar toch ook op de omgeving.
Als ik één van de twee moet kiezen dan maar liever naar mij toegericht. Oortjes naar voren is mooi voor de foto maar ik heb liever een paard wat op mij let. (in dressuurwerk dan)

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 16:19

Citaat:
Quote:
ik ken ook paarden die met het rijden die oren helemaal ontspannen en dus enorm laten flapperen
zie ik dus niet graag met de dressuur, komt ongeinterreseerd en onoplettend over ..



Deze opmerking begrijp ik niet helemaal. In de dressuur proberen we toch allemaal zoveel mogelijk ontspanning in het paard te krijgen. Lijkt mij dus juist goed als het paard met de oren flappert....
Zo heb ik het ook altijd geleerd trouwens.


Ik heb het dressuurboek van Tineke Bartels die hier ook een stuk over heeft geschreven.

Olympic Barbria had dit ook en daar werd ze inderdaad soms op afgerekend. Ze had nog een ander paard van hetzelfde ras die dit ook had.

Ik denk dat het ook een beetje met de persoonlijkheid/karakter van het paard te maken heeft en daarom onterecht word afgestraft...
Paarden zijn individuen net als mensen, zulke dingen kun je gewoon niet over 1 kam scheren.
Dan kun je ook over ooguitdrukking of de staartdracht beginnen, de een draagt z'n staart mooier dan de ander maar als je daar dan punten voor gaat geven dan blijf je bezig...

Maar ja, das mijn mening...

<3 Trotse mamma van Damian Jeremy en Noëlia <3 , geboren 11 juni 2010 & 2 oktober 2013 :+:
Quincy - Malibu Sundance - A Sundance Sorpreza :+:

Diva

Berichten: 2613
Geregistreerd: 02-10-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 16:20

Ik ben tevreden als ze d'r oortjes opzij laat hangen, dan weet ik dat ze ontspannen is en door de nek is. Als ze de oren naar voren heeft let ze iig niet op mij!

OutdoorRiding.nl - Endurance Riding Wear - Kerrits, Performa Ride, Irideon, TuffRider, Goldfinch & Rackers Wear endurancebroeken!

Y_DG

Berichten: 4400
Geregistreerd: 19-06-03
Woonplaats: Beveren (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 16:24

Bij mijn paard staan haar oortjes bij dressuur..iets schuiner naar mij gericht, dan let ze goed op mij en op mijn hulpen...
Bij springen daarentegen Schijnheilig daar zijn haar oortjes niet naar achter te krijgen..ze loopt echt van haar eigen naar de sprong..ik moet ze noooooooit drijven maar eerder terugnemen...soms moet ik ze iets te veel terugnemen Haha! maar ja...het is ook nooit goed eh Knipoog hihi

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 20:46

Bij mijn paard staan de oren opzij als ie aan het werk is en met mij bezig is. Als z'n oren naar voren staan betekent dat meestal dat het iets ziet of dat hij iets zoekt om bang van te worden Haha!.

Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 20:48

Oren naar voren tijdens het rijden betekend vaak dat het met paard andere dingen bezig is dan met jou

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 23:13

Als Pris ontspant en op mij let dan is er minstens een oor op mij en de andere staat meestal een beetje naar buiten.

Als beide oren naar voren staan, dan kunnen er 2 dingen aan de hand zijn... 1) ik heb een gekke dag en maak een mini-sprongetje of 2) ze let totaal niet op mij, maar denkt iets interessants te zien....

Met longeren vind ik het ook altijd wel grappig om te zien dat haar "binnen"oor dan ook steeds op mij gericht is. Klaar voor de volgende
verbale "opdracht".


Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 10:16

Riant heeft erg grote oren en als ze ontspannen is gaan die soms ook flapperen net of ze wil opstijgen hahah. Het ziet er niet uit gewoon !! Ik vind het een grappig gezicht!!! Met springen zie ik graag de oren naar voren oplettend naar de sprong toe en zelf meekijken en denken. Met dressuur vind ik het allemaal goed Riant haar oren draaien alle kanten op meestal wel gewoon naar voren als ik geluid maar of praat kan je ook zien dat ze een oortje draait dus dan let ze mooi op. Zolang ze niet continu in de nek liggen vind ik het best.

WWW.EQUINOVUM.NL
Millie (v Manhattan) drachtig van Van Gogh delivery date: 1 juli 2013 http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=229&t=1714289

lexluxeflex
Berichten: 34
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 10:29

heej die rachel.
jah ik heb ook een pony en uuuuuh bij mijn pony is het zo dat als ze met de oortjes nar voren loopt iets ziet of vrolijk is en als hij met de oortjes beetje gedraaid naar mij toe zit dan is hij ontspannen en luistert hij veel beter ik vind het wel leuk dat hij zo met zijn oortjes loopt dan luisterd hij beter enzo.
tja ik zou je niet ongerust maken hoor.
dat zou ik pas doen als hij telkens met zijn oren helemaal in zijn nek ligt.
nou tot ziens en veel plezier met je pony.
die had je toch of heb ik het mis nou ja doei doei doei
groetjes Ellen (lexluxeflex)

ben je gek van paarden en wil je er over kletsen mail dan naar howdoyoudo_yes@hotmail.com zeg ik altijd.

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-04 10:32

Bedoel je mij Lexluxeflex? Ik maak me er ook geen zorgen om hoor Knipoog Het is meer dat ik nogal tegenstrijdige meningen hoorde over de stand van de oren. Mijn paard loopt meestal met haar oortjes naar voren, ze draait ze regelmatig naar mij en dan weer terug naar voren. Ik zal haar eens flink aan het werk zetten dan Knipoog

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 12:12

Was het niet Barbia van wie haar mega-oren zo mooi meedeinden in de piaffe? Haha!

[UK][SONG] Witness Kom je even luisteren? :)ddd


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boemel, ikkedus, Kashmino, Verara en 124 bezoekers