[NH] veulentje mak maken met NH, hoe te beginnen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

[NH] veulentje mak maken met NH, hoe te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-04 13:20

Hallo allemaal,
mijn merrie heeft een gezond merrieveulentje op de wereld gezet op 26 mei en ik heb imprinttraining gedaan bij geboorte. Overal beetpakken en aanraken en dat ging erg goed naar mijn gevoel. Nu is het veulentje 2,5 week oud en begint me een beetje te ontwijken, om mams heen lopen en zo om vooral niet bij mij te zijn. Eerder kwam ze in galop in de wei naar me toe om te kroelen en nu blijft ze bij mams. Er is niks geks gebeurd voor zover ik weet maar ik heb dus nu wel een soort 'kater' want ik wil graag dat ze lekker mak en handzaam wordt.
Zodra ik dr een halstertje om heb (wat wel makkelijk gaat) dan is ze verder wel rustig en kan ik weer beentjes en zo optillen.
Ik heb wel jaren ervaring met volwassen paarden maar vind veulentjes toch wel een vak apart, moet ik eerlijk zeggen. Iemand tips?

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 13:43

cissy schreef:
Iemand tips?

1. Lekker veulen laten zijn.
2. Bij het aaien en aanraken NIET tegenhouden; ze moet zich veilig voelen en niet in haar mega-sterke instinctieve claustrofobische reflexen bevestigd worden.
3. Geen onrealistische doelen stellen en haar daardoor onder druk zetten (zie 2.); meer dan kort bij je blijven en met uitnodigend geduld een beetje kunnen 'leiden' mag je niet verwachten.

Als je een veulen weet op te voeden tot een jaarling die jou als veilig punt ziet en tegelijk jouw persoonlijke ruimte respecteert heb je de hoofdprijs al!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 14:45

Ik weet niet precies wat je met NH bedoelt? Ik hoop dat je het niet over the 7 games hebt of over een join up? Daar is zo'n beestje namelijk veel te jong voor. Probeer vooral met je lichaam aan te geven dat je geen bedreiging bent. Maak je kleiner, kijk het veulen niet recht aan als je het benadert, ga eventueel een beetje door de knieen. Het veulen moet jou niet als bedreiging zien.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-04 16:45

nee, ik doe zeker niet de 7 games etc, daar is ze nog te jong voor (en ik niet ervaren genoeg met veulens). Ik wil echter wel dat ze respect en vertrouwen in me krijgt op een NH inslag. Dus inderdaad dat ik geen bedreiging ben maar een veilig punt, maar hoe bereik je dat...?
Als ik in het boek van dr Miller kijk (Imprint training for the new born foal) krijg ik alleen maar beschrijvingen van hoe het zou moeten gaan in een ideale situatie, niet wat je moet doen als het onverhoopt toch niet werkt...
Ik vraag jullie daarom ook om tips om toch een band met het veulen te krijgen en haar toch in haar waarde te laten als kleine baby zijnde, terwijl ik dr dan wel handelbaar kan maken zodat ik met mams aan de slag kan. Hoe hebben jullie dat gedaan de eerste keren zonder mams bijvoorbeeld?

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 11:38

Geef het de tijd en geef er niet extra aandacht aan. Moeder borstel je, zo terloops doe je het veulen als het bij je staat ook met je handen enz. Ga niet echt gericht met dit veulen dus aan de gang. Wat andere zij dat voelt te beklemmend voor het veulen. Het veulen wil vrij zijn, maar is ook heel nieuwschierig. Dus ga lekker met mams aan de gang en als het zo uit komt doe je het veulen ook. Geen druk.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 11:43

De eerste twee weken weten ze nog niet wat angst is, dat komt daarna pas. Het is een fase waar ze doorheen gaan, en dat moet je respecteren. Na verloop van tijd overwint de nieuwsgierigheid en zal ze je gaan opzoeken. Ga desnoods met je rug naar haar toe in het weiland zitten, en je zult zien dat ze voorzichtig gaat verkennen wie jij bent. Neem niet het initiatief om op haar af te lopen, wacht tot zij je opzoekt. En dat gaat gebeuren, geloof me maar.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-04 12:13

Ha josien, ik ga ook mee met Natalie (strangertje) op kamp in Uddel, zie ik je daar en misschien kun je me daar met het veulen helpen want die gaat ook mee...?

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 12:16

Prima, dan zullen we is even kijken. Trouwens leuk dat het veulen mee gaat.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-04 11:14

Als alles tenminste goed gaat de komende weken met alleen in de box blijven dan gaat die kleine lekker mee, ze heeft op vakantie een eigen wei met mams en een aparte veulen-proof box dus moet lukken.
Ik zit toch liever op mn eigen paard dan op een andere als ik in het bos ben
Kan eventueel wel een paardje van stal meenemen, maar eigen paard is goud waard zeggen ze, en dat is niet voor niks zo.. haha

Veulentje is inmiddels al aan paar keer uit dr zelf naar me toegekomen en in de stal komt ze bij me om biksjes te eten uit de voerschep. Gaat goedkomen!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 11:16

Zeg ik toch? De eerste paar dagen ben je hun vriend, daarna een eng beest, en dat slaat weer om in je beste vriend....om hopelijk zo te blijven....

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 11:41

Nou dat word druk in de stal daar denk ik zo. Veulentjes dat trekt altijd. Ik zelf moet natuurlijk ook wel even kijken.
Ik zit te denken om een andalusier hengst te kopen. Dan kan ik zoveel veulens bij Brenda doen als brenda en ik willen.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-04 13:24

ik hoop dat het inderdaad om slaat en dat ik dr beste vriend wordt, tijd zal het leren, tips natuurlijk altijd welkom!

Wat de vakantie betreft, denk dat het daar sowieso druk is in die week, handig is dat er altijd iemand in de buurt is die dr in de gaten houdt! Aan de andere kant zijn er natuurlijk ook kinders die veulentje willen 'aaien' maar dat doen ze dan maar als ik erbij ben..
Ik hang ook een plakaat aan de deur met 'gebruiksaanwijzing' en telefoonnrs enz voor het geval dat... Ik maak ook goede afspraken met de mensen van die stal dus ik durf het verder wel aan.
Heb er al zin in! Allemaal Bok-ers en -sters en bijna allemaal westernruiters dus wat wil je nog meer?

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 15:01

Zo is dat.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 09:45

Ga gewoon lekker bij de wei zitten en laat de nieuwsgierigheid winnen.
Verder moet je niet teveel willen met een veulen. Laat het gewoon veulen zijn. Je kunt een halstertje proberen en het veulen leren meelopen (arm om de bips en een beetje helpen met druk van achteren). Voetjes optillen kan als het veulen je vertrouwt en als je mama afspuit omdat het warm is kun je het veulen aan water laten wennen.

Meer zou ik niet doen.