What to do?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mizz_mol

Berichten: 1619
Geregistreerd: 10-07-03
Woonplaats: Houten

What to do?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-04 12:20

We zitten met een dylemma.
We zitten namelijk te twijfelen of we terug gaan naar de oude stal.
Ik zal het even op een rijtje zetten.

Waar we nu staan: Weidegang alleen gaan ze om 7 uur naar binnen
goede bak
bak verlichting
zoveel zaagsel als je wil
binnen stal
automatische water bakken.
ruime stal

Vorige stal: Veel meer weidegang mogelijk dag en nacht
geen onwijs goede bak
geen bak verlichting
Poloveld waar je in de zomer heerlijk op kan rijden
buiten stal
geen automatische waterbakken
1 pak hennepparade per week
kleinere stal

Ik vind weidegang erg belangrijk maar ook vind ik de bak belangrijk.
Spike is een haflinger die dol is op weiland. Dus dit is erg moeilijk.
waar zouden jullie voor kiezen?

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 12:23

stal 1, ze staat daar toch de hele dag buiten?
Ik vind de bak erg belangrijk, moet gewoon lekker kunnen trainen in een goede bak.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 12:27

Stal 1, absoluut! Stal 2 zou voor mij te veel irritatie opleveren. Ik zie me al iedere avond klooien in een bak zonder verlichting, die bij regen een modderpoel is. Lekker met emmertjes water slepen. Enz, enz, enz.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 12:28

Mijn keus zou absoluut de 1e zijn (bij keuze uit deze 2 dan he, anders zou ik het liever nog anders hebben Haha! ), ik wil gewoon fatsoenlijk kunnen rijden en ik vind weidegang tot 7 uur echt zat. In de zomer zal de 2e stal nog wel te doen zijn, maar in de winter lijkt me dat echt behelpen.

Wat ik zelf doe en misschien is dat ook een overweging voor jou om het "gemis" aan weidegang wat te compenseren: als ik zelf op vakantie ga, dan gaat paard ook op vakantie. Hij gaat naar een ander adres waar hij een maand lang 24 uur buiten staat. Hij blij, ik kan rustig op vakantie.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 12:30

Stal 1, zeker weten.
Stal 2 zou mij teveel irritatie opleveren.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 12:38

Stal 1, snachts slaapt je paard toch dus maakt weinig uit dat ze dan binnen staan Knipoog
Stal 2 zou voor mij teveel gerommel zijn met de bak en emmers water slepen etc.

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 12:42

Stal 1 !! Je paard staat ook daar gewoon op het land en jij hebt verder nog goede faciliteiten, zou dus zeker niet terug gaan naar je oude stal alleenmaar omdat je paard daar dag en nacht naar buiten kan (ik zou dat nieteens willen, maar da's mijn idee)

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 12:42

Stal 1, zeker weten !

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 12:44

Sily schreef:
Stal 1, snachts slaapt je paard toch dus maakt weinig uit dat ze dan binnen staan Knipoog


Waarschijnlijk slaapt ie dan nog beter ook, want op het land moet hij altijd opletten of er geen gevaar op de loer ligt. Tong uitsteken

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 12:45

Tessebes schreef:
Waarschijnlijk slaapt ie dan nog beter ook, want op het land moet hij altijd opletten of er geen gevaar op de loer ligt. Tong uitsteken


Kaboutertjes

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 12:46

Inderdaad stal 1. Staan toch alsnog de gehele dag buiten.

gr

Rinthoron

Berichten: 113
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 12:46

1 Lachen

Mizz_mol

Berichten: 1619
Geregistreerd: 10-07-03
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-04 13:07

OK Haha! dat is duidelijk alleen zit er nog 1 probleem bij! Spike krijgt veel te veel eten waar we nu staan met gevolg hoefbevangen.. Terwijl hij al op dieet stond 1 handje voer.. Kreeg hij nog teveel. Toen zijn we met bakjes gaan werken om klaar te zetten maar zelfs dan krijgt hij nog. En laatst was hij dan uiteindelijk hoefbevangen Boos! Hij mag/ mog dus absoluut geen voer meer alleen maar hooi wortels en weidegang!!! En verrek iedere keer lag er nog biks in zen voerbak Boos! dat is dus erg vervelend. Met als gevolg dat we hem sochtends vroeg ( half 7 Gaaaap ) al buiten moesten zetten om te verkomen dat hij voer kreeg. Dat is ook niet erg lekker!

Mizz_mol

Berichten: 1619
Geregistreerd: 10-07-03
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-04 13:09

We gaan dus 3 weken op vakantie en dan gaat hij voor die 3 weken naar stal 2 omdat hij dan toch minder beweging krijgt en we niet willen dat als we terug komen hoefbevangen is. Daarna zien we wel verder..

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 13:09

Dat lijkt me een kwestie van een goed gesprek met je stalhouder, eventueel met een dierenarts-verklaring erbij. Dat moet toch wel op te lossen zijn?
Dag en nacht weidegang voor een pony die gevoelig is voor hoefbevangenheid lijkt me ook verre van optimaal....

Mizz_mol

Berichten: 1619
Geregistreerd: 10-07-03
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-04 13:20

Margreet schreef:
Dat lijkt me een kwestie van een goed gesprek met je stalhouder, eventueel met een dierenarts-verklaring erbij. Dat moet toch wel op te lossen zijn?
Dag en nacht weidegang voor een pony die gevoelig is voor hoefbevangenheid lijkt me ook verre van optimaal....


De stalhouders zijn dood.. Der zoon heeft het overgenomen en die woont in belgie. Die zoon heeft laatst een blik op spike genomen en heeft ons gezegt dat de dierenarts moest komen.. Is ook gebeurt alleen de man die de paarden voert vind het een beetje gezeur en hij kan er niet tegen om 1 paard geen voer te geven..

Mizz_mol

Berichten: 1619
Geregistreerd: 10-07-03
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-04 13:21

verder weten we niet voor 1 augustus of de stal blijft.. eigenarese is namelijk net een weekje dood. Dus stel ze heffen de stal op dan is het niet makkelijk om in houten nog een stal te vinden. Het is erg moeilijk.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 13:24

Dan ga je dus praten met de man die voert, dat moet toch wel op te lossen zijn? Jouw paard, jij bepaalt wat 'ie te vreten krijgt, zo simpel is het.
Kun je wortels ofzo klaar leggen, ik vind 1 paard overslaan met voeren ook rot, geeft ook veel onrust, maar dat kun je met wortels ofzo best oplossen.

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 14:05

Persoonlijk zou ik op zoek gaan naar stal drie.
De eerste klinkt vrij ideaal maar je moet er wel van op aan kunnen dat ze zich aan jouw voereisen houden.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 14:06

Kun je geen emmertje met voer (handje bix + wortel) klaarzetten en dat hij dat dan geeft?

Neroo
Berichten: 10272
Geregistreerd: 16-03-04
Woonplaats: Zuid-oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 17:07

als ze zich aan jou voereisen voldoen zou ik voor stal 1 gaan.
anders zoals katja al zei op zoek naar stal 3