Wie heeft er gelijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: Belgiƫ

Wie heeft er gelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-04 11:02

Ik kan nu dus steeds beter eef aan de teugel rijden. Met halt houden gaat ze naar beneden en blijft ze beneden. Maar als ik kan weg stap blijft ze eerst beneden(dat ik druk op de teugels zet) maar als ik ontspan komt ze meteen weer omhoog. Dus hou ik wat langer druk op de teugels. Maar nou zegt mijn lesgever dat als ik ga stappen en ze gaat naar beneden, dat ik dan meteen moet ontspannen.... maar kan komt ze dus omhoog... wie heeft er gelijk?
Laatst bijgewerkt door Laulitz op 17-06-04 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Claudia19

Berichten: 5131
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 11:21

dat kun ej dan beter aan je lesgever vragen. die ziet het tenslotte.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 11:33

ja idemdito

alleen is er een verschil tussen ontspannen en loslaten
meeste mensen laten de teugels teveel los, ipv alleen de hand te ontspannen !
er moet een bepaalde druk op de teugel blijven, en met je been moet je achter die ontspanning aan blijven drijven om dat gewicht in die teugel te onderhouden
dat je paard in de krul staat tijdens halthouden, is dus geen aanleuning of aan de teugel
dat is gewoon een getrokken krul
want aan de teugel krijg je door eerst je paard aan je been te zetten , dan teugels op maat te maken, door blijven drijven met been, en dat zacht opvangen in de hand, waarop het paard moet gaan ontspannen in nek en kaak gewricht
blijft ze daarbij goed aan het been staan, en geeft het paard licht gewicht in de hand, en volget het paard de hand naar beneden
dan is er pas sprake van aan de teugel

wat jij nu verteld is een nepkrul.!

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 12:01

Waarom probeer je niet allebei je opties eens uit een poosje uit... gewoon kijken wat het beste werkt en vooral waar jij je prettig bij voelt.

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 12:07

Citaat:
Waarom probeer je niet allebei je opties eens uit een poosje uit... gewoon kijken wat het beste werkt en vooral waar jij je prettig bij voelt.


Idd.

Mijn pony kwam juist omhoog als ik teveel contact met de mond had. Als ik juist iets meer ontspanning gaf bleef ze mooi laag lopen.
M'n instructrice stond daar ook even van te kijken, het werkte, maar voordat je daar achter ben moet je gewoon wat dingen proberen.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 12:38

Je moet je paard voor zijn. Ontspan je hand zoals je instructrice zegt, maar blijf wel contact houden, zodra je merkt dat je paard zich spant om zijn hoofd omhoog te brengen, geef je een kneepje en laat je gelijk weer los.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 12:40

Tessebes schreef:
Je moet je paard voor zijn. Ontspan je hand zoals je instructrice zegt, maar blijf wel contact houden, zodra je merkt dat je paard zich spant om zijn hoofd omhoog te brengen, geef je een kneepje en laat je gelijk weer los.




Niet vast gaan houden omdat je zo graag de krul erin wilt houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 12:45

het is niet blijven vasthouden, het is niet blijven loslaten.
je moet idd je paard voor zijn, je moet voelen wat hij gaat doen en daar direct op kunnen reageren.
je ontspant direct als hij ook maar ietsie pietsie onstpant, je houd druk (en dat betekend niet hard vasthouden) op het moment dat hij omhoog wil.
maar het is seconden werk in vast los vast los.
En dat vast los is mm. werk in je hand, met min. krachten.

En hier vergeet ik ff expres de werking van het been, wat het belangrijkste is)

miepmiep
Berichten: 2348
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 12:54

Ook als je stilstaat moet je als het goed is je hand ontspannen hebben terwijl je paard zijn hoofd netjes naar beneden heeft. Het is geen kwestie van trekken...

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 12:56

runningkawa schreef:
En hier vergeet ik ff expres de werking van het been, wat het belangrijkste is)


Het welbekende aktief stilstaan. Haha!
Klinkt onlogisch, maar dat is wel de bedoeling.

llleoni
Berichten: 1002
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 13:17

jullie hebben beide gelijk.. ik heb dit probleem dus ook .. gewoon druk houden en weer ontspannen.. doe dit ongeveer om de 2 a 3 sec.. natuurlijk duurt dit even voordat je pony het snapt.. maar als je zo een week bezig bent, zie je het resultaat al wel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 15:45

let op met druk en ontspannen dat je niet gaat zagen, dan is je druk dus veels te groot.
Je mag het eigenlijk maar amper zien vanaf de zijlijn wanner je druk geeft en wanneer je ontspant.

verder kun je niet zeggen om de hoeveel sec je dat moet doen.
Dit is namelijk steeds anders en ligt aan wat het paard doet.