Het aantrekken van het kruis

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
noekie123

Berichten: 419
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: Heythuysen

Het aantrekken van het kruis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-04 18:36

Ik weet niet of er al eerder topics over zijn geweest?
Ik heb het opgezocht via de zoekfunctie maar amper iets kunnen vinden, vandaar een nieuw topic.

Wie rijdt met het aantrekken van het kruis?

We hebben vandaag een boekje binnen gekregen: Handleiding ten behore van Nederlandse Ruiters en hun instructeurs samengesteld door Stichting de Nederlandsche Rijschool en Stichting Nederlandsche Hippische Sportbond. (hele mond vol Knipoog )

Daar wordt erover geschreven, dat je je kruis aanspant als je een verruiming wilt maken of voorwaarts wil rijden.

In het boek Te paard! van W. Müseler (1939) wordt het aantrekken van het kruis ook behandelt en heel duidelijk uitgelegd.
Hier staat echter bij dat het "aantrekken van het kruis" voor elke inwerking en hulpgeving belangrijk is (dus zowel voorwaarts rijden als terug in tempo). Hierbij wordt ook uitgelegd over het eenzijding spannen van de kruisspieren voor bijv. een wending in te rijden.

Ik vraag me nu af wat het nu is? Verward
Ik probeer met rijden bewust hiermee te rijden, al vergeet ik het vaak en weet ik ook niet of ik het op de juiste manier doe!
Of zou je deze hulp onbewust geven?

Wie kan hulp bieden?


CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 18:54

mijn instructeur werkt hier ook min of meer mee,
ik moet van hem bij verruiming mijn heup naar voren doen
en met galop aanspringen , binnen heup naar voren doen
als je dat doet, trek je ondertussen dus ook je kruis aan Knipoog
en met opvangen net andersom, dan heup terug, kruis ontspannen en paard komt terug

ik geloof niet dat je dus echt onbewust zonder dat je ermee bezig bent geweest,deze hulp gebruikt,
okej met opvangen diep gaan zitten dat doet iedereen ,lijkt me logisch
maar ik denk dat de meesten met het verruimen of galopaanspringen eerder teveel spieren aanspannen in hun lijf Knipoog

poepie1
Berichten: 35
Geregistreerd: 29-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 20:47

dit snap ik niet helemaal

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 10:48

Die kruis aanspannen gebruik ik zowel in het voorwaarts rijden als het terug komen. Zo ook in de zijgangen en wendingen.

Waarom, om het achterbeen goed te late onder treden en het paard dus opwaarts te laten lopen. Daarbij heb je geen teugels meer nodig om het paard tegen te houden.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

noekie123

Berichten: 419
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: Heythuysen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-04 13:23

Oke, dus niet alleen voor het voorwaarts gaan. En rij je daar ook bewust mee?

#Poepie1: wat snap je niet precies?

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 13:26

Ja ik rij daar zeker bewust mee. Dat is mijn belangrijkste hulp kan ik bijna zeggen. Het zorg voor de verzameling en de juiste manier van bewegen. De hulpen kunnen zo veel lichter bijna fluisterend worden gegeven.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 13:38

Vroeger gebruikten ze de term meer dan tegenwoordig. waar het om gaat is dat je in je lijf ontspannen blijft zitten en je knieen aan het zadel houd op het moment dat je aandrijft. Probeer maar eens. Als je je tenen naar buiten draait en dan aandrijft met je hak dan kan je je kruis niet spannen. Op het moment dat je aandrijft met de kuit (hak uitdrukken) en je knieen aan het zadel houd dan gebruik je vaak automatisch de goede spieren. je kantelt vaak iets in het bekken. Zorg in ieder geval dat je niet te zwaar inwerkt naar voren. dat werkt tegengesteld.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 14:03

weet niet of ik het nu over het goede heb, dit over kruis aanspannen:
het gevoel dat je hebt als je aan het schommelen bent en je gaat van achteren naar voren en je duwt de schommel naar voren met je bips.

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 22:33

Bedoelen jullie het hetzelfde als je bekkembodem spieren aanspannen, oftewel het gevoel alsof je je plas op houd (de dames onder ons dan he Schijnheilig )

noekie123

Berichten: 419
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: Heythuysen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-04 23:08

Hmmz van het laatste geen idee!
Maar met de schommel klopt wel, maar het zijn dan niet je bilspieren, maar je "kruis"spieren die je dan aantrekt.

Er stond ook een voorbeeld in van een kruk, als je erop zit en je trekt die spieren aan kun je hem omduwen.

Mulan

Berichten: 408
Geregistreerd: 26-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 23:21

Delphi2 schreef:
Bedoelen jullie het hetzelfde als je bekkembodem spieren aanspannen, oftewel het gevoel alsof je je plas op houd (de dames onder ons dan he Schijnheilig )


Ik neem aan dat dat hetzelfde is.
Spierpijn in bekkenbodemspieren heb ik wel, kruisspieren... waar zitten die??

Het zal hetzelfde zijn idd

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 09:40

ik werk hier vooral bij bij het doorzitten omdat het dan het meeste werking heeft.

noekie123

Berichten: 419
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: Heythuysen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-04 01:02

Hmmz aan de reacties te merken, lijkt het alsof er maar heel weinig mensen mee rijden. Terwijl het in de boeken als een heel belangrijke hulp wordt genoemd.

Zouden hier dan veel mensen op te kort schieten?
Of wat zou het dan zijn?

Ik heb iig maandag voor het eerst op een groot paard gereden Lachen
(ben alleen fjorden gewend Knipoog )
En in het begin was het even wennen met lichtrijden (hoog opgooien enzo) maar daarna zat het super lekker!
En met het doorzitten, inderdaad kruis aanspannen en het uitzitten ging heel fijn.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 08:55

ik rijdt mijn paard heel erg op de zit en gebruik het daarom ook veel. sommige mensen rijden weer op een andere manier en gebruiken het daarom minder. ik vind het heel fijn als mijn paard goed aan mijn zit is, omdat je daar heel veel mee kan regelen.


XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 11:45

Hoe kan je een paard terugrijden op je zit zonder je kruis aan te trekken? Verward volgens mij gaat dat volautomatisch... Niet alleen bij het terugrijden trouwens...

28-09-2007
Nothing compares too you...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 12:14

Noekie, in het rode boekje staat ook precies beschreven hoe je de hulp toepast Lachen. Er staat een voorbeeld in met een barkruk volgens mij. Ik rijd ook veel op mijn zit, voorwaarts, terug, verandering van gang, buiging, zijgangen, noem maar op. Tegen anderen roep ik nog wel eens 'til je navel op' en dat wordt doorgaans goed begrepen Haha!.

noekie123

Berichten: 419
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: Heythuysen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-04 13:46

Ja het rode boekje is het boek van de eerste titel. Ik heb het goed gelezen en heb zelfs al op een kruk gezeten Haha!
En weet wel welke spieren je moet aanspannen. Ik ben er nu de laatste tijd bewust mee aan het rijden en daarmee hoef je eigenlijk niet meer in de mond te zitten of stukken minder als je een overgang terug gaat. Ontzettend fijn voor het paard lijkt me!

Als ik dit gewoon eerder geweten had! Maar ja, dat is met heel veel dingen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 14:23

Aldoende leert men en zo kom je steeds weer iets nieuws tegen waarvan je denkt oh zit dat zo Haha!.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 11:34

Lovely schreef:
Noekie, in het rode boekje staat ook precies beschreven hoe je de hulp toepast Lachen. Er staat een voorbeeld in met een barkruk volgens mij. Ik rijd ook veel op mijn zit, voorwaarts, terug, verandering van gang, buiging, zijgangen, noem maar op. Tegen anderen roep ik nog wel eens 'til je navel op' en dat wordt doorgaans goed begrepen Haha!.



Ik zeg altijd "trek je navel in" dan wordt je bekken naar voren gekanteld Haha!

28-09-2007
Nothing compares too you...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 01:03

flair schreef:
Ik zeg altijd "trek je navel in" dan wordt je bekken naar voren gekanteld Haha!

Het komt op hetzelfde neer Knipoog. Wel altijd op blijven letten dat men niet per ongeluk de rug bol drukt tegelijkertijd Lachen.

Anne_GTI

Berichten: 18199
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 01:11

Dat is mijn belangrijkste hulp. Ik rijd het meeste met mijn zit. Ik denk 75% zit, 20% been en 5% teugel ofzo.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 bezoekers