weerszijde bult aan de kaak met foto

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

weerszijde bult aan de kaak met foto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-04 12:52

Afbeelding

Een hengstje in de opfok heeft aan beide kanten van de kaak een bult. Hij had eerst links een bult, maar nu ook aan de rechterkant, hij lijkt wel een snoek. Iemand idee, wat dit kan zijn?


Daantje1981

Berichten: 2911
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Renswoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 12:56

staat hij dag en nacht in de wei? Misschien iets van onkruid gegeten?

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-04 13:11

ja, hij staat in de opfok dus dag en nacht in de wei. Bulten zijn hard (voelt als bot)

wat me ook opvalt in die groep hengsten, dat 75% last heeft van mok. Scheve mond

DiantaM
Berichten: 11270
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 13:21

die bulten kunnen ook ontstoken kiezen zijn, dat had die van mij ook toen ie aan het wisselen was. Maar het kan ook heel veel andere oorzaken hebben!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 13:38

Mijn hengstje heeft dat in veel mindere mate aan 1 kant...
Ik heb contact opgenomen met Jantien. Zij vertelde mij dat het voorkwam als gevolg van cystevorming door tandontwikkeling.

Toen ik eenmaal wist waar ik moest zoeken vond ik op internet dit:

Citaat:
Soms zorgen woekeringen van het weefsel bij het wisselen voor verdikkingen, die het bot aan de onderrand van de onderkaak en het voorste gedeelte van de bovenkaak laten opbollen. Deze harde verdikkingen zijn doorgaans niet pijnlijk en veroorzaken geen problemen bij het eten of het rijden. Na verloop van tijd verdwijnen de bulten vanzelf. Pas als zo’n verdikking (ook wel cyste genoemd) geïnfecteerd raakt en gaat ontsteken, is er sprake van een probleem en moet de dierenarts er bij worden gehaald.


Afbeelding

BelleFleur

Berichten: 1853
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 13:45

Hallo,

ik denk eerlijk gezegd ook dat het iets met tandontwikkeling te maken heeft... Misschien voor de zekerheid de DA eens laten kijken, en idd oppassen als het ontsteekt, volgens mij kan het dan overgaan naar sinusitis (en dat is, ik spreek uit ondervinding, niet zo tof !!!)

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 15:29

Ja ik zou hier toch een VA bij halen, dit lijkt toch idd op een cystevorming
bij het wisselen. Bij hem is het echter zo groot dat er mogelijk al een ontsteking aanwezig is, dus niet te lang mee wachten.

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-04 15:40

Afbeelding


hierbij een foto van de zijkant. Ik weet niet of het goed te zien is, maar de bult zit meer aan de bovenkaak (in het verlengde van de mondhoek)

ik haal dr toch maar even een Da bij, mocht het een cyste zijn, die ontstoken is...

batje

Berichten: 10553
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 15:51

Hou ons even op de hoogte, ben wel benieuwd wat het kan zijn.. Lachen

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Careano

Berichten: 5414
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Wales

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 19:15

ik ben ook benieuwd! Ik denk zelf gwoon dat het onstoken kiezen zijn ofzoow..

    Emily Nevita L2 + 2 <3
      Lief, jij blijft jouw leven lang bij mij!

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-04 19:26

Ik zal jullie op de hoogte houden. Vind het wel vreemd dat op beide kanten zo'n bult zit. Dan zouden ineens 2 kiezen ontstoken zijn. Maar ik neem het zekere voor het onzekere.... zal een afspraak maken.

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 07:41

wat erg zeg. ziet er erg vreemd uit. Wel een deskundige naar laten kijken

Teamspirit... Je bent een toppertje!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 11:27

[MD] tanden

zie ook dit topic met een soortgelijk probleem. Reacties verder in dit topic, om de boel een beetje bij elkaar te houden.
Laatst bijgewerkt door Anya op 15-06-04 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 11:32

een ponyjaarling hier id buurt had het laatst ook aan een kant,ook knoer hard!
zover ik kon kijken zat er ook allemaal gras daar , ik heb geprobeert wat eruit te trekken , maar het dingske kende niets.
ik heb het flink gemasseerd iig en gezegt dat hun dat ook moesten doen !
en binnen een paar dagen was het weg
waarschijnlijk dus gewoon een losse tand oid.

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-04 23:13

Van de dierenarts werd ik ook niet veel wijzer. Hij wist niet wat het was. Als het met een week niet minder wordt, dan wordt hij uit de koppel gehaald en in de kliniek nagekeken Scheve mond

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-04 23:28

in de topic over tanden zit het aan de onderkant van de kaak. Kun je een foto hiervan maken Guito? Als het een grote bult aan de onderkant van de kaak is en als je erop drukt en het doet pijn heb je kans dat het een kieswortelontsteking is. Zou wel even de DA bellen.

Je zou ook kunnen zoeken hier op bokt onder kieswortel Knipoog

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 13:55

Zijn het niet gewoon voedselproppen??

Paarden die hun gebit niet recht afslijten krijgen haken op de tanden waar vaak steeds meer voedsel achter blijft hangen. dat voelt ook heel hard.
We hebben wel een een shetlander gehad waarvan het leek of ie twee tennisballen in zijn wangen had zitten dat zag er ook ongeveer zo uit.

Ik zou de tandarts eens laten komen (contsult is bij sommige tandartsen gratis!! dan krijg je pas een rekeing als er behandeld moet worden)

WWW.EQUINOVUM.NL
Millie (v Manhattan) drachtig van Van Gogh delivery date: 1 juli 2013 http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=229&t=1714289

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 14:01

Dit zijn gewoon bulten van kiezen die doorkomen hoor!

Je suis Charlie.

BelleFleur

Berichten: 1853
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 14:56

En, weet je al iets meer nu?

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-04 18:26

Citaat:
En, weet je al iets meer nu?



De dierenarts is geweest gisteren. Hij wist het ook niet. Als het met een week niet over is- of in ieder geval een stuk minder- dan wordt hij uit de koppel gehaald en op de kliniek nagekeken. Scheve mond

Citaat:
Dit zijn gewoon bulten van kiezen die doorkomen hoor!


ik geloof niet dat dit zo gewoon is, anders had de DA het toch wel geweten? (was trouwens wel een jong broekie die pak eens weg 1 maand op de kliniek werkt) Knipoog

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 20:03

Als je met je vinger binnelangs heen gaat? Wat gebeurd er dan? Het lijken mij grasbulten... ofwel er zit gras opgespaard.

PPPeet

Berichten: 5965
Geregistreerd: 06-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 20:08

Tigger schreef:
Als je met je vinger binnelangs heen gaat? Wat gebeurd er dan? Het lijken mij grasbulten... ofwel er zit gras opgespaard.


Ja dat kwam ook in mij op inderdaad. Ontstoken kiezen of iets in die richting. Maar ja als je er een DA bij hebt gehad dan mag je wel verwachten dat die dat wel had moeten herkennen toch?

trouwens wat zei je DA over die mok? Of heb je het daar niet over gehad met hem?

Foek - M1 goodbye my lover,
goodbye my friend. You have been the one for me ❤❤❤

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 07:51

Een 3-jarige ruin bij ons op stal heeft dat ook. Precies zoals de 1e op de foto, waar het normaal dus een beetje hol is is het bol, precies langs de kiezen. Verder heeft hij het ook onderaan zijn hoofd bij de onderkaak, en daar zitten 3 bobbels. Hij is aan het wisselen, we hebben ook al een kies gevonden. De eigenaresse zou de paardentandarts bellen voor hem, dus meer weet ik er ook niet van.

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!


Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-04 07:55

Citaat:
trouwens wat zei je DA over die mok? Of heb je het daar niet over gehad met hem?
_________________


ja, heb dat wel gevraagd. Het gebeurde wel vaker, dat bijna de hele koppel mok krijgt.. het is nogal besmettelijk. Een zalfje voor gekregen. Had al ingesmeerd met MSM zalf, maar dit hielp niet.

Aangezien ik ooit al eens behoorlijk in mn vingers ben gebeten, ga ik zelf niet in zijn mond kijken. Als het niet over is, haal ik hem na volgende week uit de groep en laat hem in de kliniek nazien. Daar hebben ze sowieso meer materialen om te kijken.

Maar ik ga hier alle tips en adviezen wel meenemen Knipoog

PPPeet

Berichten: 5965
Geregistreerd: 06-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 12:48

Nou ik ben benieuwt hoe dat het gaat met hem. Succes met je koppeltje en hou ons op de hoogte Lachen

Foek - M1 goodbye my lover,
goodbye my friend. You have been the one for me ❤❤❤


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 bezoekers