Paard wil niet voorop lopen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Aifa

Berichten: 1037
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Arnhem

Paard wil niet voorop lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-04 17:24

Ik heb Raysa nu zo'n 1,5 jaar, ze is al heel erg vooruit gegaan.
Toen ik d'r kocht was ze erg angstig. Ze vertrouwde niks en niemand.

Ik heb d'r vertrouwen voor een heel groot deel gewonnen, ze doet al steeds meer voor me, MAAR wat ze nog niet durft is voorop lopen

Als ik 't bos in ga met een ander, gaat dat prima als ze achterop loopt of schuin achter degene voor me, maar zodra ik probeer voorop te gaan, dan gaat ze stil staan en komt ze omhoog.

Als ik van de stal (over t erf) richting de bak wil lopen, dan wil ze dat ook niet, als ik d'r dan doorpak komt ze constant omhoog.
Ze gaat alleen als ik ernaast loop, of iemand voorop loopt.

Ik heb een keer geprobeerd met d'r "geweld" voorop te laten lopen, maar dan komt ze steeds hoger omhoog, dat het gewoon gevaarlijk wordt.

Op concours loopt ze wel gewoon vrolijk heel t terrein over. Ik ben al met d'r aan t springen, zodat ze steeds meer ziet en niet meer zo kijkerig is.

Weet iemand wat ik hier aan kan doen? Alle tips zijn welkom

Golden Golias (Totilas x Discovery) Z2 *D
Jurylid B/L :)


ingvdh

Berichten: 6369
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 18:17

Die van mij wil ook liever niet voorop, maar door elke keer een stukje langer voorop te laten lopen gaat het nu redelijk.
Hij draaide in het begin continu om of stond stil, zweep ed hielp allemaal niet echt. Maar we kwamen steeds een stukje verder.
Als hij voorop loopt en doet het goed dan prijs ik hem de hemel in, op een of andere manier heeft dat wel een goede invloed op hem.

Voorop is nog steeds niet zijn favoriete bezigheid, in galop heeft het zowieso geen zin omdat hij zo langzaam gaat (met de handrem erop noem ik altijd maar) dat de anderen er in draf achterzitten. Maar als het moet loopt hij nu rustig 2 uur voorop met hier en daar een hapering.

Lukt het als je alleen gaat wel? Ander ga je dat eerst proberen, dan heeft ze geen kans om bij een ander paard steun te zoeken.
Of ga eens ipv een gewone les een lesje "voorop naar de bak gaan" doen met je instructeur. Misschien is dat een optie.

LittleVosje

Berichten: 14
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 00:22

ik heb dat ook gehad met het buitenrijden.... belangrijk is:probeer vooral geduld te hebben met je paard .... je kan hem wel aan gaan pakken maar dat heeft geen zin ... daardoor ben ik dr een keer heel hard afgevallen Verdrietig hihi... laat hem maar ns lekker rondkijken. en probeer hem anders al eens naast dat ander paard te laten lopen... ik hoop dat het goed komt succes ermee!!

Ik hou van mijn merrie, Ben ik nu pot? Verward

Shettiefan
Berichten: 304
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: Papendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 07:47

Ik had dat meestal met manege pony's,maar dat zal wel aan mijzelf gelegen hebben,want ik durfte eigenlijk nooit voorop te rijden.

Watch out !!!
Shetties about !!!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 07:53

Is het noodzakelijk dat ze voorop loopt???

Zo niet dan zou ik dat kleine minpuntje lekker laten voor wat het was en achter of naast blijven. Waarom die stress opzoeken als het niet echt noodzakelijk is.

Verder gedraagt ze zich prima, ik zou me er niet druk om maken


klien

Berichten: 2130
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 08:12

Het ene paard is nu eenmaal meer een "leider" type dan het andere. Het kan soms ook te maken hebben met de houding van de ruiter. Mijn vorige paard kon ik niet mee naar buiten, alleen, want hij stijgerde net zolang tot ik wel weer terug ging. Ik werd er heel onzeker van en bracht dat duidelijk over.
Arsen is veel stoerder en wil altijd graag weten wat er om de bocht te doen is, dus niet bang en heel nieuwschierig.
Je kunt inderdaad alleen maar trainen en veel belonen als het goed gaat. Maar is het eenmaal bekend terrein geworden, dan moet hij het wel voorop kunnen doen, zoniet, dan kan het aanstellerij zijn en moet je wat meer druk uitoefenen.
Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 09:05

gijsenkim schreef:
Is het noodzakelijk dat ze voorop loopt???

Zo niet dan zou ik dat kleine minpuntje lekker laten voor wat het was en achter of naast blijven. Waarom die stress opzoeken als het niet echt noodzakelijk is.

Verder gedraagt ze zich prima, ik zou me er niet druk om maken


Ben ik het mee eens! Je geeft zelf al aan dat ze veel heeft meegemaakt, laat haar dan lekker Haha! je hebt haar al een goed huisje gegeven, en dat ze niet voorop wil lopen... ach er zijn erger zaken!

EngeltjeS

Berichten: 16634
Geregistreerd: 06-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 09:15

en met longeren? als je dr eerst eens longeerd, en dan laten zien dat er niks engs is te zien, en dan op stappen en weer proberen?


Aifa

Berichten: 1037
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-04 14:41

Devica schreef:
en met longeren? als je dr eerst eens longeerd, en dan laten zien dat er niks engs is te zien, en dan op stappen en weer proberen?

als ze mij ziet, dus met longeren, dan is er niks aan de hand. maar zodra ik er op ga zitten, vertikt ze t.

in het bos probeer ik altijd naast t andere paard te gaan rijden en elke keer weer een stukje verder naar voren.
dit gaat al best goed.
ach ik hou t denk ik maar zo, en neem dat minpuntje voor lief Haha!

Golden Golias (Totilas x Discovery) Z2 *D
Jurylid B/L :)

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 14:46

Ik ben het met GK eens. Ik heb het 'probleem' precies andersom. De mijne wil alleen voorop lopen, als ik met een groep een buitenrit maak, en ik laat haar gewoon lekker daar lopen. Je krijgt het ws er toch niet helemaal uit, en als ze voor de rest braaf is, waarom dan die stress opzoeken?

[o]

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 16:11

Kun je in de bak wel gewoon alleen rijden, en alleen het bos in ook? Dan zou ik het ook gewoon zo houden, wie weet durft ze over een tijdje wel.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 16:19

gijsenkim schreef:
Is het noodzakelijk dat ze voorop loopt???

Zo niet dan zou ik dat kleine minpuntje lekker laten voor wat het was en achter of naast blijven. Waarom die stress opzoeken als het niet echt noodzakelijk is.

Verder gedraagt ze zich prima, ik zou me er niet druk om maken


helemaal mee eens niets aan toe te voegen!!

shana

Berichten: 1467
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 22:01

als het paard niet voorop wil lopen wil dat zeggen dat ze niet genoeg vertrouwen heeft , achter een ander paard voelt ze zich veilig !!
om vertrouwen te krijgen zijn de grondoefeningen van parelli of emiel voest heel goed !
als jij haar volledige vertrouwen krijgt dan gaat ze samen met jou zonder probleem voorop lopen , nu vertrouwd ze enkel het andere paard !!

veel succes ermee

groetjes

a dog is for life not just for christmas

Aifa

Berichten: 1037
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-04 08:11

Marliesje schreef:
Kun je in de bak wel gewoon alleen rijden, en alleen het bos in ook? Dan zou ik het ook gewoon zo houden, wie weet durft ze over een tijdje wel.


in de bak kan ik wel alleen rijden, maar in het bos niet. ze wil niet voorop lopen, maar wil ook niet alleen lopen. er moet dus altijd een ander paard mee.

Golden Golias (Totilas x Discovery) Z2 *D
Jurylid B/L :)

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 11:38

Klinkt heel bekend dit probleem Schijnheilig Ik zou het er niet bij laten zitten dat ze niet voorop wil lopen. Het voorop durven lopen is imo een belangrijke stap naar het alleen wegdurven. Maar dit moet je niet forceren, probeer langzaam dat vertrouwen te winnen.
Ik ben inmiddels wel zover dat ze steeds vaker voorop durft te lopen, maar kom ook niet echt verder mee
[VMR] Hoe paard leren alleen weg te gaan?

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Machie

Berichten: 15997
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 11:45

mijn paard heeft op straat wel eens dat ie gaat etteren, omdraaien omhoogkomen enzo. Ik rij altijd alleen buiten, dus wandel langs de weg naar het bos. Ben ik eenmaal in het bos, loopt hij zonder problemen verder voorop (alleen) Ook erg apart.

Ik zou het lekker zo laten!!!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 11:46

En als je dan geen bos in de buurt hebt?
Of als het paardhet overal doet?

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: veranadautje en 149 bezoekers