Netjes afgroeten!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Netjes afgroeten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-04 11:58

Ik groet na de proef altijd nog een keer netjes af, door om A heen te draaien, mijn paard stil te zetten en met de rechterhand op de linkerkant van zijn hals te kloppen. Maar ik merk dat heel veel mensen dit niet doen.
Is het beter om dit wel te doen of niet?

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 12:04

Dat is geen afgroeten, maar gewoon belonen van je paard en dat is nooit verkeerd. Knipoog
Vanaf het moment dat jij bij A de baan bent verlaten doet de jury daar niets meer mee.
Sterker nog, ze zien het waarschijnlijk niet eens omdat ze de laatste 4 onderdelen aan het invullen zijn. Lachen

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 12:07

idd , het hoeft niet meer
vroeger was het verplicht, nu ivm tijd , niet meer
bij springen hoef je ook niet meer af te groeten , ook om de tijd zo
goed mogelijk te benutten Knipoog

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 12:22

Net wat Jasmijn al zegt, dit heeft niets met afgroeten te maken, maar gewoon belonen.
Denk dat iedereen na de proef zijn paard beloont

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 12:25

Ja ik beloon hem ook altijd. Als ie het goed gedaan heeft wat meer dan als het slecht ging Knipoog , maar volgens mij maakt het voor de jury niet uit.

haike
Berichten: 13519
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 12:26

crossmonster schreef:
idd , het hoeft niet meer
vroeger was het verplicht, nu ivm tijd , niet meer
bij springen hoef je ook niet meer af te groeten , ook om de tijd zo
goed mogelijk te benutten Knipoog


Ik doe dat ook nog steeds, was vroeger verplicht dus zo geleerd. Met het viertal doen we dat ook nog, en dan allemaal tegelijk; rechts over links, mars.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-04 12:37

Cinzano schreef:
Net wat Jasmijn al zegt, dit heeft niets met afgroeten te maken, maar gewoon belonen.
Denk dat iedereen na de proef zijn paard beloont


Nou ik zie anders heel veel mensen rechtstreeks uit de ring richting trailer stappen. (meestal met een boos gezicht)

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 12:44

Marliesje schreef:
Nou ik zie anders heel veel mensen rechtstreeks uit de ring richting trailer stappen. (meestal met een boos gezicht)


Dan moeten die mensen gewoon maar eens proberen wat meer plezier te gaan beleven met hun paard en de wedstrijden Tong uitsteken Haha!

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 12:56

ja das waar, daar ben ik het ook mee eens,
inderdaad altijd van die chagerijnige mensen die achteraf toch nog goeie punten hebben,
maar dit heeft inderdaad niets met afgroeten te maken.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-04 13:06

Heb ik ook zón hekel aan, "ik heb zo slecht gereden" zeggen en dan nog bovenaanstaan. Ik ben tevreden en sta in de middenmoot.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 13:16

ik heb een hekel aan ouders die hun kinderen verrot schelden als ze weer eens niet geluisterd hebben Boos!
en ook andersom, ik heb ook een hekel aan kinderen die hun ouders verrot schelden omdat ze niet goed voorlazen, of omdat de pony schrok van de jas van pa etc etc

bah bah

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 13:52

Inderdaad crossmonster, ik kan ook heel slecht tegen zulke mensen. Soms hoor je echt rare dingen op wedstrijd.
Een tijdje terug las een moeder verkeerd voor. Meisje barst in tranen uit en scheld moeder uit voor dingen die de boktcensuur niet toelaat Haha! en dat nog wel tijdens de proef...
Maar sommige ouders zijn ook een beetje TE fanatiek Scheve mond

Ontopic: ik beloon mijn paard ook altijd na de proef, ik draai me dan nog een keertje om naar de juri.

Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 14:00

Ik doe het nooit en zie er ook niet de zin van.. Ik stap echt nooit vanuit de ring in een keer boos naar de trailer, dus waarom zou ik. Ik heb wel eens gehoord dat juryleden het niet zo leuk vinden als je dat doet... Zou niet weten waarom hoor, maar goed...

Equira

Berichten: 1219
Geregistreerd: 27-05-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 14:16

Mij zusje draaft altijd nog ff snel buiten de ring om naar de jury om te bedanken voor het jureren. Meestal krijgt ze dan nog wel een aantal tips en/of complimentjes. Best handig dus, nog ff na je proef naar de jury toe gaan.

Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 16:11

WendyK schreef:
Mij zusje draaft altijd nog ff snel buiten de ring om naar de jury om te bedanken voor het jureren. Meestal krijgt ze dan nog wel een aantal tips en/of complimentjes. Best handig dus, nog ff na je proef naar de jury toe gaan.


Ja dat zal best, maar dit vind het secretariaat dus helemaal niet leuk, want hierdoor kunnen rubrieken heel erg uitlopen.... de juryleden wordt ook vaak verzocht om geen commentaar te geven..

AnoeskaB

Berichten: 544
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Annen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 18:52

WendyK schreef:
Mij zusje draaft altijd nog ff snel buiten de ring om naar de jury om te bedanken voor het jureren. Meestal krijgt ze dan nog wel een aantal tips en/of complimentjes. Best handig dus, nog ff na je proef naar de jury toe gaan.

Nee dus.
Het hele programma loopt uit. Iedereen moet later starten dan gepland en gaat daar weer over klagen. Het duurt langer voordat de prijsuitreiking kan beginnen. En inderdaad, daar wordt ook weer over geklaagd. En als door het uitlopen van het ochtendprogramma het middagprogramma niet op tijd kan beginnen, komt iedereen weer in het secretariaat klagen. Niet naar de jury toegaan dus. Maar hier is al eerder een topic over geweest Knipoog

Over dat "afgroeten" bij A: daar heb ik nog nooit van gehoord. Was dat een NKB-gewoonte? Verward

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 22:48

Da's een oude NKB-gewoonte... Knipoog

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 22:52

Hmm :S Nog nooit gedaan.
Ook nog nooit gezien...maar dan let ik misschien niet genoeg op.

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 23:07

Ik beloon mijn paard ook altijd even als we na afloop van een proef de ring verlaten.

Toen ik laatst aan het schrijven was, wachtte de jury er toch echt even op.
Daarna gaf hij pas de resterende beoordelingen.

Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 23:31

Ik vind die mensen altijd zo maf die na de proef meteen na A hun paard een paar flinke meppen op de hals geven bij wijze van `beloning` Verward . Kan me niet voorstellen dat een paard dat echt prettig vind. Of zou het enkel zijn om de jury nog een laatste goede indruk te geven?

noekie123

Berichten: 419
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: Heythuysen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 01:27

Ik draai me ook altijd om en beloon het paard.
Maar ik geef echt geen meppen! Dat lijkt me ook niet zo prettig voor het paard.
Ik strijk altijd een paar keer over de hals.

En er zijn toch een heel aantal jury's die blijven kijken of ik dit heb gedaan! Ik vind het wel belangrijk. Ook om je paard te belonen, maar misschien ook wel omdat het de gewoonte is Knipoog

En als je je staatje hebt gehaald, is de jury verplicht een half uur erna te blijven heb ik vernomen. Dan kun je altijd terecht voor vragen of opmerkingen.. hoeft de ring ook niet uit te lopen.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-04 09:15

Je mept toch niet op zijn hals, je geeft hem een zacht schouderklopje. Doe je dat nooit? En als ik een stukje bij de ring vandaan bent krijgt ze een dikke knuffel.

pieternel
Berichten: 278
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: groningen en binnenkort weer in brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 09:19

Wel eens gezien toch ?? dat een ZZ-GP ruiter/amazone NA het afgroeten zijn of haar paard beloond ? dat doen ze dan na het afgroeten, want dan zijn ze klaar met de proef en maakt het voor hun niet uit hoe ze de ring verlaten.
Pas vanaf de M2/Z ben je na het afgroeten klaar met de proef. Dus van B tot en met M1 kun je pas belonen NADAT je klaar bent met de proef en mag je dat NIET meteen na het afgroeten doen, want dan moet je de ring nog verlaten in vrije stap. Dat een ruiter/amazone haar of zijn paard beloond na de proef, als je uit de ring bent zegt meer over de ruiter/amazone ZELF en zijn manier van doen dan dat het een OUD gebruik zou zijn of zou moeten. OK dan! Je doet het of je doet het niet. Maar als een proef fijn aanvoelde (met of zonder fouten) mag je je paard toch ook wel een klopje op de hals geven hoor !!!!!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 09:54

Missouri schreef:
Da's een oude NKB-gewoonte... Knipoog


Ik heb hier ook nog nooit van gehoord...

Maar belonen is toch standaard na een proef? Ik heb geleerd van m'n instructrice dat je altijd moet belonen, ongeacht het paard als een gek dor de baan gaat Schijnheilig

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 10:34

LuvdaTossa schreef:
Ik heb hier ook nog nooit van gehoord...

Maar belonen is toch standaard na een proef? Ik heb geleerd van m'n instructrice dat je altijd moet belonen, ongeacht het paard als een gek dor de baan gaat Schijnheilig


Hier doen al die oud-NKB-ers het. Na de ring verlaten bij A, gelijk omdraaien en het paard een (vaak ongemeend) klopje geven.

Ik laat altijd mijn teugels lang na A, en klop 'm dan (meestal met 2 handen Haha! ) op z'n hals. Dat omdraaien, nergens voor nodig. Alleen NKB-ers doen het, nog nooit iemand van de oud-NBVR het zien doen hoor.