Hoofd in de lucht bij het aangalopperen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
yfande

Berichten: 1624
Geregistreerd: 21-02-04
Woonplaats: Boeskoolstedke

Hoofd in de lucht bij het aangalopperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-04 22:35

Hi,

Mijn merrie schudt bij het aangalopperen altijd met haar hoofd en gooit daarna even het hoofd in de lucht, eens in galop komt ze netjes terug.
Als ze dat nu alleen bij mij deed (ik ben een hobbyknakker die vrij laat begonnen is met paardrijden) zou ik dit kunnen begrijpen, maar mijn bijrijdster zijn allebei behoorlijk ervaren en bij hen doet Yfi het ook.
Voor degenen die van mening zijn dat hetgeen mijn bijrijdsters met Yfi opbouwen door mijn onervaren rijstijl weer kapot gemaakt wordt, ik heb van half december tot half mei door omstandigheden niet gereden.

Alvast bedankt,

timilon
Berichten: 3594
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 22:39

maak je geen zorgen hor!!!
probeer het eens zo:je draaft op de lange zijde,je gaat doorzitten en als je in de eerste hoek ben ga je iets voorover leunen en zet je je handen laag een breed.je geeft heel licht been(juiste galop hulpen)en laat haar in de 2de hoek in galop "vallen".

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 23:21

Je kunt haar misschien net voor je aanspringt even extra diep doorvragen. En probeer met aanspringen contact met de mond te houden (het wil nog wel eens dat ruiters met de aansprong even de controle over het contact kwijt zijn en daarna weer netjes verder rijden)
En probeer haar met aanspringen niet in de weg te zitten (dus niet bijvoorbeeld, wat ook een veel voorkomend probleem is, voorover gaan zitten met aanspringen, of een beetje inelkaar duiken, Want met aanspringen moet je paard van voren dus een beetje omhoog komen, als jij dan door voorover te gaan zitten je gewicht ook op de voorhand gooit word het alleen maar moeilijker voor het paard, wel kun je proberen om zoveel mogelijk in de beugels te gaan steunen maar als ze met aanspringen verder geen last van dr rug heeft kun je gewoon blijven zitten en probeer dan zo netjes mogelijk en ontspannen mogelijk te blijven zitten.)
En natuurlijk, heb je les? Of je bijrijders? Met goede instruktie kom je ook een heel eind.

yfande

Berichten: 1624
Geregistreerd: 21-02-04
Woonplaats: Boeskoolstedke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-04 23:36

Hi Timilon en Volcano bedankt voor jullie reacties, Volcano, ik weet vanmezelf dat ik nog wel eens voorover gan hangen en mijn handen vooruitschuif, maar mijn 2 bijdrijders doen dat echt niet. Ik vind jou advies heel erg toepasselijk op mij en ga morgen direct aan de slag. Bedankt.
Wij lessen trouwens alledrie bij dezelfde instructice.

MissDonna

Berichten: 8103
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Zuidschermer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 17:23

Af en toe kan een Martingaan ook helpen

Suc6 !! -xx-

Seventje

Berichten: 1005
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: ergens in NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 17:28

Jouw paard heeft even een gebrek aan balans met aangalopperen. Lijkt mij. Ze komt na de aansprong netjes terug aan de teugel schrijf je. Vaak oefenen dan komt het van zelf goed. Begin alsjeblieft niet aan hulp teugels, kan alleen maar fout gaan. Of je komt er nooit meer vanaf. Succes Knipoog

meneertje
Berichten: 1
Geregistreerd: 04-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 22:11

vraag wat dieper door misschien helpt dat?