schraal/korsten op plekken waar geen haar zit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

santerra

Berichten: 516
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: lelystad

schraal/korsten op plekken waar geen haar zit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-04 21:05

Hallo,

M'n paardje heeft iets.
Het begon met etterende ogen, en niet zo'n beetje ook en schrale/kortsen neus, dacht dat dat het etter uit de ogen was wat er op gevallen was.
Toen werd z'n anus ook schraal/korst en poepen doet zeer.
En nu is z'n geslacht ook zo aan het worden.
Eigenlijk overal, waar, hij zeg maar, gaten van nature in z'n lijf heeft zit het.

Zijn ogen beginnen lijkt het al weer minder te worden, ze etteren in ieder geval bijna niet meer en z'n neus lijkt ook minder te worden.

Wie kent dit ??

Groetjes Hermien


Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 08:05

Lijkt zo op het eerste gezicht op zonneallergie, welke van de 2 is het, de Schimmel? Want deze lijkt( op de foto) niet veel pigment in de huid te hebben en kan daardoor wel extra gevoelig zijn.

ellepel

Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 12:18

idd zonne allergie, of hij is verbrand. insmeren en dierenarts raadplegen.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78414
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 12:32

Kitten schreef:
.......welke van de 2 is het, de Schimmel?


Noem een appaloosa geen schimmel!!!

Maar zoals ik ergens anders ook al heb gezegd (appaloosa-forum) lijkt het me dat de huid verbrand is. Komt bij appies heel vaak voor. Alleen van de ogen.....misschien dat ie daar ook net last van heeft maar het iets heel anders is? Vliegen kunnen enorme ontstoken ogen veroorzaken, en ze komen weer goed opzetten. Onze pony's hebben allemaal al ontstoken ogen gehad (gele etter eruit) maar nu ze vliegennetjes hebben hebben ze nergens meer last van.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 13:08

SORRY, had me even niet gerealiseerd dat het om een Appaloosa ging, wel een heel aparte aftekening trouwens, Maar wat het velletje betreft, komt het op het zelfde neer, weinig pigment. Als ook de huid om de ogen weinig pigment heeft (kan ik op de foto niet goed zien) kan dit ook ontstoken ogen geven. Ook bij schimmels zie je dit vaak, weinig pigment in de huid, meer last van zonnebrand en een grotere gevoeligheid voor onstoken ogen. Schoonmaken met lauwe thee, of gekookt water en bij de VA een tubetje oogzalf ophalen, of om het te voorkomen idd een vliegennetje helpt ook goed om de zon eruit te houden.

santerra

Berichten: 516
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-04 10:09

Neonlight schreef:
Noem een appaloosa geen schimmel!


Haha !!

Maar dat verbranden kan dat dan ook onder de staart ??
Hij heeft om z'n ogen inderdaad weinig pigment.
Ik kan bij z'n ogen en neus met niks bij hem komen, heb al een tubbetje oogzalf gehad, maar als ik hem een halster om wil doen word ie al panisch, dus dat tubbetje kan al helemaal niet veels te eng met dat tuitje er aan, straks prik ik door z'n oog !

had veearts weer gebeld, en die wist het zo niet, dacht misschien verhoorning van de huid, iets van hypo....
Ze zei kijk nog maar even aan, want hij is verder niet ziek ofzo


groetjes Hermien

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 14:18

Ja verbranden onder de staart kan ook, net zo goed als iemand in de schaduw onder een parasol nog verbranden kan (ik dus). Dat alles heeft te maken met UV straling en niet direct met wat jij als het zonlicht op je bolletje ervaart. Tja , voor de rest heb je een probleempje, je zult hem toch aan een halster moeten wennen en dan maar een vliegennetje erop.
Succes.

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 21:43

Ik heb ook eens zo iets gehad met een vosje met witte aftekeningen en die had van beereklauw gegeten (teunisbloem veroorzaakt het ook) alle plekken met witte aftekeningen en weinig haar kreeg ze korsten. Dit komt dus door de combinatie zonlicht/geen pigment en dat plantje. We hebben het hele weiland afgezocht en vonden een klein beereklauwplantje. Het ging vanzelf weer over.

Ik zag dat jouw paardje in een natuurgebied staat dus de kans is groot dat hij ook zoiets gegeten heeft.

santerra

Berichten: 516
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-04 07:19

Hoe ziet bereklauw eruit ?
Ik heb zelf ook zitten denken aan zoiets, dat ze misschien iets verkeerds gegeten heeft. maar omdat zelfs de veearts zo niet wist wat het was....
Die zullen de symptonen van verkeerd eten toch wel weten...

Als verbranden onder de staart kan, waarom heeft hij het dan wel alleen rond z'n anus, en niet op dat stukje dat van achteren naar tussen z'n benen loopt ? Dat komt veel eerder in de zon, met zwiepen van z'n staart enzo.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 08:06

Waarschijnlijk omdat de huid rondom lichaamsopeningen gevoeliger is, de rest van zijn huid heeft er ook (nog) gen last van. Houd trouwens om die reden ook zijn/haar mond in de gaten.
Het gegeten hebben van verkeerde planten, vind ik trouwens nog heel zo'n verkeerd idee niet van Santerra. Het is bekend dat sommige planten overgevoeligheid voor UV straling veroorzaken, maar ik heb hier zelf niet voldoende kennis over. Probeer iemand te vinden die een gedegen kennis heeft op dit gebied, iemand die werkt met homeopathie misschien ?

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 11:03

Bij ons wist de veearts het ook niet hoor, was de boer waar ze stond die met het idee kwam.

santerra

Berichten: 516
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-04 08:37

Z'n neus en ogen zijn bijna helemaal over, en de rest lijkt nu ook ietsie minder te worden.

Heb de wei al nagekeken maar kon niks verdachts vinden.

BelleFleur

Berichten: 1853
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 08:48

Mij hebben ze altijd gezegd dat bereklauw een stof bevat die op zonnige dagen brandwonden veroorzaakt.

Wat jij bedoelt met die witte aftekeningen waarop korsten kwamen, is waarschijnlijk fotosensibilisatie. Delen van het lichaam met minder pigment worden door de opnamen van bepaalde stoffen inderdaad gevoeliger door zonnebrand, ik geloof dat die stoffen fagopyrines heten maar dat weet ik niet meer helemaal vanbuiten, en ze zitten (dat weet ik wel zeker) bijvoorbeeld in boekweit. 't Is een aandoening die veel voorkomt bij zwart-bonte koeien, en een enkele keer ook wel bij een paard.

santerra

Berichten: 516
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-04 19:16

Zijn er geen andere planten die die reactie kunnen veroorzaken ?

Hij heeft trouwens geen witte 'aftekeningen', hij is nl. bijna helemaal wit en hij heeft wel zwarte aftekeningentjes.

BelleFleur

Berichten: 1853
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 19:37

Het kan wel dat er andere planten zijn, het is niet van belang welke plant, het zijn die stoffen die erin zitten.
Wel ja, met witte aftekeningen bedoel ik het "witte deel" van je paard, bij een koe is het ook dikwijls moeilijk te bepalen of ze zwart-met-wit of wit-met-zwart is he...

santerra

Berichten: 516
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-04 07:54

z'n neus is nu over, z'n ogen bijna, z'n geslacht word minder.

(joan, sorry kan het niet laten, bij hem is het niet moeilijk te bepalen hoor !)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: kiki1976, mamabird, Trendiction en 39 bezoekers