Hoe een changement aanleren?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MPH

Berichten: 2772
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Rhenen

Hoe een changement aanleren?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-04 17:17

.. titel zegt het al, hoe leer je je paard een galopchangement..

Roosch

Berichten: 36650
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 19:29

ja dat bedoel ik nu ook dat wil ik ook al vragen Tong uitstekenen hoe moet je dat doen?

Sjoos
Berichten: 6683
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 19:31

les nemen? ik denkn nniet dat je dat zo kan aanleren over internet

gabyfedde

Berichten: 11897
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 19:35

Zoekfunctie gebruiken!
Rockey (als ik het zo goed schrijf) heeft hier laatst ook een topic over geopend.

Viennanova

Berichten: 1605
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 19:44

Ik ben bezig om mijn paard de galopwissels aan te leren (onder begeleiding van instructie). We hebben de punten voor de Z2 nu. Ik ga altijd eerst op de volte eenvoudige galopwissels doen (zowel vanuit contra als de 'goede'galop) hierdoor wordt ie wat geslotener en komt ie wat meer op de achterhand. Ik rijdt ook altijd met zweepje, om hem een beetje bij te kunnen tikken, zodat ie wat scherper wordt. Daarna rijdt ik naar de lange zijde toe, en als ik bijna op de hoefslag ben tel ik in de galopsprongen tot drie en bij drie leg ik mijn benen om. Het probleem is vaak dat ze de hulpen moet leren, ze snappen er eerst weinig van. Je kunt ze ook aanleren op de springmanier (over een balkje) maar dan springen ze de wissels altijd in tweeen (eerst voor dan achter). Ik moet zeggen dat dit het eerste paard is waarbij ik dit doe, dus misschien doet een ervarenere ruiter het wel heel anders!

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 20:44

ik denk dat het eerst maar verstanidg i om les te nemen,en aangezien ik niet weet vwat voor nivaue je rijdt weet ik ook niet of het wel nodig is om je paard al een changement aan te leren!

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 22:31

tuurlijk is het verstandig om les te nemen maar de theorie is ook interessant!
Anders kunnen alle topics wel gesloten worden hier...

wil je een paard echt een goede wissel aanleren dan heb je er wel een professional bij nodig. Maar er zijn zat trukjes om je paard een 'leuke' wissel aan te leren. Bijvoorbeeld dus over een balkje. je galoppeerd er op af en boven de balk stel je hem om en wissel je je benen om evt. een klein tikje erbij.
Wat ik vroeger bij mijn pony deed was in de galop hele scherpe wendingen rijden en iets voor de wending de andere galophulp geven (best fel) en een klein tikje op de schouder.

Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 08:40

Grote achten rijden, en met heel veel rust op de X je buitenbeen op de singel leggen en tegelijkertijd je binnen been achter de singel leggen, tegelijkertijd je stelling veranderen, en licht met je zit meegeven zonder scheeft te zitten, en niet naar voren gaan zitten. Ga hier nou niet zelf mee aan de slag maar doe het met hulp van een instructeur. Die weet of je eraan toe bent met je paard, want fout aanleren of forceren is niet goed voor jou en voor je paard.

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 09:32

Issy schreef:
weet of je eraan toe bent met je paard


ja en wanneer is dat?
Als je Z1 bent en Z2 mag starten?
Mag dat wel als je een recreatie ruiter bent?
ligt er maar net aan.

Ik ben nu met een pony de wissels aan oefenen, gewoon omdat dat meisje het super gaaf vind om een wissel te kunnen rijden...

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 09:54

De hamvraag: kán je zelf al een wissel rijden?

Anders inderdaad toch onder begeleiding doen.

De kans bestaat dat je zelf heel verkeerd gaat zitten, omdat je je beenhulp te "goed" wil gebruiken en zo automatisch heel scheef gaat zitten.

Viennanova

Berichten: 1605
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 10:22

Daar sluit ik me helemaal bij aan, als je zelf niet ervaren bent moet je het absoluut leren met instructie. Je kunt met je houding je paard erg verstoren waardoor hij de wissel niet goed springt, b.v. door jezelf in de wissel te 'gooien', of dat je je paard te veel omtrekt en ga zo maar door. Ik zou zelf niet met de wissels beginnen als je ze niet nodig bent.

Viennanova

Berichten: 1605
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 10:23

En over een balkje een wissel aanleren zou ik niet doen, je lokt een wissel met een sprong uit, waardoor het paard de wissel in tweeen springt.

MPH

Berichten: 2772
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-04 10:47

Ja oke van het les nemen snap ik wel, maar ik zie dan van die B springpaardjes die net 4 zijn en hun eerste wedstrijdje springen en al een wissel kunnen, ik wil gewoon de theorie weten, en ga er niet in me eentje mee aan de slag.. daar heb k een lesgeefmens voor...

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 10:56

Nou ben ik geen expert, maar ik heb altijd begrepen dat een galopwissel bij een springpaard toch meer een weg is en dus niet een doel, daardoor wordt er weinig belang gehecht aan de juiste manier van omspringen. Bij een dressuurpaard wil je eigenlijk een perfect changement zien. Dus als jij met je paard op het niveau wilt gaan rijden waarbij je in de dressuur changementen moet maken is het verstandig het je paard in 1 keer goed aan te leren. Want afleren of omscholen is nog veel moeilijker dan aanleren.
Maar als jij gewoon voor de recreatie of voor een paar sprongetjes een changementje wilt maken en geen ambities richting z2 rijden hebt, kun je inderdaad de andere manieren ook toepassen. veel succes Lachen

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 17:28

Tyrza schreef:
De hamvraag: kán je zelf al een wissel rijden?

Anders inderdaad toch onder begeleiding doen.

De kans bestaat dat je zelf heel verkeerd gaat zitten, omdat je je beenhulp te "goed" wil gebruiken en zo automatisch heel scheef gaat zitten.


Das et probleem: ik kan et ('nog') niet en mijn paard ook ('nog') niet!
Toch zijn we aan het oefenen (jaja, met begeleiding) en ik moet zeggen: et begint aardig te gaan.
Alleen........ hij heeft er een drafpasje tussen.. niet echt een drafpas, maar een struikelpas zeg maar.
Hoe kan ik dit gaan oplossen?!
Nogmaals: ik heb begeleiding en doe et heeeeeeeeeeeel zelden alleen, maar tips van jullie zijn natuurlijk altijd welkom!! Haha!