Paard laten keuren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Skooki
Berichten: 122
Geregistreerd: 26-08-03

Paard laten keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-04 15:28

Hallo

Als jullie een paard kopen, laten jullie die dan altijd keuren?
Is wel zo verstandig natuurlijk. Wat voor keuringen zijn er allemaal en welke kun je het beste doen? En wat zijn de kosten daar eigenlijk van?

Groetjes!


visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 15:44

De laatste keer dat we een paard gekocht hebben (1 jaar geleden), hebben we het laten keuren. Dat was de eerste keer dat we dat deden en ik ben er best tevreden meer.

Ons paard was nog jong (3 jaar) en er hoefde volgens de dierenarts geen foto's gemaakt te worden, omdat er nog maar weinig mis kan zijn met het beenwerk. Onze keuring duurde een klein uurtje en ik heb er 60 euro voor betaald (in België).

Ik ben ook al eens meegegaan naar de keuring van een ouder paard (9 jaar ofzo) en daar werden wel foto's genomen. Dat was natuurlijk wel veel duurder.

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 15:48

Ik zou zowieso met welk paard dan ook, een klinische keuring laten doen.

Kost ongeveer 100 euro (zonder voorrijkosten).

Hierbij word een buigproef gedaan, word gekeken of hij regelmatig loopt (ivm kreupelheid ed) een tijdje longeren in mul zand om te kijken voor long problemen. Hierna worden ook longen en hart beluisterd voor eventuele afwijkingen etc

Als je echt een (sport) paard boven de 5000 euro gaat kopen zou ik ook rontgenfoto's laten maken (voor verzekering etc).

Je kan hier vaak wel afspraken over maken met de eigenaar, bijvoorbeeld:

Bij goedkeur kosten voor jouw (dan komen die papieren namelijk op jouw naam en in jouw bezit)
Bij afkeur kosten voor de eigenaar. (zou je erg veel geld kosten als je dat bij ieder paard moet doen waar je interesse in heb)

<3 Trotse mamma van Damian Jeremy en Noëlia <3 , geboren 11 juni 2010 & 2 oktober 2013 :+:
Quincy - Malibu Sundance - A Sundance Sorpreza :+:

Kliko

Berichten: 3026
Geregistreerd: 19-01-04
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 15:49

Altijd doen natuurlijk! Je bent gek als je het niet doet!

:D M2 + 8 :D

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 16:40

Ik heb mijn nieuwe paard ook laten keuren, omdat hij toch al 11 is en er best veel mee gedaan is.

Roxxie
Berichten: 1082
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 16:44

Malibu schreef:
Ik zou zowieso met welk paard dan ook, een klinische keuring laten doen.

Kost ongeveer 100 euro (zonder voorrijkosten).

Hierbij word een buigproef gedaan, word gekeken of hij regelmatig loopt (ivm kreupelheid ed) een tijdje longeren in mul zand om te kijken voor long problemen. Hierna worden ook longen en hart beluisterd voor eventuele afwijkingen etc

Als je echt een (sport) paard boven de 5000 euro gaat kopen zou ik ook rontgenfoto's laten maken (voor verzekering etc).

Je kan hier vaak wel afspraken over maken met de eigenaar, bijvoorbeeld:

Bij goedkeur kosten voor jouw (dan komen die papieren namelijk op jouw naam en in jouw bezit)
Bij afkeur kosten voor de eigenaar. (zou je erg veel geld kosten als je dat bij ieder paard moet doen waar je interesse in heb)


Hier ben ik het helemaal mee eens... Bij Simba heb mijn moeder het ook zo geregeld dat ik als hij goedgekeurd werd kon bellen en dat hij dan meteen verzekerd was.. Dus ook dat stukje terug vanaf de plaats waar de keuring plaats vond naar huis...

Skooki
Berichten: 122
Geregistreerd: 26-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-04 16:53

Maar lijkt me best lastig z on afspraak te maken.
Je zegt dus als je een paard wilt kopen tegen die eigenaar.. okee maar ik wil hem/haar eerst laten keuren.. Dan neem je dat paard mee???
Moet er eerst betaald worden voor dat paard, of niet? Is er wel een kliniek in de buurt of kun je een dierenarts laten komen? Hoe gaat dat dan allemaal.. ik ben echt een leek wat dat betreft, ik heb altijd mijn paarden bij een goede kennis gekocht, maar mijn vriendin wil op internet rondkijken en weet er ook niets vanaf.. hoe gaat dat in zijn werk, welke afspraken worden gemaakt..

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 16:58

Je wil hem eerst laten keuren en als hij goed is ophalen en betalen.
Je zoekt zelf een dierenarts uit en daar moeten de verkopers het pard heen brengen.
Zijn ze het daar niet mee eens? Jammer dan op naar de volgende.

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 19:35

Mijn kopers hadden zelf een DA/kliniek uitgezocht in de buurt van hun manege. Daar hebben we de pony heen gereden (ik was er dus ook bij).

Bij goedkeur kon ze meteen naar haar nieuwe stal gebracht worden, en als ze niet goedgekeurd werd ging ze gewoon mee naar huis....

Sommige dierenartsen komen trouwens ook aan huis.

Je betaald trouwens NIET voordat ie gekeurd is, want anders krijg je straks problemen om je geld terug te krijgen. Dat heb ik ook niet gedaan bij de mensen die mijn pony kochten...

Ze is goedgekeurd, netjes op de nieuwe stal afgeleverd en toen hebben die mensen netjes betaald.

Wel goed dat je ff gaat informeren hoor! Paard kopen is echt niet niks.

<3 Trotse mamma van Damian Jeremy en Noëlia <3 , geboren 11 juni 2010 & 2 oktober 2013 :+:
Quincy - Malibu Sundance - A Sundance Sorpreza :+:

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 19:43

elk paard dat je koopt, behalve boven de 12, 100 % laten keuren!!!

dus klinisch EN rontchenologisch!
ik vind het erg vreemd dat de veearts van visje zegt dat er bij een 3-jarige weinig te zien is ?????
dat is juist de leeftijd waarop de ocs en ocds al te zien kunnen zijn !!!
en dus ook niet meer uit zichzelf wegtrekken (zoals bij 1 of 2 jarigen )
dus dat vind ik erg dom van de veearts !

dus als ik jou was zou ik een goede veearts uitzoeken en hem helemaal rondom laten keuren
tenminste als het over een paard gaat .. pony's hebben bijna nooit last van ocd's
ocd's ontstaan door (te) snelle groei, en is bij de kleinere paarden en pony's dus minder van toepassing Knipoog

LotusT

Berichten: 581
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: In een dorpje met stadsrechten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 19:46

Toen ik mijn paard kocht heb ik die dierenarts naar dat adres laten komen (incl voorrijkosten €90), toen hij goedgekeurd was heb ik hem betaald en meteen meegenomen.

wie kijkt in het verleden staat met de rug naar de toekomst...


Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 20:26

LAAT JE (NIEUWE)PAARD ALTIJD KEUREN!!!!!!!!!!!!!!!!!!1111
echt dan ben je er sowieso zeker van dat het kerngezond is:D
je hebt verscillende keuringen,normaal(de goedkope)of de rontgenologische keuring!!(duurder ivm de fotos die worden gemaakt van de benen!!)

Dressuur is een jurysport,als je daar niet tegen kunt,moet je er ook niet aan beginnen!!
+:)+ Wil je mijn fotografiewerk volgen?? Klik HIER voor mijn FB pagina. Een like, zou ik leuk vinden. +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 20:34

ik heb mijn driejarige klinisch laten keuren, dit kwam neer op 100 euro, is nu net een aantal maandjes geleden!

met foto's wordt het idd wel duurder, maar er is dan wel meer te zien

c_alsemgeest

Berichten: 20624
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 20:58

***ALTIJD***

ik laat paarden altijd keuren voordat ik ze koop

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 21:12

visje schreef:
Ons paard was nog jong (3 jaar) en er hoefde volgens de dierenarts geen foto's gemaakt te worden, omdat er nog maar weinig mis kan zijn met het beenwerk.


Waar heeft die dierenarts zijn diploma gehaald? Bij een pak wasmiddel?

Jezus, wat een ongelooflijke onzin zeg. Als een DA me zoiets zou vertellen, zou ik heel hard lachend naar een andere DA gaan Boos! Haha!

En een aankoopskeuring van een 9-jarigge is net zo duur als die van een 3-jarige hoor!

O, o, o... wat een klets hier op Bokt af en toe... Huilen

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 21:15

Ik ga helemaal met missouri mee, Hoe is het mogelijk dat zo een VA nog werk heeft

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 21:17

Mijn merrie is alleen klinisch gekeurd, ze was haast 5 en kende heel weinig.
Ze was lagere prijsklasse dus vandaar alleen klinisch. Ik heb haar niet meegenomen naar de kliniek, ze kende geen trailers en de vorige eigenaar was bang dat ze zich zou verwonden in de trailer, dus ik heb de veearts aan huis laten komen.

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 21:33

Missouri schreef:
Waar heeft die dierenarts zijn diploma gehaald? Bij een pak wasmiddel?


Gespaard op Shell zegels.....

Zelfvertrouwen......als je alles los laat heb je twee handen vrij om de toekomst te grijpen

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 21:50

Levy schreef:
Gespaard op Shell zegels.....


Whahaha, dan ga ik opschieten met mijn Freebees! ;D

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 16:46

Missouri schreef:
Whahaha, dan ga ik opschieten met mijn Freebees! ;D


Kunne we jouw freebees niet delen met mijn shell zegels? Doen we gewoon samen. Jij voor 60 euro een klinische keuring, ik voor 100 euro de rontgenologische......

Zelfvertrouwen......als je alles los laat heb je twee handen vrij om de toekomst te grijpen

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 18:08

Mensen, wat een geleuter hier weer zeg, kunnen jullie misschien een beetje respect opbrengen voor andermans mening? Boos! Ik heb pas nog twee dierenartsen opgebeld omdat ik net een 3-jarig paard (in NL e-pony gekocht) heb en die zeiden mij beiden net hetzelfde als Visje haar DA. Eén van de twee ken ik niet persoonlijk maar over die mens heb ik wel al veel goed gehoord, de andere is mijn eigen DA en die is zeer goed!

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 18:15

Even een kleine toevoeging: Visje haar paard is een tinker voor recreatief gebruik, net zoals mijn paard. Het is natuurlijk is helemaal anders als je een toppaard koopt.

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 18:31

Mijn pony as 9 dagen oud dat ik hem kocht, we hebben hem niet laten keuren, omdat hij nog zo jong was..

zo, en dan nu tijd voor een wijntje..

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 19:04

Met 9 dagen hoef je idd niet te keuren. Eventueel even naar het hart luisteren maar dan heb je het wel gehad.

Een drie jarige kan wel degelijk een boel mankeren op de foto en omdat deze paarden niet of nauwelijks wat gedaan hebben is het klinisch beeld vaak goed.
Ik laat sneller een 3 jarige op de foto zetten dan een 13 jarige. De laatste zal best wat op en aanmerkingen hebben maar als hij er goed mee functioneerd dan zal hij dat voorlopig ook wel blijven doen.

Ook al is een paard voor puur recreatief gebruik ik blijf keuren heel erg belangrijk vinden.
Juist een recreatie ruiter wil een goede band met een paard en voortijdige ongezondheid kan leiden tot een hoop (onnodig) verdriet.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 18:02

Erg bedankt voor de ongelooflijk ongenuanceerde reacties, ik sta paf!

De dierenarts die zei dat ze foto's nemen, in ons geval, niet nodig vond, zei dat niet van achter haar pc, maar stond erbij (en keek ernaar Knipoog ). Het ging dus inderdaad om een jonge tinker zonder papieren, die nog maar zeer licht aangereden was (dank eilandje, voor de toevoeging). Ik heb er dus ook geen fortuin voor betaald.

Ik kan verder goed begrijpen dat jullie voor elk paard, al was ie gratis, bij wijze van spreken, het geld voor een uitgebreide keuring over hebben. Ik heb dat geld er niet voor over. Misschien is het verstandiger om ook begrip te hebben voor mijn keuze ipv zonder meer de dierenarts die jullie nog nooit gezien of gesproken hebben af te schrijven. Ik vind jullie reacties (niet van iedereen, maar het zal wel duidelijk zijn over welke reacties ik heb het) vrij laag; ze voegen ook weinig toe aan het topic. Maar ja...

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 138 bezoekers