[LO] Hoe bevestig je de longeerlijn aan het bit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Saartje1989
Berichten: 71
Geregistreerd: 03-06-04

[LO] Hoe bevestig je de longeerlijn aan het bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-04 20:52

Hoe doen jullie de longeerlijn aan het bit vast? En wat is de beste manier voor een pony met een gevoelige mond?

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 21:06

Je hebt van die bitstukjes, met 2 haakjes, die je elk aan een bitring vastmaakt.
Je kunt de lijn vastmaken aan de buitenste bitring, dus als je linksom longeert, zit de lijn door de linkerring heen vast aan de rechterbitring.
Ook kun je de lijn door de binnenste bitring halen en dan achter de oren langs vast maken aan de buitenste ring. (heb ik nog nooit geprobeerd)

Het bit stukje is het makkelijkst, vind ik, je hoeft de lijn dan niet te verwisselen als je van hand veranderd!

Claudia19

Berichten: 5131
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 21:09

denk dat je beter bij UZ kan kijken

Belker

Berichten: 15305
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 21:11

Dat klopt. ik heb het topic verplaatst.

Saartje1989
Berichten: 71
Geregistreerd: 03-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-04 21:12

Ik heb met een bitstukje geprobeerd, maar dat is zo beweeglijk en daar wordt Mick heel erg chaggie van. Wat ik tot nu toe steeds doe is door de binnenste ring, dan over zijn hoofd (achter zijn oren langs) en dan buiten vast, en daar reageert hij goed op. Maar hier op stal zeggen ze dat dat juist heel erg scherp is. Dus nou weet ik het ook niet meer.. En ik zal ook kijken bij UZ, maar bedankt!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 09:20

Een bit/teugel is zo scherp als de hand van de ruiter/longeur

Saartje1989
Berichten: 71
Geregistreerd: 03-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-04 20:20

Oh okee bedankt!

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 00:30

Met bitstukje trek je alleen aan de buitenste bitring.
Door het binnen en buitenbit en weer terug naar het binnenbit: knijpt de bitringen samen.
Door binnenbit en aan neusriem: kan maar niet bij een sterk paard.
Over het hoofd: werk bij mij goed ook omdat Dendro anders naar buiten gaat hangen. Maar als je een keer een goede ophouding hebt moeten geven moet je er om denken dat je goed nageeft. Het bit werkt nu namelijk als een ophaaltrens en is inderdaad scherper.

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 17:44

Ik doe de musketon haak van de longeerlijn door de binneste bit ring heen en maak hem weer vast aan de buitenste achterlangs.

Verder maak ik het ook vaak vast aan de longeersingel via de binnenste bitring. Alleen kan je dat niet doen als je veel trekt want dan vouwt je paard dubbel, werkt goed als je paard de neiging heeft met de verkeerde stelling door de bocht te lopen (iets wat ik heel vaak zie gebeuren).

Als een paard heel sterk is doe ik de longeerlijn over het hoofd. In dit geval maak ik het nooit aan de longeersingel vast.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 20:19

Ik sla hem meestal om de binnenste bitring heen en maak hem aan de buitenste vast(dus direct onder de kin door). Dit vind ik het fijnst werken.

Zo'n bit stukje vind ik ellende Tong uitsteken.

LiesBento

Berichten: 220
Geregistreerd: 07-06-04
Woonplaats: Leuven (B)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 20:32

doe ik net hetzelfde , dennis

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 22:27

ja zo kan het ook.
beste is wel om bitringen te gebruiken, anders trekken heel veel mensen het bit door de mond heen.

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 23:27

Ik doe ook vaak de lijn door het bit, naar de longeersingel, maar dat is niet voor alle paarden geschikt. Maar werkt wel heel fijn. Paard is dan wel bijgezet met de slof, dus van longeersingel richting bit, en vastmaken tussen de voorbenen.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 10:14

Ik moet zeggen dat ik nog geen methode heb gevonden die echt lekker werkt. Ik ga voor de kaptoom! Lachen

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 10:15

Bij jonge paarden aan het halster en door de binnenbitring voor lichte druk. Bij oudere paarden door de binnen bitring, achter de oren langs en bevestigen aan de buitenbitring. Zo heb je over de hele linie druk en trek je het bit niet door de mond van het paard.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 16:32


Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 08:53

Door beide ringen, en dan aan de lijn vastklikken. In de lijn een knoopje gelegd, dat het driehoekje wat ontstaat, niet kleiner wordt.
Maar lijn hangt altijd eigenlijk vrij los, niet echt met druk er om.

Mer door het bit en dan buitenste bit vastklikken, dan gaat je paard bv de volte steeds ruimer maken, jij corrigeerd hem dan door aan de buitenste bit ring te trekken (terwijl je niet met je benen bij corrigeert)

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 17:53

Longeerbitstukje Haha!
En andres de manier die Ethelate zegt Haha!

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 18:27

ik draai de lijn altijd 1 keer om de binnenste bitring heen, en klik hem met het pinnetje van de paardenmond af aan de buitenste bitring vast. Zo heb je op beide kanten van de mond evenveel contact. En met het uitsteekseltje van het clipje naar buiten kan het paard daar ook geen last van hebben, zegmaar met die bolle, gladde kant naar het hoofd gericht.
Dat driehoekje wat je ervan kan maken door de lijn tussen de ringen door te halen en weer aan zichzelf vastklikken kan kleiner worden, en hierdoor te strak gaan zitten. Dit kan idd. verholpen worden met een knoop in de lijn, maar die knoop kan tegen het paardenhoofd aan gaan drukken, je kan de lijn dan niet meer gebruiken bij een paard met een groter of kleiner hoofd, en het is zonde van de lijn. Knopen in longeerlijnen zitten alleen maar in de weg, zeker als je de longeelijn een keer anders wil vastmaken.

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 18:35

bij mij ligt het aan het paard... bitstukjes gebruik ik nooit, dan bungelt heel erg en daardoor krijgt het paard klappen in de mond.

bij shadow doe ik het als volgt: longe door de binneste bitring en dan naar de buitenschouder en dan vastmaken aan de middelste ring van de singel.
de reden: zo kan ik makkelijk stelling vragen aan de longeerlijn zonder dat hij over de schouder wegloopt, want de lijn begrenst hem daar.
bij paarden waarbij je makkelijker stelling kunt vragen met een lijn, zonder dat ze weglopen over de schouder doe ik het als volgt: door de binnste bitring en dan aan de middelste ring van de longeersingel aan de binnekant.

bij paarden die helemaal makkelijk zijn doe ik hem door de binneste bitring dan over de hals zo'n 15 cm achter de oren en dan aan de buitenste bitring vast.

als ik alleen maar even ga rondslingeren door de binnste bitring en dan meteen aan de buitenste bitring vast

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 19:26

Locanda schreef:
Dat driehoekje wat je ervan kan maken door de lijn tussen de ringen door te halen en weer aan zichzelf vastklikken kan kleiner worden, en hierdoor te strak gaan zitten. Dit kan idd. verholpen worden met een knoop in de lijn, maar die knoop kan tegen het paardenhoofd aan gaan drukken, je kan de lijn dan niet meer gebruiken bij een paard met een groter of kleiner hoofd, en het is zonde van de lijn. Knopen in longeerlijnen zitten alleen maar in de weg, zeker als je de longeelijn een keer anders wil vastmaken.

Ik heb gewoon op 25 cm denk ik, een knoopje, driehoekje knelt niet, zit los, en past ook bij een kleinere pony.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 21:50

kan prima werken hoor, maar als 't bijvoorbeeld een vrij onervaren paardje is, dat nog een beetje loopt te trekken enzo vind ik die manier nooit zo fijn.
En nogmaals ik heb het gewoon niet zo op knopen in de lijn.

hetismij

Berichten: 3344
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Bosch en Duin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 22:01

ik doe altijd de longeerlijn door de bitring en door de sperriem en dan weer terug vastklikken aan de longeerlijn....zo trek je niet aan het bit maar heb je toch genoeg controle over je paard...ik vind het ideaal

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 22:03

Da's ook een leuke.
Positief bedoeld hoor Lachen !