[NH] boerenverstand of NH?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 13:09

marina schreef:
Wat doen de niet Nhers dan als een paard zich helemaal in zichzelf terug trekt met het rijden, het hoofd in een kunstmatige krul houdend? Alles wat ze voelt gewooon harder gaan?
Ok dit paard kan dan wel heel fout gereden zijn, maar hoe zouden jullie het oplossen?

Dik gedeelte snap ik ff niet.
ga er Vanuit dat je bedoeld dat ze alleen maar harder wil?


Ik stel dat paard gerust met mijn stem
het tempo probeer ik rustiger te krijgen door hem op voltes te zetten die ik sluit.
Mijn handen hou ik vriendelijk zodat hij leert dat je daar gerust aan kan komen.
Benen hou ik rustig tegen het paard, niet knijpen, maar ook niet afstekend.

ik praat dan echt heel veel.
en daarop reageren dit soort paarden vaak perfect.

En vraag me niet hoe het verder allemaal doe, maar heb al die typjes na een maand zover gehad dat ze mijn hand aan durven nemen en dat ik het neusje eruit kan gaan rijden en een klein beetje vwnw kan krijgen.

maar ook daar komt meer gevoel bij kijken, dan dat ik hier uit kan leggen.
gevoel wat ik geleerd heb door honderden verschillende paarden gereden te hebben.

Kitty

Berichten: 7699
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 16:26

Citaat:
gewichtsverplaatsing van de rijder naar links en het paard stapt automatisch ook naar links om het evenwicht te herstellen; dit is echter tegengesteld aan het wijken voor druk dat het paard geleerd heeft, dus wordt bij (P)NH dit laatste aangehouden

Dit is precies hetzelfde als wat ik doe met een keertwending of appuyement. Iets druk op de binnenbeugel waardoor het paard die kant op stapt, draaft of galoppeert.

Observeren is iets waardoor NH "uitgevonden" is.
Ik sluit me aan bij de TS en zie NH toch echt als de commerciele tak van het observeren en goed nadenken als je met paarden bezig bent.

De jonge ruin die ik sinds een tijdje rijd is een erg angstig dier. Een fototoestel is eng, een blauwe cap is eng, een raar geluidje is eng en ook een paard dat tegemoet komt is eng.
Maar hij is inmiddels wel zover dat hij doorgaat. Hij vindt bepaalde dingen nog wel eng en je voelt hem gewoon rillen onder het zadel maar hij weet dat als ik zeg dat het goed is (door zelfverzekerd hem er langs te sturen) hij gewoon door kan lopen.
En dat is niet een kwestie van NH, maar goed nadenken bij wat je doet, zelfverzekerd zijn in wat je doet en ervoor zorgen dat je paard op je kan vertrouwen en dit vertrouwen nooit beschamen.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 16:28

Kitty schreef:
En dat is niet een kwestie van NH, maar goed nadenken bij wat je doet, zelfverzekerd zijn in wat je doet en ervoor zorgen dat je paard op je kan vertrouwen en dit vertrouwen nooit beschamen.



marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 17:30

Maar dat is het juist, het paard sluit zich compeet buiten, en ook al ga je met losse teugel rijden, ze loopt gewoon met haar hoofd in de zeer onnatuurlijke houding. Zet je haar op voltes, valt ze naar binnen. Been erbij, stond ze meteen aan het andere einde van de bak.
Stemoplossing vind ik wel een hele goeie
Ik bedoelde idd dat ze voor alles wegrent, zowel als ze been voelt, als dat ze iets niet snapt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 17:41

Marina, dat paard is in ieder geval niet aan het been en luistert dus niet op de goede manier naar de kuit. Het is dus belangrijk dat het paardje leert om weer vertrouwen in het been (en de zit) van de ruiter te hebben. Het is hoe dan ook belangrijk dat het dier de neus weer naar voren toe brengt, hoe precies maakt niet zoveel uit, als het maar naar voren is.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 17:46

Anders eerst een tijd longeren. Zodat ze daarin leert op jou te letten en haar aandacht ook bij jou te houden.
Daarna het rijden langzaam opbouwen en daarbij idd veel stemgebruik. Maar het is erg moeilijk een methode uit te leggen zo even, zonder zelf het paard gezien te hebben of ermee gewerkt te hebben.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 18:07

Zeker niet aan het been, dat je zon paard tot in de M kan rijden is mij nogsteeds een raadsel.
Gelukkig gaat het nu een stuk beter met het paard. Rijden is nogsteeds moeilijk, omdat ze snel terugvalt in haar oude gewoontes.
Maar het vertrouwen is terug, ooit wordt het vast wel een toppertje
Ik was gewoon benieuwd hoe jullie dit zouden aanpakken. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 18:24

Idd, het vertrouwen moet je eerst winnen
dan kun je vanzelf je been meer gaan gebruiken zonder dat dat angst opwekt en waar je paard alleen nog maar meer van achter de teugel kruipt.
Jij zegt dat je het vertrouwen hebt, dan ga je oefeningen rijden om haar aan het been te krijgen, maak je nog niet zo druk over die voorkant, die komt vanzelf als hij wel aan het been gaat worden.
Word hij angstig, stapje terug.

Maar ook hier moet je weer weten wanner iets angst is, of luiheid, slimheid enz.
en hoe weet je dat, juist gevoel en ervaring Lachen

ow ja, liep dat paard bij de vorige eigenaar ook achter de teugel?
want dat hij dat bij jou doet wil niet zeggen dat hij dat bij de vorige ruiter ook deed.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 18:47

Ik rijd er zelf niet op, ik heb dat meisje geholpen met haar (verzorg)paard.
Hij kruipt niet achter de teugel, hij loop exact op de loodlijn, vrij hoog ingesteld.
Hij schijnt altijd al zo gelopen te hebben.
Daarnaast een hele rare tik voor het bit. Als je het bit in doet, houd ze dr mond gewoon open, ook dat doet ze al heel erg lang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 18:49

ook op de loodlijn kan achter de teugel zijn, als hij niet jouw hand volgt als jij dat wil.
En wat is er raar als een paard zijn mond open doet bij het zien van het bit?

verder, zie onderschrift, dan leer je zoiets Haha!
En maar terug ontopic?

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 19:00

runningkawa schreef:
ook op de loodlijn kan achter de teugel zijn, als hij niet jouw hand volgt als jij dat wil.
En wat is er raar als een paard zijn mond open doet bij het zien van het bit?

verder, zie onderschrift, dan leer je zoiets Haha!
En maar terug ontopic?

Ja zeker, ach iedereen was volgens mij toch al afgedwaald. Van engelse dresuur heb ik niet zo veel verstand Knipoog

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 21:24

runningkawa schreef:
na 5 pagina's gelezen tehheb, ben ik nog net zo ver als ik eerst was.

ga gewoon op een handelstal rijden.
En leer

wedden dat je dan na een jaar meer Nh hebt dan nu in 10 jaar.


hihi, wat grappig, ik dacht het dus precies andersom.
Ik denk dat je meer leert van iets doen, terwijl je precies weet wat je aan het doen bent en waarom, ipv dat je na heel veel proberen iets uitvind, wat iemand je ook in een paar seconden had kunnen vertellen.
Als het echt over boerenverstand gaat, is dat hetzelfde als NH. Als je vanuit het paard denkt.
Het probleem is denk ik dat in de "normale" paardewereld helemaal niet logisch gedacht wordt, heel veel is gebaseerd op tradities waardoor heel veel mensen niet weten waarom bepaalde dingen gedaan worden zoals ze gedaan worden. Als je al twee jaar op een manege hebt rondgelopen, heb je al zoveel rare ideeen over paarden, dat de meeste mensen niet meer met hun "boerenverstand" denken.
Ik denk trouwens niet dat de manier waarop ik met mijn paard om wil gaan, te vergelijken is met een handelstal. Je moet toch in een vrij korte tijd een paard rijdbaar maken, terwijl je met je eigen paard een vertrouwensband wil opbouwen.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 22:06

sanne83 schreef:
hihi, wat grappig, ik dacht het dus precies andersom.
Ik denk dat je meer leert van iets doen, terwijl je precies weet wat je aan het doen bent en waarom, ipv dat je na heel veel proberen iets uitvind, wat iemand je ook in een paar seconden had kunnen vertellen.

Niet dus.... want door dat uitproberen, met vallen en opstaan, ontwikkel je een gevoel. Dat gevoel en die ervaring haal je niet uit een boekje
Je hebt ook leren fietsen door veel te oefenen, een paar keer te vallen en te leren je evenwicht te bewaren. Hoewel voordat je opstapte vast wel verteld was dat je overeind moest blijven en moest trappen, lukte dat toch niet zodra je de eerste keer losgelaten werd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 22:13

Idd ritchtje
Op een handelsstal zeggen ook echt wel wat je doen moet, maar uitiedelijk moet je het toch zelf voelen.
ook voelen wat doet een paard als ik dit of dat doe.
En omdat elk paard anders is, is het nooit hetzelfde.
En dat leer je niet van 10 paarden, daar heb je er heel wat meer voor nodig.
maar misschien dat je dat pas begrijpt als je dat ook ervaren hebt.
ervaren hebt wat te voelen, wat te gaan verwachten en hoe in een reactie goed te handelen.
Want dat is waar het op neer gaat komen.
Je moet niet gaan denken wat stond er in het boekje, nee dan ben je te laat.
je moet meteen reageren en ook nog meteen op goede manier ook Lachen

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 22:29

Ik denk dat jullie gewoon geen idee hebben wat er in die boekjes/video's staan, elke keer wordt dat opgehaalt. Vooral oefeningen voor jezelf om meer gevoel, timing etc te krijgen, jezelf een goede houding aanleren, geen kant-en-klare oplossingen voor bepaalde problemen. Daarnaast aanwijzigingen om op een voor het paard zo logisch mogelijke manier met een paard om te gaan. Sommige dingen zijn zo logisch als wat, als je naar een paard in een kudde kijkt, sommige dingen niet (misschien omdat je er zelf niet meer op een zo logische manier naar kijkt).
Daarbij zie ik er het nut niet zo van in om het wiel opnieuw uit te gaan vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 22:33

Juist door veel verschillende paarden om te gaan, naar mensen te luisteren met ervaring hoef je het wiel niet opnieuw uit te vinden.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 22:36

sanne83 schreef:
Daarbij zie ik er het nut niet zo van in om het wiel opnieuw uit te gaan vinden.


en misschien wil ik daarom die boekjes juist niet lezen, omdat ik dat wiel al uitgevonden heb

heb er best eea van gelezen trouwens Knipoog

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 22:43

Wie zegt dat "de mensen met ervaring" goede ervaringen hebben, of op een manier met hun paard omgaan, waarop ik dat ook wil?
Met het wiel opnieuw uitvinden bedoel ik dat je pas zelf algemene dingen over paarden uitvind, als je met heel veel verschillende bent omgegaan, terwijl die dingen misschien heel simpel zijn en je ze heel makkelijk kan toepassen. Dat zou mij dus jaren tijd kosten, naar paarden kijken, praten met mensen (ik heb ook nog andere dingen te doen Knipoog ) en daar alle nutteloze dingen uithalen, terwijl ik heel veel (heel veel, natuurlijk zijn er bepaalde dingen waar je ervaring voor nodig hebt) dingen nu kant-en-klaar opgedient krijg.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 22:47

Lielle schreef:
en misschien wil ik daarom die boekjes juist niet lezen, omdat ik dat wiel al uitgevonden heb

heb er best eea van gelezen trouwens Knipoog


fijn dat jij in ieder geval de zekerheid hebt dat je niets meer te leren hebt Verward
Ik ben in ieder geval van mening dat er nog genoeg gaten op te vullen zijn. Je kan altijd iets leren.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 22:54

Maar geloof jij echt, dat je als je de theorie in een boekje leest, je dat op de goede manier en bij verschillende paarden succesvol kan toepassen?
Dat zou ik, eerlijk waar, bijzonder knap vinden......

Zoals ik hierboven al een keer aangaf, dacht ik ook dat ik heel wat wist. Totdat ik de merrie die ik nu rijd tegen kwam, viel dat even tegen. Maar hoewel ik nog heel veel te leren heb, leer ik tot nu toe van leer ik van ervaring op doen met verschillende paarden (en met name van deze merrie) meer dan met een boekje extra lezen.
Nogmaals, net als met fietsen moet je simpelweg een bepaald gevoel ontwikkelen. Je moet immers ook kunnen reageren als het paard niet volgens het boekje reageerd Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 22:56

Sanne83, je kunt je afvragen wie het wiel opnieuw probeert uit te vinden? De nieuwkomer tussen de paarden die met een boek in de hand en de video ter verdediging wel denkt dat die de ervarenere mensen uit moet leggen hoe of wat??
Door vooral met paarden bezig te zijn en door de juiste hints uit je omgeving op te pakken, zo leer je een hele hoop en ook door er zelf over na te denken. Iedereen die er voor open staat, leert elke dag, maar uiteindelijk dus alleen van de dieren zelf.
Het valt mij dagelijks op dat heel veel mensen met paarden geen enkel gevoel hebben voor waar ze mee bezig zijn, het is maar goed dat ze zulke apebrave paarden hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 22:57

Richtje schreef:
Maar geloof jij echt, dat je als je de theorie in een boekje leest, je dat op de goede manier en bij verschillende paarden succesvol kan toepassen?
Dat zou ik, eerlijk waar, bijzonder knap vinden......


Toch zijn er wel een aantal 'vaste gegevens' die voor elk paard gelden Lachen.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 22:59

Maar dan nog, reageert niet elk paard daar imo op dezelfde manier op. Of ik kom gewoon de verkeerd paarden tegen Knipoog

Noem eens wat voorbeelden anders?

Skipper

Berichten: 2111
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-04 23:02

Ik denk dat de leerweg zowel theorie als praktijk is. Een goede theoretische basis voorkomt veel problemen en misverstanden. Dan heb ik het over de algemene dingen. De specifieke dingen, het fingerspitzen gefuhl die leer je op het paard.

Pas op de praktijk blijft het belangrijkste, het kan echter nooit geen kwaad je in verschillende zienswijzen te verdiepen, theoretisch, je kan van alles wat leren.

Toegegeven, ik doe het te weinig, immers de praktijk is toch ook het leukste? Maar van iedereen van hoog tot laag kan je wat leren, je moet er alleen uithalen wat je zelf wat aan hebt. NH is niks voor mij, maar er zitten wel een aantal dingen bij waar ik wat aan heb.

Het een sluit het ander niet uit, je moet niet strict een methode volgen, creer je eigen inzicht. Niet klakkeloos anderen volgen, want dan vind ik nog het gevaarlijkst. Zelf kritisch blijven nadenken, terug kijken, evalueren en oplossen. Weinig mensen zijn voldoende kritisch op zichzelf. Het ligt aan het paard, de instructie, de omgeving, de........, de........, maar nooit zichzelf.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 23:04

Richtje schreef:
Maar geloof jij echt, dat je als je de theorie in een boekje leest, je dat op de goede manier en bij verschillende paarden succesvol kan toepassen?
Dat zou ik, eerlijk waar, bijzonder knap vinden......

Zoals ik hierboven al een keer aangaf, dacht ik ook dat ik heel wat wist. Totdat ik de merrie die ik nu rijd tegen kwam, viel dat even tegen. Maar hoewel ik nog heel veel te leren heb, leer ik tot nu toe van leer ik van ervaring op doen met verschillende paarden (en met name van deze merrie) meer dan met een boekje extra lezen.
Nogmaals, net als met fietsen moet je simpelweg een bepaald gevoel ontwikkelen. Je moet immers ook kunnen reageren als het paard niet volgens het boekje reageerd Knipoog


Jouw verhaaltje hierboven klinkt ongeveer als mijzelf Knipoog
Ik denk dat ik heel veel van mijn paard leer, als ik vanuit een (voor haar) logisch perspectief naar haar kijk. Daarvoor moet je ook heel veel dingen afleren. Als je jezelf een bepaalde houding aanleert, kan je dat inderdaad op verschillende paarden toepassen.