omvallend paard...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bombita
Berichten: 9
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Purmerend

omvallend paard...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-04 13:06

Wie heeft hier ervaring mee; mijn paard valt af en toe zomaar om als hij stil staat en/of als hij stapt als ik er naast loop of er op zit. Hij staat momenteel voor onderzoek in een kliniek, maar heeft daar (helaas) nog geen "aanval" gehad... Wel blijkt uit onderzoeken dat zijn hart niet geheel "normaal" werkt; zijn hartslag gaat soms (zelfs wanneer hij op rust in stal staat) van heel rustig naar heel hoog, terwijl er niets aan hem te zien is, niet onrustig niks... Bij dat omvallen is hij geheel bij kennis, is er verder niet ziek van, schokt niet, en staat heel rustig weer op waarna hij verder gaat alsof er niets gebeurd is. Ik probeer alvast zo veel mogelijk info op te zoeken en te vragen over omvallende paarden, heeft iemand dit ook al eens meegemaakt met zijn of haar paard, en wat was het? Wordt er een beetje wanhopig van inmiddels... Hij heeft n.l. ook last van ernstige spat aan beide achterbenen, maar loopt op dit moment niet kreupel, alleen erg stijf. Hij is dus niet pijnlijk wat zijn spatprobleem betreft, en volgens de artsen heeft dat omvallen niets met spat te maken. Heeft iemand van jullie enig idee, en waar kan ik er wat over opzoeken? Alvast bedankt voor de info. Groetjes.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 13:09

klinkt als n soort epilepsi ...

kan ook ataxi zijn , maar omdat jij het echt aanvallen noemt ... denk ik eerder aan een vorm van epilepsi

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 13:21

pff zeg. dat is niet mis!

lijkt me dat het hart niet goed werkt en op moment van omvallen dat er een zuurstoftekort ontstaat waardoor het lichaam op dat moment niet functioneerd.
resultaat is dus uitvallen van tekens waardoor je paard omvalt..

ortiz

Berichten: 82
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 13:30

mijn paard heeft dit niet gehad maar een paard van iemand bij mij heeft ook zo iets. die heeft namelijk narcoleptie. dat is een ziekte dat als ze op rust gaat staan en helemaal ontspant dan valt ze om. dit heeft ze niet als ze loopt of als je met er bezig bent. laat je ons wel ff weten wat het is?????

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 14:03

ben erg benieuwd wat het is,
ik hoop dat het niets ernstigs is.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 16:36

Lijkt inderdaad op tijdelijk zuurstof gebrek in de hersenen, al zie ik hier niet direct verband met die hart ritme stoornis. Waar ik aan denk is eerlijk gezegd een lichte herseninfarct mogelijk veroorzaakt door een hersen tumor, maar het lijkt me dat je dan ook andere "bijverschijnselen" gaat krijgen. Bovendien neem ik aan dat daar wel als eerste naar gekeken is, bij dit soort uitval verschijnselen. Sorry ken het verhaal wel bij mensen, maar dan praat je over iemand van 86 en letterlijk krom van de aderverkalking, dus dat helpt je hier ook niet verder.
Extreme bloedarmoede kan ook "flauwvallen" veroorzaken, maar dit is zo herkenbaar en voor de hand liggend, dat ik me niet kan voorstellen dat dit door een kliniek over het hoofd wordt gezien. Ik wil met alle plezier mijn boeken nog eens even induiken en kijken of ik met iets zinnegers op tafel kan komen, want voor als nog heb je aan mij ook niets.

bombita
Berichten: 9
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-04 15:51

Nou, we zijn een heel klein stapje verder; het is óf zuurstoftekort in zijn hersenen óf een vorm van epilepsie. Hij staat nog steeds in de kliniek, aan de hartbewaking voor verder onderzoek... Zo zielig... Alhoewel ze vreselijk lief voor hem zijn hoor, hij krijgt vers afgesneden gras enzo, en staat in een superschone stal, maar ja, je hebt je paard het liefst gewoon weer terug in zijn oude stalletje. Hoop morgen te horen wat de verwachtingen zijn. Zodra ik meer weet laat ik het hier wel even weten.
Bedankt voor jullie reactie's!!!
Groetjes.

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 15:57

zat ik dus goed met mijn zuurstoftekort...

lijkt me een heel moeilijk probleem daar het waarschijnlijk ook kan gebeuren als je gaat rijden..

vraag ik me af..kan er ook ergens een afsluiting zitten waardoor het bloed niet goed rondgaat?

Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 18:25

epilepsie kan ook met rijden ontstaan, echter zeer zeldzaam. Ik hoop dat ze exact kunnen traceren waardoor jou paard omvalt. Mijn paard schokte ook niet tijdens het vallen maar was wel afwezig, ogen draaide weg, de jouwe had dat kennelijk niet.

Donna1
Berichten: 997
Geregistreerd: 25-01-03
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 15:43

een vriendin van mij mel20 hier op bokt heeft pas geleden haar paard wegb moeten doen omdat hij ook telkens omviel we hebben dit laten onderzoeken door bloedafname en toen bleek dat hij vallende slaapziekte heeft ze heeft hem terug gebracht naar de handelaar omdat het levens gevaarlijk voor allebei was ze mocht er niks meer mee voor meer info pb me

bombita
Berichten: 9
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-04 11:55

Mijn paard is weer terug "thuis", hoor!!! Ze hebben geconstateerd dat hij een hartafwijking heeft waardoor hij waarschijnlijk af en toe te weinig zuurstof in zijn hersenen krijgt, en daardoor valt, maar... het is ook goed mogelijk dat hij daarnaast nog een lichte vorm van epilepsie heeft, maar hij is daar (uiteraard!!!) niet omgevallen, zal je altijd zien, he!!!
Heb nu het advies mee gekregen om hem gewoon in de wei te zetten, beslist niet rijden, en indien mogelijk zo een aanval op video te zetten, zodat ik dat aan de artsen kan laten zien, waardoor zij kunnen uitsluiten dat het wel of geen epilepsie is.
Dus... dat wordt een videocamera kopen!!! Maar in ieder geval allemaal bedankt voor jullie reactie's.
Groetjes.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 11:57

Sterkte er maar mee! Nu maar hopen dat ze erachter komen wat er precies aan de hand is!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 12:23

idd sterkte ermee meis!
hopelijk kun je het op video vastzetten !
dan weet je wat meer !