IJslanderweekendje bij de Besmannick Hoeve gedaan

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JoT

Berichten: 4009
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

IJslanderweekendje bij de Besmannick Hoeve gedaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-04 10:53

Wat begon als het plan om een IJslander-les te combineren met een buitenrit, eindigde in een weekendje weg. Ach, moet kunnen toch? Plaats van bestemming was de Besmannickhoeve in het verre Friesland. En leuk dat we het gehad hebben! Wat een zorgzame mensen, mooie omgeving en leuke paarden.

Zaterdag kwamen we aan, na de thee gingen we de paarden uit de wei vissen. Drie exemplaren hadden heel goed in de gaten waar we voor kwamen en wilden zich niet laten vangen. Een cursus lassowerpen had geen overbodige luxe geweest! Nadat we allemaal van een paard waren voorzien volgde een uurtje les. Het was even wennen allemaal, meer op je zit en met je benen rijden (moet ik sowieso leren, kwam dus goed uit) en met behoorlijk lange benen rijden. En dat aantölten hè, dat wilde bij ons nieuwelingetjes ook niet echt vlotten. Die van mij ging toen ik er net opzat meteen aan de dribbel en liet haar eigenwijze karakter even zien. Wat nou naar de hoefslag, dacht het niet meiske. Na de les + lunch volgde een buitenrit van twee uur. Ik kreeg Ür mee, waar ik spontaan verliefd op werd. Wat een leuk paard! Tölte makkelijk aan, zat als een huis en een leuk karakter. Ehm, heeft iemand een trailer bij zich?! En een pak geld… Heerlijk door het Drents-Friese woud gereden, illegaal een stukje strandje meegepakt, prompt aangehouden door de boswachter, maar we mochten gelukkig doorrijden. Oef… ’s Avonds nog een stel paarden van de achterste wei naar voren gehaald en natuurlijk was er weer zo’n eigenwijs die niet met de kudde meeliep. Elke keer als we dachten, nu gaat hij naar de uitgang, draaide hij zich om en rende weer weg. Die etterbak liep gewoon met ons te spelen!

De volgende dag was er een rit van vier uur. Ik kreeg weer een ander paard mee, waar het iets minder goed mee ging. Bij de eerste draf ging het al fout. Hobbeldehobbelde-help ik stuiter naar links-hobbeldehobbelde-owww verdorie, beugels kwijt-hobbeldehobbel-dan maar een pluk manen vastpakken anders lig ik er straks naast-dehobbel. De tölt kreeg ik er jammer genoeg niet uit, hoewel ze daar juist erg goed in is, werd me later verteld. Er werd mij door een paar wat meer ervaren IJslanderruiters verteld dat het tempo die dag ook wat hoger lag, waardoor het voor de paarden moeilijker was om te tölten. Nou ja, de rit was verder leuk en mooi, het weer was prima en mijn paard was verder best leuk. Galopperen vond ze helemaal het einde, oortjes naar voren en gaaaaan! Je wil alleen niet weten hoe we (we zaten achteraan de rij) eruit zagen na de rit. Zwarte Piet was er niets bij. Tong uitsteken

Conclusie van dit weekendje? Wij vonden het iig een aanrader, erg jammer dat de boel te koop staat. Indien mogelijk gaan we zeker een keer terug. OK dan!

MarjoEisla

Berichten: 1699
Geregistreerd: 12-04-03
Woonplaats: Driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 15:55

Ja gaaf he! Ik ben nooit bij de besmannick hoeve geweest maar tja ijslanders :L Zal niet snel meer voor een "gewoon"paard kiezen,
groetjes Marjolein

JoT

Berichten: 4009
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-04 16:11

Wij waren ook aardig om hoor. Bij de vorige rit waren een vriendin en ik al aardig gecharmeerd, nu waren de andere twee ook behoorlijk onder de indruk van de IJslanders. Wat ik trouwens ook wel grappig vond om te horen was dat IJslanderruiters blijkbaar alles wat geen IJslander is een 'groot paard' noemen. Vond ik wel humor Lachen .

snuffiej

Berichten: 21
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 16:20

heej! jah ijslanders zijn gaaf he?? Lachen ik neem nooit meer wat anders... wel jammer dan je de 2e rit niet kon tolten das juist zo lkkr maja... het blijft natuurlijk super leuk!!! groetjes sophie

Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 16:24

Ah de Besmanninckhoeve! Daar ben ik ook een keer geweest! Het is al een tijdje geleden, ze woonden toen nog in Ommen. Heb het er heel erg naar mijn zin gehad. Het zijn inderdaad hele lieve mensen!
Wat jammer trouwens dat het te koop staat, volgens mij zitten ze nog niet zo lang in Friesland. Gaan ze weer verhuizen of stoppen ze er helemaal mee? Dat zou erg jammer zijn.

Diva

Berichten: 2613
Geregistreerd: 02-10-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 16:30

De Besmanninkhoeve; zijn we jarenlang op ponykamp enzo geweest toen ze nog in Ommen zaten. Fantastische mensen de "De-Haasjes"!!! ik wil er nog wel een keertje heen. Ik heb op Frigg, Osp en nog wel een paar gereden maar weet de namen ff niet meer. Frigg vond ik denk ik wel het leukste paardje toen!

JoT

Berichten: 4009
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-04 16:36

MarianneR schreef:
Ah de Besmanninckhoeve! Daar ben ik ook een keer geweest! Het is al een tijdje geleden, ze woonden toen nog in Ommen. Heb het er heel erg naar mijn zin gehad. Het zijn inderdaad hele lieve mensen!
Wat jammer trouwens dat het te koop staat, volgens mij zitten ze nog niet zo lang in Friesland. Gaan ze weer verhuizen of stoppen ze er helemaal mee? Dat zou erg jammer zijn.


Ze willen naar Duitsland verhuizen en daar het bedrijf voortzetten en dan geloof ik meer de fokkerijkant op en minder aanverwante zaken erbij. Dat laatste weet ik overigens niet helemaal zeker. Inderdaad erg jammer, ik hoop echt dat we voordat ze weg zijn nog een keertje terugkunnen.

Cynnie_21
Berichten: 333
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 19:51

Jaaaa besmannick hoeve ben ik op ponykamp geweest toen ik 12 was ofzo!!!

Ik reed toen op Stjarna... Frigg komt me ook behoorlijk bekend voor!!

was een superkamp.... jammer dat ze stoppen want Ijslanders zijn cool! Haha!

MenS

Berichten: 22
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 20:10

Jaah, ik ben er ook geweest. In Ommen. Ik reed de hele week op Roud hetta (Roodkapje). IJslanders zijn gaaf!! Maar vond het kamp wat minder. Ik verveelde me het grootste deel van de tijd stierlijk. Dat vond ik jammer en zeker voor een nogal prijzig kamp Verward ....maar de IJslanders waren lief!....
Later heb ik hier in de buurt nog 5 lessen gehad Lachen, maar daar kregen we de paardjes maar met moeite in draf....

knuf Marianne Cool

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 20:43

Leuk joh! Ik heb er ook tijdje over lopen denken tijd terug om dat 'ns te gaan doen. Aanrader dus zo te horen !!! Ga je nu een ijslander kopen Haha!

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 20:56

ijslander zit echt lekker Cool heb een paar keer gereden op een ijslander van een kennis, wat zit dat lekker *LOL*

JoT

Berichten: 4009
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-04 00:20

IngridM schreef:
Leuk joh! Ik heb er ook tijdje over lopen denken tijd terug om dat 'ns te gaan doen. Aanrader dus zo te horen !!! Ga je nu een ijslander kopen Haha!


Zeker een aanrader! Dus, boek gewoon een keertje, of probeer of Fra Gaedingi (bij Utrecht) inmiddels weer tijd heeft. En die aankoop, tja dat winnende lot heb ik nog niet in handen gehad, die miljonair meldt zich ook maar niet, onder mijn posters zit niet per ongeluk een onbekende van Gogh verborgen (en ja, ik heb gekeken) en met mijn bankrekening is het nogsteeds treurig gesteld. Ach joh, tegen de tijd dat ik 80 ben zal ik me vast wel een paard kunnen veroorloven. Haha!

Freggel

Berichten: 3232
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Freggelgrot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 09:48

De Besmanninck Hoeve...Ik kom er al jaren. Superlieve mensen.

Afgelopen jaar veel te weinig geweest Bloos .

Leuk om de namen een keer voorbij te zien flitsen.

Stjarna al jaren mijn favorietje samen met haar zoon Surtur (hengst), allebei een superkarakter.

Raudhetta is al een paar jaar geleden verkocht en staat nu bij manege Laarbrug in Ommen samen met een paar andere ijsco's op een stukje land.

Frigg en Ösp zijn inmiddels ook al verkocht, weet verder niet waarheen.

Ör is ook een schatje en zal ook niet snel verkocht worden, super(fok-)merrie.


De "Haasjes" willen idd graag naar Duitsland, idd i.v.m de fokkerij. Omdat Duitsland toch wat verder is wat betreft Sport en Fokkerij.
Maar het staat inmiddels al zowat een jaar te koop, en dat kan ook best nog wel even duren. Ze moeten namelijk zelf ook nog iets geschikts in Duitsland vinden. Het liefst willen ze namelijk net over de grens met Nederland.

ijsje
Berichten: 503
Geregistreerd: 18-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 09:58

ijssies zijn het helemaal!!!!

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 10:06

Klinkt leuk zeg, dat lijkt me ook nog wel eens ontzettend gaaf om te doen, op zo'n ijslander rijden

ijsje
Berichten: 503
Geregistreerd: 18-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 10:08

pas maar op als je er een keer op gereden hebt heb je het virus ook te pakken en wil je niks anders meer

Nienke

Berichten: 3205
Geregistreerd: 01-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 10:20

Haha, ja, als je op ör heb gereden is er helaas geen genezing meer mogelijk Lachen Die zullen ze ook vast niet verkopen, of je moet wel met héél veel geld aankomen. Hoe zag het paardje eruit waar je die tweede rit op hebt gemaakt?

sandorra

Berichten: 4026
Geregistreerd: 27-09-02
Woonplaats: Op de maan.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 11:17

Hallo allemaal ik rij nu elke dinsdag bij de besmannic hoeve.
Frigg is inmiddels verkocht net als roudhetta (die ken ik niet.)
ör is echt super. Wie kenne jullie nog meer van de besmannichoeve. Ik zal dan wel de groeten doen. Pb me maar als je wat meer wilt weten. Fenja kan je ook pben is mijn tweelingzus en rijdt daar ook.

Stjarna heeft dit jaar ook een veulentje gekregen.
Afbeelding

Genaamd :Tinna frá Fjós Héri Geboren ok 5 mei

Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 11:44

Ik reed op Kàtina, maar volgens mij hebben ze die niet meer. Verder kende ik Hella, Bokka, Feria (die is in de week bevallen van een veulentje), Roud Hetta en de rest weet ik niet meer. Oja, en Mjolnir natuurlijk.

JoT

Berichten: 4009
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-04 12:28

NienkeBL schreef:
Haha, ja, als je op ör heb gereden is er helaas geen genezing meer mogelijk Lachen Die zullen ze ook vast niet verkopen, of je moet wel met héél veel geld aankomen. Hoe zag het paardje eruit waar je die tweede rit op hebt gemaakt?


De naam was Ferja als ik het goed heb, een donker gekleurd paardje. Scheen heel mooi te kunnen tölten, hij gooide er een paar termen tegenaan die me even niet meer bijstaan. Ik was waarschijnlijk gewoon te onervaren om die tölt eruit te krijgen, tja nieuwelingtje hè. De eerste dag tijdens de les heb ik overigens op Sigrun gereden, ook leuk. Maar op Ür (het was toch met een ü?) ben ik inderdaad helemaal verliefd geworden, voor wie daar ooit naartoe gaat: aanrader!

iwayalover

Berichten: 7755
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Boxmeer(Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 16:44

He leuk joh! Hier gaan annetje en Irmaatje dit jaar ook heen. Ik zou er eigenlijk eerst ook heen gaan maar toen kreeg ik de kans om 5 weken in Spanje met paarden te gaan werken en die kans wilde ik toch ook niet laten schieten
Maar ik wil ook echt nog eens een keer op ijslanders rijden! Lijkt me een hele leuke ervaring

Tindra
Berichten: 2226
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 17:59

Kennen jullie Dísa ook..?
Door haar ben ik helemaal ijslanderfan geworden .

Freggel

Berichten: 3232
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Freggelgrot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 18:48

Kátina is gekocht door dezelfde eigenaar als Raudhetta, dus die staat ook bij manege Laarbrug in Ommen.

Hela, Bogga en Disa zijn inmiddels alle 3 al een paar jaar verkocht.

En Sandorra als je er de volgende keer weer bent doe ze dan maar de groeten van Wendy Ouwerkerk. Dan weten ze wel genoeg, en anders zeg je er maar bij "directie-assistente".

Stjarna heeft trouwens weer een mooi veulen.

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 19:16

Ik krijg helemaal zin om er deze zomer heen te gaan als ik dat zo allemaal hoor!
Ik ga er samen met Irma deze vakantie op ponykamp, en zo te lezen zitten we daar wel goed!

Freggel

Berichten: 3232
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Freggelgrot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 20:27

Dat weet ik wel zeker Knipoog Haha! .