Is een bustrens "zachter" dan een watertrens?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Is een bustrens "zachter" dan een watertrens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-04 12:14

En waarom? Verward
Je hebt n.l. 2 mooie bitten van K&K. de ene is een watertrens van 72.95 en de ander een bustrens van 106.95 euro, nogal een prijsverschil, maar ik heb mij laten vertellen dat de bustrens zachter inwerkt.
En wie heeft er ervaring met deze bitten?


verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 12:19

Ik denk dat een watertrens zachter inwerkt door de losse ringen.

[o]

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-04 12:21

ha ha wat een grappige avatar! Haha!
Ik dacht ook dat een watertrens zachter inwerkt door de ringen...

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-04 13:12

verootjoo schreef:
Ik denk dat een watertrens zachter inwerkt door de losse ringen.


He, ik las net dat jij ook al een vraag over het bit van je paard had gesteld, maar hoe dik was dat bit dan??

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 13:13

de dikste die er was Clown Ik dacht ik neem het zachtste bit, maar hij was er niet zo blij mee. Nu heb ik een dunne, die vind hij wel leuk Lachen

[o]

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 13:15

Een bustrens ligt stiller in de mond dan een watertrens. Een watertrens zit wat meer beweging in door de losse ringen.
Heeft niks met harder of zachter te maken als het mondstuk verder hetzelfde is. Het ene paard vindt wat losser in de mond fijn, de ander heeft liever een bit dat rustig ligt. Kwestie van uitproberen dus. Bij een paard dat snel last heeft van plekjes in de mondhoeken is een bustrens een betere keus omdat daar geen velletjes tussen kunnen komen. Al zijn die K&K bitten dusdanig netjes afgewerkt dat je daar bij de watertrens ook maar weinig problemen mee ziet, gaat vooral om de goedkopere exemplaren.
Bij een paard dat wat "dood" in de mond is zou ik een watertrens kiezen, bij een onrustige aanleuning juist eerder een bustrens.

Nulla tenaci invia est via

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-04 13:17

Ok, dat is een duidelijk antwoord, dus het is niet perse zo dat een bustrens "zachter" is, zoals ze mij vertelden in de winkel! Want deze is ook gelijk 34 euro duurder...

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 13:25

Nee, dat is inderdaad niet zo. Niet te hard vertrouwen op wat ze in de winkel zeggen hoor, die miepjes hebben er vaak niet veel kaas van gegeten! (al zijn er zeker uitzonderingen)
Dat een bustrens stiller ligt dan een watertrens is een betere omschrijving. Als het mondstuk hetzelfde is en de druk op de teugels gelijk, dan maakt het qua sterkte van inwerking niks uit. Het hangt er maar net vanaf wat je paard prettig vindt, rustig of juist beweeglijk en dat is ook millimeter werk hoor, het is echt niet zo dat een watertrens door die mond heen klappert.
Dat een bustrens duurder is, is op zich wel logisch natuurlijk. Er zit wat meer materiaal in en het zal ook wat meer werk zijn qua maken, het is even wat meer dan een gat met een ring erdoor Haha!

Nulla tenaci invia est via


Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-04 13:31

ja inderdaad meer materiaal!
Kun je stellen dat een wat "heet" paard, meer gebaat is bij wat meer rust in de mond dus een bustrens...of is dat ook niet zo?

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 13:53

Dat zou heel goed kunnen ja, maar het verschilt toch ook weer per paard hoor, een gegarandeerde succesformule is er niet te geven.

Nulla tenaci invia est via

Dimpie

Berichten: 264
Geregistreerd: 26-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 15:27

Ik heb gisteren ook een bit gekocht. Daar zeiden ze dat een bustrens iets scherper in zou werken.

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 16:25

Precies het tegenovergestelde dus als van wat ze in de winkel waar Stephany is geweest zeiden. Zo zie je maar...
Het is geen van beiden waar, het hangt gewoon van het paard af. Een bit wat niet prettig zit werkt scherper in zou je kunnen zeggen.

Nulla tenaci invia est via

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 17:13

Ik heb juist een bustrens voor Herc gekocht (van Trexx op bokt), omdat hij nogal losse mondhoekvellen (kan geen beter woord bedenken) heeft die, ook met bitringen, snel tegen de ringen aan komen. Hij had daardoor soms losse velletjes bij zijn mondhoeken en dat deed pijn.

Nu heeft hij een dikke bustrens en dat is voor hem zo zacht als het maar kan.

Z dressuur met mijn prachtige Groninger :)
Auteur van onder meer paardenboek De Groningin en Schoem: http://www.greunenkriek.nl/

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-04 20:38

Ja, in zo'n geval kan ik mij voorstellen dat je bewust voor een bustrens kiest, Toch vraag ik mij af of een wat onrustig paard juist gebaat is bij een bustrens i.v.m. rustige ligging in de mond, of dat het niets uitmaakt...

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-04 11:40

verootjoo schreef:
de dikste die er was Clown Ik dacht ik neem het zachtste bit, maar hij was er niet zo blij mee. Nu heb ik een dunne, die vind hij wel leuk Lachen


Dus bij jou paard, werkte zo'n dik bit niet echt goed? Moeilijk danwat te kiezen!
Ik heb n.l. die bustrens van K&K op het oog en die is 21 mm dik, ik wil hem gaan gebruiken voor Luna, ons warmbloedpaard die 6 maanden onder het zadel is....

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 12:09

Een bit is zo scherp als de handen van de ruiter, heb ik geleerd. Wat ik wel heb gemerkt is dat als een bustrens wat ouder wordt, dat dan de ringen gaan wringen (dat rijmt Tong uitsteken ) dus er komt speling in. Daar zou een velletje van een mondhoek best in bekneld kunnen raken.... Au dus. Maar over het algemeen ligt een bustrens iets rustiger.

[UK][SONG] Witness Kom je even luisteren? :)ddd

Amable

Berichten: 9676
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 13:59

Is het niet een idee om wat goedkope (tweedehands) soorten te kopen en wat uit te proberen en zo uit te zoeken waar je paard het lekkerste op lijkt te lopen voordat je zo'n duur bit aanschaft? Want ik denk dat uitproberen de enige manier is om er achter te komen als ik de andere antwoorden zo hoor...

Meer weten over Amable, Paard en Inzicht? klik hieronder voor meer info!
Website---YouTube --- Facebook --- Instagram

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 14:22

idd is het uitproberen. Ik reed mijn vorige pony al jaren met zo'n bit, en ze liep er heerlijk op. Daarom wilde ik mijn nieuwe ook met zo'n bit rijden, maar hij liep er voor geen meter op. Nu heb ik een dunnere koperen Lachen

[o]

guzziwoman

Berichten: 84
Geregistreerd: 19-04-04
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 23:29

dikker is niet altijd beter, vroeger was dat vooral de trend, tegenwoordig stappen ze daar toch allemaal weer een beetje vanaf,18 mm lijkt mij een betere keuze ook omdat de k&k bitten nogal zwaar uitvallen.Ik heb zelf een k&k ultra watertrens dubbelbgebroken 18 mm, en beide paarden gingen er beter op lopen/rustiger met het hoofd, dan toen ze een bustrens hadden (maargoed dit kan ook liggen aan het feit dat er een ander smaakje aan deze bitten zit, en dat onze oude bustrensen wat versleten waren...(

succes!

niet met geweld en kracht maar door geduld en zacht wordt vaardigheid verkregen

guzziwoman

Berichten: 84
Geregistreerd: 19-04-04
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 23:30

en natuurlijk van enkelgebroken naar dubbelgebroken, ook een groot verschil....................

niet met geweld en kracht maar door geduld en zacht wordt vaardigheid verkregen

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 07:51

guzziwoman schreef:
en natuurlijk van enkelgebroken naar dubbelgebroken, ook een groot verschil....................


Dat wou ik net zeggen

Dag lieve mama...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Eefje_Sammy, herous, maessie, meniekske, ogidni en 49 bezoekers