TQ- 16 juni - nekreining

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

TQ- 16 juni - nekreining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-04 12:43

Onder andere na aanleiding van het stukje van Lyle Jackson in het blad van de NQHA ben ik meteen al neckreining gaan aanleren bij Digger.

(voor degene die het niet hebben gelezen; waarom zou je je paard eerst alles op twee teugels leren als je uiteindelijk naar op 1 handrijden toe moet. Je kunt beter meteen neckreining aanleren en dat juist gaan optimaliseren omat je dan nog voldoende tijd hebt)In de stappen die hij aangeeft en als je paard dan nog niet reageert pas druk geven op de mond.

Maar bij het aanleggen van 1 been gaat Digger meteen tempo verhogen en als je de teugel tegen de hals legt komt er automatisch druk op de mond aan de kant waar jij de druk op de hals legt.
Daardoor gaat hij precies contra. Immers heeft hij geleerd om bij druk op het bit aan 1 kant, juist die kant op te gaan.

Dus moet ik twee ingrepen plegen (tempo verlagen en toch teugeldruk aan de "goede" kant geven) die ik juist wil voorkomen.

Ik weet dat het allemaal veel tijd kost en dat neem ik er ook zeker voor. Maar ik wil ook voorkomen dat ik nu fouten ga maken en die straks weer moet rechtzetten.

Heeft iemand nog goede tips?? Haha!
Laatst bijgewerkt door Vera op 16-06-04 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart


Redneck

Berichten: 1183
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Castenray

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 12:55

Is inderdaad lastig. Zorg in ieder geval dat je teugels lang genoeg zijn, zodat je paard geen druk op het bit voelt als je de teugel tegen de hals legt. Zelf leg ik (bijvoorbeeld voor een cirkel naar links) de rechter teugel licht tegen de hals. Als hij niet reageert komen het rechter been en ietsje linker teugel erbij. Zodra hij wel reageert, alle druk weer wegnemen. En heeeel veeeel geduld hebben.

De volgorde is dus wel belangrijk: buitenteugel, buitenbeen/evt. binnenteugel. Omdat je met je binnenteugel aangeeft dat er een wending gevraagd wordt, zal je paard ook niet te veel versnellen op het buitenbeen.

Succes OK dan!

Redneck

Berichten: 1183
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Castenray

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 13:46

Oh, ja.........vergeten te vermelden: uiteindelijk kun je dus de binnenteugel weer weglaten. Alleen in het begin even nodig om aan te geven wat je bedoelt! Uiteindelijk zal je paard afwenden als hij de buitenteugel voelt....

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 13:46

neckreining aanleren kun je gewoon met 2 handen doen.En wat redneck zegt over de lengte van de teugels is correct,het moet niet zo zijn dat er druk op het bit komt als je de teugel tegen zijn nek legt,dan zijn je teugels te kort.
Verder zijn er meerdere manieren om die linkse cirkel te rijden(om bij het voorbeeld van Redneck te blijven)als ik (met een hand) die cirkel rij doe ik** binnenbeen geeft de stelling aan.buitenteugel geeft de richting aan.buitenbeen geeft de snelheid aan.Dit is voor een paard dat weet wat neckreining is.

verdeel ik dat in stappen om het een paard te leren is het:
stap 1*
je paard leren dat zijn neus richting been moet dat bumpt.
in het begin bumpen en vragen met de teugel,eerst bumpen dan linker teugel van je af (niet naar je lichaam ).uiteindelijk weet je paard **ok bump(of spoor)=neus cq hals ernaar toe
(let opdat je dit gebeurt vanuit zijn hals en niet inderdaad alleen zijn hoofd)

stap 2*
weg gaan voor teugel druk(dus echt alleen teugeldruk)

met 2 handen beginnen *je wil naar links*rechter teugel aanleggen *
geen respons,buiten spoor aanleggen en duwen(net achter de singel)
respons ok spoor weg.teugel en spoor geen effect binnenteugel gebruiken maar dan van je af wijzen en never naar je lichaam brengen.


stap 3*
snelheid regelen met je buiten been naar achteren liggend in weze in het midden van je paard.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 13:50

Op zich heb ik er ook aan zitten denken Dot direct zo veel mogelijk naar één hand toe te werken, maar ik vraag me af of je daar echt direct mee kunt beginnen... het gaat bij het rijden natuurlijk niet alleen om het sturen, maar je zult ook moeten werken aan nageven en verzameling en ik vraag me af of je je paard dat duidelijk kunt maken op één hand als hij echt nog niet weet wat je van hem wilt... Normaal begin je eerst op twee handen de achterhand er bij te werken, na te laten geven enz. Pas als'ie snapt wat je wilt, ga je naar één hand.
Ik denk toch dat als je direct op één hand gaat werken je een belangrijke stap over slaat en je uiteindelijk een paard krijgt wat te veel uit elkaar loopt... beetje als met fietsen... dat moet je eerst met twee handen leren, pas als je je balans hebt en het fietsen automatisch gaat, kun je proberen met één hand te fietsen...
Ik denk wel dat je, op twee handen, al kunt rijden 'alsof' je op één hand rijdt. Dus met neckreining en de juiste beenhulpen, maar als het goed is, zou je dus altijd al zo op twee handen moeten rijden. Veel mensen gebruiken op twee handen compleet andere hulpen dan op één hand, en daar ontstaat dan meestal het probleem bij het overschakelen.
Toen ik Fly ging overschakelen naar één hand had ik haar op twee handen al zó gereden dat er voor haar eigenlijk niet veel meer veranderde... Ik was degene die het meest moest wennen.
Maar ik ben erg benieuwd hoe het gaat Vera! Ik heb al een mooie bosal gekocht én een show-hanger, en het zou natuurlijk bést heel stoer zijn om daar al direct mee te kunnen gaan showen als ze zover is. Haha!
Laatst bijgewerkt door Francis op 16-06-04 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Redneck

Berichten: 1183
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Castenray

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 13:51

Super duidelijk uitgelegd, Blaze! Alleen heb ik geleerd dat tempo met twee benen wordt aangegeven, tenminste als de neckreining er goed in zit. Bij mijn paard is het nu zo (na een paar jaar training, ahum) dat hij vanzelf stelling neemt als ik de buitenteugel tegen de hals leg. Binnenbeen is niet meer nodig nu (althans niet voor de stelling).


Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 13:56

Kijk, Blaze heeft het dus uitgelegd wat ik ook doe... bumpen voor stelling, wijken voor druk.
Verzamelen en tempo doe ik inderdaad ook met twee benen. Twee benen bumpen is sneller, twee benen lanzaam opbouwende druk is verzamelen. Maar vooral dat verzamelen is inderdaad wel voor 'gevorderde paarden'...

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 14:03

Wat je ook kunt doen is rijden met een touwhalster. Daarmee haal je de verwarring van de mogelijke druk op het bit weg...

Redneck

Berichten: 1183
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Castenray

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 14:17

@Francis. Natuurlijk, verzamelen alleen voor gevorderde paarden. Ik dwaalde een beetje af.......
Ik ben nu bezig met onze hengst (net vier jaar geworden) en die rijd ik ook nog op twee handen. Net zoals je zegt: je slaat anders wel een stap over. Ik let er inderdaad wel op dat ik niet te veel regel. Dus rijden alsof je op één hand bezig bent. Heb het trouwens wel geprobeerd, op één hand, maar ik zweer je dat een paard kan tellen. Hij had het meteen door en besloot dus maar eens een andere kant op te gaan dan de goede...... Dus maar even weer terug naar de basis: twee handjes en af en toe een stukje op één.

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 14:44

Redneck schreef:
Super duidelijk uitgelegd, Blaze! Alleen heb ik geleerd dat tempo met twee benen wordt aangegeven, tenminste als de neckreining er goed in zit. Bij mijn paard is het nu zo (na een paar jaar training, ahum) dat hij vanzelf stelling neemt als ik de buitenteugel tegen de hals leg. Binnenbeen is niet meer nodig nu (althans niet voor de stelling).


Kan het nog zo goed proberen je vergeet altijd wel iets Cool
je hebt volledig gelijk snelheid geef ik ook aan met 2 benen,maar mijn stelling been blijft ten allertijde wakend. Cool

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-04 13:32

Bedankt Blaze OK dan! Dat is een duidelijk verhaal.
Ik rijd hem ook nog op twee handen, niet op 1. Anders sla je inderdaad een stap over Francis
Maar ik probeer wel alvast de nekreining methode toe te passen zodat de sprong niet zo groot is straks.
Ik zeker aan de gang zoals Blaze beschrijft en hem de stelling eerst te leren dmv bumpen. Daarmee voorkom ik ook het versnellen las hij dit eenmaal geleerd heeft.

Ik rijd hem nu ook affentoe met bosal en paardenharen mecate en dat maakt het wel iets makkelijker.

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 bezoekers