wie heeft hier ervaring in de psychiatrie?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

wie heeft hier ervaring in de psychiatrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-04 12:50

Mijn zus krijgt haldol (een antipsychoticum) en dit wordt omgezet naar risperdal (een wat nieuwer middel). Nou hoorde ik dat als je die 2 laat overlappen je kans hebt op zeer langdurige bijwerkingen. Je kan beter het een eerst helemaal afbouwen, 3 weken niets en dan een ander middel opbouwen.
Weet iemand of dit klopt?



Misja

Berichten: 3317
Geregistreerd: 12-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 13:37

Ik zal het dadelijk even navragen op mijn werk!

Op het randje van de afgrond..is het uitzicht het mooist!.......

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 16:08

ik neem aan dat de mensen die haar begeleiden wel weten hoe dat het beste gedaan kan worden ? !! Ik kan me voorstellen dat als ze even tijdelijk niets slikt, dat het dan gelijk weer 'mis' gaat.........bijvoorbeeld ! Is het ernstig met je zusje ? rot hoor, wens d'r maar sterkte van me, erg rot voor d'r !!!!!!!!

Eliane

Berichten: 2409
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 16:12

Ik zal het zo even aan mijn moeder vragen: die is psychiater Lachen Maar je zou toch zeggen dat diegene die haar die middelen voorschrijft daar toch rekening mee houdt Verward Overigens heb ik meestal gehoord dat een middel helemaal afbouwen & dan weer opbouwen heel zwaar kan zijn, juist als je het hard nodig hebt.

You can either agree with me or be wrong.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 16:58

bij ons in het verzorgingshuis zijn ze nu ook al een tijdje aan het overstappen van haldol naar risperdal en dit word ook zonder afbouwen gedaan
gewoon overstappen zeg maar
risperdal heeft ook weer zijn bijwerkingen en ook zijn er mensen die fout reageren op risperdal , die gaan juist tegen de werking in

maar op zich hebben we bij de vier mensen die nu overgestapt zijn geen vreemde dingen gehad van bijwerkingen
ik denk dat die vier dames nu een maandje of twee.drie aan de risperdal zijn


afbouwen en dan weer opbouwen dan lijkt mij dat je juist bij het afbouwenen de periode niets en weer opbouwen weer last gaat krijgen van je ziektebeeld/symptomen

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-04 19:17

Nee, ze hebben er weinig verstand van. Dat zeg ik niet uit boosheid vanwege slechte behandeling, maar er zijn daar zo vaak dingen misgegaan dat ik het vertrouwen een beetje verloren ben.

Ze werken vrij weinig met reguliere medicatie, het zijn voornamelijk kruidendrankjes die er gegeven worden, maar goed dat helpt natuurlijk niet altijd afdoende.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 19:23

Is bij elke persoon verschillend. Ik kreeg een nieuw middel, had weinig bijwerkingen, maar ik lag natuurlijk doodziek op bed... Toen kreeg ik weer een langer bestaand middel (juist niet gegeven doordat het veel bijwerkingen geeft) en daar heb ik nergens geen last van gehad!

jeanie

Berichten: 2072
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 15:36

Risperdal heeft weinig bijwerkingen,het is een middel dat 24 uur werkt,haldol is al zo oud als de weg naar kralingen met veel bijwerkingen.
Overstappen is geen probleem

jeanie

Berichten: 2072
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 15:38

Risperdal heeft weinig bijwerkingen,het is een middel dat 24 uur werkt,haldol is al zo oud als de weg naar kralingen met veel bijwerkingen.
Overstappen is geen probleem

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 16:07

een anti-psychoticum met weinig bijwerkingen ??? kan ik me niet voorstellen.............die troep is nog veeeeeel belabberder dan anti-depressiva !

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 16:09

Ik heb ooit dipiperon moeten slikken en ik kan je vertellen dat het middel erger was dan de kwaal Scheve mond Ik bleek ze achteraf ook niet nodig te hebben, gelukkig.

[UK][SONG] Witness Kom je even luisteren? :)ddd

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 16:35

Mijn vriendin is echt doodziek geweest van de respirdal. Ze liep echt als een zombie rond en dat was heel zielig om te zien.

Ik slik wel antipsychotica en daar zitten ook best veel bijwerkingen aan. Maar minder dan de kwaal zelf hoor.

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 16:56

risperdal is idd tuig , net als alle andere anti psychotica en dergelijke middelen
haldol, dipiperon, risperdal etc
ze hebben allemaal bijwerking die kunnen! optreden
maar er van uitgaande dat het hier puur over de overstap gaat , meestal gaat die overstap wel "goed"
er kunnen wat bijwerkingen optreden
maar door af te bopuwen en weer op te bouwen krijg je naar alle waarschijnlijkheid wel last van symptomen van je ziektebeeld die op komen zetten

tis altijd maar afwachten hoe een individu op een medicijn reageert

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

AnneliesB

Berichten: 160
Geregistreerd: 13-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 17:58

draumpje schreef:
risperdal is idd tuig , net als alle andere anti psychotica en dergelijke middelen
haldol, dipiperon, risperdal etc

Waar baseer je dit op Draumpje? Lekker voor Kinta zulke reacties. Neem aan dat iemand niet voor niets kiest voor zulke medicatie.

*een paard is je beste kameraad*

MargaV

Berichten: 1317
Geregistreerd: 31-10-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 18:04

Kinta schreef:
Nee, ze hebben er weinig verstand van. Dat zeg ik niet uit boosheid vanwege slechte behandeling, maar er zijn daar zo vaak dingen misgegaan dat ik het vertrouwen een beetje verloren ben.

Ze werken vrij weinig met reguliere medicatie, het zijn voornamelijk kruidendrankjes die er gegeven worden, maar goed dat helpt natuurlijk niet altijd afdoende.


Ik snap dit niet zo goed hoor. Ze is blijkbaar ergens onder behandeling waar ze medicijnen voorgeschreven krijgt. Door mensen die er weinig verstand van hebben en anders kruidendrankjes voorgeschrijven??? Verward

Wat vreemd. Ik neem aan dat het hier gewoon om een gediplomeerd arts gaat? Of niet?

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 18:15

AnneliesB schreef:
Waar baseer je dit op Draumpje? Lekker voor Kinta zulke reacties. Neem aan dat iemand niet voor niets kiest voor zulke medicatie.

dit baseer ik op ervaring met dergelijke middelen en info gekregen van artsen en leidingegevende bij mij op werk

middelen zoals antidepressieva an anti psychotica zijn nu eenmaal tuig
je kunt er lang of kort op door gaan maar het is wel zo
maar gelukkig dat voor vrijwel iedereen een middel is te vinden wat helpt
ondanks of misschien wel dankzij dat het tuig is

het zijn allemaal chemische middelen die toch processen die in je hoofd gebeuren verstoren of onderdrukken,
psychoses en depressies en ook manische periodes ontstaan meestal door miscommunicatie, stofwisselingsproblemen, storingen en weet ik het wat nog meer in je hoofd
om dergelijke processen terug te draaien of te onderdrukken of de symptomen van de processen te onderdrukken heb je best wat materiaal nodig

dergelijke medicate heeft zijn bijwerkingen , maar die bijwerkingen
hoeven! helemaal niet de kop op te steken

en idd je slikt dergelijke medicatie niet voor niets
en ik ben ook dankbaar dat dergelijke medicatie er is
het helpt heel veel mensen de dag door te komen en een normaal bestaan /leven op te bouwen

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Saar4
Berichten: 2346
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 18:25

Risperdal heeft voornamelijk minder extrapiramidale bijwerkingen dan oudere middelen zoals bijv. Haldol. Daarom wordt vaak ook overgestapt. Er is verder wel een hele lijst met mogelijke bijwerkingen. Maar dat verschilt natuurlijk van persoon tot persoon.

Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-04 22:20

MargaV schreef:
Ik snap dit niet zo goed hoor. Ze is blijkbaar ergens onder behandeling waar ze medicijnen voorgeschreven krijgt. Door mensen die er weinig verstand van hebben en anders kruidendrankjes voorgeschrijven??? Verward

Wat vreemd. Ik neem aan dat het hier gewoon om een gediplomeerd arts gaat? Of niet?

het is een antroposofische instelling met antroposofische artsen en dat zijn vaak geen voorstanders van reguliere medicatie. Tenminste deze psychiater niet.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _AB_, _chou, Afanaisa91, Amazonbot, Amparo, aniek_joefy, Apacheshadow, Buffelduke, Christina, Danseresje, Eliana, Eskimo, Evito_06, Googlebot, LieZ_Horses, LilChar, Mars, SemrushBot, YandexBot en 155 bezoekers