Slechte dag met rijden.... ophouden?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Slechte dag met rijden.... ophouden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-02 17:41

Ik had vandaag echt een baggerdag... het wou voor geen meter. Ik heb een half uur aangeklooid, maar op een gegeven moment werd ik echt pissig, en dan weet ik van mezelf dat ik niet meer eerlijk rijd, en dat ik dan maar beter op kon houden. Mijn instructeur was er ook en was het er niet mee eens, zijn mening was doorgaan, anders kun je morgen helemaal niks. Hmm... dus ff een knop omgezet, 10 minuten rustig gestapt en weer opnieuw begonnen. Het ging nog niet top, maar veel beter dan voor het 'rust' moment.

Hoe pakken jullie dit aan, stoppen of doorgaan met rijden als het gewoon echt niet gaat?

Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd -- Loesje


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 17:59

Ik heb er twee methodes voor, die voor Milena en mij allebei goed werken.

1.
Ik zet haar midden in de bak stil, met het hoofd helemaal naar beneden, en blijf zo vijf minuten staan. Afkoelen, allebei. Daarna rustig de teugels oppakken en verder gaan met datgene waarmee we de mist in gingen.

Als ik dat niet zie zitten of ik zie dat ik er zonder m'n instructeur echt niet uitkom dan kies ik voor mogelijkheid 2:

Ook een paar minuten rust om af te koelen, en daarna neem ik dezelfde oefening als waarmee het mis ging, maar dan een veel eenvoudigere versie. Dus als het bijvoorbeeld met een renvers op de volte fout ging, dan doe ik wat wijkoefeningen. Of als het met bv vliegende galopwissels fout ging, dan doe ik nog wat contragalop en daarna eenvoudige wissels.
Zo kun je toch positief afsluiten, en heeft het paard niet 'gewonnen' (voor zover er winnaars zijn in een strijd tussen ruiter en paard....)

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 18:05

Dat hangt er vanaf, als het even niet zo goed gaat, probeer ik meestal wel door te zetten. Maar als het gewoon echt niet lukt, als ik zelf al een poedersuiker heb en strontchagrijnig dan stop ik er wel mee, ik weet dan ook dat ik echt niet meer eerlijk tegenover m'n paard ben. Ik probeer me er dus overheen te zetten, maar als het echt niet gaat dan stop ik. Maar vaak blijf ik dan nog wel wat stappen ofzo, makkelijke oefeningen doen.

Fitzroy

Berichten: 25043
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 18:08

MIsschien zat het in het weer, want ik had gister ook zo'n baggerdag.

Tot mijn grote spijt kon ik me niet beheersen en had er later weer spijt van. Ik heb hem een paar meppen verkocht omdat hij weer ongelooflijk liep te zeiken maar ja, over het algemeen schiet ik daar niets mee op.
Wij zijn dan allebei zo opgefokt dat het alleen maar averechts werkt.

Ik ben gaan stappen, om 5 minuten af te koelen, heb hem daarna weer opgepakt en deed net alsof die enge mesthoop niet bestond.
Hij was nog wel wat ritselig maar niet zo erg meer als voor het stappen.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 18:12

Ik ga iig nooit door als het erg slecht gaat, meestal zadel ik dan af en gooi mijn longeerspullen erom en longeer haar een half uur. Ik heb hetzelfde als jij ik word kwaad en agressief, dit alleen bij dingen waarvan ik weet dat ze het makkelijk kan, als ik dingen doe die ze nog niet helemaal snapt dan heb ik wel geduld.

Voor Flair haar bestwil stop ik dan altijd maar, ik maak het alleen maar erger als ik kwaad word en dat kwaad worden is vaak ook niet helemaal terecht omdat de fout net zo goed bij mij kan liggen. En omdat Flair snel bang is vind ik het ook niet slim om door te rijden. Ik longeer haar dan omdat ze dan niet zoiets heeft van ooh dat is leuk volgende keer doe ik het weer dan mag ik naar stal.

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 18:22

als het niet gaat stop ik, ik doe dan iets wat wel goed gaat.
En als het nog licht is ga ik lekker naar buiten.
Ik vind het onzin om te zeggen dat je de volgende dag helemaal niks meer kunt.
Heeft die instructeur nooit een slechte dag op zijn werk, is hij altijd fit.
Vroeger had je toch ook wel eens geen zin in school.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 18:38

Ik stop meestal, als ik kwaad word, is het mis. Dat werkt compleet averechts. En dan zie ik het nut echt helemala niet meer, dan heb ik niet het idee dat iets nog zin kan hebben als oefening.
't Is bij mij altijd een beetje alles of niks Haha!.

M'n instructrice weet me er nog weleens doorheen te praten, maar dan hoef ik alleen maar te doen wat zij zegt Haha! ...en dat werkt over het algemeen. Het gebeurt alleen praktisch nooit dat ik boos wordt in de les, dat wordt dan voorkomen op één of andere manier.

Sowieso als ik in een slecht humeur ben (vandaag had ik ook zo'n dag) dan kan ik beter het bos ingaan of longeren zodat we er allebei plezier aan hebben. Als ik vandaag was gaan dressuren was het geheit misgelopen, weet ik uit ervaring.

Ik denk dan altijd maar (als ik stop omdat het niet werkt) 'morgen weer een dag', ik denk ook niet dat het gevolgen heeft voor de prestaties de volgende dag. Ik ga dan nadenken over wat er misging en waarom en dan begin ik de volgende dag weer met een nieuwe tactiek.

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 18:40

Zolang ik het rijtechnisch op blijf lossen rij ik door, gooi wel voor alle zekerheid mijn zweep weg.
Als ik merk dat de emoties het van het verstand over gaan nemen, ga ik acuut uitstappen en ik heb nog nooit gemerkt dat ik dan de volgende dag meer last had. Meestal rij ik er dan zo weer mee weg.

Navragen is beter dan afvragen.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 18:50

Gek genoeg ben ik heel geduldig met rijden en als er iets mis gaat, dan corrigeer ik het paard heel consequent, maar ik kan er nooit boos om worden, en word dus ook niet oneerlijk tegenover het paard dat ik rijd. Dat vind ik één van de beste eigenschappen van mezelf. Ik ben erg geduldig...OP DAT GEBIED...normaal gesproken niet Lachen Zoals nu, als ik nog geen meter verwijderd ben van mijn toekomstige paardje...Haha!

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 18:51

Ik wordt dan ook vaak te kwaad.
Ik stap dat af en ga rondjes naast hem rennen tot ik moe ben en klim er dan weer op, gaat het vaak weeer een stuk beter

Linda

Berichten: 3350
Geregistreerd: 26-11-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 19:00

Lieke schreef:
Ik wordt dan ook vaak te kwaad.
Ik stap dat af en ga rondjes naast hem rennen tot ik moe ben en klim er dan weer op, gaat het vaak weeer een stuk beter


He die vind ik echt onwijs goed. Die heb ik nog nooit in een boek gelezen. (en natuurlijk ook nog goed voor de conditie...)

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 19:18

Ik ga ook meestal even stappen als het echt niet gaat en pak hem daarna weer op waar het mis ging of ik ga hetzelfde doen alleen iets makkelijker.

Als ik echt heel erg boos ben, dan ga ik ook meestal een paar rondjes ernaast lopen *LOL* Dat heb ik bij mijn pony aangeleerd, als we alletwee boos waren werd het meestal een zooitje dus dan liep ik er even naast Haha! Werkt geweldig! Party!!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 21:58

"vroeger" kon ik me niet beheersen als het slecht ging en hield ik er accuut mee op. Afstappen en afzadelen. Ik wist precies wat er ging gebeuren, Isolda luisterde dan toch al niet, ik werd boos en vervolgens werd zij pissig op mij en dan werd het helemaal een potje. (soms tot jankens aan toe van mijn kant, maar dat was alleen in het eerste jaar dat ik op Isolda reed)

Gisteren hadden we beide zo'n bui. Isolda was fris en had heel iets anders in het hoofd als ikke. (crossen en bokken Haha! )
We stonden op het punt om ruzie te krijgen. Als ik dat voel zucht ik diep en ontspan mij zo goed mogelijk. Dat werkt weer door op Isolda. Tien minuutjes proberen met ontspannen teugel de rust erin te brengen en weer opnieuw proberen. Soms moet ik dan wel 4x opnieuw beginnen....
Isolda heeft me wel geleerd om geduld te hebben.
Zaterdag heb ik het voor elkaar gekregen, we hebben de galop geoefend, zoals ik wilde. Heb heel wat bokken mogen incasseren, maar ik heb het voor elkaar gekregen. Lovers

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 22:19

nou ik had vandaag een dag.. zat bijna te janken op mijn paardje
ik weet dan gewoon dat ik onredelijk ben, maar van de andere kant weet ik ook dat hij dat ook is..

ben wel doorgegaan, ik wil altijd pas stoppen als het goed gaat.
ging aan het einde wel beter, maar nogsteeds zo lui.. dat is ook het hele probleem.

Het kan me niet schelen als mijn manieren je niet aanstaan. Ze staan mij ook niet aan. Ze zijn nogal slecht.
Tijdens lange winteravonden treur ik erom. ~Humphrey Bogart

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Slechte dag met rijden.... ophouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 07:25

Naz schreef:
Hoe pakken jullie dit aan, stoppen of doorgaan met rijden als het gewoon echt niet gaat?


Ik stap gewoon af en probeer het de volgende dag opnieuw. Onzin dat je de volgende dag dan niks meer kunt. Als je van jezelf weet dat je op zo'n moment onredelijk wordt is het eerlijker tegenover je paard om af te stappen (idd na een paar minuutjes stap als dat nog gaat).

Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 10:07

Komt me bekend voor, het gebeurd me alleen als ik wil "dressuren" en Handell (of Ilindra) heeft geen zin.
Ik modder dan een kwartiertje verder en denk dan laat ik maar lekker het bos in gaan. Als ik dan weer lekker in het bos ben en de spanning weer weg is denk ik altijd: waarom maak ik me toch zo druk, dit is toch veel leuker.
Ja ik weet het, zo wordt ik nooit een 2e Anky Haha!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 10:52

Ik doe dan meestal een hele simpele oefening en dan beloon ik pablo heel erg. dan ga ik gewoon halthouden en aangezien hij meestal dan wel 4-kant staat (of makkelijk bij zet) kan ik hem dan ook belonen. Daarna ga ik even stappen an een lange teugel en mijn gedachten ergens anders op zetten. Als ik gekalmeerd heb ga ik weer verder met rijden maar eerst met gewone basisoefeningen. wat die dag helemaal mis ging probeer ik de volgende dag dan wel weer en dan lukt het meestal wel.
Ik ga vooral niet doorvechten want dat werkt niet. Pablo wordt alleen maar opgefokt daardoor. Door nog even een andere makklijke oefening wel goed te doen sluiten we wel positief af.

Ik kan niet gaan meppen. Dan schiet meteen het beeld van iemand in mijn hoofd die haar paarden helemaal de pleuris in mepte, schold en trok. Dat vond ik altijd zo akelig om te zien dat ik me altijd heb voorgenomen nooit zo te worden. En dat werkt goed moet ik zeggen, als ik begin te koken zie ik meteen die rotbeelden voor me dus dan zoek ik een andere oplossing.

Een stuk naast je paard gaan rennen om te kalmeren vind ik trouwens ook een erg goede oplossing!

Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 12:52

Ik probeer mezelf altijd voor te houden dat ik het Nikita niet duidelijk genoeg uitleg als ze me niet begrijpt. Soms heeft ze wel buien dat ze er onderuit wilt komen en vaak moet ik dan lachen omdat ik het wel waardeer als ze zelf iets wilt uithalen haha.. ik vind het niet erg dat ze d´r eigen willetje af en toe laat zien, daar ben ik toch ook verliefd op geworden voor ik d´r kocht.

Wie met beide benen op de grond blijft staan, komt niet ver..

aprillicious
Berichten: 859
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 12:53

Ik ben heel moeilijk kwaad te krijgen, maar zo als iedereen, heeft iedereen wel eens een dipje. Ik heb bij mezelf gemerkt dat als het rijden echt niet gaat het gewoon door mezelf komt (slechte dag, chagerijnig o.i.d.). Ik weet dan van mezelf dat als ik zo'n bui heb dat ik gewoon niet moet rijden. Dan longeer ik meestal, of dan krijgt ze een dagje vrij (losgooien in de bak). Is het nou zo dat ik les heb die dag en ik ben in zo'n bui (daarom zijn paarden zo lekker, je vergeet al je problemen), dan moet je eigenlijk met een grote Haha! *SMILE* op je paard zitten. Zelfs als het rijden niet gaat en je word kwaad (door te gaan praten of schreeuwen) en je doet dit met een glimlach, komt dit heel anders (ontspannen en vertrouwd) over dan wanneer je met een kwade gezicht tegen je paard begint te praten/schreeuwen (gespannen, niet vertrouwd).
Je zou het eens moeten proberen, kwaad zijn met een glimlach, het is ff wennen maar je kan er wel om lachen. Zo maak je het paard ook niet overstuur (en vaak zie ik dat het paard niet eens weet waarom je kwaad word, en lig het aan de persoon zelf). Wij hebben dit regeltje bij ons stal ingevoerd, en ik moet zeggen.......het werkt een stuk beter dan voorheen.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 14:09

Door gaan, rustig blijven en op een goed moment als het een stuk beter gaat stoppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 14:30

Als ik al van te voren weet dat ik die dag niet goed gemutst ben dan rij ik niet.

Loopt Kawa gewoon te klooien dan moet ik idd niet diezelfde oefening tig x herhalen want dan word hij alleen maar vervelender.
Meestal probeer ik door ff iets anders te gaan doen weer op die oefening uit te komen.
Word hij toch heet dan gooi ik ook ff alles 5 min los.
Allebei afkoelen.
Daarna ga ik weer ff rustig basis rijden en dan als ie weer rustig en ontspannen is vraag ik de bepaalde oefening weer.
Meestal gaat het dan wel goed.

Maar soms heeft die pipo van mij het in de kop gekregen dat hij het niet doet! Maar helaas voor hem (en mij Haha! ) naar de stal mag hij pas als hij het doet. Al duurt het me 2 uur.

Ik weet zeker dat als ik Kawa 1 x op stal zet als hij zijn zin heeft gekregen dat ik die oefening nooit meer hoef te proberen en hij de dag erop nog wel meer gaat verzinnen tot hij niet meer te rijden is.
Hij heeft een eigen willetje en daar moet je heel consequent mee omgaan andes gaat het grandioos fout.

Maar consequent zijn is idd niet kwaad worden want dan gaat het zeker mis.
Maar als je wat bloedkikkertjes gereden hebt leer je dat ook heel snel af, anders lig je eraf Haha!

En verder sluit ik altijd af met iets simpels.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-02-02 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

evelien

Berichten: 360
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 14:31

Als het bij mij niet gaat dan ga ik rustig stappen, lekker met een lang teugeltje en ga luidop een liedje zingen. Daar word ik dan weer heel rustig van en gek genoeg mijn paardje ook.

Na verloop van tijd pak ik hem weer op en ga een aantal eenvoudige oefeningtjes doen zodat ik hem toch met een fijn gevoel op stal kan zetten.

Maar de volgende dag gaan we toch weer aan de gang met de moeilijke dingen.

Ik bok, jij bokt, Ik heb geboktet.

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 15:08

Pregini schreef:
kwaad zijn met een glimlach, het is ff wennen maar je kan er wel om lachen.


Ik heb dat ook zo geleerd en het is inderdaad een gouden tip!!
Het lukt me niet altijd moet ik eerlijk zeggen, maar als ik eraan denk en ik doe het helpt het wel. Het is heel stompzinnig om te gaan zitten grijnzen op het moment dat je eigenlijk heel andere gedachten naar je paard hebt, maar toch een aanrader.

Navragen is beter dan afvragen.

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 17:08

Kwaad zijn en blijven lachen wil inderdaad wel helpen *LOL*
Hoewel mijn instructrice vandaag ook niet lief bleef lachen toen ze op mijn paardje reed Haha!

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 17:45

Ik heb net twee vreselijke dagen wat rijden betreft achter de rug. Laiser heeft zo eens en de zoveel weken weer even dat hij wil weten waar de grenzen liggen. Als ik dan stop op zo'n moment en hem er niet doorheen rijd, wordt het alleen maar erger. (Als hij het zo kunnen stak hij op zo'n moment zijn m.....vinger op en steekt zijn tong uit Tong uitsteken )
Hij moet er dan echt doorheen en weten waar die grenzen liggen. Maar ik zal genoegen nemen met het weer "5-10 minuten-braaf" lopen. Dan mag hij los.
De volgende dag probeert hij het dan weer even, maar als er weer dezelfde regels gelden, legt hij zich er na een tijdje bij neer.

Gaat het tijdens het rijden niet lekker, dan ga ik even een andere oefeing doen en probeer het later nog een keertje. Of ik gooi even alles los, stap een paar rondjes met lange teugel, en ga er dan weer tegen aan. Vaak helpt dat.

Als ik rijd en Laiser gaat echt super dan moet ik er zelf op letten dat ik niet te lang door ga. Als hij goed loopt krijgt hij van mij de beloning dat hij niet zo lang hoeft te werken. Goed is goed.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ashkerlon, Moossie90 en 33 bezoekers