Mest eten, wat kan het zijn buiten mineralen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Mest eten, wat kan het zijn buiten mineralen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 20:30

Mijn paard eet dus mest, maar afgezien vanb het feit dat het een hensgtentrek kan zijn (naar ik gehoord heb) vind ik het niet normaal. Zijn rantsoen is door dierenarts samengestelt en hij heeft geen mineralentekort. Weet iemand wat het buiten dat en verveling kan zijn?
Hij krijgt trouwens ook zeewier en knoflook en foenegriek door zijn voer, dus dat probeer ik al vanaf dat ie er is. Hij staat nu op de wei en verontrust me omdat ie het zelfs hier nog doet af en toe..


Dickie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 07-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 20:34

Het kan ook gewoon een gewoonte zijn, dat hij als veulen opgepikt heeft ofzo. Kan een tekort(je) aan iets geweest zijn, kan ook zijn dat hij het uit verveling of als spelletje van een ander veulen/paard geleerd heeft. Als hij verder nergens last van heeft zou ik me er niet enorm zorgen over maken. Je bent er zeker van dat hij alles krijgt wat hij nodig heeft, dus maak je niet druk. Het zijn paarden en je moet ze soms ook niet teveel willen troetelen en verwennen, daar worden ze niet gezonder van meestal.

wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 23:12

Je hebt een andalusier he?
Die hoor je geloof ik anders te voeren als de nederlandse paarden. Vraag het anders is in het Anda topic op Rassenpraat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 11:00

_inge_ schreef:
Je hebt een andalusier he?
Die hoor je geloof ik anders te voeren als de nederlandse paarden. Vraag het anders is in het Anda topic op Rassenpraat.


Hij krijgt aangepast voer Knipoog . Vandaar dat het met de dierenarts overlegd is, want ik wist dat niet zeker, maar hij heeft als het goed is nu echt alles uitgebalnceerd in zn eten (hij moest ook wennen aan bix enzo), dus vandaar dat ik het zo gek vind. Maar misschine dat het inderdaad klopt dat het een beetje hengstentrek is.


Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 12:28

Uit jouw laatste antwoord maak ik op dat het een import paard is. De opfok in Spanje gebeurt vaak op een heel andere wijze dan hier in Nederland. Ze worden vaak in het "wild" geboren en zijn totdat ze opgehaald worden voor het beleren en de handel, volledig op zichzelf aangewezen. Maw leven en overleven. Het is zeer goed mogelijk dat hij daar in een periode van voedselschaarste geleerd heeft mest te eten om te overleven. (ook in mest zit nog een redelijk hoog voedings percentage)
Hij is hier mee opgegroeid en zal dus op het moment dat hij ,naar zijn smaak, te weinig voeding binnen krijgt in zijn oude gewoonte terugvallen.
Vaker voeren (niet meer) over de dag, kan het probleem misschien verhelpen. Succes.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 12:36

kom ik weer aan met mijn zeewier, maar mijn pony at van alles poep en zand, nu krijgt hij drie keer per week zeewier over zijn voer en doet ie het niet meer.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 13:54

Ja, maar ze schrijft dat hij dat al krijgt, dus dat lost het probleem kennelijk niet op.

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 14:41

Sommige paarden doen het uit verveling. Met name als ze op zaagsel staan.

WWW.EQUINOVUM.NL
Millie (v Manhattan) drachtig van Van Gogh delivery date: 1 juli 2013 http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=229&t=1714289

shariyerke

Berichten: 1395
Geregistreerd: 14-06-02
Woonplaats: Venhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 17:32

onze shetlander deed het ook, ik heb een liksteen opgehangen en hij heeft het sindsdien niet meer gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 22:28

Das dus het rare. Hij heeft een liksteen, krijgt zeewier, heeft de hele dag hooi tot beschikking en krijgt zn voer verdeeld over 6 porties en nu in het weiland lijkt verveling me sterk. Maar misschien ligt het inderdaad aan de verklaring dat ie wild is opgegroeid, want het si inderdaad een importpaard.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 13:38

kan misschien zijn dat het een soort tic is?
eigenlijk een beetje een ondeugd die erin gegroeid is en wat zeg maar een beetje tussen zijn oren zit.

heeft het niet nodig maar hij haalt er misschien toch een bepaald genoegen uit?

en wat als je een tijdje alle toevoegingen laat staan?
teveel lijkt mme eigenlijk ook niet goed, vandaard at ikzelf maar drie keer per week wat door het voer van mijn pony doe.

wordt het dan ook anders?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 13:43

HIj krijgt ook nisk teveel. Maar begin te vermoeden dat ie dr gewoon op kickt ofzo of het gewoon lekker vind. Gelukkig is het nu in de wei bijna helemaal over en doet ie het zelden.

silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 22:41

Ontworm maar eens goed, daar kan het ook aan liggen . Misschien eens met een ander middel ontwormen.
en anders zou ik het eens aan de DA vragen

effen gewoon maar onzin omdat het anders niet aanpakt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 23:07

silleke schreef:
Ontworm maar eens goed, daar kan het ook aan liggen . Misschien eens met een ander middel ontwormen.
en anders zou ik het eens aan de DA vragen


Jammer dat ik nog niet de gouden tip heb gekregenb . Hij is nu drie keer in kleine porties ontwormt met eqvalan sinds ie kwam.

Lianne007

Berichten: 2886
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 23:40

Een paard dat van de ene op de andere dag begint met het eten van stro of mest of ineens overal aanlikt, is in veel gevallen op zoek naar bepaalde mineralen,hier bij kun je een zeewier voedingsupplement toevoegen zoals je al zei,verder kan het door hongergevoel komen,Hoe sneller het voer door het spijsverteringskanaal heen is, hoe eerder het paard weer een hongergevoel heeft. Het is dan beter om 3 à 4x per dag kleinere porties te voeren.
Helaas zijn er ook paarden waarbij het eten van mest of stro een gewoonte is geworden en bij het gedrag hoort. Het gedrag is dan zo ingeplant dat hiertegen geen enkele verandering in het voer helpt. In dat geval zou een Equiball kunnen helpen; het paard is met de Equiball langer bezig met het voer en heeft zo minder tijd voor het eten van stro of mest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 14:10

Lianne007 schreef:
Een paard dat van de ene op de andere dag begint met het eten van stro of mest of ineens overal aanlikt, is in veel gevallen op zoek naar bepaalde mineralen,hier bij kun je een zeewier voedingsupplement toevoegen zoals je al zei,verder kan het door hongergevoel komen,Hoe sneller het voer door het spijsverteringskanaal heen is, hoe eerder het paard weer een hongergevoel heeft. Het is dan beter om 3 à 4x per dag kleinere porties te voeren.
Helaas zijn er ook paarden waarbij het eten van mest of stro een gewoonte is geworden en bij het gedrag hoort. Het gedrag is dan zo ingeplant dat hiertegen geen enkele verandering in het voer helpt. In dat geval zou een Equiball kunnen helpen; het paard is met de Equiball langer bezig met het voer en heeft zo minder tijd voor het eten van stro of mest.


Even hierboven lezen Knipoog Bedankt voor de tips, maar wordt dus allemaal al uitgevoerd.

Angyi
Berichten: 38
Geregistreerd: 21-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 00:44

Fellor schreef:
Jammer dat ik nog niet de gouden tip heb gekregenb . Hij is nu drie keer in kleine porties ontwormt met eqvalan sinds ie kwam.


In kleine porties ontwormd ? Hoe bedoel je dat ?
Je wekt niet alleen resistentie op als je minder dan het gewicht van je paard gaat ontwormen, maar het heeft totaal geen effect om onder te doseren !
Forgive me, als ik je verkeerd begrijp hoor !

vivian001

Berichten: 425
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 01:54

Weegt jouw paard minder dan 600kg, omdat je het in kleine porties geeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 12:40

Probeer een keer equest. Heb je ijslands zeewier?Heb ik altijds goede ervaring mee opgedaan toen mijn paard ineens zijn mest ging opeten. Ook hij is ineens op ander voer komen te staan nadat ik hem had gekocht. Na ongeveer 3 a 4 maanden is hij mest gaan eten. Met IJslands zeewier. 2 x daags een maatschepje is het na 2 weken volledig over gegaan.

Hongergevoel kan het ook zijn, graast hij wel voldoende?

Wil je betere adviezen, vraag eens op het Anda-topic, daar zitten de anda-kenners. Onze VA's zijn misschien ook niet allemaal volledig thuis met anda's, ook met de tinkers hebben ze niet allemaal voldoende weet, ook dat heb ik al eens meegemaakt.

Trouwens mooi paardje hoor en dat huisje doet het ook wel.

Succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 13:27

Angyi schreef:
In kleine porties ontwormd ? Hoe bedoel je dat ?
Je wekt niet alleen resistentie op als je minder dan het gewicht van je paard gaat ontwormen, maar het heeft totaal geen effect om onder te doseren !
Forgive me, als ik je verkeerd begrijp hoor !


nee, ik kreeg aangarden om met equiworm F en equiworm P te ontwormen. Verdeeld over drie weken in totaal voor 550 kilo ontwormen in 4 keer.
Die paarden zijn niet gewend aan ontwormen en als je er dan in een keer een volle spuit induwt is nie goed. het blijft gif.

Maar ik voer inderdaad ijslands zeewier van de paardendrogist.
Over het genoeg grazen: hij krijgt dagelijks voer aangeboden, maar hij wil daar niet van eten omdat ei gewoon vol zit volgens mij. Hij graast dus wel genoeg (at gewoon goed op stal enzo en staat nu ook meestal te eten als ik aankom) want hij heeft geen honger.

bolletje
Berichten: 2120
Geregistreerd: 30-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 10:31

hoi ik heb net zon apart geval denk ik
mijn paard doet dit tijdens rjden, als ik met hem buitenrij zal en moet hij aan die poep ruiken/eten likken die hij ziet leggen al is het an de overkant van de weg als hij het ziet wil hij er gewoon naar toe heb geen idee waarom?

Ben me meissie kwijt 28-12-2006 een dag om nooit te vergeten.
17:20 uur blies jij je laatste adem in me armen uit...
Rust maar zacht mijn lieve schat,hopelijk heb je geen pijn meer!love you 4 ever

bolletje
Berichten: 2120
Geregistreerd: 30-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 10:32

het is trouwens ook zo als ik met andere paarden vaak naar buiten ga die het ook overnemen...

Ben me meissie kwijt 28-12-2006 een dag om nooit te vergeten.
17:20 uur blies jij je laatste adem in me armen uit...
Rust maar zacht mijn lieve schat,hopelijk heb je geen pijn meer!love you 4 ever

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 13:56

Stro of mest eten
Een paard dat van de ene op de andere dag begint met het eten van stro of mest of ineens overal aanlikt, is in veel gevallen op zoek naar bepaalde mienralen. Wij adviseren dan ook om in eerste instantie 3 tot 4 weken zeewier te geven. Als dit geen resultaat geeft, kan het eten voortkomen uit een soort "hongergevoel". Hoe sneller het voer door het spijsverteringskanaal heen is, hoe eerder het paard weer een hongergevoel heeft. Het is dan beter om 3 à 4x per dag kleinere porties te voeren. Bij mensen wordt voor dit probleem veel gebruik gemaakt van klei-achtige producten. De natuurlijke klei zorgt ervoor dat de inhoud van het spijsverteringskanaal langzamer passeert, waardoor het voer beter opgenomen wordt en het paard minder snel honger heeft. Soms is het geven van klei gedurende dit 3 tot 4 weken voldoende, maar in andere gevallen is het nodig om dit bij te blijven geven. Helaas zijn er ook paarden waarbij het eten van mest of stro een gewoonte is geworden en bij het gedrag hoort. Het gedrag is dan zo ingeworteld dat hiertegen geen enkele verandering in het voer helpt. In dat geval zou een Equiball kunnen helpen; het paard is met de Equiball langer bezig met het voer en heeft zo minder tijd voor het eten van stro of mest

Dit heb ik voor je gevonden op de site van de paardendrogist.
succes

gr


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, Just_Natural, Samantha89, tengeltje11, xSabineW en 73 bezoekers