Wat doet anti-biotica met je organen (darmen)??

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carlosje

Berichten: 1738
Geregistreerd: 04-12-01
Woonplaats: Rotterdam

Wat doet anti-biotica met je organen (darmen)??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-04 12:18

Hoihoi..

Ik slik een anti-biotica kuur voor mijn ontstekeing aan mijn voet..Ik heb er net eenje van 5 dagen achter de rug..en moet er nu weer eentje gaan volgen, want de ontsteking is nog niet helemaal weg..Mijn moeder vertelde dat anti-biotica erg chemisch spul is en erg slecht is voor je lichaam..het tast je oa.darmen aan Het dood natuurlijk alle aanwezige bacterien in je lichaam..

Ik heb deze dagen ontzettend veel honger..terwijl ik alleen maar thuis zit Verward ..Heeft dit misschien met die anti-biotica te maken??

Gr kat

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 12:22

Dat van die honger lijkt me niet zo direct met de antibiotica te maken hebben, dat van de "goede" bacteriën klopt, afhankelijk van het soort antibiotica.

Je kan veel yoghurt ed eten (moet je ff in de winkel kijken, zijn speciale soorten om je darmbacteriën een extra "boost" te geven) om je darmcultuur weer wat rijker te maken.
En even geen zwaar verterende dingen eten.

Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 13:11

Het is wel bekend dat veel mensen diarrree van antibiotica krijgen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 13:21

Het dood je hele darmflora. Na de antibioticakuur maar een darmflorabacteriekuurtje volgen (veel Yakult drinken en yoghurt eten)

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 13:23

Antibiotica dood wel wat meer dan alleen je hele darmflora, je lever wordt ook 'aangetast'. Meestal hersteld zich dit wel gewoon weer... Maar die honger heeft er helemaal niets mee te maken. Ik vraag me eerlijk gezegt af of dat het honger of lekkere trek is... Als ik thuis niets zit te doen heb ik ook honger, uit verveling...

essiedepessie

Berichten: 2628
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 13:24

Ik krijg schimmelinfecties van antibiotica, niet bepaald prettig...

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 13:26

Maar antibiotica is toch wel een natuurlijk product? Niet chemisch toch? Scheve mond

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 13:28

Er zijn een heleboel natuurlijke producten die niet gezond voor je zijn. Een salade van Taxus ga jij ook niet overleven....Lips are sealed

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 13:32

Nee ok true, maar ik twijfelde even of ik het dan nog wel wist van school, omdat ze in haar eerste bericht sprak over chemische rotzooi Tong uitsteken.

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 13:35

antibiotica zijn de synthetische varianten van natuurlijke producten

niet alle antibiotica doden je darmflora, dat is afhankelijk van hun spectrum

de diarree die je soms kan krijgen, is een gevolg van het verdwijnen van de "goede bacteriën" in je darmen

en lever aantasten? niet echt, maar de lever is wel het belangrijkste afval verwerkend orgaan, dus die moet dan even harder werken

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 13:40

Misschien is het ook slecht voor je maag? Onstekingsremmers aspirine en ibuprofen kunnen namelijk wel je maagwand aantasten.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 13:44

Antibiotica komt niet eens in je dikke darm, waar de darmflora ('goede bacterien') zitten. Misschien komt maar een paar procent van de antibiotica daar, dus het valt wel mee hoor. Honger zou je er niet van krijgen Knipoog, en ook geen diarree.
En slecht voor je maag is het ook niet. Asperine en ibuprofen zijn wel slecht voor je maag, dat klopt, maar om een heel andere reden. En de werking daarvan is heel anders als de werking van antibiotica.

Bel anders gewoon even met je huisarts. Die weet precies welke antibiotica je krijgt, en die kan je er veel meer over vertellen dan heel bokt.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 13:44

leentje schreef:
en lever aantasten? niet echt, maar de lever is wel het belangrijkste afval verwerkend orgaan, dus die moet dan even harder werken


Klopt, ik drukte me verkeerd uit. In mijn geval werkt mijn lever toch al niet echt optimaal, dus na een antibioticakuur van 2 weken moet ik toch echt mijn lever een beetje helpen hoor Lachen

Carola, waarom staat dan wel in veel bijsluiters dat bijwerkingen oa diarree kunnen zijn? Bij mijn antibiotica-kuur een paar weken terug stond dat nl ook op de bijsluiter...

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 14:01

De goede bacteriën zitten niet enkel in de dikke darm, en worden wel degelijk door antibiotica aangetast. Ik ga er verder niet over discussiëren, heb net zowel examen microbiologie als biologie en fysiologie afgelegd, waar dit onderwerp aan bod kwam, ge me dus niet vertellen dat ik verkeerd opgeleid word.

Waarom aspirine ed slecht zijn voor je maag, is omwille van het asparaginezuur dat er inzit, dat tast je maagslijmvlies (dat de maagwand beschermd tegen de inwerking van het maagzuur) aan, waardoor het maagzuur kan gaan inwerken op je maagwand, waardoor maagzweren onstaan.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 16:47

Leentje: sorry, maar dan wordt toch een van ons verkeerd opgeleidt.
Ik heb het hier over de fermentatiebacterien, en die zitten bij de mens voor 99% in de dikke darm. Waar zouden ze nog meer moeten zitten volgens jou?

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 16:49

Der zijn nog wel meer bacteriën commensaal dan de fermentatiebacteriën, die puur een bescherming vormen doordat ze alle bindingsplaatsen innemen waardoor de pathogene bacteriën zich niet kunnen handhaven.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 17:02

er zijn idd meer bacterién in je lijf dan alleen die in je dikke darm

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 20:09

Ja das klote-spul!! Ik heb nu een kuur, echt drama!! Misselijk niet normaal en je stemmingen worden er ook niet vrolijker door laten we maar zeggen. Bah de zoveelste al dit jaar.
Moet binnenkort ook naar het ziekenhuis...snif

Machie

Berichten: 16001
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 20:23

Antibiotica is dus niet per fedinitie chemisch!!!!
de meeste antimicrobiele middelen (am) worden door schimmels of bacterien geproduceerd. Bv Penicilline, dit is de eerst ontdekte am, en afkomstig van schimmels. Als het goed is pakt het am wel de ontzteking/ziekte verwekkende bacterie, maar niet je gehele flora. Kun je mij vertellen hou je kuur heet? En wat het werkzame bestand is? Dan zoek ik voor je uit wat het percies doet. Heb net gister een toets over am's gehad... doe zelf nl microbiologie Knipoog

Machie

Berichten: 16001
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 20:26

leentje schreef:
Der zijn nog wel meer bacteriën commensaal dan de fermentatiebacteriën, die puur een bescherming vormen doordat ze alle bindingsplaatsen innemen waardoor de pathogene bacteriën zich niet kunnen handhaven.


klopt! Er zitten verschillende bacterien in je dikke darm. Het grootste gedeelte in de dikke darm bestaat uit E coli, maar er zitten nog veeel meer soorten Lachen

Naatus

Berichten: 945
Geregistreerd: 18-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 20:27

wat een echte aanrader is om na je kuur, om je bacterieen in de darmen te herstellen. Is een kuur doen van vogel. Het heet aciforce en je kan het beste 3 verpakkingen opmaken. Herstelt je hele darmflora weer !

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 20:39

De meeste antobiotica zijn vrij specifiek, en doden niet alles wat ze tegenkomen.
Overigens is het wel zo dat je niet zomaar een drankje drinkt en je darmflora weer in orde is. Dit drankje overleeft de zuurtegraad van je maag niet.

Naatus

Berichten: 945
Geregistreerd: 18-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 20:50

ik zei ook na de kuur, deze herstelt het weer! deze wordt wel degelijk door het lichaam opgenomen!

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 11:11

Antibiotica vernaggelt je hele darmflora. Ik heb er toen ook 3 achter elkaar gehad (2 blaas en 1 bijholteontsteking) en mijn darmen deden helemaal niks meer. Ik heb toen na de kuur Aciforce genomen en daarna LucPure (goedkopere variant en doet het net zo goed) en dit heb ik zeker een half jaar opgedronken, daarna gingen mijn darmen weer aan het werk.
Enne Yakult zou ik maar niet doen, je betaald je scheel en het doet niks. Ik heb het zeker een maand gedronken, en toen deed het nog niks..... en 3 dagen Aciforce en kon rennen naar de toilet. Mijn darmen werken nu weer voor 100% en daar ben ik blij om.

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 11:20

machie schreef:
bestaat uit E coli


Ehm is dat niet een levensgevaarlijke bacterie? Meende er eens iets over gezien te hebben op discovery... hele dorpen in Amerika moesten ontruimd worden omdat de bacterie besmettelijk was en levensgevaarlijk Verward