Vrije stap?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Vrije stap?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-04 08:02

Wat wordt nu eigenlijk van je verwacht tijdens de vrije stap.
Ik krijg hier altijd erg wisselende commentaren op.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)


KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 08:07

Wedstrijdreglement KNHS schreef:
De vrije stap.
De vrije stap is een ontspannen gang in rust. De ruiter staat het paard toe zijn hoofd en hals naar
voren en naar beneden te brengen tot ongeveer aan de horizontale lijn, met de neus voor de loodlijn,
zonder het contact met de mond te verliezen.


Het zit tussen arbeidsstap en halsstrekken in. Dus niet je teugels losgooien en de ring uit sjokken, wel aktief blijven stappen.

Kijk niet om naar wat is geweest,
leer te leven met vreugde, zorgen en pijn,
kijk naar morgen, een nieuwe dag waarin je gelukkig kan zijn

magic_lover

Berichten: 15571
Geregistreerd: 27-01-04
Woonplaats: Roden (Dr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 08:18

KarinvdM schreef:
Het zit tussen arbeidsstap en halsstrekken in. Dus niet je teugels losgooien en de ring uit sjokken, wel aktief blijven stappen.


je haalt me de woorden uit d emond

Ivana (Atleet x Renovo), Z1 - Drachtig van Dante U.S
Zensation (v.Scandic), Z2+2 - *Verkocht* Whitney (v.Gribaldi), *Verkocht*
"Hoe meer kwaliteit het paard heeft, hoe meer kwaliteit hij van de ruiter eist."

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 09:12

Ik probeer het stap tempo hetzelfde te houden maar de hals wel te laten zakken tot horizontaal. Nog nooit commentaar op gehad Haha!

Michelle77

Berichten: 7632
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 09:18

ik (en een kennis ook, zelfde klasse, we starten na elkaar in de L2 tijdens selectie) heb er een keer een 5 voor gehad, met als commentaar niet ontspannen , Wat moet ik dan doen? teugels losgooien? (heeft me wel een winstpunt gekost, want de rest was wel netjes, enkele 5 enkele 7)

Michelle77 @ [RIJ-ITP] Knappe Darco (Sandreo) 5e van Zuid Holland
Remember to celebrate her life, to honor her personality and cherish her love. This world has lost a wonderful person! 06-12-1945 Mama 10-05-2010, ik mis je ;(

Frankinero

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 10:19

De hals moet horizontaal zijn met zijn rug en je teugels moeten iets langer zijn maar houd altijd contact, en idd wel door blijven stappen en niet gaan sjokken.

Bonte kanjer Frank (Ed King Hill) Z2 + 5
Zanou (Kingston) Z2 + 4
Darco Z1 + 2

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 10:26

Je moet eens opletten hoe veel mensen vergeten om bij de vrije stap het paard meer ruimte te geven. Afgelopen zaterdag had bijna iedereen een onvoldoende omdat ze gewoon aan de teugel bleven lopen!

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 10:27

Marliesje schreef:
Wat wordt nu eigenlijk van je verwacht tijdens de vrije stap.
Ik krijg hier altijd erg wisselende commentaren op.


Heb ik ook last van, de ene keer is het goed en de volgende keer moet je opeens weer meer of minder ruimte geven.

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

frunnik
Berichten: 1810
Geregistreerd: 05-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 18:51

Volgens mij moet je paar met zijn neus op boeghoogte lopen (hihi horizontaal dus Clown ) en inderdaad actief blijven stappen.

Maar vorige week hoorde ik de jury me al een 6 geven toen ik pas bij C was. En dus werd mijn hele stuk in vrije stap niet eens beoordeeld. Verward Vind ikerg jammer want ik probeer er toch altijd weer een 7 uit te halen, maar krijg deze zelden, maar commentaar heb ik ook nog nooit gekregen.
Heb een keer gevraagd aan een jury wat ze nou wilden zien bij een vrije stap. Maar vervolgens kreeg ik nog steeds een 6 Schijnheilig

joke20

Berichten: 11092
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 19:15

in mijn proevenboekje sttat dit:

de vrije stap in een gang "in rust". de ruiter staat het paard toe zijn hoofd en hals naar voren en naar beneden te brengen tot minimaal aan de horizintale lijn, met de neus voor de loodlijn. het contact met cde mond moet bewaard blijven.

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 09:43

frunnik schreef:
Volgens mij moet je paar met zijn neus op boeghoogte lopen (hihi horizontaal dus Clown ) en inderdaad actief blijven stappen.

Maar vorige week hoorde ik de jury me al een 6 geven toen ik pas bij C was. En dus werd mijn hele stuk in vrije stap niet eens beoordeeld. Verward Vind ikerg jammer want ik probeer er toch altijd weer een 7 uit te halen, maar krijg deze zelden, maar commentaar heb ik ook nog nooit gekregen.
Heb een keer gevraagd aan een jury wat ze nou wilden zien bij een vrije stap. Maar vervolgens kreeg ik nog steeds een 6 Schijnheilig



Weet je zeker dat die 6 die jij hoorde voor de vrije stap was, Ik heb namelijk wel eens met schrijven dat de jury dan nog cijfers moet geven voor dingen die al eerder zijn gebeurt. Dan willen ze eerst een stukje verder kijken voordat ze de punten geven. Staat er een paar punten voor de vrije stap niet ook nog ergens een 6? Vooral als je ergens C-M-B-A de rijbaan moet verlaten wachten ze tot na de B om te kijken of je niet perongeluk recht door rijdt.

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 09:57

Eigenlijk allemaal goed wat ik lees. Langere teugel, actieve stap, hals bijna gestrekt, teugelcontact houden...

Probeer altijd de activiteit te bewaren en niet zo opgelucht zijn dat je proef is afgelopen dat je de teugels weggooit, de paard om de hals vliegt omdat 'ie vandaag zo heeeeel braaf was.

Probeer er altijd nog even iets moois van te maken. Inderdaad, veel juryleden kijken nog even op en zijn al druk bezig de punten te tellen... Je kent het wel: wel, of net niet een WP?

Een 6-je is vaak gangbaar, je moet wel heeel erg je best doen om hier boven te komen. Je hebt hiervoor nodig: een oplettende (en deskundige) jury, een actief (overstappend) paard, licht aangespannen teugels, hals horizontaal en dan ook nog exact rijden door de hoeken en via de aangegeven letters... Owh ja: kijk niet opgelucht of schud "nee", maar glimlach tevreden in de richting van de jury en geef je paard een klop op z'n hals zodra je bij de C bent. Nou, dat moet een 8 worden! OK dan!


Michelle77

Berichten: 7632
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 11:03

ik wacht altijd met belonen tot na de A

Michelle77 @ [RIJ-ITP] Knappe Darco (Sandreo) 5e van Zuid Holland
Remember to celebrate her life, to honor her personality and cherish her love. This world has lost a wonderful person! 06-12-1945 Mama 10-05-2010, ik mis je ;(

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 11:18

Ik ook hoor, pas als je de A gepasseerd bent is je proef afgelopen en dan pas beloon ik hem en gooi ik ook meestal de teugels helemaal los Haha!

Michelle77

Berichten: 7632
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 11:22

idd doe ik ook! maak ook nooit gebaren naar voorlezer, pas na de A

Michelle77 @ [RIJ-ITP] Knappe Darco (Sandreo) 5e van Zuid Holland
Remember to celebrate her life, to honor her personality and cherish her love. This world has lost a wonderful person! 06-12-1945 Mama 10-05-2010, ik mis je ;(

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 11:32

GeJe schreef:
Owh ja: kijk niet opgelucht of schud "nee", maar glimlach tevreden in de richting van de jury en geef je paard een klop op z'n hals zodra je bij de C bent. Nou, dat moet een 8 worden! OK dan!


Belonen mag pas als de proef afgelopen is en dus na A.
Ik vul zelf altijd als laatste de vrije stap in na alle overige onderdelen.
Idd omdat mensen niet de schuine lijn maken of omdat in theorie het paard er zelfs nog weg kan schieten.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 11:53

kijk is voorin in je proevenboekje,
daar staat het precies beschreven.

Teamspirit... Je bent een toppertje!

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 12:23

Ja, moeilijk hoor... ik schreef "C" en bedoelde "A" want inderdaad is de proef pas afgelopen wanneer je bij A de baan uitstapt (vanaf M2 zodra je afgroet).

Sorry voor het tiep-foutje Bloos

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 12:43

Moeilijk onderwerp want ook dit is weer zo dat de ene jury dit wil zien en de andere weer iets anders... Ik laat hem meestal wat voorwaartsneerwaarts stappen. Wel een van de lastigste onderdelen

:){


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 bezoekers