Met het hoofd schudden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
PN_anne

Berichten: 1406
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Groningen

Met het hoofd schudden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-04 22:13

hoihoi!

mij haflinger heeft al een hele tijd, vanaf dat ik haar heb, een hele rare tik Verward
ze schudt de hele tijd met haar hoofd.. of eigenlijk nek en hoofd... ze zwaait haar hele nek weg zeg maar Tong uitsteken ik kan het niet goed uileggen.
ze doet dit alleen buiten (dus in het bos ofzo) en als ze aant rennen is (ze doet het dus ook als ze in het land loopt).. als ze ontspannen is doet ze het niet..

wat kan dit zijn? erger me er af en toe best wel aan Knipoog

Pepper


PingWing
Berichten: 1022
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 22:21

last van vliegen?
dit deed een pony van mij ook. maar hij deed het om mij duidelijk te maken dat hij zuiten dus echt niet aan de teugel wilde gaan lopen. en ook niet na mijn teugelhulpen wilde luisteren. ik heb t op gelost door er een keer een slof aan te hangen en hem te dwingen om zijn kop stil te houden op een plaats. hij heeft t erna niet meer gedaan, tot hij 3 weken later verkocht werd. of hij erna nog gedaan heeft weet ik niet

meschien heb je hier iets aan.Lachen ik hoop t

02.05.11/08.09.11

PN_anne

Berichten: 1406
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-04 22:32

hmm last van vliegen lijkt me sterk... ze deed het ook al in de winter (nu trouwens wel erger)
dat van die teugelhulpen kan wel kloppen... ze doet het als ik mijn teugels aanneem... maar ik rij haar niet aan de teugel buiten Verward

dat van die slof... dat doe ik niet Lachen want het zal misschien best helpen, maar ik rij nooit met slof, en ik vind dat je er alleen mee mag rijden als je er ook GOED mee kan rijdt
Waarschijnlijk maak ik het daar alleen maar erger mee (snap nl niet waar zo'n slof goed voor is Verward )
je paard in de krul "trekken'' vin ik ook niet zon goed idee eigenlijk.. vooral buiten niet... als ie nou heel druk is, en de hele tijd bokt oid, ok dan kan ik het nog begprijpen... maar los dit liever anders op Lachen

toch bedankt voor je reactie Haha!

Pepper

PingWing
Berichten: 1022
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 22:36

owkeej, het si wel goed dat je zelf inzietdat dit geen optie is (Y)
meschien kun je langzaam aan de teugel druk opbouwen? eerst heel licht contact tot ze dat accepteerd en dan steeds iets meer. op een gegeven moment zal ze dan accepteren dat jij aanleuning eist buiten en zal ze haar hoofd stilhouden. want zoals ik het nu lees is het wel een beetje zo van: ik heb een zin om na jou te luisteren dus nananananaanana Tong uitsteken

02.05.11/08.09.11

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 00:37

Ik zou haar gebit eens laten nakijken...

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 10:34

Carlaa schreef:
Ik zou haar gebit eens laten nakijken...


goede tip!!!

WWW.EQUINOVUM.NL
Millie (v Manhattan) drachtig van Van Gogh delivery date: 1 juli 2013 http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=229&t=1714289

Gebruiker1
Berichten: 382
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 10:54

Maakt ze een draaibeweging met haar nek en hoofd? Mijn paard doet dat namelijk ook als hij baldadig is en/of loopt te klieren. Als ze een echte draaibeweging maakt is dat het. Als ze loopt te schudden met alleen haar hoofd dan kan ze last hebben van oormijt.


PN_anne

Berichten: 1406
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-04 11:39

Tinusje schreef:
Maakt ze een draaibeweging met haar nek en hoofd? Mijn paard doet dat namelijk ook als hij baldadig is en/of loopt te klieren. Als ze een echte draaibeweging maakt is dat het. Als ze loopt te schudden met alleen haar hoofd dan kan ze last hebben van oormijt.


ja ze draait ja zal het zo goed mogelijk proberen uit te leggen Tong uitsteken
ze draait haar hoofd een beetje naar links, en naar beneden, en dan gooit ze ineenkeer haar hoofd en nek naar rechts en naar boven Knipoog

oormijt? wat is dat? maar ze schudt zeg maar niet.. t is gewoon een rare draaibeweging...
misshien is het wel hetzelfde als bij jou paard Lachen hoe heb jij het hem afgeleerd?

p.s haar oortjes blijven altijd wel naar voren staan als ze het doet...
maar zal het ook nog ff aan me instructeur vragen

Pepper

PN_anne

Berichten: 1406
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-04 11:40

Carlaa schreef:
Ik zou haar gebit eens laten nakijken...


ja zal ik ook eens laten doen misschien is dat het
dankje OK dan!

Pepper

Gebruiker1
Berichten: 382
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 12:03

Hoi,

ja, dat is is echt baldadigheid en/of een vorm van energie kwijtraken. Mijn paard is ermee begonnen toen hij op een stal stond waar hij te weinig buitenkwam, te weinig werd bereden en wel doorgevoerd werd. Als hij dan wel buitenkwam ging ie staan 'nekdraaien' en springen en bokken. Dat deed hij dan een kwartier lang en dan was het over en ging hij gras eten.

Over het afleren: in mijn geval is het over gegaan omdat hij naar een andere stal (gelukkig!!) ging waar hij met andere paarden naar buiten gaat en veel meer beweging krijgt. Ik denk dat ieder paard het om een andere reden doet. Ik denk in het algemeen dat ze het doen om te 'ontladen' om wat voor reden dan ook. Ik denk dat het in jouw geval puur baldadigheid is omdat ze het in het bos doet (wil ze dan toevallig harder dan dat jij wil??) en als ze in de wei aan het rennen is.
Je kan proberen om consequent het gedrag te corrigeren door:
- je stem te verheffen en streng 'nee' of 'niet doen' zeggen
- klein corrigerend tikje met een zweepje op de nek/schouder.
- stukje aandraven op het moment dat ze het doet, als ze ophoudt weer gaan stappen.

Over oormijt: oormijt zijn kleine bacterieen/beestjes die je niet kan zien met het blote oog. Maar dan staat ze echt met het hoofd heen en weer te schudden, en proberen ze ook te krabben met de achterhoeven e.d. Houden ze het hoofd en oren schuin.

Ik hoop dat je er wat aan hebt, met twijfel altijd even de DA laten nakijken. Better save than sorry!

Groetjes,
Tinus

Spikkel

Berichten: 4030
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 12:10

Een pony op de manege doet dit ook écht vreselijk irritant. Maar had horen zeggen dat hij misschien iets aan zijn tanden had , dus gebit laten checken kan misschien wel een uitkomst zijn Tong uitsteken.

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 12:27

Dat deed een arabier die ik een jaar gereden heb ook.
Tenminste als je bedoeld dat ze echt hun hele hals opzij gooien schuinopzij/omhoog
Hij deed het ook in de bak en in het land alleen als hij opgewonden was.........volgens mij is het opgewondenheid/showen/overdosis energie

PN_anne

Berichten: 1406
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-04 12:33

Tinusje schreef:
Hoi,

ja, dat is is echt baldadigheid en/of een vorm van energie kwijtraken. Mijn paard is ermee begonnen toen hij op een stal stond waar hij te weinig buitenkwam, te weinig werd bereden en wel doorgevoerd werd. Als hij dan wel buitenkwam ging ie staan 'nekdraaien' en springen en bokken. Dat deed hij dan een kwartier lang en dan was het over en ging hij gras eten.

Over het afleren: in mijn geval is het over gegaan omdat hij naar een andere stal (gelukkig!!) ging waar hij met andere paarden naar buiten gaat en veel meer beweging krijgt. Ik denk dat ieder paard het om een andere reden doet. Ik denk in het algemeen dat ze het doen om te 'ontladen' om wat voor reden dan ook. Ik denk dat het in jouw geval puur baldadigheid is omdat ze het in het bos doet (wil ze dan toevallig harder dan dat jij wil??) en als ze in de wei aan het rennen is.
Je kan proberen om consequent het gedrag te corrigeren door:
- je stem te verheffen en streng 'nee' of 'niet doen' zeggen
- klein corrigerend tikje met een zweepje op de nek/schouder.
- stukje aandraven op het moment dat ze het doet, als ze ophoudt weer gaan stappen.

Over oormijt: oormijt zijn kleine bacterieen/beestjes die je niet kan zien met het blote oog. Maar dan staat ze echt met het hoofd heen en weer te schudden, en proberen ze ook te krabben met de achterhoeven e.d. Houden ze het hoofd en oren schuin.

Ik hoop dat je er wat aan hebt, met twijfel altijd even de DA laten nakijken. Better save than sorry!

Groetjes,
Tinus


ze doet het idd als ze harder wil als ik wil ja vooral op de terugweg naar huis..
ze komt er vaak genoeg uit, en staat dag en nacht opt land dus te weinig beweging zal het niet zijn

hier heb ik zeker wat aan, en wat je zegt een tikje geven als ze het doet enz.. dat ga k ook proberen.. als ze het dan nog doet, zal ik de DA ff vragen..
dankjewel Haha! OK dan!

Pepper

PN_anne

Berichten: 1406
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-04 12:35

Taygalover schreef:
Dat deed een arabier die ik een jaar gereden heb ook.
Tenminste als je bedoeld dat ze echt hun hele hals opzij gooien schuinopzij/omhoog
Hij deed het ook in de bak en in het land alleen als hij opgewonden was.........volgens mij is het opgewondenheid/showen/overdosis energie


ja dat doet pepper dus ook! als ze hard wil, en met andere paarden erbij...
maar ze krijgt genoeg beweging... om haar nou elke dag te gaan rijden Verward ze is nog maar 4..

Pepper

PN_anne

Berichten: 1406
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-04 12:36

is het ook erg? houden ze er iets aan over?

Pepper

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 12:37

mijn paard doet dit ook
op verzoek heb ik er een groter bit ingehangen
maar hij blijft het doen
de mijne doet het alleen met buiten rijden
mijn instuctrice zei tegen mij dat het ook verveeling kan zijn
want als ik draft op galopeerd doet de mijne het weer minder
en als ik in een bak rijdt doet hij het helemaal niet

ellepel

Berichten: 47314
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 12:41

lijkt me toch een gevalletje van headshaking syndrome.
oftewel hoofdschudden of hooikoorts.
doet ze het in de winter ook?

Gebruiker1
Berichten: 382
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 12:42

nee, ze houdt er absoluut niks aan over! Het is gewoon gekkigheid, ze is jong en baldadig. Zie het maar zo: de één begint keihard te bokken, de ander gaat 'kopdraaien' Haha! Ik zou er niet ongerust over zijn.

PN_anne

Berichten: 1406
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-04 12:43

wenny schreef:
mijn paard doet dit ook
op verzoek heb ik er een groter bit ingehangen
maar hij blijft het doen
de mijne doet het alleen met buiten rijden
mijn instuctrice zei tegen mij dat het ook verveeling kan zijn
want als ik draft op galopeerd doet de mijne het weer minder
en als ik in een bak rijdt doet hij het helemaal niet


die van mij doet het dus ook alleen in het bos Verward ja en in het land maar dat maakt mij niet uit Tong uitsteken als ze dat leuk vind.. nouja dan moet ze dat maar doen.
maar ze doet het idd ook niet bij het draven of galopperen... alleen in stap, en dan meestal op de heen en terugweg Verward
nou ik zal het haar iig proberen af te leren Lachen
en er zijn dus meer paarden die het doen Tong uitsteken vond het al zo raar...

Pepper

PN_anne

Berichten: 1406
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-04 12:44

ellepel schreef:
lijkt me toch een gevalletje van headshaking syndrome.
oftewel hoofdschudden of hooikoorts.
doet ze het in de winter ook?


ja in de winter doet ze het ook

Pepper

PN_anne

Berichten: 1406
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-04 12:45

Tinusje schreef:
nee, ze houdt er absoluut niks aan over! Het is gewoon gekkigheid, ze is jong en baldadig. Zie het maar zo: de één begint keihard te bokken, de ander gaat 'kopdraaien' Haha! Ik zou er niet ongerust over zijn.

oh hahah gelukkig maar Tong uitsteken want het bokken van haar is nu net gestopt, en nou begint ze te draaien Tong uitsteken nah dan heb ik dat toch liever Haha!

Pepper

Gebruiker1
Berichten: 382
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 12:47

Headshaking syndrome lijkt me sterk, dan 'klapperen' ze met hun hoofd, het ziet eruit als snel 'ja' knikken

PN_anne

Berichten: 1406
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-04 12:53

Tinusje schreef:
Headshaking syndrome lijkt me sterk, dan 'klapperen' ze met hun hoofd, het ziet eruit als snel 'ja' knikken


ja dat heb ik ook wel eens gezien ja maar dat doet ze niet tis gewoon een rare zwaai Haha! gek beest

Pepper

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 12:55

Ik zou toch eerst het gebit willen uitsluiten. Vaak als je druk op de teugels neemt (wat je doet als ze sneller naar huis wil bijvoorbeeld) dan krijgt ze er pijn aan en gaat ze dus schudden. Ik zou echt snel een tandarts laten kijken, kan nooit geen kwaad. Wanneer is de laatste keer geweest dat haar gebit is gechecked?

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 12:56

de pony van xjessx hier op bokt doet het ok weleens, misschien kan je wat aan haar vragen.

..Romana Utopia.. mijn meissie 4-ever!!
ik zal je nooit vergeten!!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Charlotte446, Googlebot en 100 bezoekers