Welke NRPS-hengst?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Elke86

Berichten: 2248
Geregistreerd: 05-01-03
Woonplaats: België

Welke NRPS-hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-04 16:54

Omdat ik toch ooit graag Montana eens zou laten willen dekken ben ik zo een beetje aan het rondkijken. En ik had ergens hier op bokt gelezen dat wanneer je een goedgekeurde NRPS hengst op een merrie zet zonder papieren en het veulen dan meer als 12.5% volbloed heeft het veulen papieren (of halve papieren, weet het niet meer juist) kan krijgen. Nu is mijn bedoeling niet om het veulen ik weet niet wat voor goede papieren te geven maar moest ik het dan ooit moeten verkopen is het altijd beter dat het iets heeft he. Een kleurvoorkeur heb ik niet echt maar zeker geen bonte, want daar ben ikzelf niet echt voor. Dus wat informatie over de merrie:

Montana is een 4.5 jarige vosse merrie met als schofthoogte 1.50m (zou graag een wat groter veulen hebben dan), ze heeft een heel temperamentvol karakter, veel springcapaciteiten en ruime gangen. Zij zelf is een kruising van een Engelse Volbloed met een KWPN.

Afbeelding

Afbeelding

Montana: L1


IceQueen

Berichten: 1033
Geregistreerd: 24-10-02
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 17:04

Disconto is gaaf!! Het is een hele lieve hengst met een ontzettend sprekend hoofd. Hij is vos en 1.68. Hij mag zz licht dressuur starten.

germie

Berichten: 25917
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 18:22

Ken mensen die hebben hun e-pony (d-pony X Romantico) laten dekken door Ferrolan, ook met als doel wat groter fokken. Ferrolan is 1.71 m.
Bedenk wel dat van 1.50 naar 1.60 fokken een gok is, je kunt ook precies op de 'rotmaat' van 1.58 m. uitkomen.
Wat in je voordeel kan werken is dat je pony eigenljik paard gefokt is.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 18:34

Je merrie kan aardig springen zeg je, wil je dat met het veulen later ook gaan doen Verward
Idg zou ik niet voor Disconto gaan

Ik heb zelf een vergelijkbare E-ponymerrie laten dekken door Royal Highness, verrichtingskampioen 2003/2004.
Het veulen spreekt mij heel erg aan en lijkt ook wat makkelijker tussen de oren dan de merrie Knipoog En Nowie wordt zeker een stuk groter dan Cheeka
Royal Highness kan lopen, springen, is correct gebouwd en staat goed op de voeten en hij is cool in het hoofd.

Andere opties zijn bijv. Baldwin(geeft ook mooi massa en lengte mee), Chico, Ferrolan, Florencio(maar zou ik niet gebruiken op een te luxe merrie), Nubertus, Quasimodo.
Dat zijn allemaal redelijke allrounders en geven allen genoeg bloed mee om het veulen te laten registreren

Ik kan de foto's van je merrie niet zien en dus niet echt gericht advies geven. Zou ook graag horen wat je met het veulen wilt

Voor meer info over Royal Highness kun je mij iig wel pb-en, ben redelijk op de hoogte over die hengst.

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Elke86

Berichten: 2248
Geregistreerd: 05-01-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-04 19:11

Is het niet zo dat een hengst maar een bepaalde grote mag hebben voor een kleindere merrie Verward ( dacht dat ergens gelezen te hebben, kan ook fout zijn hoor ). Het is de bedoeling dat ik met het veulen toch wat meer springrichting zou gaan.

Montana: L1

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 19:53

Ik zou kiezen voor Bachelor , bezit veel bloed, mooie hengst geeft mooie ansprekende en meestal vergrotende veulens door.
Ook de prijs sprak mij wel aan, en ik heb nu een mooie 2 jarige hengst van hem staan die veel op hem lijkt.
De moeder van hem is ook 1.50 en de hengst is nu met 2 jaar 1.58.

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 19:58

oja bachelor is springgefokt kijk hier maar :http://www.denieuweheuvel.com/hengsten/bachelor.asp

Ook heb ik op deze site foto's van bachelor staan :http://members.chello.nl/w.vanderveen3/

Ik heb mijn merrie van 1.50 vorig jaar laten dekken door paddox en er is een prachtig merrieveulen uitgekomen dus het groote verschil hoef je je niet zo'n zorgen over te maken. Beachelor is wel groot maar niet super zwaar gebouwd.

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 22:04

Ik zou persoonlijk niet voor een hengst boven de 1.70 gaan, maar dat is denk ik meer een gevoelskwestie.
De natuur regelt het in principe zelf wel, het veulen wordt echt niet groter dan de ruimte die de merrie heeft. Dat halen ze na de geboorte snel genoeg in *LOL*

bachelor ben ik nog steeds niet weg van De hengst zelf spreekt me al niet aan en ik vind zijn nakomelingen vaak erg lang in het lijf en over de hele linie ook te vaak aan de lompe kant. Verder zijn ze vaak niet sterk in het achterbeen, maar dat hangt imo samen met het teveel aan lengte.
Ik zie persoonlijk liever zijn halfbroer baldwin(en nakomelingen). Die zijn iets beknopter in het lijf en een slag sterker achter Maar ik moet zeggen dat Burggraaf-bloed mij meestal niet zo past/aanstaat Knipoog En dat zie ik in de nakomelingen van Bachelor een stuk sterker terug dan in die van Baldwin.

Ik zou bij jouw merrie iig een hengst met een mooi gevormde hals nemen met genoeg lengte in hals en nek. Verder mag imo het hoofd iets luxer en zou ik een hengst nemen die wat opwaarts gebouwd is, maar het kan zijn dat je merrie op bovenstaande foto's nog niet uitgegroeid is.

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*


Elke86

Berichten: 2248
Geregistreerd: 05-01-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-04 10:34

Waar kan ik informatie en foto's vinden van deze hengsten?
Montana is op die foto's 4.5 jaar, maar ze zeggen dat ze nog wat zal uitzettten.

Die Nubertus heeft die nimmerdorbloed? De moeder van Montana is een dochter van Nimmerdor, daarom.

Montana: L1

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 11:08

Mijn merrie is nu bijna vijf en die is door het veulen echt opgeknapt. Ze is wat meer paard geworden en het lijkt erop dat dat ook zo blijft *LOL*

voor meer info over Royal Highness kun je mij of Tygahno pb-en. De overige hengsten die ik genoemd heb staan allemaal op www.nrps.nl, daar staat een telefoonnummer van de eigenaar/het dekstation bij *LOL*

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

SplashIsLief

Berichten: 33030
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 11:12

ik zou voor Boy gaan, maar die is wel erg klein en anders zijn vader Bachelor

Splash † en Nuut † :+: Voor altijd in mijn hart, ik hou van jullie

Sinds 13 juli 2021 trotse mama van Nola <3

Elke86

Berichten: 2248
Geregistreerd: 05-01-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-04 11:12


Montana: L1

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 11:12

Nubertus is idd een nimmerdor. Een beetje lijnteelt ben ik wel voor maar 2 keer nimmerdor in de tweede generatie is wel wat heftig Knipoog

Ik iwst niet dat de afstamming van de merrie bekend was, kun je misschien nog wat meer over het papier vertellen Verward Dan kan ik nog wat gerichter kijken voor je

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Elke86

Berichten: 2248
Geregistreerd: 05-01-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-04 11:15

Montana zelf heeft geen papieren. De vader was een privé dekhengst dus daardoor geen papieren. De moeder is een Nimmerdor maar verder weet ik het niet, ik kan het altijd eens vragen als ik de vorige eigenaars zie op msn.

Montana: L1

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 11:23

Boy is een D-pony Splash, en geen zoon van Bachelor maar volgens mij van Byran of Bayard(weet zo snel even niet meer welke van de twee Bloos! ) uit een merrie van Gomel.

Arco polo moet ik even opzoeken in mijn aantekeningen, was er niet bijzonder van gecharmeerd maar moet even kijken waarom...
Ik vond hem erg weinig voeten hebben en erg lang gekoot. Verder vond ik hem wat ielig, stond het oog me niet aan(sommige hengsten kijken zo vuil uit de ogen, maar dat is meer een gevoelskwestie van mij). En buiten dat leek Animo-bloed bij mijn merrie me niet zo'n heel goed plan
Vrij bewegen viel me ook erg tegen van hem, had een wat vlugger en sterker achterbeen verwacht van hem. Springen deed hij wel heel erg ruig Alleen met terugspringen had hij wat moeite, maar dat wil ik bij een 2,5-3 jarige nog wel door de vingers zien als hij verder zo correct springt.

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

SplashIsLief

Berichten: 33030
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 11:31

oeps Bloos! dom (had toch blond moeten zijn Tong uitsteken )
ben gewoon helemaal in de war, maar Bachelor vind ik wel cool , maar Boy is mooier hoor Tong uitsteken

Splash † en Nuut † :+: Voor altijd in mijn hart, ik hou van jullie

Sinds 13 juli 2021 trotse mama van Nola <3

petraaken

Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 11:52

Disconto zou ik niet nemen. Fokt niet bepaald vergrotend en bovendien kan jouw merrie meer bovenhalsspieren gebruiken en dat fokt disconto nu ook niet echt door. Ook ken er eentje die nu niet echt koel in het hoofd is. Het is soms een heetgebakerde tante dat paard.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 12:28

Ik zou het bij een springhengst houden. die Gomir zei is wel een hele goede.

petraaken

Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 12:29

Quasimodo vind ik een hele mooie hengst en dat voor een dressuurmiep als ik *LOL*

Elke86

Berichten: 2248
Geregistreerd: 05-01-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-04 14:37

gomir schreef:
Arco polo moet ik even opzoeken in mijn aantekeningen, was er niet bijzonder van gecharmeerd maar moet even kijken waarom...
Ik vond hem erg weinig voeten hebben en erg lang gekoot. Verder vond ik hem wat ielig, stond het oog me niet aan(sommige hengsten kijken zo vuil uit de ogen, maar dat is meer een gevoelskwestie van mij). En buiten dat leek Animo-bloed bij mijn merrie me niet zo'n heel goed plan
Vrij bewegen viel me ook erg tegen van hem, had een wat vlugger en sterker achterbeen verwacht van hem. Springen deed hij wel heel erg ruig Alleen met terugspringen had hij wat moeite, maar dat wil ik bij een 2,5-3 jarige nog wel door de vingers zien als hij verder zo correct springt.


Ja ik denk ook wel dat bij Montana een iets forser gebouwde hengst goed zou gaan, vermits zij een niet echt zwaar paardje is.

Montana: L1

petraaken

Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 15:29

Moet het echt een NRPS'er zijn? Als je toch voor springbloed gaat kan je net zo goed in België blijven. Ik vind Parco dan een heel mooie hengst. Mocht je het veulen ooit moeten verkopen zal dat hoogst waarschijnlijk in België blijven en geen belg haast die het NRPS kent laat staan hun hengsten.

Elke86

Berichten: 2248
Geregistreerd: 05-01-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-04 15:51

Wel mijn merrie heeft geen papieren en als ik er dan een bwp ga opzetten zal het veulen er ook geen hebben. Bij nrps kan het veulen er wel hebben dan.

Montana: L1

petraaken

Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 15:54

free schreef:
Wel mijn merrie heeft geen papieren en als ik er dan een bwp ga opzetten zal het veulen er ook geen hebben. Bij nrps kan het veulen er wel hebben dan.


Hoe bedoel je geen papieren? Je veulen krijgt echt wel papieren als je een bwp gekeurde hengst neemt. Dat is niet anders als bij het NRPS.

Elke86

Berichten: 2248
Geregistreerd: 05-01-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-04 15:58

Echt?? Dat wist ik niet.

Montana: L1

Machie

Berichten: 15998
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 16:05

ik heb zelf een 4 jarige bachelor. Foto's, zie profiel Lachen
Mijn paardje is nu zo'n 1.62 en komt uit een merrie van 1.54.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 bezoekers