Vocht in de rug, iemand ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Vocht in de rug, iemand ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-04 18:02

Ongeveer 3 weken geleden zagen we bij onze 3-jarige merrie een verdikking op de rug voor het kruis, en ze had een bobbel bij de heup.
De dag erna is er meteen een fysio bij geweest, en die zei dat ze vocht in de rug had, overbelasting/rare beweging gemaakt waarschijnlijk. Daarbij had ze ook geirriteerde pezen in het achterbeen. Hij adviseerde om haar gewoon op rust te laten staan (ze stond al op rust vanwege haar leeftijd, net ingereden e.d.)

Ongeveer een week geleden, leek het vocht in de rug verminderd te wezen en werd het steeds platter. De bobbel bij de heup slinkte ook in, alleen de pezen waren nog steeds wat geirriteerd.

Gister leek het vocht in de rug weer toegenomen te zijn
Maar de pezen waren niet meer geirriteerd! OK dan!

Nouja het gaat dus om het vocht in de rug, wie heeft dit ook wel eens bij zijn paard gehad?

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!


Seventje

Berichten: 1005
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: ergens in NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 18:08

Heb je je paard een te lange tijd zware oefeningen laten doen met het inrijden? Ik kan me niet voorstellen dat er zomaar vocht in de rug komt en geiriteerde pezen krijgt van gewoon inrijden. Het moet dan wel heel zwaar geweest zijn of ze is nog zo jong dat ze het nog niet aankan. Niet genoeg volgroeit ofzo. Zelf heb ik het nog niet mee gemaakt bij mijn paard ook niet in de in rij fase.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-04 18:15

Nee juist helemaal niet. Ik heb haar misschien 10 keer gereden, tja je kan je paard in 10 keer naar de klote rijden dat is wel waar Scheve mond
Maar ik heb alleen maar licht werk van haar gevraagd, veel stappen en sturen en lekker naar buiten.
Ze staat verder dag en nacht op het weiland.

Ik heb het zelf ook nog nooit meegemaakt bij het inrijden van een jong paard.

Ze loopt verder ook niet kreupel, soms trekt ze een sprintje en dan komen de raarste bokken en sprongen eruit en ze heeft er verder ook geen pijn aan. Ja de pezen, die waren echt pijnlijk bij haar.

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

paars

Berichten: 5484
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 18:27

Wat nog zou kunnen is dat ze doordat ze geirriteerde pezen heeft, haar rug heeft overbelast om de pijn in de benen te ontlasten. dat had je zelf ook al bedacht natuurlijk, maar als het met de pezen nu weer beter gaat, zal de rug met een aantal dagen ook weer beter worden (hoop ik dus..). Je zou de plek misschien wat kunnen masseren met Cole's Liniment bijvoorbeeld? En dan lekker de rest van de zomer weer met rust laten qua beleerwerk.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-04 20:32

Ja wij dachten zelf dat ze knetter gedaan had in het land, en toen gevallen is op haar heup, en om die te ontlasten heeft ze haar rug en pezen overbelast. Het heeft iig wel met elkaar te maken denk ik, zoals jij het zegt.

CL heb ik wel, dus ik denk dat ik dat maar eens ga proberen.

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

paars

Berichten: 5484
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 21:07

of je kan eens vragen of iemand als Rodinde Hogenraad er eens naar kijkt. Misschien is er door de klap iets verschoven?

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-04 21:13

De fysio heeft haar helemaal bekeken en zegt dat er niks verschoven of stuk is. Dus ik geloof niet als ik nog iemand er naar laat kijken dat die dan wat anders zal zeggen Lachen

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!


Seventje

Berichten: 1005
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: ergens in NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 21:19

Ik hoop dat het met je paardje weer gauw goed komt. Ze zal zich vast behoorlijk verrekt hebben met gek doen in het land. En daarbij inderdaad andere delen van haar lichaam ontzien en overbelasten. Hou haar goed in de gaten en lekker rustig. Komt vast wel goed. OK dan!

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-04 21:27

Dankje!

Ja geduld heb ik wel Tong uitsteken Ik heb haar al 2 jaar nu en toen kon ik er ook niet op rijden, dus een half jaartje extra maakt me niks uit.
Maar ik zou zooo graag verbetering zien, gewoon voor m'n eigen gevoel dat het goed is zeg maar Lachen

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

Seventje

Berichten: 1005
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: ergens in NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 21:36

Verdorie, ik weet precies wat het is als je paardje al zo lang iets mankeert of steeds iets anders heeft. Mijn paard is ook zo'n muts Clown . Ze heeft altijd wel wat. Vorige week nog moest ze weer naar de smid om haar voor voeten anders te zetten. Steiler door middel van een wichtje tussen het ijzer. Omdat ze dan sneller weg kan met het voorbeen voor het achterbeen. Dan kan ze beter kantelen in haar bekken en loopt ze beter door haar rug en krijgt ze geen pijn in haar schouders en hoeft dat niet steeds los gemasseerd te worden door de masseur. Misschien vind je dit allemaal geklets. Maar ik hoop echt dat het snel weer beter gaat met je paard. Op je eigen beesie rijden is toch het fijnst. Zeker als ze zich goed voelen en geen pijn hebben. Ach gut

paars

Berichten: 5484
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 21:51

heb je al eens overwogen om accupunctuur toe te passen? Zou ik geen eerste keus noemen hoor, maar schijnt goed te helpen om de balans te herstellen.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-04 07:45

Tja zoveel gedoe heb ik nog niet gehad, dat lijkt me helemaal erg als alles achter elkaar komt. Maar ja daar doe je niks aan.

@paars: Nee eigenlijk niet. Het is nog maar 3 weken nadat de fysio naar haar heeft gekeken en eigenlijk mag ik ook niet verwachten dat het dan zomaar ineens weg is. Maar is er over enkele weken nog geen verbetering dan laat ik er weer iemand naar kijken.

Gister heb ik haar even uit de wei gehaald, en even de plekken goed bekeken. Haar pezen zijn echt weer helemaal goed, geen pijn of gevoeligheid meer gelukkig, dus dat is echt fijn. Als ik aan de bult zit vind ze niet erg maar als ik erop druk vind ze niet zo prettig, maar echt pijn eraan heeft ze niet. Ik zette haar daarna terug in het land en ze begon meteen met de andere pony te racen te bokken en gek te doen.

Vanavond of morgen heb ik mijn eigen PC weer terug, en dan zal ik hier wel even een foto van de bult op de rug neerzetten, dan krijgen jullie er een idee bij Lachen

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Babootje, danielle_x, Dieyar, jannekespr, NinaCharlie, ratzel, stefanie33 en 37 bezoekers