Mecate...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Mecate...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-04 15:52

...'everything you've always wanted to know but never dared to ask'; nu, ik wel, dus:
- Wat zijn de voor- en nadelen van een mecate?
- Wat zijn de voor- en nadelen van een mecate uit paardenhaar?
- Kan je een mecate zonder meer aan een touwhalster knopen of moeten er persé slobbers tussen?

Bedankt OK dan!

www.homocaballus.net


DubbelFun

Berichten: 88630
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 16:06

Ik wil het niet hebben over voordelen of nadelen, je weet wat JC hierover zegt Haha!

Een paardenharen mecate heb je in 2 soorten: de manenharen (zachter) en de staartharen (stugger/prikkeliger). De manenharen zijn duurder.
Tegenwoordig heb je ze ook van varkenshaar, die zijn stukken goedkoper en prikken gegarandeerd Haha!
Je hebt ook kunststof mecates (poly-rope), scheelt een stuk in prijs en velen vinden het prettiger in de hand liggen.

Door het gewicht van de mecate ontstaat er meer druk op de neus/bit, hierdoor zal het paard geneigd zijn het hoofd lager te houden. Door het prikken in de nek kun je een paard makkelijker leren neckreining (wijken voor druk).

Zowel mecates als slobberbars vind ik fijn om mee te rijden. Door de breedte (gewicht) van de slobberbar hangt hij altijd eniszins naar beneden. Als je een teugelhulp wilt geven zal als eerste de slobberbar 'in beweging' komen, voordat de 'echte' teugelhulp er is. Een paard zal dus op zeer fijne hulpen kunnen gaan reageren zonder dat je hem direkt in zijn mond zit.

Als je een touwhalster hebt met het 'stuur'punt onder de kin (bosalvorm)heb je geen slobberbars nodig. Heb je aan beide zijden een stuurpunt (sidepull-idee) dan kun je slobberbars gebruiken.

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-04 17:37

Sugarmiss schreef:
Ik wil het niet hebben over voordelen of nadelen, je weet wat JC hierover zegt Haha!

Citaat:
Een paardenharen mecate heb je in 2 soorten: de manenharen (zachter) en de staartharen (stugger/prikkeliger). De manenharen zijn duurder.
Tegenwoordig heb je ze ook van varkenshaar, die zijn stukken goedkoper en prikken gegarandeerd Haha!
Je hebt ook kunststof mecates (poly-rope), scheelt een stuk in prijs en velen vinden het prettiger in de hand liggen.

Ik heb de prijsverschillen gezien en ik kan zeggen dat de keus zou gaan tussen manenhaar of poly. De anderen zijn vlees noch vis en hoewel manenhaar niet goedkoop is, zijn leren teugels van een béétje kwaliteit snel duurder.
Als ik het goed begrijp is manenhaar dus bijna zo soepel als poly, maar nog wel 'ruw' aan de nek van het paard en poly gewoon glad.
Overigens zijn er ook rondlopende teugels van ditzelfde poly dat voor de mecates gebruikt wordt. Dat wérkt feitelijk hetzelfde doch de knoop is minder dik doordat he het extra stuk 'leidtouw met pooper' mist. Nadeel dat je het niet kan gebruiken, voordeel dat het niet in de weg zit.

Citaat:
Door het gewicht van de mecate ontstaat er meer druk op de neus/bit, hierdoor zal het paard geneigd zijn het hoofd lager te houden.

Zwaarder dan leren teugels? Dat merk je dan dus ook in een groter gewicht in je handen Verward
Citaat:
Door het prikken in de nek kun je een paard makkelijker leren neckreining (wijken voor druk).

Wat dan dus minder tot niet voor poly opgaat.

Citaat:
Zowel mecates als slobberbars vind ik fijn om mee te rijden. Door de breedte (gewicht) van de slobberbar hangt hij altijd eniszins naar beneden. Als je een teugelhulp wilt geven zal als eerste de slobberbar 'in beweging' komen, voordat de 'echte' teugelhulp er is. Een paard zal dus op zeer fijne hulpen kunnen gaan reageren zonder dat je hem direkt in zijn mond zit.

Citaat:
Als je een touwhalster hebt met het 'stuur'punt onder de kin (bosalvorm)heb je geen slobberbars nodig. Heb je aan beide zijden een stuurpunt (sidepull-idee) dan kun je slobberbars gebruiken.

Ik maak ze inderdaad met een centrale onderknoop en twee van die lusjes daaronder. Hierdoor kunnen we er teugels aan gespen of leidtouw aan knopen.
Dat leidtouw is met 5/8 wel aan de dikke kant. Leren teugels daarentegen weer wat dun al zijn ze wel héérlijk soepel (geworden).
Zag de manenhaar mecates ook in 1/2" en dat leek me een goed compromis.
Het vervelende van slobberbars onderaan een touwhalster is dat deze voor tegen de hals aan komen bij lichte hulpen doordat er twee scharnierpunten zijn en de bar minder flexibel is dan de teugels/mecate. Dat is hetzelfde effect als met wat te lange lusjes en een grote gesp aan het leidtouw die dan in de weg komt te zitten; tis wél snel geven en langzaam nemen, maar tegen de hals is ook weer niet de bedoeling.

Tis wat met al die voordelen die hun eigen nadeel zijn en v.v.

www.homocaballus.net

DubbelFun

Berichten: 88630
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 17:52

Ik vind 1/2" dun en ook 5/8 nog niet dik. Die van mij zijn 3/4" en ik heb zelfs ooit eens een manenharen mecate gehad van 1". Die was echt zwaar.
Het touw wat jij voor halsters gebruikt is waarschijnlijk de dunne vorm zeiltouw, dit heb je idd ook in 1/2" (wit met een blauw spikkeltje).
Dit touw is qua soepelheid niet te vergelijken met poly-rope omdat de manier van maken (draaiing) anders is.

Dit is polyrope (ik hoop dat je de draaistructuur goed kunt zien):
http://www.bokt.nl/upload/317/mecate-2kleurig-zwcr.jpg
en dit is zeiltouw:
http://i21.ebayimg.com/02/i/01/b7/01/8c_1_b.JPG

Dit was de manenharen mecate:
http://www.bokt.nl/upload/317/mecate-cr ... enhaar.jpg

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 18:10

Ik heb teugels van Poly en dat vind ik heerlijk rijden.

Ik heb ook nog een heel mooi hoofdstel met dus echte paardenhaar mecate en slobberbars, helaas ligt ie al en tijd ongebruikt in de kast.
Het zijn wel staartharen want ze voelen vrij stug aan, ook prikt het erg(handschoentjes?).

Er zijn ook katoenen versies in de handel, die heb ik ook gehad aan een bosal.
Helaas paste de bosal niet dus heb ik hem verkocht.
Mar katoen valt ook heel lekker in de handen.
Het nadeel is alleen dat het snel vies wordt en nat blijft.

Afbeelding

Afbeelding

De mecate is idd wel zwaar.. maar wel erg mooi Vingers aflikken [/quote]

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-04 18:31

Sugarmiss schreef:
Ik vind 1/2" dun en ook 5/8 nog niet dik. Die van mij zijn 3/4" en ik heb zelfs ooit eens een manenharen mecate gehad van 1". Die was echt zwaar.

Ja, dát kan ik me indenken zeg!!!!!

Citaat:
Het touw wat jij voor halsters gebruikt is waarschijnlijk de dunne vorm zeiltouw, dit heb je idd ook in 1/2" (wit met een blauw spikkeltje).
Dit touw is qua soepelheid niet te vergelijken met poly-rope omdat de manier van maken (draaiing) anders is.

Dit is polyrope (ik hoop dat je de draaistructuur goed kunt zien):
http://www.bokt.nl/upload/317/mecate-2kleurig-zwcr.jpg
en dit is zeiltouw:
http://i21.ebayimg.com/02/i/01/b7/01/8c_1_b.JPG

Dit was de manenharen mecate:
http://www.bokt.nl/upload/317/mecate-cr ... enhaar.jpg


Dát kan niet helderder OK dan!

Ik gebruik voor de touwhalsters zelf een dubbel gevlochten nylon; een zachte mantel rond een stuggere kern, van 7 mm. Een soort land-uitvoering van vlaggentouw op een boot dat lijkt op schootmateriaal.

Als leidtouw hebben we poly-rope als op jouw foto in 2½ en 3 meter inderdaad 1/2" en een 'PP-leadrope' van soepel dubbelgevlochten boot'touw' (op de boot heet dit 'schoot') in 5/8". Het laatste is veel zwaarder en toch soepeler. Het poly-rope lijkt zachter maar is stugger want van dikker poly draad in plaats van dun garen. Het poly-rope is vergelijkbaar met de 'lijnen' op een boot. Schoot mag zinken en lijn moet blijven drijven. Schoot moet soepel zijn en niet snel in de knoop raken en lijn moet juist goed een knoop houden.
Dit schootmateriaal is blijkbaar ook in zwart in allerlei diktes verkrijgbaar en dan wel érrug fraai

Is dat paardenhaar nu met het zware 'schoot' of met het lichtere 'lijn' te vergelijken of non of the above. Ik bedoel bijvoorbeeld zinkt het of drijft het, dat geeft helder aan of het relatief zwaar of licht is en dun is uiteraard lichter dan dik

Ik overweeg om voor Capricho in de bus te blazen en een zwart 'boottouw' setje te kopen; touwhalster, halstertouw, trainingsstok, progress-string; kortom de hele meuk, maar twijfel over teugels in dit materiaal of een zwarte manenhaar mecate. De spullen zijn heel redelijk geprijsd en omdat ik van plan ben láng met dit paard te doen mogen de teugels of mecate gerust wat duurder zijn. Wil dan echter wel de goede keuze maken *LOL*

www.homocaballus.net

DubbelFun

Berichten: 88630
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 19:03

Ik zou eerlijk gezegd niet weten of een paardenharen mecate zinkt of drijft. Zo nat zijn ze nooit geworden bij mij Haha!, maar ik gok dat ze zinken.
De keus voor echt haar of polyrope is gewoon een heel persoonlijke óf een rijtechnische, maar net waar je je zwaartepunt wilt leggen Haha!

@Cowgirl: mooi setje, maar óf je leadrope zit aan de verkeerde kant óf je foto is in spiegelbeeld Knipoog .

Signe

Berichten: 5806
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 20:19

heeee.. dus als ik het goed begrijp kun je een mecate wel gebruiken als je met bit rijdt?

Ik wil al een tijdje een mecate maar dacht dat die dus echt alleen bij een bosal of touwhalster gebruikt kon worden.

Maar met slobberbars kan je dus ook aan een bitje doen.. Iemand een duidelijk plaatje van de knoop die je dan gebruikt?

Ik illustreer en maak kunst http://www.signeofhorses.com
En ben parttime viking op Instagram @signeofhorses

loekje

Berichten: 1031
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Sun Dirt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 20:39

Duidelijk genoeg??
Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 88630
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 20:40

Ja hoor je kunt een mecate prima gebruiken als teugels.
Ik hoop dat dit plaatje duidelijk genoeg is
http://www.handcraftedjewls.com/Picture ... N%20SS.jpg
Je begint iig met knopen aan de rechterkant (eerst de slobberbars aan het bot doen Haha! ) . Van binnen naar buiten werken. Je kunt je eigen 'prettige' teugellengte bepalen.

Deze slobberbars zijn erg simpel, eigenlijk hoort er nog een kleine ronding te zitten waar de 'knoop' komt te liggen.

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-04 21:23

Sugarmiss schreef:
De keus voor echt haar of polyrope is gewoon een heel persoonlijke óf een rijtechnische, maar net waar je je zwaartepunt wilt leggen.

Ok, die snap ik; meer comfort = poly-rope, gevoeliger neck-reigning = manenhaar.

De knoop kan ik nu zelf wel wel voor het touwhalster bedenken. Zo'n lus is dan een dunne slobber met een groot gat.

Wellicht is ze wel linkshandig en stapt ze ook zo af SM

www.homocaballus.net

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 09:20

Wel oppassen dat ze niet op de tassel (als die eraan zit) gaan staan, zoals mijn Jive. [WN] Mecate stuk
De manenharen mecate was nog geen week oud en pas de 3e x in gebruik. Huilen

Ik vind het gewicht erg meevallen, kan het zijn dat de manenharen lichter zijn dan die van de staart? Ik heb 'm aan m'n bosal geknoopt ,heb er nu een aantal keren mee geoefend en ben van plan om hem in de endurance rit te gebruiken, volgende week.


Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-04 10:31

sflj schreef:
Wel oppassen dat ze niet op de tassel (als die eraan zit) gaan staan, zoals mijn Jive. [WN] Mecate stuk
De manenharen mecate was nog geen week oud en pas de 3e x in gebruik. Huilen

Beetje sneu ja, maar poep gebeurt

Citaat:
Ik vind het gewicht erg meevallen, kan het zijn dat de manenharen lichter zijn dan die van de staart? Ik heb 'm aan m'n bosal geknoopt ,heb er nu een aantal keren mee geoefend en ben van plan om hem in de endurance rit te gebruiken, volgende week.

Zal wel lekker ontspannen rijden dan

www.homocaballus.net

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-04 12:01

Ok, heb een harige mecate besteld. Ben benieuwd of het klopt allemaal; de verzendkosten voor een aantal aardig gewichtige dingen bij elkaar werden als nog geen 12 dollar opgevoerd.....

www.homocaballus.net

Signe

Berichten: 5806
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 12:03

hihi poep gebeurt! ( nog een nederlansche taalridder?)

ehh ik was niet specifiek genoeg.. Ik ken de knoop voor om de slobberbars, maar hoe doe je dat als je een mecate gebruikt.. dan heb je immers nog een stuk leadrope over?

Ik illustreer en maak kunst http://www.signeofhorses.com
En ben parttime viking op Instagram @signeofhorses

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-04 12:20

dapperdier schreef:
hihi poep gebeurt! ( nog een nederlansche taalridder?)

Ja, prima taal toch?! Ik bén Nederlander, wóón in Spanje, dus waar is het Engels??? Knipoog

Citaat:
ehh ik was niet specifiek genoeg.. Ik ken de knoop voor om de slobberbars, maar hoe doe je dat als je een mecate gebruikt.. dan heb je immers nog een stuk leadrope over?


Ik begrijp de vraag niet...... het stuk van de mecate dat overblijft ís het leadtouw. Dit stuk haak je ergens aan je zadel of steek je in je riem.
Bedoel je soms een Bosal? Dam moet je inderdaad anders knopen. Staat op http://www.slidinghorse.nl/bosal/bosalknopen.htm perféct uitgelegd.
Een variatie van deze bosalknoop lijkt me de oplossing voor de lussen onder de fiadorknoop van een touwhalster.

www.homocaballus.net

Signe

Berichten: 5806
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 20:19

nee..ik bedoel.. het ene uiteinde is gewoon een uiteinde dat je dus met behulp van bovenstaande plaatjes aan de slobberbar knoopt. Maar aan de andere kant moet je de slobberbar ergens op een derde( of kwart) van de mecate knopen zodat je een stuk leadrope overhoudt.. Hoe doe je die knoop is mijn vraag..

snap je?

daar zit geen uiteinde..want het uiteinde is de leadrope..

Ik illustreer en maak kunst http://www.signeofhorses.com
En ben parttime viking op Instagram @signeofhorses

loekje

Berichten: 1031
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Sun Dirt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 23:59

Hetzelfde als de ander kant.
Je houdt bij slobberbars altijd een flosje over wat eronder hangt, dit zal dan aan 1 kant dan langer zijn en dat is dan de lead.

Signe

Berichten: 5806
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 21:31

ach ja.. als je het zo zegt!!!! pfff.. sorry...blond! hahaha..

Ik illustreer en maak kunst http://www.signeofhorses.com
En ben parttime viking op Instagram @signeofhorses

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 22:09

Heten die dingen ook echt slobberbars? Ik kan ze niet onder die naam vinden op Ebay????!!!!

DubbelFun

Berichten: 88630
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 22:10

Ja hoor zou heten ze echt, al worden ze ook wel slobbers genoemd, zoek anders eens op slobber bars (met spatie).


Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 22:15

Nope helemaal niets. Zullen er momenteel wel niet zijn.

DubbelFun

Berichten: 88630
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 22:31

Probeer een slobber straps Haha!

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-04 23:54

Een slobberding is overigens niets anders dan een dubbelgevouwen strip leer met een gat in de uiteinden. De strip kun je dus héél makkelijk zelf snijden in de maten die jíj wil en net zo fancy maken als jouw smaak is.
Bijna elke schoenmaker kan je wel vertellen waar bij jou in de buurt een stuk leer te koop is en meestal is er een breed scala aan kleuren beschikbaar.
Als je het in de juiste vorm gesneden leer een paar uur in water laat weken, wordt het superzacht en kun je er met een stukje gereedschap als een vork waar je op één na alle tanden hebt afgebroken lijnen of andere versieringen in drukken. Laten drogen en presto!
Is echt een fluitje van een cent. Het maken van de gaten is nog het grootste probleem. Dat kun je het beste met een van een stukje pijp gemaakt pons doen, maar een echt scherp houtboortje snijdt ook een keurig gat uit het opgdroogde en harder geworden leer.

www.homocaballus.net


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 bezoekers