Hanetred : speciale training / oefeningen ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JBijl
Berichten: 37
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Amsterdam

Hanetred : speciale training / oefeningen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-04 21:30

De ruin waarvan ik sinds kort 'bijrijder' ben, vertoont een hanetred. Met name wanneer het dier aanstapt, een kort bochtje draait. Onder het zadel vertoont hij de tred -naar mijn weten- niet. Daarnaast vermoed ik dat het dier ook last van kramperigheid heeft.
Hoewel de hanetred zijn oorzaakt in het zenuwgebied heeft, vraag ik mij af of het toch mogelijk is hier aan te werken...

Weet iemand of bepaalde oefeningen / trainingsarbeid kunnen helpen het probleemgebied te versterken?

Het paard is 4 jaar, meet 1.78m en is nog volop aan het groeien. Hij wordt en paar keer per week dressuurmatig licht getrained en maakt daarnaast ritjes door het duin en over het strand.

Tot slot vraag ik mij af of het rijden in het duin, en dan denk ik vooral aan het afdalen op stijle, mulle zandpaden, problemen (pijn) voor het paard kunnen opleveren?

Bij voorbaat dank voor jullie antwoord-

Sjoos
Berichten: 6683
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 21:33

volgens mij is dat niet mogelijk..omdat zenuwen verkeerd verbonden zijn.. (denk ik hoor, ik ben geen expert Tong uitsteken_)

paars

Berichten: 5559
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 22:12

het zou kunnen dat dit paard nog meer tijd nodig heeft voor de groei. 1.78 is best flink. Misschien dus nog een jaartje wachten met rijden en idd is dit een zenuwaandoening, maar misschien is er door de snelle groei wat rek op de zenuw, en komt het weer goed met wat tijd.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 13:17

Hanetred, is een ataxie symptoom en ontstaat meestal overnacht. Gezien de leeftijd en vooral de stokmaat van jouw paard vermoed ik eerder dat zijn knie even haakt. Dit is een veel voorkomend probleem bij jonge, slappe en juist grote paarden. Aangepaste arbeid (veel stappen op een harde ondergrond) zal hier verbetering in geven. Je geeft het zelf al aan, zware duin afdalingen (en klimmen) zijn in dit stadium beslist af te raden. Een lekker rustig ritje op het strand aan de vloedlijn of in zee kan geen kwaad (maar dan wel over de boulevard terug naar huis). Geef hem de tijd om uit te groeien en met gepaste training op spieren te komen, dan heft het probleem zich meestal vanzelf op. Ter ondersteuning zou je je hoefsmid kunnen vragen het bewuste been iets binnendoor te zetten, vaak is het probleem dan ook al verholpen.
Voor de goede orde, een krampen trekker laat wel bijna de zelfde afwijking zien als een hanetred, maar dit is aangeboren en meestal beiderzeids. In beiden gevallen is de afwijkende beweging contignue, dus niet alleen alleen een paar pasjes in stap, maar de gehele tijd in alle gangen. Kun je er nog uitkomen ? Anders vraag maar verder. Succes.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 13:27

een hanetred zie je zowel in stap als in draf, en in sommige gevallen ook in de galop!
een krampentrekker, doet dit in de dingen die jij noemt, een te korte bocht, of als ze net uit stal komen, als ze vanuit het halthouden aan moeten stappen , bij voetjes optillen. als het paard warm is, dan verdwijnt deze kramptrek geleidelijk
soms zie je het met uitstappen nog wel. maar en kramptrekker doet het niet in draf !
een hanetred dus wel
kramptrekken ziet er dus ook zeker niet hetzelfde uit als hanetred
bij hanetred word het been hoger opgetild en hard neergezet
een krampentrekker tilt het been ook hoger op, maar vaak ook zijwaarts, blijft dan even hangen en zet m dan neer
een hanetred houd het been niet langer als normaal in de lucht.
dus wat kitten zegt, daar ga ik niet echt in mee !
beide problemen zijn wel van chronische aard
alhoewel een kramptrekje bij erg jonge paarden nog wel kan overgaan, een hanetred niet , omdat dat ook een zenuw-probleem is ( zenuw geeft verkeerd signaal door )
doeltreffende dressuurtraining en veel rechtuit stappen / rijden
heeft een gunstig effect op beide kwalen zowiezo veel beweging ( weidegang / wandelen )
werkt positief !
geen scherpe wendingen rijden , wel proberen het paard goed op de achterhand te krijgen
een paard met hanetred zal minder gaan trekken met zijn achterbeen(en) als hij meer het gewicht gaat dragen op de achterhand !

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 14:06

Zoveel mensen zoveel meningen, helaas heb ik van een zeer in de belangstelling staande dekhengst (hier geen namen) een ruime hoeveelheid krampentrekkertjes zien komen en gaan en door de opfok ook een behoorlijk aantal wobblers dus wordt ik onderhand wel geacht het verschil te weten.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 15:05

toch vreemd dat jij hanetred en kramptrekken dan over een kam scheert Knipoog