Bloedwormen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48392
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Bloedwormen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-04 09:11

Bij ons op stal staat een paard met bloedwormen...

Hoe besmettelijk zijn ze? Wat zijn de symptonen? en hoe kom je er vanaf?

Het betreffende paard staat niet bij Banjer op het land, want het is een ruin (nu staat hij helemaal niet meer in het grote land, maar af en toe op een klein stukje). Ook de boxen van Banjer en dat paard zijn niet bij elkaar in de buurt (Banjer staat in de koeienstal, dat paard staat in de "nieuwe" stal, zeker 10-15 meter tussen de ingangen van beide stallen) en Banjer en dat paard zijn niet met elkaar in contact geweest.
Ik sta op een pensionstal met ongeveer 80 paarden.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 10:00

Zo, daar zullen ze dan niet blij mee zijn. Bloedwormen zijn in zoverre besmettelijk, dat het grasland waar hij op loopt geinfecteerd raakt en het dus op die manier doorgeeft. Bloedworm is, afhankelijk van de mate waarin hij het heeft, moeilijk te bestrijden. Persoonlijk zou ik in dit geval kiezen voor ontwormmiddel rechtstreeks in het bloed gespoten, maar doe dit in overleg met de VA ( of beter laat hem dit doen) want zoals bekend kleven hier risico's aan. 2 volledige wormspuiten (voor o.a. bloedworm) met een tussenpoos van een week wil de truc ook wel eens doen, maar helaas bij een zware besmetting, kreeg ik ze op die manier niet helemaal schoon. Ook alle paarden met wie hij in het land gelopen heeft, of die dat zelfde stuk land gebruiken, zullen moeten worden gecontroleerd en behandeld. Bloedworm, kom je bepaalde periode van de cyclus in de mest tegen, maar zoals de naam al zegt, de grootste schade onstaat aan de bloedvaten. Algeheel conditie verlies en bloedarmoede zijn vaak de uiterlijke symptomen, maar dan praat je al over een behoorlijke besmetting. Bloedprikken lijkt me de beste controle, daar ze op de mest niet altijd zichtbaar zijn. Om van de besmetting in het grasland af te komen, zal dit zoveel mogelijk mestvrij moeten worden gemaakt en minimaal een jaar alleen voor hooi, moeten worden gebruikt. Maar of dit in jullie geval mogelijk is, dat is de vraag natuurlijk.
Nu heb je op zo'n groot paardenbestand toch een heel zware worm besmettings kans, dus een heel strak ontwormings schema ( in overleg met de VA) en dan allemaal op de zelfde dag, lijkt me meer dan wenselijk.
Succes.

paars

Berichten: 5561
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 21:29

Kitten schreef:
Nu heb je op zo'n groot paardenbestand toch een heel zware worm besmettings kans, dus een heel strak ontwormings schema ( in overleg met de VA) en dan allemaal op de zelfde dag, lijkt me meer dan wenselijk.

Hopelijk krijgt ze alle eigenaren op één lijn.....ik ben het dus met Kitten eens. Dan zijn jullie er het snelst en doeltreffend van af. Succes!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48392
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-04 22:09

dank je! Het betreffende paard wordt al in quarantaine gehouden, voor zover dat mogelijk is... hij staat niet meer in de kudde, apart op een stukje land en de eigenaresse mest elke dag het landje grondig uit.

Het is heel erg moeilijk om iedereen tegelijk te laten ontwormen... ik weet dat er een aantal het al gedaan hebben vandaag, en ik heb Banjer voor de zekerheid ook een extra kuurtje gegeven...