haflinger kreupel na spierbevangenheid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bonnieknol

Berichten: 207
Geregistreerd: 26-09-03
Woonplaats: Arnhem

haflinger kreupel na spierbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-04 21:16

mijn haflinger heeft 1 1/2 jaar geleden een keer heel erg maandagziekte gehad voor het eerst. Ze is daar erg ziek van geweest en haar spieren waren behoorlijk verzuurd. na een kleine 3 maanden is ze er weer bovenop gekomen en heb ik weer kunnen rijden. Nog geen 2 maanden later (maart 2003) is ze na een endurancewedstrijd rechtsvoor kreupel en dat blijft een tijdje aanmodderen, na weer langere rit gaat het weer mis. mei 2003 heb ik fotos laten maken en wat bleek, een afwijking aan het sesambeentje en het zou nooit meer goed komen.
ik heb haar ruim een half jaar in de wei gezet, wel regelmatig wandelen en wat ritjes zonder zadel toen ze niet meer kreupel was.
Een andere dierenarts zei dat ik maar weer moest gaan trainen, als het echt een afwijking was zou ze daar blijvend last van moeten houden en dat was niet het geval. Volgens hem kon die kreupelheid ook wel te maken hebben met de maandagziekte. Vanaf november 2003 ben ik weer rustig gaan opbouwen. Vanaf die tijd ben ik steeds meer gaan rijden, ook weer trainingsritten en het ging hartstikke goed! eind maart is ze weer een keer licht spierbevangen geweest door een te volle wei. Na een week was ze erover heen en heb ik het weer opgebouwd. Eind mei werd ze opnieuw licht spierbenvangen. Vanaf toen is ze streng op dieet gegaan en na 2 weken rustig aan kon ik weer een btje rijden. Dat ging een week goed en ineens werd ze rechtsvoor weer kreupel. Dat is nu al een week zo en ik wacht het nog even af, maar ik vraag me af of deze kreupelheid kan komen door de spierbevangenheid. Ik heb het idee dat haar spieren iedere keer een klap krijgen en dat ze daarom nu weer kreupel is. Ben ik dan te vlot geweest met opbouwen? Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
Als het nog een week blijft moet de dierenarts maar komen, maar ik heb weinig vertrouwen in die lui gekregen omdat ze me iedere keer wat anders zeggen. Ik hoop dat iemand mij advies kan geven.
Ze is erg gevoelig voor die spierbevangenheid en stata nu ook echt in een schrale wei en krijgt geen brokken.

Mist

Berichten: 9492
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 13:03

Als ze eenmaal spierbevangen zijn geweest, blijven ze daar het eerste jaar gevoelig voor...zoals je gemerkt hebt. Maar wat niet strookt in dit verhaal is dat ze voor steeds kreupel gaat, spierbevangenheid uit zich eerst altijd in de achterhand (ze noemen het ook wel kruisverlamming)
Bij mijn weten wordt spierbevangenheid ook niet veroorzaakt door een volle wei, maar door de scheve verhouding werk/krachtvoer en dan vooral bij fitte paarden (je traint voor endurance dus dat kan kloppen!)
Ik denk dat je hier een ander probleem hebt, ws dat sesambeentje maar je moet de paarden niet de kost geven die NIET kreupel zijn/worden en die als je ze op de foto zet hier ook een afwijking vertonen.
Ik zou haar meenemen naar een echt gespecialeerde kliniek en het eens goed uit laten zoeken.

Bonnieknol

Berichten: 207
Geregistreerd: 26-09-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-04 22:10

ff voor de duidelijkheid; spierbevangenheid komt inderdaad van een scheve verhouding voer, maar zij krijgt het dus van teveel eiwitten, dus ook van gras. Want ze had 2 dagen niet gelopen en wel dag en nacht in de wei gelopen en toen ik de volgende dag een halfuurtje ging stappen was het al raak. Ze loopt dan helemaal stijf met voor en achterhand en haar spieren trillen. Toen was ze ook niet voor kreupel, dat heeft ze nu pas, nu die spierbevangenheid weer achter de rug is. Btw kruisverlamming is toch iets heel anders?? Maar bedankt voor je reactie!

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Re: haflinger kreupel na spierbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 22:04

Ik heb ook net een spierbevangen fjord gehad. Ook van een te volle wei. Ook mijn fjord was goed getraind en gespierd, maar ondanks het werk wat ze deed was de wei toch veel te vet voor haar. Ik heb haar meteen op dieet gezet en ben nu weer lekker aan het rijden, Het is nu ruim 3 maanden geleden en ze loopt goed. Maar Ik zou echt nog gen endurance durven te rijden binnen nu en 2 maanden. Daar gaat ( hoor ik van velen) toch heel wat meer tijd in zitten. Ik ga er van uit dat ik eind dit jaar weer flinke tochten kan gaan maken, maar dan nnog steeds in rustig tempo.

Ik denk zelf dat je te snel weer aan de wedstrijden bent begonnen. Ik kreeg ook verschillende adviezen. De veearts vertelde me dat ik haar na 2 maanden weer op haar oude niveau (endurance/tochten) terug zou hebben. Echter ervaringen die ik van anderen hoorde vertelden me allemaal dat ik het veel rustiger aan moest doen. Ik heb het dus veel rustiger aan gedaan en ik denk dat dat uiteindelijk beter is.

Veel succes met je haf en ik hoop dat dat het is, want dan weet je tenminste weer wat je moet dopen, maar dan rustiger aan. Als je info wil wbt schema, mag je me gerust PB en.

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Re: haflinger kreupel na spierbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 14:51

IK HAD EEN HEEL BERICHT GETYPT, MAAR ALLES IS VERDWENEN???????

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Re: haflinger kreupel na spierbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 22:16

dan maar weer een nieuwe poging.
Ik heb zelf net een spierbevangenheid met mijn fjord achter de rug. Ook mijn fjord was goed getraind en ik reed veel pittige tochten met haar. Bij ons kwam het ook door de eiwitten in de wei. Die waren zelfs nog te veel ookal werkten we veel. Ze kreeg toen ook een kou op haar spieren(wie verwacht er nu dat het gaat vriezen in mei) en het plaatje spierbavngenheid was compleet.

Ik kreeg van de veearts advies om rustig aan alles weer op te bouwen en na een maand zou alles weer oke zijn. Voor mijn gevoel ging dat veel te snel en ik heb net zolals jij het net afgestruind en kwam door ervaringen van anderen te horen tot de conclusie dat ookal zegt de veearts dat ik meer mag, ik er mooi langer over ging doen.

Ik heb een maanda lang alleen maar gestapt en ben daarna alles beetje bij beetje aan het opbouwen. We zitten nu op ruim 3 maanden nadat ze ziek was en ze loopt weer goed in alle gangen, maar ik durf de lange tochten echt nog niet aan. Ik denk dat we daar pas volgend jaar weer aan toe zijn.
Dit zegt mijn gevoel tenminste. Mij was wel duidelijk gemaakt door anderen dat hoe langer ik over de pobouw deed hoe minder kans dat het ooit in de toekomst weer terug zou komen.

Misschien ben je inderdaad te snel begonnen met weer wedstrijden???? Ik ben in ieder geval blij dat ik het rustiger aanpak dan de veearts heeft gezegt te doen.

Je mag me PB en voor eenntrainingschema hoe het bij mij is verlopen. Ik heb alles de afgelopen 3 maanden iedere dag genoteerd.

succes en hou ons op de hoogte.

groetjes mjet