renpaarden zielig?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Ayasha
Blogger

Berichten: 57827
Geregistreerd: 24-02-04

renpaarden zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-04 19:32

het klinkt misschien penny maar dat kan me even geen barst schelen!
het zit me nou al 10 jaar dwars (sins ik paardrijd en wat weet over de 'paardenwereld' en ik wil nou wel eens weten wat jullie hier van vinden.

Renpaarden...zijn ze zielig of niet?

ik bedoel, ze zijn twee als ze op de baan komen, eer ze daar komen hebben ze ook nog zware trainingen achter de rug! dat voor een 2-jarige
wanneer worden zon paarden dan opgeleert? veel te vroeg toch?

daarbij zijn ze ook verkl**t als je het mij vraagt
zo lang galopperen tegen een erg hoog tempo kan niet goed zijn voor de benen! zeker niet op jonge leeftijd.

en al die middelen die ze er aan in pompen
weet niet of een van jullie een ex-renpaard heeft maar oud worden ze niet DACHT ik...kan volledig mis zijn
daarbij worden ze nooit dressuurmatig gereden als ze maar snel genoeg zijn!!!

dus als je een ex-renpaard heb veronderstel ik ook dat je de eerste jaren afziet met zon knol! als je in een manegepiste zit met een volbloed renpaard dat zo hard mogelijk galoppeert...moet angstwekkend en gevaarlijk zijn!!

hoelang duurt het eer je het er uit hebt dat ze 'rustig' moeten galopperen? lukt je dat eigenlijk wel 100%

hmm...ik vind een renpaard eigenlijk super zielig! vind het zelfs op een of andere manier een vorm van mishandeling...

wat denken jullie?


*als ik mis zit zeg het dan normaal, kan ik ook wat leren, als je gaat uitvliegen ben ik echt niets mee*

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie


KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 19:38

Hahaha idd beetje pennie (grappie Haha! Haha! ) Met twee jaar kunnen ze al rennen, JOckeys wegen over het algemeen 40 kilo ofzo en de paarden lopen rechte stukken Dus veel rechtuit.

Dressuurmatig rijden doen ze wel hoor, maar niet op de ankie manier Haha!

Ex renpaarden zijn gewoon heel goed te rijden, niks mis mee ......... Haha! Haha!

Het is gewoon een andere tak van sport, maar renpaarden zijn zeker niet zielig , niks zieliger als welk ander paard dan ook Haha! Haha!

Ayasha
Blogger

Berichten: 57827
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-04 19:39

maar ze moeten toch veel rennen...is toch niet goed voor hun benen? worden die niet overbelast dan Verward

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 19:41

Echt onzin dat je jaren miserie zou hebben vooraleer je een renpaard dressuurmatig omgeschoold zou hebben. Duurt niet langer dan het omscholen van andere paarden hoor.

Een renpaard is echt zo dom niet om in een ieniemienieklein bakje gaan te rennen op koerstempo, als ze de ruimte krijgen daarentegen (buiten...) kan dat "instinct" wel gemakkelijk de kop op steken ja.
Een renpaard kan best wel een handgalopje lopen hoor Knipoog

Hoe snel dat er uit is? Hangt van verschillende dingen af. Hoe lang duurt het eer ze hun koersconditie een beetje kwijt zijn? Hoe is de koersmentaliteit van het paard (geweest)? Hoe is het karakter?

Ik heb ervaring met eentje waar je zo een redelijke beginner mee kan laten buitenrijden, die wil absoluut niet zomaar racen. En ik heb ervaring met eentje waar je na al die jaren toch nog heel erg op je qui vive moet zijn. Het is al fel geminderd, maar je moet opletten, vooral met andere paarden erbij, als je haar de kans geeft dan wil ze gaan... (als je tegen redelijk hoog tempo aan het draven bent, of bij een galopje, je kan er wel aan de lange teugel mee stappen)

Beide paarden hadden de eerste jaren wel zoiets van "jeeeeeeee we zijn terug op de renbaan" als ze een lang grasstuk voor zich zagen.

Dat ze vroeg ingereden worden, dat ze doorgefokt worden op snelheid en daardoor problemen met bijv. de hoeven krijgen (de meeste, niet alle), dat ze als ze niet goed genoeg meer zijn en niet goed zijn voor de fok, linea recta naar de slager mogen vertrekken... tja, idd, niet echt correct Lips are sealed

Ik weet alleen dat er super recreatiepaardjes uit kunnen komen (eigen ervaring), en dat er ook zijn die zeer geschikt blijken voor dressuur / military.

Best friends are the ones that can see the hurt in your eyes, when everyone else is fooled by your smile.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 19:44

sorry hoor,maar ik voel me best beledigd door die taal die jij hier slaat.
en ik vind dit heel erg pennyachtig,jeetje....

al die middelen die ze erin pompen?waar haal je dat vandaan?
zo'n paarden hebben gewoon een geweldige verzorging,worden als de koningin behandeld!
echt tot in de puntjes verzorgd,zie je daar ooit eens een vieze stal?
harstikke goed voer,glimmende vachtjes enz.
in de winter allemaal netjes lekkere deken op en de zomer lekker afgespoten.
nee deze paarden hebben niets te klagen,zullen het beter hebben als menigd manege paard,daar ben ik helemaal van overtuigd.
dat rennen is een of twee keer de baan rond,meer niet,zo'n manege paard loopt vaker van s'morgens tot sávonds dezelfde saaie rondjes door de bak,en staan erna meestal in een standje.

ik zelf heb ook een ex-renpaard,heerlijk beest om mee te werken,ik zou nooit meer wat anders willen.

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 19:45

pharagirlke schreef:
maar ze moeten toch veel rennen...is toch niet goed voor hun benen? worden die niet overbelast dan Verward


met dressuren belast je de benen veel meer Haha!

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 19:45

die paarden zijn eerder volwassen, en 2 is maar een soort richtleeftijd. op de meeste stallen wordt gekeken of het paard er al aan toe is om getraint te worden. Jockeys zijn erg licht, en de meeste van die paarden willen zelf graag rennen. Cross jij nooit een keer met je pony door het bos? dat vind je pony waarschijnlijk ook leuk, dus die houdt er ook van. (Misschien rare vergelijking...)Die paarden worden erop getraint.
en wat deenk je van die springpaarden? die moeten ook al die klappen van het landen hebben hoor, dan zou dat ook zielig zijn.

als de paardenniet snel genoeg zijn, worden ze verkocht, maar dat zijn meestal de paarden die zelf ook niet willen rennen. als zon beest dat niet wil, ,komen ze meestal ook niet op de renbaan, dan heeftt hij geen inzet, en lukt het ook niet...

En wie rijdt daar op zijn paard door de prairie?

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 19:59

Een renpaard heeft minder te lijden dan het gemiddelde dressuurpaard!!
Dus het is echt onzin.
Ik heb stage gelopen tussen de renpaarden. Hoe deze beestjes behandeld werden, kunnen veel stallen toch nog heel wat van leren.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57827
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-04 19:59

beautyfull_mickey schreef:
sorry hoor,maar ik voel me best beledigd door die taal die jij hier slaat.
en ik vind dit heel erg pennyachtig,jeetje....

al die middelen die ze erin pompen?waar haal je dat vandaan?
zo'n paarden hebben gewoon een geweldige verzorging,worden als de koningin behandeld!
echt tot in de puntjes verzorgd,zie je daar ooit eens een vieze stal?
harstikke goed voer,glimmende vachtjes enz.
in de winter allemaal netjes lekkere deken op en de zomer lekker afgespoten.
nee deze paarden hebben niets te klagen,zullen het beter hebben als menigd manege paard,daar ben ik helemaal van overtuigd.
dat rennen is een of twee keer de baan rond,meer niet,zo'n manege paard loopt vaker van s'morgens tot sávonds dezelfde saaie rondjes door de bak,en staan erna meestal in een standje.

ik zelf heb ook een ex-renpaard,heerlijk beest om mee te werken,ik zou nooit meer wat anders willen.



volgens mij word er genoeg gesjoemeld (weet niet hoe jullie het zeggen, valsgespeelt Verward) met middelen...om het paardje een beetje op te fokken dat ie sneller is, ik heb het niet over verzorging, ze worden goed verzorgt volgens mij! alleen het feit dat ze te vroeg (al moet ik uit deze discussie begrijpen dat het niet zo is) opgeleert worden

weinig stallen hebben nog standjes (hier in Belgie toch) geen enkele manege heeft zelfs nog standjes als je het mij vraagt Verward

van die piste is misschien waar... zon paard is wel verstandiger, maar toch op de open vlakte zal ie toch zo iets hebben van

*ren!!!*

lijkt me niet leuk om er dan op te zitten

ik zeg niet dat elke eigenaar van renstallen zo is...maar er zullen er toch wel een deel zijn die middelen gebruiken...

daarbij hoef je niet zo aan te vallen, want het komt nogal aanvallend over voor mij...
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 15-06-04 20:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 20:03

ja,maar dood gaan die paarden er niet van,en tegenwoordig word er echt heel streng op gecontroleerd,dat het bijna niet meer mogelijk is.

tja,mijn paard heeft ook zoiets met groot gras veld van ren! word ze gewoon helemaal blij en opgefokt.

maar die paarden zijn echt niet zielig Lachen

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

Ayasha
Blogger

Berichten: 57827
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-04 20:05

oke.... vind het leuker als je zo reageert Knipoog
heb ik trouwens ook meer aan! dus veel boeken, mensen en documontaires overdrijven serieus Verward

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 20:10

Roep dat niet van die stands in België!! Want zo'n maneges zijn er nog WEL Boos!

Doping, ok, het wordt gebruikt (mensen, niet gillen, een van de twee paarden waarover ik hierboven sprak is er mee in contact gekomen, die spuiten werden op een afschuwelijke manier gezet en het beestje heeft er nog een trauma van), maar da's geen reden om dan maar meteen het hele koersmilieu over dezelfde kam te scheren. En in welke sporttak kom je geen doping tegen? Denk trouwens dat het in het springmilieu ook wel eens aan bod komt.

Op een open vlakte heeft zo'n paard (zeker in het begin) idd iets van renneeeeeeeeeeeeee
Daarom moet je er ook niet opkruipen als je ze niet aankan. Het zijn paarden met een handleiding, en daar zet je dus niet elke ruiter op. Ik heb heel lang moeten wachten voor ik op een van de twee bovengenoemde paarden mocht rijden, terwijl de eigenaar perfect op de hoogte was van mijn kunnen. Dat had een reden, en ik mocht er niet op voor men 100% zeker was. Geen moment de controle kwijtgeweest, en met de kalmere heb ik zelfs ooit zonder teugels op een hele grote wei in handgalop gegallopeerd, het hele stuk.

Je moet er mee omkunnen, anders begin je er beter niet aan. Zo heb ik het meegemaakt dat een bevriende instructeur, na ervaring met deze twee paarden, dat zelf ook wel eens wilde proberen en een ex-koerser van dezelfde stal als deze twee kocht.
Diertje werd meteen op een manege neergeplant, geen weidegang, en elke keer dat hij er op kroop was het vechten geblazen, want meneer dacht dat hij met zijn kunnen in vijf minuten wel een doodbraaf dressuurpaard onder zijn kont zou hebben. En toen wilde hij eens gaan springen, meteen maar een stijlhindernis, het beestje wist niet eens wat balkjes lopen was. Op die manier moet je er dus niet aan beginnen

Best friends are the ones that can see the hurt in your eyes, when everyone else is fooled by your smile.

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 20:12

Wat heel erg belangrijk is als je zo'n paardje koopt, is dat ze zeker in het begin (en vergis je daar niet in) nog een enorme conditie hebben en echt extreem veel energie moeten kwijtkunnen. En daar loopt het dus vaak mis, omdat men daar geen of onvoldoende rekening mee houdt.

Best friends are the ones that can see the hurt in your eyes, when everyone else is fooled by your smile.


beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 20:12

[PP] renpaarden zielig?
pharagirlke schreef:
oke.... vind het leuker als je zo reageert Knipoog
heb ik trouwens ook meer aan! dus veel boeken, mensen en documontaires overdrijven serieus Verward


ja sorry,ik schreef het toenstraks wat feller op dan wat ik bedoelde Bloos

mensen overdrijven altijd Lachen
en de rest,tja ligt eraan wat erin staat Haha!

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 20:18

pharagirlke schreef:
volgens mij word er genoeg gesjoemeld (weet niet hoe jullie het zeggen, valsgespeelt Verward) met middelen...om het paardje een beetje op te fokken dat ie sneller is, ik heb het niet over verzorging, ze worden goed verzorgt volgens mij! ..


Wat denk je dat er bij dressuur en springen gesjoemeld word?? In de trainingen, in de handel. Om te janken gewoon!!
Das echt niet enkel tussen de renpaarden.

Reentje

Berichten: 49
Geregistreerd: 10-09-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 20:19

Ze rukken die paarden zo in hun mond!!!!!!!!!!!

IK BOK VANUIT SEATTLE (U.S.A.)

Haha!

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 20:21

Heb vandaag ff naar BBC zitten kijken, beroemde paarden race (Ascot dacht ik, kan dat?)
Moet zeggen, de échte top daarin heeft echt wel een idee van hoe ze met paarden om moeten gaan!

Zoals in iedere tak heb je ook een hoop prutsers natuurlijk maar dat heeft niets met het rennen te maken.
Die 2 jarigen, tja das goedkoper dan nog een jaar wachten. Ze zijn natuurlijk wel gefokt op 'eerder volwassen' maar echt blij kan ik met die ontwikkeling ook niet zijn.

Het racen opzich, ik denk niet dat daar iets mis mee is. Als je ziet hoe rustig ze vooraf zijn, in een rustig galopje aan het opwarmen zijn en redelijk rustig uitstappen. Dat zijn geen opgefokte neuroten hoor. Net hazewindhonden; na de sprint zijn ze moe en voldaan.

Maar zoals iemand hiervoor zij, ze staan er toch glimmend en netjes onder een dekentje bij. Heel persoonlijk denk ik dat een paard liever lekker onder het zand in een weiland staat hoor *LOL*
Ben eens op excursie naar een renstal geweest, een bekende maar zal de naam niet noemen. Die paardjes kwamen behalve om te trainen nooit buiten hoor... maar dat is bijna bij alle topsport paarden.

Schitterend paarden-pensioen-oord in Frankrijk: http://www.equinepensions.com/

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 20:21

Reentje schreef:
Ze rukken die paarden zo in hun mond!!!!!!!!!!!



Rolleyes

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

Reentje

Berichten: 49
Geregistreerd: 10-09-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 20:23

mooi gezecht!!!!!!

IK BOK VANUIT SEATTLE (U.S.A.)

Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 20:24

persoonlijk vind ik dat ze zowel met draven en rennen van mij de verplichte leeftijd op mogen schroeven. Maar dat is mijn persoonlijke mening.

Maar verder komt deze paarden niks te kort en worden ze echt wel goed behandeld en verzorgt.
Doe je dat niet, loopt je paard ook echt geen 1. Zo simpel is het. Lachen

Ayasha
Blogger

Berichten: 57827
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-04 20:27

volgens mij worden ze niet in hun mond gerokken! die paarden moeten winnen, niet achterblijven...en zeker niet stoppen, wat je wel krijgt als je ze in hun mond rukt. persoonlijk denk ik ook dat ze niet veel weide zien... en dat je ervaren moet zijn om een ex-renpaard te rijden en veel geduld + tijd moet hebben...tja normaal toch?

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Reentje

Berichten: 49
Geregistreerd: 10-09-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 20:28

Ik weet het niet......goed behandelen is een punt maar of ze dan geen 1 lopen????????????????? Dat is jou mening maar ik ben het er wel mee eens voor een beetje
-x- me Pling

IK BOK VANUIT SEATTLE (U.S.A.)

Haha!

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 20:28

dan kennen jullie andere renpaarden dan ik, als ze nooit wei te zien krijgen Scheve mond

Best friends are the ones that can see the hurt in your eyes, when everyone else is fooled by your smile.

Reentje

Berichten: 49
Geregistreerd: 10-09-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 20:29

maar als je die paarden in hun mond trekt gaan ze alleen maar harder hoor want bij springpaarden is dat ook zo of zit ik fout????????

-x- me Pling

IK BOK VANUIT SEATTLE (U.S.A.)

Haha!

Reentje

Berichten: 49
Geregistreerd: 10-09-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 20:30

ze krijgen heus wel weide te zien hoor!!!!!!! ze moeten toch ook rusten????????

-x- me Pling

IK BOK VANUIT SEATTLE (U.S.A.)

Haha!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: wiifke en 34 bezoekers