Hulp nodig bij deze merrie!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lobke98
Berichten: 430
Geregistreerd: 13-01-02

Hulp nodig bij deze merrie!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-04 19:10

Hoi, Dit is Lobke een friese merrie van 6 jaar.
Afbeelding
Ik heb een probleem en weet niet wat de beste oplossing is. Lobke is een zenuwachtig paard. Als we mennen, rijden, longeren en bosritten maken hebben we altijd een probleem als ze schrikt of bang wordt. Ze maakt zich ontzettend sterk in de nek (zie foto) en het is een verloren zaak. Nou heb ik van alles geprobeerd met bijzetten en zo maar dan heeft ze haar mond wijd open en blijft ze vliegerig. Een half jaar T-touch heeft ook niet veel geholpen. Omdat we toch nog wat met haar willen doen wil ik vragen wie een goede manier weet om haar losser en langer in haar nek te maken. Met nadruk op nek dus niet alleen de hals.
Ik hoop op een reactie!

Groetjes Leonie

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 19:13

Heb je goede dressuurmatige begeleiding??

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 19:13

Is er iemand in de buurt die je hierbij kan helpen? Dat is makkelijker dan vanaf de computer.

Wat iig belangrijk is om niks te doen waar je paard nerveus van wordt. Probeer hem zo rustig mogelijk te houden. Concequent!!! voorwaarts neerwaarts rijden om een laag tempo tot je haar helemaal onder controle hebt, voldoende weidegang en niet teveel voer moet al veel helpen.

[edit]sperriem tegen het openen van de mond..[/edit]

Lobke98
Berichten: 430
Geregistreerd: 13-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-04 19:35

Heb op het moment geen begeleiding en aangezien ze waarschijnlijk verkocht wordt wilde ik zo proberen te kijken naar reacties. Het zou leuk voor het beestje en volgende eigenaar zijn als ze in de bak rustig haar werk kan doen zonder zich zo sterk te maken.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 20:04

Als je haar wilt verkopen als ze zo lastig is krijg je haar aan de stoepstenen niet kwijt waarschijnlijk. Vooral omdat de meeste mensen die een Fries zoeken, op zoek zijn naar een paard dat vooral braaf is. Dus misschien is het toch handig om even wat hulp te zoeken in de buurt oid.

Mexxuna

Berichten: 5595
Geregistreerd: 13-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 20:06

zou ze geen pijn hebben? mijn haf deed het ook, ik heb steffie van de laarse laten komen en nu blijkt dat ze al een tijd last heeft van een gekneusde rib, daarom was ze zo gemeen en bokte ze me eraf...! en me zadel paste niet ..

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 20:06

Leuk, die kan zo het 2span in met Fedde.
Hij is nu 11 en begint nu pas braaf te worden, dus nog even geduld hebben en het komt vanzelf goed.
Ik reed hem met een onbroken trens en nu met een Correctiestang van KK en dat gaat steeds beter.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 20:07

Aangezien je zegt dat ze het alleen doet als ze bang wordt of schrikt lijkt het me niet een medisch probleem. Dan had ze er ten alle tijden last van dat er iets gevraagd werd.

Dickie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 07-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 20:08

Als ze verkocht moet is het des te belangrijker dat je hulp erbij krijgt idd, want anders kom je er niet eens vanaf. Dus zoek (zeer) ervaren cq professionele hulp in de buurt en laat haar evt door diegene rijden zodat ze nog redelijk verkocht kan worden.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 20:39

Klinkt wel een beetje als die gelderse merrie van mij.....
Na enkele maanden goede dressuurmatige begeleiding, en daarbij het elke keer voor het rijden even longeren met gogue. En daarbij heel consequent en duidelijk zijn naar het paard toe. Gaat het nu langzaam maar zeker steeds beter.
Maar zonder goede begeleiding kom je hier waarschijnlijk niet echt verder mee. Ik wil best een keer langskomen om te kijken, maar ik heb niet structureel tijd en ook maar beperkte ervaring natuurlijk.

Succes!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 20:41

Natural Horsemanship? Lees de boeken van KF Hempfling maar eens. Ze moet leren jou als leider te vertrouwen! Ik gebruik het heeeel veel bij de jonge paarden (vandaag nog) en het heeft altijd succes!