Rontgologisch keuren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Rontgologisch keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-04 14:53

Een quote van xono.
Citaat:
Het verschilt per kliniek, maar ook ligt het aan de aantal rontgenfoto's die je wilt laten maken


Als ik kies voor rontgologisch wil ik het paard niet compleet binnenste buiten keren want overdrijven is ook een kunst, maar kiezen voor een paar belangrijke foto's.
Waarvan zou jij zeker een foto laten maken en hoeveel foto's zouden dat dan zijn in totaal?


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 14:57

Volgens mij is 6 dan standaard, maar weet dat niet helemaal zeker.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 15:03

nee meer als 6 ik geloof eerder 14 dan !

ik zou gewoon alles wat ze normaal fotograveren, laten fotograveren, want stel dat je dat nu net niet laat fotograveren , en dat daar nu net iets zit ....
zul je altijd zien !
je hebt wel ergens zo'n mobiele fotoservice zitten, die zijn veel goedkoper, maar alleen dan heb je alleen ftoo's, geen keuringsbewijs, al kunnen hun wel zien of er ergens iets zit
en hun foto's zijn duidelijk genoeg voor de dierenarts om te beoordelen !

Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 15:05

Rontgelogisch keuren is een standaard aantal foto's, daarmee krijg je als alles goed is een bewijs dat je paard rontgelogisch 100 % is. vandaar dat je verplicht bent de standaard te nemen dit zijn 6 foto's, uitbreiden kan wel, mindering niet.

Katja
Blogger

Berichten: 42172
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 15:09

Voor een standaardkeuring zit je minimaal op 18 foto's.
Je kunt er voor kiezen om alleen hetgene te nemen wat op de klinische keuring minder is maar dat zegt niet altijd alles.

Wij kochten een tijd terug een paard en hebben haar toen eerst met beide achterbenen op de foto gezet omdat ik daar over twijfelde, dat waren dus alleen maar 1-tjes.
Toen bleek ze voor 3-en op de straalbenen te hebben en 4-en op de kogels. Terwijl ze daar klinisch echt super op liep op dat moment.
Ik ben haar toen gaan rijden voor de verkoper en toen ze eenmaal op redelijk niveau liep kwamen de problemen aan de voorbenen eruit.

Je kunt nu eenmaal niet in een paard kijken daarom blijft mijn advies om altijd volledig te keuren. Of je moet een weidepaard zoeken.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-04 15:10

Ik bedoel dat mensen soms erg overdreven kunnen zijn en echt alles op de foto zetten wat ze zich maar kunnen bedenken.
Ik kan ook goed begrijpen dat een dierenarts heerlijk door doet, want het is zijn boterham.
Voor dat er tegen mij gezegt kan worden, ik zou dat en dat op de foto zetten, wil ik eerst op de hoogte zijn van wat de opties zijn.

Katja
Blogger

Berichten: 42172
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 15:11

Standaard in ieder geval straalbenen en sesambenen voor. Achter sprong, knie en kogels.
Bij sommige rassen is het zinnig om de voorknie ook op de foto te zetten maar daar ben jij niet naar opzoek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 15:12

En wie gaat de kosten betalen van het keuren Haha!

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-04 15:12

De een zegt 6 de ander 14 of 18. Dat is nogal een verschil.
Is het niet zo dat je kan kiezen om eerst voorzichtig te beginnen en dat eventueel uitbreiden?

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-04 15:13

Pipo schreef:
En wie gaat de kosten betalen van het keuren Haha!

Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 15:16

holly schreef:
:P


Serieuze vraag hoor! In jou prijsklasse is er nogal eens wat mis met een paard. En als je dat iedere keer zelf de afkeuring moet betalen zoals jij in een ander topic voorstelde bij kopers van jou paarden, dan ben je binnen de kortste keren door je geld heen.

Katja
Blogger

Berichten: 42172
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 15:33

holly schreef:
De een zegt 6 de ander 14 of 18. Dat is nogal een verschil.
Is het niet zo dat je kan kiezen om eerst voorzichtig te beginnen en dat eventueel uitbreiden?



Met 6 kom je er niet. Straalbeen moet twee foto's, sesambeenderen ook twee, kogels achter twee, sprong twee en knie één. Dan zit je op 9 en moet je de andere kant nog doen.

Je kunt er voor kiezen om eerst 1 kant te doen. (de kant waarop het paard iets vastzit) Of om eerst voor of eerst achter te doen.
Een paard dat al eerder op de foto geweest is kun je beginnen met hetgene wat toen het minste was.


Arzil

Berichten: 4876
Geregistreerd: 09-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 18:43

Vanaf welke leeftijd kun je een paard eigenlijk rontgenologisch en klinisch laten keuren? Wat gaat mij dat kosten ongeveer?

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 18:52

Ligt er ook aan of je het paard wilt verzekeren: dan verlangt de verzekering vaak 18 foto's dacht ik. Totaal keuring zit tussen 420 en 550 euro dacht ik. Rontgenen kan je op iedere leeftijd doen. Mening verschilt wel of dit nuttig is bij jonge paarden (onder de 2,5).

Arzil

Berichten: 4876
Geregistreerd: 09-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 19:01

Daarom, ik ga een veulen kopen, maar wil het wel graag verzekeren. Het veulen is van dit jaar, dus moet ik hem uberhaupt wel laten keuren?

<3 2014 <3
<3 2016 <3

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-04 19:28

Pipo, normaal gezien vraag ik om een afkeur niet te betalen, maar mocht dat niet gedaan worden en het is echt HET paard dan ga ik daar over nadenken.

Katja, aan deze informatie heb ik wat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 19:30

18 foto's is standaard

Moergestel is bij ons in de buurt het goedkoopste als je contant betaald en zover ik weet ook een goede kliniek.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-04 19:32

Ja idd RK dat is ook mijn standaard veearts. Ben er goed tevreden over.

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 20:38

18 is idd standaard en dap moergestel is een prima kliniek!
ik zou niet minder doen dan 18, want dan kun je weer net iets over het hooft zien...

Instagram: @bianca.schoenmakers
Facebook: Bianca Schoenmakers Equestrian


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bytespider, Ubermetrics en 31 bezoekers