hoe (terug) oppakken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt België

hoe (terug) oppakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-04 16:35

Hallo,
Mijn merrie is 13 april bevallen van een flinke dochter. Nu zou ik terug willen beginnen te rijden met haar maar echt serieus trainen (het is vakantie, ik ben afgestudeerd en heb dus tijd nu OK dan! )
Ik zou meer in de trail richting willen gaan.
Ze kent alleen de basis en is bijna niet meer gereden van februari (was serieus dik en kon moeilijk). Ze is nu ongeveer een jaar zadelmak maar er is nog niet zo veel mee gereden. Daar wil ik nu verandering in brengen.
Wie kan mij een schema opstellen? Eventueel iets bijgeven voor spieropbouw ofzo,...
Ik heb beschikking over een brugje en balken dus kan volop oefenen.
Dacht zelf aan veel balkjes te draven (voor spieren).
Wie helpt even?
bedankt

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 18:48

Het makkelijkst is eerst weer langzaam laten werken aan werk. Als ze nog een veulen aan de voet heeft lopen, kost dat al redelijk veel energie. drie tot vier keer per week een half uurtje rijden is al genoeg. Begin met veel stappen, afgewisseld met af en toe draf en galop.

Voor spieropbouw kun je vooral veel overgangen maken. Steeds van stap, naar draf, en terug. En van draf naar galop en terug. Als dat goed gaat probeer je een overgang van stap naar galop en terug. En kun je de tijd die je in draf en galop doorbrengt langer maken.

Mijn paard is een jaar geleden heel erg ziek geweest en had op dat moment ook een drie maanden oud veulen. Toen ik weer mocht rijden, was ze broodmager en er zat geen spier meer op haar lijf (ze had equine artritis, waarbij de bloedvaten onsteken). Ze was zo slap dat ze sleepte met de achterbenen.

Op advies van de arts heb ik dagelijks een schepje MaxH (duur, maar werkt erg goed) gegeven en bovenstaande training aangehouden. Nu een jaar verder ziet ze er weer prima uit en spieren heeft ze ook weer meer dan voldoende Lachen

silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-04 19:19

bedankt
kan je mij misschien vertellen wat er in die Maxh zit (misschien etiket scannen ofzo, als dat gaat.) bedankt
ik ga rustig met haar opnieuw beginnen. ik heb na haar bevalling nog maar 2x rustig gereden maar toen was het veulen er bij en dat was vrij moeilijk. Deze week worden de stallen in orde gemaakt zodat ik het veulen veilig (de sporten tussen de stallen worden verkleind, ja de afstand ertussen hé) in de stal kan blijven en ik rustig kan beginnen.

silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-04 18:54

Dat kan toch niet dat er niemand mij kan helpen hé Verward

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 19:21


silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-04 13:23

bedankt voor de link Anya
als er nog iemand een trainingsschematje heeft mag je het altijd doorgeven hoor

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 13:59

Ik persoonlijk houdt er niet van om met een merrie met veulen aan de voet te gaan rijden. Als het even tegenzit loopt het veulen de hele tijd achter de merrie aan en loopt haar ook voor de voeten. De merrie heeft alleen maar ook voor het veulen en komt niet echt aan werken toe.

Als opbouwschema zou ik gaan longeren, maar zonder veulen. Natuurlijk kun je merrie en veulen scheiden, maar dat wordt de eerste keren ook een drama.

Als je gekozen hebt voor een veulen, moet je merrie en veulen met rust moet laten tot het veulen gespeend wordt. Mijn bescheiden mening....

texela

Berichten: 680
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 16:44

wij nemen veulen en moeder beide de bak in en eentje gaat de moeder rijden en eentje gaat wat oefenen met het veulen.
veulen ziet dat zijn moeder aan het werk moet dus veulen zal het dan ook als 'normaal' beschouwen dat ie ook wat moet doen.
ook kun je dan bassis oefeningen met het veulen doen:
even vast zetten naast moeder als die wordt gepoetst, ook het veulen voetjes vragen als bij moeders hoeven worden gekrapt.
achter de moeder en van de moeder weg lopen met het veulen aan de hand.
en noem zo maar nog meer voordelen die je uit dit gegeven (moeder en kind samen in de bak) kan halen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 16:54

Het veulen is inzoverre alleen een probleem als het over zijn kracht en helemaal in het zweet komt omdat hij de moeder wil bijhouden. Het loopt voor de moeder langs, dreigt geplet te worden tussen moeder en omheining. En de moeder heeft haar aandacht bij het veulen, en niet bij de trail oefening die je aan het doen bent.
Bovendien: ga maar weer conditie opbouwen aan de longe met veulen erbij zonder dat het veulen zichzelf in de longeerlijn ophangt. Met de methode zoals texela heeft beschreven moet je altijd met zijn tweetjes zijn. En een veulen kan zich maar maximaal een kwartiertje concentreren...

texela

Berichten: 680
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 17:32

ja je moet wel met zn tweetjes zijn.
ook kun je niet te lang aan de gang.
maar tis wel een manier om weer wat te gaan opbouwen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 17:36

Je begint in mijn ogen met longeren om weer conditie op te bouwen. En dat gaat al niet/moeilijk met veulen erbij.
Laat ze toch lekker met rust, kan je merrie haar volledige aandacht en kracht aan het veulen geven....

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 18:25

Cassidy schreef:
Het veulen is inzoverre alleen een probleem als het over zijn kracht en helemaal in het zweet komt omdat hij de moeder wil bijhouden. Het loopt voor de moeder langs, dreigt geplet te worden tussen moeder en omheining. En de moeder heeft haar aandacht bij het veulen, en niet bij de trail oefening die je aan het doen bent.
Bovendien: ga maar weer conditie opbouwen aan de longe met veulen erbij zonder dat het veulen zichzelf in de longeerlijn ophangt. Met de methode zoals texela heeft beschreven moet je altijd met zijn tweetjes zijn. En een veulen kan zich maar maximaal een kwartiertje concentreren...


Mijn veulen ging gewoon in het midden van de wei staan na het eerste rondje hollen. Een veulen dat zich in het zweet holt is nooit goed natuurlijk. Ik heb het wel gedaan, met merrie en veulen rijden omdat ik zodra het veulen een maand of 5 is hem ook leer om aan een halster en touw mee te lopen naast het bereden paard. Ik leer ze bochtjes maken e.d. Dat is later heel handig, omdat ik twee-en-half-jarigen meeneem naar buiten. Ik hou niet van longeren van jonge paarden, het belast de pezen teveel in mijn optiek. En als ze mee naar buiten kunnen, kunnen ze mooi sterk worden op rechte lijen. Tegen dat je er dan een keertje op gaat zitten zijn ze al fijn verkeersmak e.d. Lachen

silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-04 13:54

ik denk niet dat het een probleem gaat zijn met het veulen. Ze gaat nu al onder de draad door naar de andere wei waar ze dan lekker in de stal kan staan (zonder mama) (de wei is momenteel in 2 gedeeld, 1 deel met vers gras en 1 deel bijna kaal maar omdat mijn merrie nogal koliek gevoelig is mag ze niet te lang op het volle deel staan en heb ik de wei in 2 gedeeld nu kruipt het veulen steeds onder de draad door naar het andere deel om daar dan op haar gemak te lopen, slapen,... zonder mama en vanaf die wei zie je ook de rijbak evenver als de andere wei)
Kunnen jullie nog volgen Verward Dus ik denk niet dat het een groot probleem gaat zijn als ik het veulen in de wei laat staan met de pony terwijl ik rij. Natuurlijk eerst iemand met het veulen blijven hé.
Maar nu weet ik nog niet wat en hoelang ik met mijn merrie kan of zou moeten rijden om wat conditie en spieropbouw te krijgen Knipoog

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 14:32

Begin eens met een kwartiertje. Kijk dan hoe het is met haar ademhaling. Die moet zeker niet duidelijk versnellen of zeker weten binnen zeer korte tijd weer terug naar normaal zijn. Vergeet niet dat ze een veulen aan de voet heeft, dat veel van haar energie vraag. Dus heel langzaam aan.

Kijk naar je merrie...ze geeft het zelf wel aan Lachen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 17:10

Vergeet niet dat rijden ook best wel veel energie vraagt. Je zou misschien - als je dat niet al doet - moeten bijvoeren met brok. Als je al bijvoert, hoeveelheid verhogen.

silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-04 22:32

Ik voer al bij met brok, 2x 1kg brok en 2x 1 schep maïsvlokken (1 schep van elk per keer dus 's morgens en 's avonds) en dan krijgt ze als ze op stal staat dus van 20 uur tot 11 uur hooi om te knabbelen en wortelen. Ik denk niet dat ik veel meer ga geven want ze komt steeds langer op de volle wei te staan en binnenkort de hele tijd op de volle wei.
Misschien dat ik wel mineralen en vitaminen ga bijgeven wanneer ik terug begin. Het is al een tijdje geleden dat ze nog eens een kuurtje heeft gehad. Zou dat goed zijn of liever niet nu?

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 23:04

Voor een zogende merrie vindt ik het wat weinig brok. Ze heeft heel veel eiwit nodig op dit moment. En ik zou zeker vitaminen e.d. gaan bijgeven. Juist nu. Het veulen vraagt echt veel van haar hoor.

silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-04 23:20

Dit is de merrie waarover het gaat.
volgens mij is ze zeker niet de dun Verward
Afbeelding
Afbeelding
foto's zijn van vorige week.
Als ik ze meer ga geven en haar langer op de volle wei ga zetten gaat ze zeker weer koliek krijgen (vorig jaar ook 2x)
Kan misschien wel als ik echt aan het trainen ben iets bij geven maar zeker geen kilo ofzo hoor
Of vinden jullie haar te mager?

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 23:31

Ik vind haar niet te mager, maar het gaat niet om mager, het gaat om eiwit en vitaminen. Maar ze ziet er goed uit hoor.

silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-04 23:36

ik heb gewoon bang dat als ik haar meer eten geef ze weer koliek gaat krijgen Verward
Ga haar vanaf morgen terug 'poeder' geven (vit en min) en dan in de week eens beginnen met rijden OK dan!
Heb er nu wel echt zin in hoor
Balkjes zijn mooi geschilderd, niet te warm en niet te koud buiten,... geweldig om te rijden dus OK dan!

Karin_B

Berichten: 440
Geregistreerd: 26-04-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 08:50

krijg je wel les???
de instructeur die je begeleid kan namelijk precies zien wat jullie samen nodig hebben,en een schema opstellen.
ieder paard en iedere ruiter is namelijk anders Knipoog
en les is nu eenmaal wat je nodig hebt......om vooruitgang te boeken.

p.s. mooie merrie heeft wel wat van die van mij weg. *LOL*
wie zijn de ouders?
veel succes karin

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 12:33

Wat het voer betreft: je ziet pas aan het eind van de weideperiode of een veulen een merrie leegt trekt. En dan moet ineens het veulen meteen van de moeder af omdat de merrie zo mager wordt. Hoe meer ze nu binnenkrijgen, hoe meer ze straks heeft om te verteren. Ik zou wat hoger gaan zitten met de brok...

silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-04 13:09

ik krijg wel les maar voorlopig nog op een 'manege paard' omdat ik mijn merrie met het veulen nog niet kan meenemen en mijn instructeur geen plaats meer heeft om tot hier te komen. Binnen enkele weken als ik het veulen een tijdje alleen kan laten ga ik terug lessen met haar. Maar ze heeft zolang stil gestaan.

@cassidy: ik dacht als ze nu goed staat is dat toch goed maar zo had ik er niet over gedacht Verward bedankt ik zal haar dan toch stilletjes aan wat meer gaan geven