Waarop letten bij het zoeken naar bijrijder?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Waarop letten bij het zoeken naar bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-04 16:55

Volgende week zaterdag heb ik een afspraak met iemand die op zoek is naar een bijrijder.

Mijn vraag aan al jullie paardeneigenaren is: Waar letten jullie nou precies op? Wat vinden jullie belangrijk bij een potentiele bijrijder en welke eigenschappen moet deze absoluut niet hebben?

When nothing goes right,

go left.


Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 16:57

Uh of hij/zij betrouwbaar is of het goed klikt, en of ze wel echt lief is voor het beessie

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 17:01

horsewisper schreef:
Uh of hij/zij betrouwbaar is of het goed klikt, en of ze wel echt lief is voor het beessie


Voor "echt lief" koop je niks hoor. Ik zou willen dat de bijrijder mijn paard op dezelfde manier behandeld als ikzelf. Dat betekent dus consequent zijn, zowel met straffen als met belonen.


Linardsje23
Berichten: 1972
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 17:02

Inderdaad of iemand afspraken etc nakomt en ik denk dat het ook wel persoonlijk is of je iemand wel of niet ziet zitten als bijrijder. Iig veel succes Lachen!

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 17:14

ik ben al vaker als bijrijder naar zo'n afspraak geweest en ik kan je vertellen dat het helemala niet zo erg is hoor Haha! gewoon jezelf zijn, met respect het paard behandelen (maar dat moet altijd) en je niet beter voordoen dan je bent. als je zenuwachtig bent moet je dat gewoon vertellen, vinden ze heel normaal!

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 17:24

kijken of ze echt aan de gang gaat, dus niet alleen maar rondjes zit te hobbelen, consequent is, en dat ze niet het paard loopt te mishandelen.

debbie18
Berichten: 14
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 17:30

hoi ik ben zelf een bijrijdster en ik heb altijd gezegd dat ik eerst met het paard om wil gaan voordat je erop gaat rijden. ik heb juist liever dat de eigenaar er de eerste paar keer zelf bij is zodat ze kan zien of dat ik het wel normaal doe
en als ze dan wil dat je erop gaat rijden dan wil ik ook dat ze er eerst bij is en eventueel aanwijzingen geeft want het is natuurlijk wel belangrijk dat je het op zo'n ongeveer dezelfde manier met het paard omgaat als de eigenaar

nou heel veel succes er mee

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 17:56

Ikzelf vind het prettig om toekomstig bijrijdster eerst op de grond bezig te zien, hoe ze omgaat met het dier etc.
Na een paar keer pas er op, eerst maar eens zien of het van benden klopt, daarbij wil ik toch niet iemand die alleen maar om het rijden geeft.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

sandra1977

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-03-03
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 18:10

Ligt aan de eigenaar van het paard, denk ik, wat hij/zij belangrijk vindt.
Eigenschappen die altijd op prijs worden gesteld zijn afspraken nakomen, verantwoordelijk zijn, eerlijk zijn en dingen goed kunnen overleggen....

Toen ik voor het eerst bij 'mijn' berijdpaard ging kijken, kreeg ik een kleine rondleiding door de manege, het paard werd mij vanuit de wei aangewezen met de mededeling dat hij Nielsson heet en dat ik maar moest kijken wanneer ik erop zou gaan.
Heb uit mijzelf toen maar even het een en ander over mijzelf verteld maar daar moest ik me mee haasten want de eigenaar moest binnen een kwartier alweer weg........

En dat is nu alweer bijna een jar geleden.......ondertussen heb ik een berijdpaard die ik zowat als eigen kan beschouwen en alles mag mee mag doen........

Veni, vidi, vici

debbie18
Berichten: 14
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 18:28

toen ik het paard ging verzorgen ging ik eerst met het dier spelen ik de bak zoals freestyle of kijken ofdat het paard achter me aan liep toen na een poosje werd er gezegd dat ik erop mocht. het ging mij er niet om om te rijden maar om zo goed mogelijk met het paard om te gaan en er lief en zorgzaam mee te zijn. nu is het nog steeds niet om het rijden te doen maar om ermee om te gaan rijden vind ik af en toe leuk maar het kontakt wat je met het dier opbouwd door goed voor hem te zijn vind ik belangrijker dan rijden.

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 19:38

Ik let vooral op de manier HOE er met het paard om wordt gegaan.
Dit moet uiteraard niet veel verschillen van de manier hoe ikmet paarden omga, om te voorkomen dat er snel ergenissen ontstaan.
Daarnaast moet diegene wel een beetje kunnen rijden en kunnen laten zien dat ze verantwoord met je paard en spullen om kan gaan Haha!

SandravdB

Berichten: 2805
Geregistreerd: 13-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 20:20

Ik zoek nog een bijrijder in Hilvarenbeek. Ik wil graag dat diegene met respect met mijn paarden omgaat en dat ze als ze zegt dat ze elke week komt dat ze dat ook doet. Als iemand dus iemand weet die een paard wil verzorgen en er eventueel mee naar de club wil enzo laat even iets horen. Het gaat om een 15jarige merrie en een 5jarige ruin allebei braaf gereden

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 21:16

Ik heb eerst 'kennisgemaakt' met m'n bijrijdpaard, beetje kijken of het klikt (ook met de eigenaar), daarna 2x onder begeleiding gereden en sindsdien doe ik hem zelf.
Je moet van jezelf niet verwachten dat je dat paard keurig netjes aan de teugel etc. laat lopen, je moet immers nog aan elkaar wennen, dus zorg gewoon dat je hem netjes rijd. Ik bedoel dus niet dat je als een aardappelzak op dat paard moet zitten hobbelen, maar dat een eigenaar het ook wel snapt dat je niet meteen alles uit dat paard krijgt.

Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei!

Miko

Berichten: 1521
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: Zaandijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 22:54

Ik wil niemand voor het hoofd stoten... maar wil je toch deze tip nog even meegeven.

Ik heb het zelf 2x geprobeerd met een bijrijder, maar was daar toch niet helemaal tevreden over. Misschien komt het omdat ik bij mijn paard altijd erg het "Is van mij" gevoel heb Haha! , maar qua rijden vond ik het toch heel lastig. Iemand doet het toch altid anders dan jij.

Ik heb nu een deal gesloten met iemand anders op de manege: 2x in de week doen we elkaars paard. Betekent: los zetten, in de stapmolen en longeren. En stal uitmesten. Op die dagen komen de paarden 3,5 tot 4 uur uit de box en krijgen genoeg beweging en jij bent toch de enige die erop rijdt! Ik vind het zelf echt de perfecte oplossing, misschien is dat ook wat voor jou?

Succes in ieder geval!

Gringo_HS13

Berichten: 553
Geregistreerd: 11-11-03
Woonplaats: woerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 23:40

Of ze betrouwbaar zijn. Of het goed klikt tussen haar en je paard. Ik heb haar eerst 2 weken laten kijken of ze het echt wel leuk vond en of het klikte met me paard. Hierna zijn we pas echte duidelijke afspraken gaan maken.

Kijk voor onze leuke stalhyves op: http://stal-hoogland.hyves.nl/
iedreen is er welkom OK dan!

Liekje1981

Berichten: 2281
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 10:20

Of ze Anky willen worden;
Verward zal je zeggen.
Ik zelf heb er weinig zin in dat ik een bijrijder(ster) heb die opeens denk dat ze met je paard Anky en Bonfire zijn.
Dit zal namelijk bijna nooit goed gaan.

Ik heb liever iemand die dan een beetje rondhobbeld en "normaal" met mijn paardje omgaat dan iemand die Anky truukjes gaat uithalen als je er niet benT.

Betrouwbaar;
spreek voor zich.

Luistert;
er zijn er genoeg die zeggen ja is goed en dan alles toch anders doet. Als je iets vergeet no problem maar express anders doen nee dank je. zoals bijv slofgebruik ik zou zeggen nee, en dan toch doen.

De tijd ervoor nemen;
Mijn paardje kan slecht tegen mensen die haast hebben.
Heb ik ook wel eens Schijnheilig , hiervan wordt hij een beetje gestrest en springerig.

Of het klikt;
Wederzijds bijrijder(ster) met paard en paard met bijrijder(ster)
Dat ze elkaar heel houden, en normaal met elkaar omgaan.

Niet alleen om te rijden komen;
Dat wanneer het paard kreupel is of een langdurige blessure heeft.
De bijrijder(ster) ook ermee aan de hand zou willen stappen.

(Ik geloof dat ik nooit een bijrijdster kan krijgen Bloos )
(Maar doe nou ook liever alles zelf met alle liefde voor mijn moppie)

Brechfa Felicia 02-10-2016 Welsh Partbred / Wilana(15-05-2003) 21-02-2013 Met pensioen (27-06-2015) CarlandxBayard / Zazu R.I.P knappe meid (25-05-2004) (04-02-2010/29-11-2012) CarlandxVoltairexJoost / Noureyev R.I.P. kanjer (12-02-1995)(28-03-2003/12-10-2009) TCN PartoutxSymfonie

Daihyo

Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 10:58

Noureyev schreef:
Of ze Anky willen worden;
Verward zal je zeggen.
Ik zelf heb er weinig zin in dat ik een bijrijder(ster) heb die opeens denk dat ze met je paard Anky en Bonfire zijn.
Dit zal namelijk bijna nooit goed gaan.

Ik heb liever iemand die dan een beetje rondhobbeld en "normaal" met mijn paardje omgaat dan iemand die Anky truukjes gaat uithalen als je er niet benT.

Betrouwbaar;
spreek voor zich.

Luistert;
er zijn er genoeg die zeggen ja is goed en dan alles toch anders doet. Als je iets vergeet no problem maar express anders doen nee dank je. zoals bijv slofgebruik ik zou zeggen nee, en dan toch doen.

De tijd ervoor nemen;
Mijn paardje kan slecht tegen mensen die haast hebben.
Heb ik ook wel eens Schijnheilig , hiervan wordt hij een beetje gestrest en springerig.

Of het klikt;
Wederzijds bijrijder(ster) met paard en paard met bijrijder(ster)
Dat ze elkaar heel houden, en normaal met elkaar omgaan.

Niet alleen om te rijden komen;
Dat wanneer het paard kreupel is of een langdurige blessure heeft.
De bijrijder(ster) ook ermee aan de hand zou willen stappen.

(Ik geloof dat ik nooit een bijrijdster kan krijgen Bloos )
(Maar doe nou ook liever alles zelf met alle liefde voor mijn moppie)


Ik vind dit dus echt geen rare dingen.

Ik ben zelf ook bijrijdster. In 5 jaar tijd van 4 verschillende paarden geweest. Door verschillende redenen moest ik hier mee stoppen.
En bij allemaal ben ik eerst gewoon gaan kijken. Niet eens er meteen op. Maar gewoon even kijken,aanhalen, poetsen.
De omgang met het paard is belangrijk. Daarnaast iemand die zich aan de afspraken houdt, verantwoordelijk is en het moet klikken. Zowel met het paard als met de eigenaar.
Nu bij Tallie is de eerste waar ik gelijk de eerste keer 'moest' rijden. Ook prima. Verder gekletst en gepoetst en getut met hem.

Stel je gewoon op zoals je bent en doe gewoon net zoals anders. Klikt het niet of wat dan ook? Jammer, maar er zijn vast nog wel meer paarden!

Succes in ieder geval!!

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 11:13

Ik heb een heel lief bijrijd meisje.

Het gevoel van 'is van mij' had ik ook heel erg, maar dat heeft dit meisje helemaal wegenomen...

Kijk, ikzelf rij wat hoger dressuur en zij krijgt haar niet altijd rond. Daarin tegen gaat ze niet lopen zagen en trekken, dus als ik erop stap rij ik er ook zo mee weg. Ik kan daar verder ook niet wakker van liggen, dat komt vanzelf wel, als ze maar eerlijk rijd...

Met verzorging gaat het ook super, soms staat ze helemaal gepoetst en 'gelakt' op stal als ik aankom en dat is wel erg leuk om te zien.

Ik praat ook graag over 'ons' paard als iemand vraagt van wie het paard is (nou ja, pony in mijn geval eigenlijk). Op papier is het mijn paard (en dat zal ook zo blijven), maar zij verzorgt haar net zo goed dus mag ze gewoon spreken over 'ons' paard...

<3 Trotse mamma van Damian Jeremy en Noëlia <3 , geboren 11 juni 2010 & 2 oktober 2013 :+:
Quincy - Malibu Sundance - A Sundance Sorpreza :+:

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 11:32

ik heb zelf een bijrijdster
ik let er altijd op of ze niet bng opgesteld zijn
oke de eerste op een vreemd paard kan best eng zijn
maar na enige tijd moet dat toch weggaan

en luisteren en afspraken nakomen vind ik ook belangrijk
ik ben ook niet zo'n voorstander van dagen afspreken
wel wil ik weten wanneer ze is geweest en of ze wat met hem heeft gedaan
voor de rest vind ik het niet zo heel belangrijk zolang het goed gaat tussen de bijrijdster en het paard vind ik het geweldig
ze heeft ook een sleutel dus kan erin wanneer ze wil
en ik laat het ook weten als ik zelf gereden heeft
dan hoef ze niet te rijden
verder wil ik wel alles zelf doen zoals : uitmesten en voeren
ze mag het wel doen maar ik doe het liever zelf

Monday

Berichten: 1276
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: @ Home

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 11:35

Wat ik heel belangrijk vind is dat een potentiële bijrijder realistisch is over wat ie wel en niet kan. Niets is zo erg als iemand die zegt goed te kunnen rijden, en dan vervolgens rondhobbelt.
Verder nakomen van afspraken, redelijk zelfde manier van denken/rijden en eerlijk. Maakt niet uit waarover, maar eerlijkheid staat bij mij heel hoog op het lijstje.

Quarterh0rse

Berichten: 8491
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 11:39

Ik vind dat eigenaren helemaal geen hoge eisen stellen het is tenslote wel jou paard en ik zou ook niet zomaar mijn paard aan de eerste de beste meegeven.
Ik zelf ben ook verzorgster/bijrijdster en dat gaat allemaal heel goed, ze zeggen wat ik met het paard mag en kan doen en daar houd ik me gewoon aan. ik mag inprecipe veel met ze doen en als ik zin heb om een dag extra in de week bv een buitenrit met iemand te maken dan kan ik dat gewoon zeggen tegen haar, zolang ik het van te voren zeg is het geen probleem en kan ik hem zo meenemen, dat was met haar vorige verzorgster heel anders omdat ze die niet echt vertrouwde en het paard niet echt eerlijk behandelde.. bv ze ging hem best intensief longeren en liet het paard galoperen maar toen kwam een vriendin van haar erbij staan en ging ze daarmee staan praten terwijl dat paard er helemaal pompent bij stond.. ja zo iemand zou ik ook niet graag willen hebben..

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 11:43

Het moet klikken tussen het paard en de bijrijder en tussen jou en de bijrijder. Hij/zij moet afspraken nakomen. En het is fijn als hij/zij een zelfde manier van denken en omgaan met paarden heeft, of zich aan wil passen aan jouw manier.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 15:37

ik ben ook bijrijdster en het bevalt prima! de eigenaresse en ik kunnen supergoed met elkaar opschieten, al eens samen uitgeweest enzo.
we bellen bijna elke dag om elkaar te informeren hoe het gaat met t paard en ik schrijf als ik ben geweest in een schrift wat ik die dag aan training heb gedaan.

ze is de eerste 6 x erbij gebleven en daarna heeft ze me 'los' gelaten met duidelijke afspraken. eigenlijk hebben wij de ideale combinatie: wij kunnen het onderling supergoed vinden en ik en het paard zijn ook dol op elkaar. perfect dus!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 16:45

Geef ze zelfstandigheid en verantwoordelijkheid. Ik denk dat je er ook voor moet zorgen dat dingen bespreekbaar zijn. Ze zullen dan eerder naar je toe komen om iets te vragen of te zeggen ipv het ongevraagd te doen. Dan heb ik het niet alleen over dingen die in jouw ogen niet mogen, maar ook over gewone simpele kleine dingetjes.

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 16:59

Euhm, ik als bijrijder zorg ervoor, dat het paard, en alle toebehoren, goed verzorgd/schoongemaakt worden. Ook vieze klusjes doe ik, en ik kom door weer en wind.

Verder verteld de eigenaar wat ik wel/niet mag, daar heb ik me aan te houden. Wil ik iets toch, vraag ik het.

Verder eerlijk rijden, rekening houden met het paard tijdens het rijden,

en al met al, verantwoordelijk genoeg zijn voor het paard!

You don't need eyes to see, you need vision.
De Jack Meagher methode is dè oplossing voor al je ontspanningsproblemen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 bezoekers