HOEVAAK EEN WORMENKUUR?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
xdenisex

Berichten: 3235
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: zoetermeer

HOEVAAK EEN WORMENKUUR?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-02 15:21

ik geef meestal voor en na het land en nog een paar keer tussendoor al ik er aan denk,volgens mij is het veeeeeeeeeeeel te weinig. Party!! Hoevaak geven jullie een wormenkuur en hoevaak weten jullie zeker dat het moet.(ergens gelezen ofzo)

http://www.csunallegra.come2me.nl


carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 16:21

Ten eerste, wil je je titel niet meer in hoofdletters typen, want dat is erg irritant.

En een wormekuur moet om de 8 weken gegeven worden. In de lente en in de herfst moet dat zijn van het merk Eqvalan. Dat heb ik nergens gelezen, maar een beetje paardenmens weet dat gewoon.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 16:28

carola schreef:
In de lente en in de herfst moet dat zijn van het merk Eqvalan. Dat heb ik nergens gelezen, maar een beetje paardenmens weet dat gewoon.


Gelukkig zijn er wel meer merken die een breed spectrum aan wormen doden dat hoeft dus niet per se Eqvalan te zijn. In de bijsluiter staat hoe vaak je je paard een kuur meot geven. Mijn eigen paard krijgt geen weidegang maar krijgt iedere 2 tot 3 maand een spuit. Bij paarden die wel weidegang krijgen moet dit veel intensiever gebeuren.

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 16:31

Tja, Jippie, tuurlijk heb je gelijk. Maar ik wou het niet te moeilijk maken voor zo'n meisje dat denkt dat alles in hoofdletters moet om op te vallen.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 17:58

Dennis krijgt meestal iedere 3 maanden er een van Eqvalan. Vandaag heb ik hem weer ontwormt.
Een X met een ander merk omdat ik nog wat had liggen. Van mijn nichtje gekregen van Max van de zomer toen zij hem leende.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 18:18

carola schreef:
En een wormekuur moet om de 8 weken gegeven worden. In de lente en in de herfst moet dat zijn van het merk Eqvalan. Dat heb ik nergens gelezen, maar een beetje paardenmens weet dat gewoon.


Het is NIET goed om je paard steeds dezelfde wormkuur te geven!! Wormen worden snel resistent tegen een bepaald middel!! Vraag even bij je DA na wat je het beste kan geven. Hij schrijft het dan op, zodat ´ie bij de volgende keer ook weet met wat je ontwormd hebt, zodat ´ie je weer wat anders kan geven.
Wij laten tegenwoordig eerst een wormentest doen (kost bij ons 5 €) om te zien of ze überhaupt wormen hebben en zo ja welke, zodat we doelbewust ontwormen kunnen. Ze hebben vorige week een bandwormkuur gehad (banmint); bandwormen zijn niet (of iig héél slecht) op te sporen, maar moeten wel behandeld worden!

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 18:53

Hoe gaat zo'n wormentest? En wat is het nut ervan? Kan je op die manier kijken welk ontwormingsmiddel je moet gebruiken? Leg eens uit Haha!

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 18:59

1 x in de drie maanden en afwisselen met andere merken voor de resistentie.

~het komt uit de lengte of uit de breedte~

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 19:09

bij ons op stal word er ieder jaar met een andere wormen spuit ontwormt.. dit om dus resistentie te voorkomen... ik doe dit dus ook.. verder ontworm ik obelix om de 8 weken Party!!

keep calm, I'm engaged!!! <3


diana
Berichten: 2205
Geregistreerd: 21-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 19:29

nu zit ik dit dus te lezen,en vraag ik mij ook af hoevaak een paard zonder weidegang een wormkuur moet krijgen.

levi,Het liefste van het liefste wat er maar kan bestaan heb ik in jou gevonden ik laat je nooit meer gaan!!

ga even naar www.stopwredeveetransporten.nl en teken,en geef aan iedereen door!!

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 19:30

Sterre"]
[quote="carola schreef:
En een wormekuur moet om de 8 weken gegeven worden. In de lente en in de herfst moet dat zijn van het merk Eqvalan. Dat heb ik nergens gelezen, maar een beetje paardenmens weet dat gewoon.


Het is NIET goed om je paard steeds dezelfde wormkuur te geven!! Wormen worden snel resistent tegen een bepaald middel!! Vraag even bij je DA na wat je het beste kan geven. Hij schrijft het dan op, zodat ´ie bij de volgende keer ook weet met wat je ontwormd hebt, zodat ´ie je weer wat anders kan geven.
Wij laten tegenwoordig eerst een wormentest doen (kost bij ons 5 €) om te zien of ze überhaupt wormen hebben en zo ja welke, zodat we doelbewust ontwormen kunnen. Ze hebben vorige week een bandwormkuur gehad (banmint); bandwormen zijn niet (of iig héél slecht) op te sporen, maar moeten wel behandeld worden!
[/quote]



Sterre, waarom had jij mij ge-quoted dan? Zeg ik dat je altijd dezelfde moet hebben?

Wat jij beweert (over resistentie) is trouwens niet waar, dat is een fabeltje. Het is wél zo, dat je steeds verschillende wormenkuren moet hebben omdat ieder merk een ander spectrum heeft aan wormen die hij dood. Maar dat is dus wat anders als resistentie. Maar goed, het komt op hetzelfde neer: het is beter dat je niet altijd met dezelfde wormenkuur je paard behandeld.

En nog iets, een paard heeft ALTIJD wormen. Een paard is nooit 100% wormen-vrij, maar zolang een paard niet teveel wormen heeft, is het niet erg. Om te voorkomen dat een paard teveel wormen krijgt, moet je dus ongeveer om de 8 weken een wormenkuur geven.

En nóg een vraagje: waar kun je aan het merk Banmint komen? Alleen bij de DA? Is dat merk vergelijkbaar met Equist?

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

xdenisex

Berichten: 3235
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-02 21:24

je hoeft echt niet zo stom te reageren hoor!!!!!!!!!!!!!!!
kijk dat jij nou zo goed bent Misselijk ik ben echt niet achterlijk ofzo!En als ik met grote letters wil typen dan doe ik dat, daar heb ik echt geen commentaar bij nodig!!!!!!!!!!

http://www.csunallegra.come2me.nl

xdenisex

Berichten: 3235
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-02 21:25

ik had dit trouwens tegen carola ofzo!

http://www.csunallegra.come2me.nl

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 21:42

@XoNo, voor zo´n wormentest brengen we een paar paardedrollen naar de DA, die dan kan zien welke wormkuur er op dat moment het meest geschikt is. Als ze bij zo´n test géén (of zeer weinig Knipoog ) wormen hebben, stellen we de wormkuur nog wat uit, zodat ze niet steeds onnodig zo´n chemie-bom naar binnen krijgen. Bij onze paarden komt het er op neer dat ze alle 8-12 weken ontwormt worden.
@Carola, ik heb je ge-quote omdat bij jou antwoord (bij mij, ja ja, niet goed gelezen!!) de indruk gewekt werd, dat je over het algemeen met Eqvalan ontwormt. SORRY!
De wijsheid dat wormen resistent voor bepaalde middelen worden, heb ik van mijn DA, ik zal hem vertellen dat dat een fabeltje is Lachen !
Ik weet niet of Banmint het zelfde is als Equist, maar ik zal morgen even op de verpakking kijken wat voor werkstof daar in zit, dan kan je het vergelijken met Equist.
Bij ons haal ik dit soort dingen als wormkuren altijd bij de DA (weet niet waar ik het bij ons anders vandaan kan halen Verward ).
Laatst bijgewerkt door Sterre op 03-02-02 23:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 21:46

diana schreef:
nu zit ik dit dus te lezen,en vraag ik mij ook af hoevaak een paard zonder weidegang een wormkuur moet krijgen.


Zou ik niet weten, wel een stuk minder! Ik meen me te herinneren dat ze in de stal waar ik vroeger stond (en waar ze ook niet in de wei kwamen Verdrietig ), maar 2 keer p.jr. ontwormden Verward . Nogmaals, 100% zeker ben ik niet!

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 12:56

De wormenkuur geef ik om de 12 weken en ik wissel één of twee keer per jaar van merk omdat ze anders resistent worden.

Wie met beide benen op de grond blijft staan, komt niet ver..

¡!Ellen!¡
Berichten: 2797
Geregistreerd: 12-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 13:34

Wéér een titel in hoofdletters! Gaaaap
Ik heb jou al eens uitgelegd dat je niet in hoofdletters hoeft te typen om op te vallen, iedereen wil graag dat er vlug op zijn/haar topic wordt gereageerd, maar dat is gewoon niet altijd. Stel je voor dat iedereen zijn titel in hoofdletters zou doen, dan zal de onderwerpenlijst wel vervelend leesbaar worden! Lachen
Héél offtopic.. Schijnheilig
Maargoed, een wormenkuur moet om de 8 weken gegeven worden, maar dat is hier al gezegt. Lachen

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 13:49

ik geef equest, moet een keer in de 3 maand en dat doe ik ook.

xdenisex

Berichten: 3235
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-02 20:30

ja !ellen! meen je het!dit heb ik al 10.000 keer vaker gehoord!

http://www.csunallegra.come2me.nl

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 20:36

ik ontworm elke 3 maanden met Equest.
Dit doe ik al 2 jaar zo en heb nog nooit een worm gezien.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 11:40

Cowgirl schreef:
....en heb nog nooit een worm gezien.


Dát is nu juist het probleem met die krengen!, je ziet ze niet!!! (heel misschien als je geluk hebt, een toevalstreffer!).
Daarom breng ik regelmatig een paardeappel naar de DA, zodat zij kunnen zien óf/hoeveel en vooral welke wormen mijn paarden hebben!

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 12:51

Om de 12 weken ontwormen met standaard ontwormingsmiddel is veels te weinig, dat moet om de 8 weken. Volg de beschrijving op de bijsluiter. Gebruik je equest dan is het om de 12 weken. Ik heb met mijn vorige paard de gevolgen gehad van niet of nauwelijk ontwormen, en dat had vergaande gevolgen met de dood als einde (overgevoelig voor voer, slechte nieren en lever, enz). Denk niet te licht over goed ontwormen, gevolgen van slecht of weinig ontwormen kunnen fataal zijn.

wazzup

Berichten: 636
Geregistreerd: 03-02-02
Woonplaats: meppel

DOM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 21:24

Je weet toch hopelijk wel hoe vaak je een worm kuur moet toedienen Frusty
ik vind het wel heel snugger van je ......ten eerste het staat op de doosjes of spuit !!
en inderdaat in het voorjaar moet je een ander merk gebruiken als in het najaar .
je moet zoiezo van merk wisselen omdat in de ene wormspuit meer zit voor een bepaalt soort worm als in de andere !!! Haha!

Bloos DUH

xxies sylvana
hoefjes fanny en promiss

Nobody is perfect , my name is nobody Haha! *LOL* * hehe *

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 22:06

xdenisex schreef:
je hoeft echt niet zo stom te reageren hoor!!!!!!!!!!!!!!!
kijk dat jij nou zo goed bent Misselijk ik ben echt niet achterlijk ofzo!En als ik met grote letters wil typen dan doe ik dat, daar heb ik echt geen commentaar bij nodig!!!!!!!!!!


volgens mij ben je nog een beetje onvolwassen en met je kont in de krib. FF dimmen dus en niet zo fel reageren. Anders moet je maar gaan rondhangen in het jeugdhonk.

~het komt uit de lengte of uit de breedte~

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 23:39

Wij geven:
elk seizoen alle paarden op stal tergelijkentijd een wormen kuur.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Vagabondo en 30 bezoekers