Hengstig bij Varkensstallen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Hengstig bij Varkensstallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-04 11:05

Mijn paard is een enorme pismerrie. Het karakter staat me wel aan maar het is af en toe erg lastig met wedstrijden. Tijdens het springen moet ik haar op de stem rijden want als ik haar te veel been geeft is ze in staat om voor een hindernis met haar benen wijd stil te gaan staan. Leuk voor het publiek maar niet voor mij.
Wat me is opgevallen is dat ze van het ene op het andere moment hengstig kan worden en dan met name als ze varkens ruikt. Ik moet op wedstrijden wel eens uitladen naast een varkensstal en dan is het raak.
Ik ben bezig met het toedienen van een bronscure (van VSM) en hoop dat het aanslaat. (heb het idee dat het al wel werkt want ze is al veel minder lang henstig). Ze was eerst twee weken hengstig en dan een week niet en dan begon het weer van voor af aan.
Hebben jullie wel eens gemerkt dat een merrie op de geur van varkens reageerd?
Wat zijn jullie oplossingen voor de hengstigheid?


gabyfedde

Berichten: 11895
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 11:07

Heel veel paarden vinden varkens raar en eng (geur&geluid), maar dat ze er hengstig van worden heb ik nog nooit gehoord.

Don't dream your life, live your dreams!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 11:09

ik heb ook een pismerrie , en gelukkig word ze niet erger hengstig van varkens, want ik werk met varkens Haha!
ze heeft wel een keer in de hoek van de stal staan snurken toen ik de stal binnenkwam, en ik die dag meerdere malen in de slachterij was geweest, ze rook natuurlijk de dood ?!
gelukkig is ze daar ook aan gewend geraakt
varkens ruiken heel zuur , vooral als ze op brijvoeders staan
misschien dat ze daar " opgewonden " van raakt? Haha!

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 16:48

Hmmm, het kan ook anders. Een van mijn merrie's vertoonde exact hetzelfde gedrag, wanneer ze extreem kwaad, of erg bang was.
Daar de meeste paarden bang zijn van, of een grote hekel aan varkenslucht, tot op staken en steigeren af, zou je je af kunnen vragen of dit hengstigheid of angst betekent...........


oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-04 16:50

tja dat is de vraag maar ze reageerde op afstan van de varkens wel heel erg op de andere paarden (vooral hengsten) dus ik denk toch dat het hengstig was. ook aan de kleur van de afscheiding te zien was het echt hengstigheid.
Het zou fijn zijn als die bronscure helpt want ze heeft er soms echt last van en ik al helemaal.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 17:55

Dat vergat ik idd te zeggen, zelfs de kleur van de urine leek jus d'orange.
De mijne deed het zelfs als ze hoogdrachtig was, dus soms is het echt moeilijk het verschil te zien. Die van mij was geen pismerrie overigens, wel een zeer opgewonden standje, die soms over niets volledig (letterlijk) over de zijk kon gaan. Als Bronscure niet mocht helpen zijn er ook nog andere middelen, vraag hier je VA eens naar of kijk via de zoekmachine eens even bij de andere topics op dit gebied, er zijn er recent diverse geplaatst. Sterkte.

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-04 18:19

was ze dan ook de rest van de week zo hengstigachtig. Dat is bij die vna mij wel. Wat heb jij eraan gedaan?

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 18:22

Nee dat niet, nadat mevrouw tot rust gekomen was, was de rest ook wel weer normaal, maar ja, die van mij was verder " normaal".


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Hinneke, AmyJamess, Berdien, callass, Natashaa, Saar4, SentiBot en 25 bezoekers