pessoa bit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

pessoa bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-04 23:20

wat vinden jullie van een pessoa bit?de voordelen en nadelen van dit bit... Haha!


NienkeM

Berichten: 564
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 08:01

Ik rij sinds kort met een pessoa bit en ik ben er wel tevreden over. Het paard kan buiten heel erg heftig zijn en dan heb je net iets meer controle zonder dat je zelf echt hoeft te gaan vechten. Voordeel daarvan vind ik dat ik beter blijf zitten en rijden. Het is verder niet echt scherp en geeft extra druk achter de oren, net als een hackemore. Dressuur rijden we met een gewoon trensje.
Nog meer weten?:-)

SplashIsLief

Berichten: 33030
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 08:12

ik ben heel erg tegen, op wedstrijden zie je van die kleine kinderen, jaar of 7, die niet weten wat ze aan kunnen richten met zo'n bit. Ze lopen maar te trekken en te plukken. Je kan heel veel schade aanrichten als je hem niet goed gebruikt, dus ik vind dat het min tm de M verboden moet worden.
Onze staleigenaar zegt altijd: 'Als je niet met een normaal bit je paard rond kunt sturen, dan kan je je paard dus niet aan. En wat doe je dan op het concours?'

Splash † en Nuut † :+: Voor altijd in mijn hart, ik hou van jullie

Sinds 13 juli 2021 trotse mama van Nola <3

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 09:05

Idd splash.. gewoon leren rijden..

A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 11:05

dacht dat je niet met pessoa bit op wedstrijd mocht Verward
en verder ben ik het eens met Splash..
Als je telkens een ander bit wilt proberen om je paard in bedwang te kunnen houden zou ik eens bij jezelf te rade gaan...

Dag lieve mama...

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 12:31

Ligt eraan. Heb het in mijn hele leven op 2 paarden hoeven te gebruiken en dan afbouwen naar een gewone dubbelgebroken africhtings trens. Ging prima. Maar het beste is voorkomen.

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 12:35

waarom wil je hem eigenlijk gebruiken Verward

Dag lieve mama...

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-04 12:36

werd geadviseerd door de instructice!!!ik wou het alleen in het bos gebruiken....

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 12:49

waarom werd je dat aangeraden dan? is ie ook heel druk met gewoon rijden?

Teamspirit... Je bent een toppertje!

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-04 13:03

nee dat niet!!maar in het bos pakt ze veel het bit vast..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 13:07

heb jij wel een instructrice?
En waarom vraag je niet gewoon van alle bitten de werking?
Rollentrens, krijg je geen goede reacties op (van zowel bokkers als paard), dus nu maar deze?

ik kan je vertellen dat je steeds naar een scherper bit moet grijpen als je je rt probleen niet oplost.
Eerst een rollen, dan een pessoa, later nog zwaarder geschut. En als je dat gehad hebt, wat dan?, want je paard leert door alles heen te lopen als je de daadwerkelijke oorzaak niet aanpakt.

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-04 13:09

hoe vaak oet ik het nou zeggen dat het geen rt probleem,als ze willen gaan ze toch ervandoor,en dat is bij jouw paard net zo maaakt niet uit welke,en met pessoa heb je net iets meer grip zei de instructice

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 13:15

Nathalie, het blijft een rt probleem, bij elk paard wat er van tussen piept in het bos ;j

ga eens dressuurrijden in het bos.
Stappen en dan halthouden op je zit (geen teugels)
Als dat goed gaat ga je draven en terug naar het stappen, ook weer op je zit.
(galop ga je pas aan beginnen als de stap en draf goed gaan en het terug komen dus op je zit kunnen, zonder teugels te gebruiken. en dan ga je ook in die galop je paard terug laten komen op je zit)
De teugels zijn alleen voor noodrem.

oefen dat terug komen op je zit ook eerst in de rijbak, dan kun je dat later in het bos toepassen.
En dan heb je helemaal geen andere bitten nodig. Op geen 1 paard


Succes Lachen

nobility

Berichten: 1030
Geregistreerd: 21-02-04
Woonplaats: Musselkanaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 13:20

Een pessoa bit heeft de zelfde werking als een western scharenbit! En zo'n western is toegestaan. En ik weet ook wel dat bij western met lange teugels wordt gereden, maar het is het idee!

Sjeanine.Elite • Jazz x Haarlem. ZZ Zwaar IICH Groningen gewonnen . Lichte tour
Faith Hill • ZiziTop x Janiro. M2
Geranine • United x Jazz. L2
Nobility • Janiro x Fresco Z2+25 L springen.

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-04 14:30

wie rijden er nog meer mee?


Nieke

Berichten: 641
Geregistreerd: 27-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 16:49

Ik heb het een tijdje gebruikt op jumping. Mijn pony ging er op jumping steeds vandoor en trok het zich niet aan of ik hem tegenhield of niet. Op aanraden heb ik toen een poosje een pessoabit geprobeerd. Ik heb er toen wel mee moeten leren rijden,in het begin ging dat vrij goed en ik kon eindelijk mijn pony beter houden. Maar.... Nu kwam er in de club een andere lesgever voor springen die me mijn pony te streng liet aanpakken, met die pessoa. Gevolg; ik leerde de werkelijke kracht kennen van dat bit en ik hield mijn pony te veel tegen....gevaarlijk dus in parcours. Ik viel als het ware stil boven mijn sprong. Ik ben dan maar (zelf beslist en een paar maand niet meer bij die lesgever gereden voor springen) terug beginnen rijden met mijn watertrens en nu kan ik hem daar ook mee houden in parcours en blijft mijn pony vooruitgaan.
Een pessoabit is handig voor bijvoorbeeld eens buiten te rijden of voor springen, maar ik zou het niet blijven gebruiken. Terug proberen afbouwen naar een gewoon bit. Even je paard laten weten dat die er niet zomaar door moet lopen, maar wel moet luisteren naar dat bit.

We are one, madly,whatever we do, this much is true....
Once in a lifetime horse Beauty
Kyra <3 Lady

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-04 16:56

Hoi Nienke bedankt, het is ook voor een tijdelijke oplossing.

Edit Katja: CAPS verwijderd.

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 17:04

Ik heb het een tijdje gebruikt voor Remy en was er op zich tevreden mee. Ik ben nu weer teruggegaan naar een dubbelgebroken watertrensje en daar reageert hij nu perfect op!
Ik vind wel dat je met een pessoa-bit je paardenmond minder gevoelig maakt, tenminste zo heb ik dat ervaren.

Ik gebruik 'm nu nog zelden, en dan bij het buitenrijden omdat ik dan even ietsje meer te vertellen heb.

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-04 16:58

graag slotje,en verwijderen!!!!!!!!!!!!!

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 17:41

Pardon Verward je vroeg toch om "hulp"

Maar goed ik rijd met pessoa bit in het bos en met springen omdat die van mij TE opgefokt is... met springen word ie nu steeds rustiger en ben het weer rustig aan het afbouwen!

Live,LOve,'ndLaugh

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 17:49

dan moet je op het uitroepteken klikken natalie en kun je om een slotje vragen

Dag lieve mama...

Nadir

Berichten: 12709
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 18:04

SplashIsLief schreef:
Onze staleigenaar zegt altijd: 'Als je niet met een normaal bit je paard rond kunt sturen, dan kan je je paard dus niet aan. En wat doe je dan op het concours?'


Sorry... Maar hier kan ik het echt niet mee eens zijn!! Scheve mond
Ten eerste rijd niet iedereen wedstrijden met zijn paard. Er zijn genoeg recreatiepaarden die op een ander bit gereden worden dan een bustrens of iets dergelijks. En een scherper of zwaarder bit is zeker weten niet zielig, mits je 'm goed gebruikt!!

Zelf rijd ik op een buitenrit met mijn haflinger altijd met pessoabit. In de bak heb ik een bustrens bit. En nee, ik ben geen kindje van 7 jaar die niet weet hoe die daar mee om moet gaan... Ik rijd altijd op de bovenste ring, en als ze er vandoor schiet pak ik mijn onderste teugel er pas bij... In princiepe heeft het dus hetzelfde werking als iemand die op een bustrens rijd... Alleen heb ik net even wat meer te vertellen, mocht er iets gebeuren... Bij Twister is dit gewoon noodzakelijk, omdat het niet de makkelijkste pony is, en ik doe dit voor haar en mijn eigen veiligheid.

En ik voel me persoonlijk best een beetje aangevallen door dit topic, omdat er door een aantal hier net gedaan word, of ik Twister slecht behandel omdat ik haar met een pessoabit rijd...

Ik kan begrijpen dat het irritant is dat de topicstarter elke keer dezelfde topics opent, maar als haar instructrice adviseerd op pessoa te gaan rijden, dan moet ze dat maar eens gaan proberen... Kunnen jullie wel met zn allen zeggen dat het niet goed is, maar waar zijn die bitten anders voor? Laat het haar maar aanvaarden hoe het is, dan komt ze er vanzelf wel achter dat het geen speelgoed is... Jullie kennen de situatie van haar en haar pony absoluut niet, en daarom vind ik de reacties niet terecht...

Zo, ik heb mijn zegje gedaan! Haha!

~ The world is a book and those who do not travel read only one page ~

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-04 18:16

hoi margon en twister inderdaad eens fijne antwoorden op mijn vraag,en wie er wel serieus over kan praten,tenminste mensen die er ook zijn die met pessoa rijden wel fijn vinden bedankt..en twister stuur mij even een pb bedankt...

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 18:19

Ik ben het met de meeste mensen hier eens, dat er in de dressuur niet te snel naar een ander bit gegrepen moet worden. Maar er zijn situaties waarin ik van mening ben dat zo'n bit best, tijdelijk, gebruikt kan worden. Zoals kim het bijvoorbeeld gebruikt heb ik er niets op tegen, integendeel
xtwisterx schreef:
Zelf rijd ik op een buitenrit met mijn haflinger altijd met pessoabit. In de bak heb ik een bustrens bit. En nee, ik ben geen kindje van 7 jaar die niet weet hoe die daar mee om moet gaan... Ik rijd altijd op de bovenste ring, en als ze er vandoor schiet pak ik mijn onderste teugel er pas bij... In princiepe heeft het dus hetzelfde werking als iemand die op een bustrens rijd... Alleen heb ik net even wat meer te vertellen, mocht er iets gebeuren... Bij Twister is dit gewoon noodzakelijk, omdat het niet de makkelijkste pony is, en ik doe dit voor haar en mijn eigen veiligheid.

Ik ken deze pony, en idd ze kan heel braaf zijn. Maar als ze het in haar hoofd krijgt is ze ook vreselijk sterk. Tja, dan is het toch wel zo veilig als er een noodrem ingebouwd is. Daarbij hoef je dus niet constant met dat scherpe bit te rijden, maar kan je op deze manier waar nodig net even wat sterker inkomen. Sommige mensen gebruiken daar een slof voor en een ander een pessoabit met extra teugel.....

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-04 18:43

bedankt voor de reactie richtje,,het kan dus wel een oplossing zijn....


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 147 bezoekers