Voorover vallen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tempus

Berichten: 2288
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Beverlo Belgie

Voorover vallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-04 16:14

Mijn ma zegt dat ik tijdenshet rijden soms ver voorover zit, wat kan ik daar tegen doen?

Consort
Berichten: 594
Geregistreerd: 10-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 16:34

Het kan zijn dat je in de zogenaamde "wasknijperzit" zit (heb ik zelf ook). Daarbij steun je meer op je bovenbenen ipv op je zitbeenknobbels, waardoor jouw zwaartepunt te ver naar voren ligt. Je kunt er vanaf komen door veel zitlessen te nemen aan de longe zonder beugels. en dan de volgende oefening doen. Ontspannen gaan zitten en dan je benen zijwaarts heffen, dan je knieen optrekken naar voren en vervolgens je benen rustig naar beneden laten zakken (hiermee rek je de spieren aan de binnenkant van je bovenbeen, kan wel pijn doen in het begin). Je kunt ook je knieen helemaal optrekken tot ze elkaar raken (dan moet je wel goed op je zitbeenknobbels gaan zitten) en dan weer langzaam naar beneden laten zakken. Zo kun je goed voelen hoe het zit als je goed rechtop zit.

MissDonna

Berichten: 8103
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Zuidschermer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 17:22

Probeer echt op je KONt te zitten.. Benen lang maken als het nog niet lukt.. instructie zoeken Lachen

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 20:29

ZITLESSEN! je zitbeenknobbels gebruiken en op je houding letten, hoofd heupen en haken in een lijn houden voor het rechtop zitten probeer een een hand achter je rug te doen en zo je evenwichte te zoeken (omdat je dan 'onstabieler' zit, voel je dat veel beter). Bovenbenen ontspannen, kniƫn 'naar binnen draaien' hakken uitdrukken en je lang maken.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 08:28

Yep zitlessen nemen. Net zolang zonder beugels gaan rijden dat je achterste er van gaat vervellen Haha! Probeer een ontspannen houding aan te nemen.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 11:08

Iemand die vanaf de kant gewoon af te toe: 'Rechtop zitten!' roept wil ook nog weleens werken Haha!.

Consort
Berichten: 594
Geregistreerd: 10-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 16:14

Nee joh, "rechtop zitten" roepen heeft geen zin, want dan ga je juist op een stijve manier rechtop zitten. Het moet zo zijn dat je uit jezelf ontspannen rechtop zit en dat kan alleen maar door veel oefenen zonder beugels.

SandravdB

Berichten: 2805
Geregistreerd: 13-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 21:42

Ik zit ook snel voorover maar dat komt omdat ik het hoofd van het paard in de gaten houd in plaats van de omgeving. Beging met het zoeken van de oorzaak dan kun je pas wat oplossen

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 19:01

ik zit ook snel voorover, alleen heeft het bij mij te maken met mijn zadel.
op een dressuur zadel zit ik goed recht alles netjes op zijn plaats, maar bij mijn eigen zadel (vzh--> geneigd naar springen, zit ik iets meer voorover gebogen, hoewel ik voor mijn gevoel rechtop zit.

ik denk er dan altijd maar van hey ik moet iets meer rechtop zitten, dus kin omhoog en borst naar voren.
ik let er zelf vaak op, maar dat is moeilijk, het enige wat je kan doen is denkik veel oefenen met iemand die zegt dat je weer rechtop moet gaan zitten. of zelf in de spiegel gaan kijken Knipoog

succes

bleuke

Berichten: 193
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Munsterbilzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 10:57

Ook goed nagaan of je onderbeen niet te ver naar achter ligt en je dus 'gekanteld' zit.
Oren, schouders, heupen en hielen moeten 1 verticale rechte lijn vormen.
(zegt mijn instructeur ben ook aan het proberen dit in de praktijk om te zetten Lachen )

Careano

Berichten: 5414
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Wales

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 10:59

gewoon ontspannen als een 'zoutzak'op je paard zitten en niet als hij te hard gaat naar voren gaan zitten maar juist naar achteren. zwaar zitten

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 15:47

pak zo nu en dan met een hand de achterkant van je zadel beet, dan moet je wel goed naar achter zitten, en krijg je het gevoel een beetje. Hielp bij mij wel aardig en blijf denken: borst naar voor, schouders naar achter, kin vooruit. Succes ermee!

LiesBento

Berichten: 220
Geregistreerd: 07-06-04
Woonplaats: Leuven (B)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 15:55

Bekken kantelen en proberen goed op je zitvlak te zitten