Rechthoekige stapmolen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Linda_Fleur

Berichten: 5223
Geregistreerd: 29-01-04

Rechthoekige stapmolen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-04 20:01

Ooit gehoord van een rechthoekige stapmolen? Nou ik niet!

De vader van een vriendin van mij die heeft een tuin en wil er een pensionstal gaan maken. De bak, stallen en longeercirkel is er al maar ze willen ook een stapmolen gaan bouwen! Aangezien het er niet echt meer bij past omdat het pad 2 meter breed moet zijn, willen ze hem rechthoekig gaan maken.

Ben benieuwd hoe ze dat gaan flikken Tong uitsteken Het zou moeten kunnen (blijkt Knipoog ) Zal denkik wel heel lang duren (2 jaar ofzo) maar als die is gemaakt, dan maak ik wel een foto!


Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 20:18

rechthoekig? nooit van gehoord Verward lijkt me ook niet erg lekker lopen voor de paarden, elke keer zo'n scherpe bocht.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 20:22

Nee, daar heb ik ook nog nooit van gehoord. Ik vind het hele stapmolen-idee niet zo goed (hou niet van stapmolens, behalve om je paard in droog te stappen na het wassen), en dan vierkant????

Toos paardloos

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 20:42

Als een stapmolen vierkant is, dan zouden de paarden iedere hoek langs de "hekken" (de afscheidingen tussen de vakken in de stapmolen dus Tong uitsteken) kunnen lopen lijkt mij?
Of willen ze de paarden steeds heen en weer laten lopen op een rechte lijn? *LOL* (Dat stel ik me voor bij een rechthoekige stapmolen eigenlijk..)

Magique

Berichten: 1098
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 00:18

Ja heb ik wel eens gezien zijn wel hele grote dan.

Dickie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 07-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 00:37

Lijkt mij ook dat die dan heel groot moet zijn, anders moeten de paarden een veel te scherpe bocht om en krijgen ze om de paar passen weer zo'n hoek voor hun mik. Dus ik ben heel benieuwd hoe ze dat op gaan willen lossen daar, als er geen ruimte is en een normale ronde kan echt niet dan zou het nog wel eens een heel duur geintje kunnen worden al met al.

Linda_Fleur

Berichten: 5223
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-04 07:27

Ik geloof dat ze zelf iets in elkaar gaan prutsen met een motortje, vraag niet hoe ofzo maargoed Knipoog

Opzich heb ik het ook niet zo op stapmolens, lijkt me ontzettend vervelend voor het paard Knipoog.

Zon rechthoekige stapmolen kunnen ze iig niet dronken worden Haha!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 11:47

ik ken el een grote ovale stapmolen, en verder alleen de gewone ronde

hoe kan iets wat vierkant is nou draaien?en paarden lopen echt geen vierkante maar ronden alle hoeken toch gewoon af.

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 13:12

lijkt me niet handig, sommige paarden kunnen nogal lomp zijn, met een beetje scherpe hoeken halen ze zichzelf helemaal open...

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 14:49

Dat lijkt me echt vreemd, iemand een foto?

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

Linda_Fleur

Berichten: 5223
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-04 16:08

Misschien ronden ze de hoeken allemaal een beetje af en ik denk dat ze zoiets wel rechthoekig kunnen laten draaien hoor, Een ketting van een fiets draait toch ook rechthoekig?


Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 16:09

uh..die van mij niet hoor Tong uitsteken

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 16:11

ik ken wel een rechthoekige
meerdere zelfs
maar die zijn zo groot dat er aan de binnenkant een rijbak zit Haha!

als ze dan iets soortgelijks willen hebben kunnen ze beter zo'n vreselijke lopende band kopen
ik vind een molen ideaal, als ik mijn paarden heb gereden mogen ze er altijd even in uitstappen, kunnen ze mooi opdrogen en kan ik de stalen mesten
maar een vierkante op een klein oppervlak zal weinig uithalen ...

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 16:23

crossmonster hoe werkt dat dan? dan rij je in de bak en stappen er allemaal paarden om je heen, hoe kan je dan ooit die bak uit? hard rennen? Tong uitsteken en hoe hebben ze dat gedaan met die bochten?

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 16:27

ik ken een hele grote (20x40) Ovale stapmolen, ik vind dat eigenlijk beter dan een ronde stapmolen, want hier kan het paard naast bochten ook rechte stukken kan lopen. Door de ovale baan kunnen de afstanden en de te lopen lengtes eenvoudig worden aangepast en is men niet aan een vaste diameter gebonden. In een molen moet een paard, net als onder het zadel, regelmatig van hand veranderen om alle spieren gelijk te belasten. Eenzijdige belasting kan leiden tot over-ontwikkeling van één zijde, waardoor het paard uiteindelijk scheef kan gaan lopen..

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 16:30

dat is net een reclame voor ovale stapmolens Tong uitsteken
het lijkt me logisch dat stapmolens iedere paar minuten draaien, tenminste ik heb nooit meegemaakt dat het niet zo is...

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 16:31

Yessy schreef:
dat is net een reclame voor ovale stapmolens Tong uitsteken
het lijkt me logisch dat stapmolens iedere paar minuten draaien, tenminste ik heb nooit meegemaakt dat het niet zo is...


haha ik maak toch geen reclame Knipoog

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 17:33

yessy, die molen is dus 60 bij 40 , en idd eigenlijk ovaal, want de hoeken zijn afgerond helaas heeft niet iedereen geld en plaats voor zo'n grote, want van 10 bij 10 kun je geen goede rechthoekige maken ... 20 bij 20 lukt zelfs ook niet, tenminste , niet om het effect van de rechte lijnen tegen eenzijdige belasting te krijgen.
in het midden zit een rijbaan, de molen is geheel overdekt en aan de binnenkant dicht, buitenkant zitten tralies. dus je ziet geen paarden rondlopen
je kunt de molen aan de binnen en buitenkant open en dicht maken Knipoog

Linda_Fleur

Berichten: 5223
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-04 17:41

hee wat raar zo'n molen om de bak heen lijkt me dan wel een geklooi om de bak uit te komen omdat al die hekjes open en dicht moeten.... of zitten er geen hekjes??

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 17:43

idd dat bedoelde ik, rij je daar, lopen de paarden eromheen...maar hoe kom je er dan weer uit?
lijkt me trouwens wel leuk, kan je er nog een trainingsmolen van maken ipv stapmolen Knipoog

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 18:29

Lintjuuuh schreef:
Misschien ronden ze de hoeken allemaal een beetje af en ik denk dat ze zoiets wel rechthoekig kunnen laten draaien hoor, Een ketting van een fiets draait toch ook rechthoekig?


dan krijg je automatisch een soort ovaal.

teken maar eens een rechthoek, met dwarsstreepjes als tussenschotten, laat die tussenschotten eenz draaien, dan krijg je afgeronde hoeken, en dus een ovaal als stapmolen, vaak staa er dna idd wel een rechthoek model hek omheen, maar het draaien van de molen+lopen van de paarden gaat in een ovaal.

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 14:40

Ik ken het niet maar lijkt me wel iets prettiger voor de paarden... altijd maar een (klein) rondje is toch vervelend... en een stukje rechtuit moeten stappen kan volgens mij geen kwaad Tong uitsteken

Kliko

Berichten: 3026
Geregistreerd: 19-01-04
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 14:59

ik heb er nog nooit van gehoord

:D M2 + 8 :D

Linda_Fleur

Berichten: 5223
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-04 07:44

Renske20 schreef:
dan krijg je automatisch een soort ovaal.

teken maar eens een rechthoek, met dwarsstreepjes als tussenschotten, laat die tussenschotten eenz draaien, dan krijg je afgeronde hoeken, en dus een ovaal als stapmolen, vaak staa er dna idd wel een rechthoek model hek omheen, maar het draaien van de molen+lopen van de paarden gaat in een ovaal.


Ja idd je hebt gelijk Knipoog maar ze moeten dus ook rechte stukken lopen en dat lijkt mij opzich wel fijner voor de paarden.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 09:32

idd, dat is ook fijner!
heb op een stal gewerkt die dat had, was een heeeeeele mooie molen, en dan is een draftempo in de molen ook fijn! in zo'n klein rondje vind ik een draf nix, maar in een grote ovaal is een drafje goed te doen!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 44Myrthe44, Camino_S, carina, Josien_, Karintich, Lucia88, meggiemeg, Miekie74, RianneH, Shinedown, Tieme, Titsia, Zinzi_jewel en 122 bezoekers