advies nodig: huis kopen

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

advies nodig: huis kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-04 10:12

Velen weten wel dat mijn vriend en ik van plan zijn om een huis te kopen. We hebben nu 4 huizen (nou ja, flatjes) bekeken, en de vierde was errug leuk! Haha! Eerste verdieping, mooie laminaat vloer, CV, nieuwe keuken / toilet, extra slaapkamer, enz... Kortom; wij zien het wel zitten.
Die flat ziet er echt stukken netter uit als andere flatjes die we hebben bekeken in die prijsklasse. Donderdagmiddag gaan wij weer kijken, samen met mijn vader (die is aannemer), voor een bouwkundig advies.
Wij hebben zelf geen makelaar in de arm genomen, omdat dat vrij duur is voor ons, en mijn vader toch aannemer is, dus voor het bouwkundig advies hoeven we het ook niet te doen.
Maar nu.... het bieden. Dat is toch wel lastig, en wij hebben het nog nooit gedaan.
De vraagprijs is 129.500 euro.
Wat is nou een redelijk bedrag voor het eerste bod? Wij willen maximaal 125.000 uitgeven, is dat redelijk? 4.500 euro moet je er toch wel vanaf kunnen krijgen? Of niet? Het liefst hebben we er natuurlijk nog meer vanaf!
Dus zijn hier mensen die hierover advies kunnen geven? Is er toevallig ook een boktmakelaar? Haha!

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)


Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 10:14

Ja hoor, dat is best redelijk. Haha!

michele
Berichten: 2133
Geregistreerd: 25-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 10:18

Meestal gaat de verkoper niet lager als 10% van de vraagprijs. Tenminste dat is ons elke keer zo verteld door makelaars, en andere mensen. Dus het zal per verkoper ook wel verschillen. (ben namelijk geen makelaar hoor)

Veel succes bij het bieden en ik hoop voor jullie dat het doorgaat.

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 10:21

Om te beginnen 115.000-116.000 euro. Lekker vijandig bod doen om te kijken in hoeverre de verkoper de eerste keer in zijn prijs gaat zakken.

Ander voorbeeldje: mijn zus heeft haar huis te koop staan. 2-onder-1-kap, kleine familiewoning, bouwjaar jaren '30, beneden ruime woonkamer, keuken, douchecel, wc en bijkeuken; boven 2 ruime slaapkamers en een ruime zolder. Vraagprijs 128.000 euro en ze hopen het uiteindelijk minimaal te kunnen verkopen voor 120.000 euro. Maar goed, dit is dus in Enschede Haha!
Het eerste bod wat gedaan werd zat op 110.000 euro Bloos! Veels te laag dus.....

Dunla B+12 L1+18, L2+11, M1+19, M2+6

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 10:23

Staat het huis te koop bij een NVM makelaar?
Zo ja, dan gelden er voor het bieden een aantal regels.

The best thing for the inside of a horse is the outside of a stable.
Jacob R. Ludlow,1897

Samantha_

Berichten: 10780
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 10:24

Ik zou een bod doen van 120.000 euro.

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 10:33

ik zou ook voor 115.000 gaan,

Nog een tip ben je ook een keer gaan kijken op een tijdstip dat er reuring in het appartementen complex is? Vaak maak je een afspraak om 's ochtends te kijken even tussen het werk door en dan is er bijna niemand thuis. Weet je hoe het met het geluid is en hoe het geluid van het laminaat door werkt op de beneden buren? Onze boven buren vroeger hadden ook laminaat maar liepen altijd op hun sokken.

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 10:35

Tsja het enige advies wat ik heb: toch de makelaar bellen! Vaak is goedkoop duurkoop! Zij hebben er jaren voor gestudeerd en weten dus wat een huis ECHT waard is!

SunnyBoy
Berichten: 437
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 10:35

[quote="flettie"]Om te beginnen 115.000-116.000 euro. Lekker vijandig bod doen om te kijken in hoeverre de verkoper de eerste keer in zijn prijs gaat zakken.
[quote]

Met als gevolg dat de verkoper al een naar gevoel krijgt en straks helemaal geen water meer bij de wijn wil doen....
Dit is niet verstandig om te doen.
Houd wel voet bij stuk. Neem voor jezelf heel duidelijk een prijs wat je uit wilt geven en laat je daarmee niet van je stuk brengen.
De verkopers hebben namelijk wel een makelaar en deze is niet emotioneel betrokken bij de koop, jullie wel. Daarom moet je echt paal en perk stellen voor jezelf.
Succes

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 11:05

max 120.000 bieden
als jullie de eerste zijn die een bod doen, en ze krijgen van een ander een hoger bod, dan moeten ze dat eerst aan jullie laten weten(via de makelaar meestal) en kunnen jullie alsnog meer bieden.

mn vriend en ik zijn in een bepaalde prijsklasse gaan zoeken naar een huis, en ineens vonden we een huis dat in prijs een stuk lager was, maar er wel veel beter uitzag, het was nog niet officieel in de verkoop maar we wisten al wel dat ie te koop kwam en voor welke prijs

toen ie te koop kwam een bod uitgebracht dat 5.000 onder de prijs zat, huis was echt belachelijk goedkoop dus dan kan 5.000 onder de prijs wel, zeker omdat we al een tijdje opzoek waren en dit een buitenkansje was wat we zeker wilden hebben!

we kregen een tegenbod van 183.500 en toen zijn we gaan onderhandelen over de gordijnen laten hangen en het laminaat laten liggen enz
lieten ze alles hangen&vloer liggen op slaapkamers dan wilden we 182.500 betalen en anders bleven we bij 180.000

nu laten ze de gordijnen hangen, vloer halen ze wel uit 2 slaapkamers en we hebben het voor 180.000 gekocht Haha!

bij jullie vragen ze 129.500 jullie willen max 125.000 uitgeven dus dan 120.000 bieden, krijg je een tegenbod rond de 127.000 denk ik
dan weer een tegenbod rond de 122.000/123.000 doen en dan zakken hun wrsch richting 126.000 en dan kan je naar 124.000/125.000 gaan afhankelijk van of er meer kopers voor het huis zijn

succes!!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 11:10

SunnyBoy"]
[quote="flettie schreef:
Om te beginnen 115.000-116.000 euro. Lekker vijandig bod doen om te kijken in hoeverre de verkoper de eerste keer in zijn prijs gaat zakken.


Met als gevolg dat de verkoper al een naar gevoel krijgt en straks helemaal geen water meer bij de wijn wil doen....
Dit is niet verstandig om te doen.
Houd wel voet bij stuk. Neem voor jezelf heel duidelijk een prijs wat je uit wilt geven en laat je daarmee niet van je stuk brengen.
De verkopers hebben namelijk wel een makelaar en deze is niet emotioneel betrokken bij de koop, jullie wel. Daarom moet je echt paal en perk stellen voor jezelf.
Succes
[/quote]

Nee, maar je wilt ook niet gelijk te hoog gaan zitten zodat de verkoper gelijk roept: verkocht!! Als ik na ga dat mijn zus 8.000 euro eraf wil halen van hun vraagprijs (128.000) vindt ik in het geval van carola een eerste bod van 120.000 euro met een vraagprijs van 129.500 nogal aan de hoge kant.
En daarbij, in deze tijd wil de verkoper met al die hoge kosten ook wel zsm voor een leuk en normaal prijsje van zijn huisje af..... tenzij je er natuurlijk weer net eentje hebt die alle tijd van de wereld heeft Schijnheilig


maar persoonlijk vind ik een prijs van 125.000 euro voor een flatje helemaal van de zotten Knipoog

Dunla B+12 L1+18, L2+11, M1+19, M2+6

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 11:14

Ik zou in elk geval lager bieden dan je uit wilt/kan geven anders ben je alle onderhandelingsruimte kwijt en meestal komt er wel weer een tegenbod. Minder bieden dan die 125.000 dus. 119.000 klinkt wel aardig, je merkt vanzelf of ze het een serieus bod vinden, zo niet kan je het altijd iets opschroeven.

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-04 11:16

Irene: ja, het is een NVM makelaar. Wat zijn daar dan de 'regels', ik kan ze op de site niet zo snel vinden... Is het voor- of nadelig voor ons als kopers?

Teriema: wij krijgen geen beneden buren! Verder kennen we de buurt al redelijk, omdat de ouders van mijn vriend er wonen. Vrij rustig buurtje is het.

Irish lady: verklaar je nader? Een makelaar inhuren kost al snel 6000 euro. Dat is veeeeel geld! En dat terwijl een hele goede vriend van ons hypotheken regelt (dus die is al lang ingeschakelt), en mijn vader is aannemer (dus een aankoopskeuring kan hij zelf doen, daar is geen andere aannemer voor nodig). Het enige wat wij lastig vinden is het bieden. Waar zou ik dan die 6000 euro op kunnen besparen als ik zelf een makelaar in de arm neem??? Een makelaar aan onze kant krijgt er echt niet nog 6000 euro minder vanaf.

Onze grens is 125.000, en daar willen wij ook echt niet over heen gaan. Laminaat e.d. blijft liggen. Het huis is nog maar net in de verkoop, en of er meer kopers zijn, dat weet ik niet (ik hoop van niet!).
Zelf hadden wij als eerste bod 118.00 of 119.000 in gedachten.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-04 11:18

Flettie: de prijzen hier liggen nou eenmaal hoog... Helaas...

En de verkoper heeft (dacht ik) nog geen ander huis, en het huis staat net in de verkoop. Dus ik vrees dat ze niet veel haast hebben.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Marieke22

Berichten: 797
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 11:26

SunnyBoy schreef:
Met als gevolg dat de verkoper al een naar gevoel krijgt en straks helemaal geen water meer bij de wijn wil doen....
Dit is niet verstandig om te doen.
Houd wel voet bij stuk. Neem voor jezelf heel duidelijk een prijs wat je uit wilt geven en laat je daarmee niet van je stuk brengen.
De verkopers hebben namelijk wel een makelaar en deze is niet emotioneel betrokken bij de koop, jullie wel. Daarom moet je echt paal en perk stellen voor jezelf.
Succes


Je moet juist nooit te hoog bieden. Dan ben je toch een dief van je eigen portomonnee? De verkopers hebben echt wel een flinke marge ingebouwd. En zij willen graag iets verkopen, dus dingen als "een naar gevoel krijgen" en "geen water meer bij de wijn willen doen" komt niet zoveel voor.

Ons huis stond te koop voor 179.500 en we hebben het gekocht voor 165.000. Ter indicatie. Als wij bij de aanvang van onderhandeling al te hoog hadden ingezet, waren we nooit op dit lage bedrag uitgekomen.

Natuurlijk speelt wel mee hoe lang de flat al in de verkoop staat en of er meer gegadigden zijn. Als het niet nieuw is in de verkoop zullen ze niet zo gauw ingaan op een erg laag bod. Maar proberen kun je het natuurlijk altijd. Als ze je bod afwijzen kun je altijd nog een nieuw bod doen wat meer in hun richting ligt, rekening houdend met je eigen maximumbedrag.

Ons huis stond al meer dan een jaar te koop, dat heeft ook erg gescheeld.

Maar: NOOIT te hoog bieden!!! Zo zonde. Het is ook slim om iemand anders te laten onderhandelen. Zelf ben je "emotioneel gebonden" en zeker als je het graag wilt hebben ben je bereid misschien te ver te gaan in een onderhandeling. Wij hadden bijv. gezegd maximaal 170.000 te willen betalen. Toen de verkopende partij op 170.000 uitkwam, hebben we gezegd dat we er met dat bedrag niet uit zouden komen en dat we het niet wilde hebben. Het was wel even zweten maar uiteindelijk kwam na een half uurtje het eindbod van de verkopende partij: 165.000 en niets minder. Da's snel verdiend toch, die 5000 euro? Heb je weer een hoop aan inrichting voor gekocht. Overigens hebben wij wel zelf de onderhandelingen gedaan.

Heel veel succes!!!!!

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 11:31

Je kan de onderhandelingen ook prima zelf doen zeker met een vader die verstand van zaken heeft want dat is het grootste risico bij kopen zonder makelaar. Zelf onderhandelen kan ook best leuk zijn, zeker achteraf als het goed gegaan is. Die 6000 euro heb je nu mooi meer als extra onderhandelingsruimte

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 11:34

carola schreef:
Flettie: de prijzen hier liggen nou eenmaal hoog... Helaas...


I know Knipoog dat was voor mijn vriend en mij al een reden om nog oostelijker te gaan zoeken en uiteindelijk een huis in Duitsland te kopen.

Dunla B+12 L1+18, L2+11, M1+19, M2+6

Katja
Blogger

Berichten: 42172
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 11:41

Je moet niet te bang zijn om een te laag bod te doen aangezien zij een makelaar hebben. Die zal een dergelijk bod niet persoonlijk opvatten.
Wat je eraf krijgt is heel erg afhankelijk van de regio en van de verkoper.

In Utrecht is het op het moment zo dat de huizen in een redelijke prijsklasse boven de vraagprijs verkocht worden terwijl er in andere gebieden goed te onderhandelen valt.

Je moet er wel rekening mee houden dat de verkopers niet zo happig zullen zijn omdat ze het huis nog niet lang in de verkoop hebben.
Bedenk ook voor jezelf wat het huis je waard is en wat je eventueel nog boven je maximale prijs kan gaan. 2000,- euro is een hoop geld maar als je dan je droomhuis hebt waar weinig aan gedaan hoeft te worden is het ook zonde om het daarop te laten schieten. Dan zou je kunnen kijken of je dan nog gefinancierd kunt krijgen.

Succes ermee.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 11:47

flettie schreef:
I know Knipoog dat was voor mijn vriend en mij al een reden om nog oostelijker te gaan zoeken en uiteindelijk een huis in Duitsland te kopen.


vind dat opzich wel meevallen, hier is het ineens ook een stuk duurder geworden(al verschilt het wel per dorp trouwens) en in de radstad etc is het helemaal onbetaalbaar!
appartement vind je hier niet onder de 150.000 en we hebben nu voor 180.000 een hoekhuis, maar dat is er een met een plat dak, dus 2 verdiepingen en geen zolder
voor n huis met 3 verdiepingen betaal je hier minstens 200.000 maar vaker richting 220.000 en dan is het nog een oud rijtjeshuisje ook, waar je vanalles aan moet veranderen Scheve mond

als jullie de buurt al kennen, en het een fijne de buurt vinden en het huis graag willen hebben zou ik ongeveer 120.000 bieden als eerste bod, je krijgt vanzelf wel te horen wat ze er van vinden, daarna kan je altijd nog omhoog gaan met de prijs

119.500 is trouwens ook een mooi bedrag om te bieden, maar zodra de 20 er inzit klinkt het voor de verkoper weer als hoger en zullen ze er eerder mee instemmen

119.000 klinkt veel lager dan 120.000 dus wie weet dat ze bij 119 zeggen nee veel te laag en bij 120 zoiets hebben van hmm ja t komt wat in de richting....

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

SunnyBoy
Berichten: 437
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 12:23

niemand kan van een afstand inschatten wat het huis reeel waard is daar heb je echt een makelaar voor nodig. en anders op eigen gevoel. Er zijn zoveel meningen van mensen, maar wat ik hier soms voor redenaties van klanten te horen krijg, dat gaat echt niet altijd op hoor.
Sommigen denken dat er standaard 10% marge is ingebouwd, echt gel*l. Sommige mensen willen heel graag van hun huis af om wat voor reden dan ook en die zetten hun huis heel scherp in de markt en anderen gaan misschien nieuwbouwen en hebben nog een jaar de tijd. DAt is ook weer in de prijs meegenomen.
Een makelaar kan je aangeven wat een woning reeel waard is en waar je mee moet beginnen met bieden.
Wat wij zelf hier op kantoor doen is deeldiesten. Je kan ons dus alleen inschakelen om de woning te gaan bekijken en de onderhandelingen te voeren. Dit scheelt uiteraard aanzienlijk in de kosten (die verschillen wel per kantoor want de tarieven zijn vrij).

Katja
Blogger

Berichten: 42172
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 12:27

Misschien nog wle een nuttige tip. Kijk even in het Kadaster wat er voor de appartementen er omheen betaald is. Heb je een indicatie van de prijzen.


Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 12:41

Citaat:
Misschien nog wle een nuttige tip. Kijk even in het Kadaster wat er voor de appartementen er omheen betaald is. Heb je een indicatie van de prijzen.


idd een hele goeie tip.

Ik denk dat 117.500 wel een net openings bod is...

Wij zijn toen begonnen met een openingsbod van 125.000 en de vraagprijs was 155.000. We hebben het uiteindelijk voor 140.000 gekocht.
(let wel op, dit huis was echt in superslechte staat, we zijn dus nu na 1 jaar nog steeds bezig met de verbouwing. Zo te horen is dat van jullie wel netjes dus zal er wel wat minder vanaf gaan, maar de 4.500 moet te halen zijn)

Je zei dat je vader aannemer was? Misschien dat je hem kan laten kijken of de flat geen betonrot heeft! Een kennis van mij die had net een paar maanden een flat gekocht waar ze daarna betonrot constateerde, leverde een rekening op van zo'n 20.000 euro.

In iedergeval succes, altijd spannend als je op een huis gaat bieden

<3 Trotse mamma van Damian Jeremy en Noëlia <3 , geboren 11 juni 2010 & 2 oktober 2013 :+:
Quincy - Malibu Sundance - A Sundance Sorpreza :+:

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-04 14:53

Malibu: mijn vader gaat de flat echt van voor naar achter onderzoeken, en we 'hopen' op een paar kleine, slechte dingetjes. De prijs kan dan meer omlaag, en wij kunnen het goedkoop laten repareren door het bedrijf van mijn vader.
Katja: de woningen er om heen zijn allemaal wel te koop in die prijsklasse, of zelfs nog hoger. We hebben ook al gekeken naar een ander appartement in hetzelfde gebouw, en die zag er stukken slechter uit. Kadaster is een supertip! Ga ik zo nog eens even bekijken.

Sunnyboy: wij gaan toch geen makelaar inhuren, dat is ons te duur. En ik vertrouw natuurlijk helemaal op de kundigheid van mijn vader die al 25 jaar een aannemersbedrijf heeft. Alleen met het bod zitten we een beetje te denken. Wat lijkt jou reeel als iemand die bij een makelaar werkt?

Ook gaan wij zelf niet onderhandelen aan de telefoon, maar ook dat doet een kennis voor ons, die er niet 'emotioneel' mee verbonden is en die er dus tussen staat. Ik zou zelf enorm staan te shaken aan de telefoon bij zoiets, dus dat laat ik liever aan iemand anders over!

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 14:57

carola schreef:
Sunnyboy: wij gaan toch geen makelaar inhuren, dat is ons te duur. En ik vertrouw natuurlijk helemaal op de kundigheid van mijn vader die al 25 jaar een aannemersbedrijf heeft. Alleen met het bod zitten we een beetje te denken. Wat lijkt jou reeel als iemand die bij een makelaar werkt?




En dat is nou precies de reden waarom een makelaar geld kost! ( hoewel 6000 behoorlijk overdreven is!!!) ze doen onderzoek naar het huis en daarop wordt de prijs gebaseert! Dus niet iets wat je zomaar vanaf een com kunt zien.

SunnyBoy
Berichten: 437
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 15:23

irish_lady schreef:
Dus niet iets wat je zomaar vanaf een com kunt zien.


Inderdaad. DAt huis kan wel helemaal uitgewoond zijn, terwijl het huis op de hoek heel duur verkocht is (maar daar zat een nieuwe keuken en badkamer in bijvoorbeeld) Dat is niet na te kijken bij het kadaster bijvoorbeeld. En als je een makelaar alleen maar meeneemt voor het onderhandelen moet je eerder aan een paarhonderd euro denken i.p.v. een paar duizend. Bel gewoon eens met een NVM makelaar uit de buurt. Ik kan dat op afstand ook niet zien uiteraard.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ange29, Angelaa2, Bielsje, carineken, Galja, Googlebot, IASCrawler, Kieffertje, Laibadji, Prairy, ReadTheRulez, Rox87, Selima, sinnekinne, sorayamagic2, stoer, Tessaaa, Whisky00, Xhiske, xSannee, YandexBot, zuperzmoker en 70 bezoekers