Oplettende haflinger

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Cindyt
Berichten: 245
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Omgeving Beverwijk

Oplettende haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-04 06:21

Ik ben nu een tijdje met grondwerk.... en dan echt de basis; dat is leiden op het moment. Dit gaat steeds beter.... alleen liep ik gisteren met haar naar de bak (kijken hoe ze zou reageren omdat ze de laatste keer alles eng vond en steeds terug naar het hek rende) en toen liep ik langs een vrouw die zei 'wat een oplettende haflinger zeg.... ze let echt op alles.... dat doen de meeste haflingers niet'. Nu weet ik niet of dat laatste waar is, maar wat ik wil weten; is dit iets wat bij haar leeftijd hoort (ze is net 5 geworden en ik heb haar nu 3 maanden) of is het echt een blijvende karaktertrek? Het is wel grappig (niet altijd trouwens Haha! )..... als ze een hond ziet wil ze er naar toe en laatst begon een hond haar te likken en ze had er niets van! En als er iets achter haar is, stopt ze, moet ze even kijken wat er is en gaat ze weer verder. In de bak zit ze ook altijd overal naar te kijken.... Ook wil ze altijd naar andere paarden, tassen, camera's, noem maar op. Vandaar ook dat ik oefen met leiden, want ze trok me overal naar toe! Gelukkig gaat het al beter (alleen grassprietjes trekt ze me nog naar toe Haha! )... maar ik vroeg me af of dit oplettende gedrag normaal is?????


Dees1980

Berichten: 2236
Geregistreerd: 13-06-04
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 09:07

Ik heb zelf ook een haflinger en die is buiten en binnen heel erg fel ze is een merrie maar heeft echt een hengsten karakter en wil ook echt andere paarden domineren.
Ze let ook echt overal op en staat vaak voor dingen stil en ik ben daar ook erg mee bezig en met de tijd gaat dat wel beter hoor die van mij doet het ook al een heel stuk minder nu. maar als ze dat eenmaal hebben dat opletten dan blijft dat wel maar het kan wat minder worden.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 09:10

dat verschilt per haflinger....die van mij zijn ook erg nieuwschierig en staan overal alktijd met de neus bovenop....

Cindyt
Berichten: 245
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Omgeving Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-04 11:39

Echt stom.... ik heb een week niet gereden omdat ik ineens niet meer durfde... echt raar... ik durfde eerst alles! Maar nu ben ik niet onzeker meer en ga ik het weer gewoon proberen! En ik weet dat ze oplettend is... vaak springt ze ook weg omdat ze weer eens iets 'raars' ziet Lachen


Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 11:41

Dat verschilt heel erg per paard, dus ook per haflinger. Ken genoeg attente haflingers, zeker van die leeftijd!

Cindyt
Berichten: 245
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Omgeving Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-04 12:19

Maar kan het minder worden als ze ouder wordt?

Nadir

Berichten: 12692
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 12:25

Cindyt schreef:
Maar kan het minder worden als ze ouder wordt?

Dat zou wel kunnen ja, dat het haar op een gegeven moment niet zo veel meer interesseert... Maar het kan ook nog wel een paar jaartjes duren...

Twister is ook altijd erg oplettend... Snel afgeleid... Vaak heel irritant onder het rijden... Ik moet gewoon constant haar aandacht vragen... Maar dat went wel hoor... Knipoog

~ The world is a book and those who do not travel read only one page ~

HaffieStef

Berichten: 33
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: Gerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 12:28

Mijn Haflinger ruin is nu 6 en nog steeds super oplettend! Hij moet echt alles zien. Ik heb dat wel onder controle maar als hij echt wil, kijkt hij toch. Maar ik begrijp een beetje uit jouw verhaal dat het meer is als alleen oplettendheid:ze schrikt echt en/of springt er echt vandoor. Dat had ik in het begin ook (ik heb hem nu iets meer als een jaar) en dat is wel minder geworden door ervaring/leeftijd/oefening.

Wie goed doet, wie goed ontmoet

Cindyt
Berichten: 245
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Omgeving Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-04 13:30

Ja, idd..... ze is oplettend en nieuwsgierig, maar schrikt soms ook echt. Met het leiden gaat het nu stukken beter. Alleen het rijden nog Lachen

M_99
Berichten: 320
Geregistreerd: 27-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 16:10

mijn haf is 9 en schiet er ook nog best vaak vandoor als ie iets engs ziet of hoort en moet ook echt alles zien bv tasjes en emmers (hij zal wel denken dat het ete is Tong uitsteken)

sammetje

Berichten: 1654
Geregistreerd: 09-12-03
Woonplaats: nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 17:40

Mijn haf heeft het ook hoor! Ze is ontzettend nieuwschierig en wil ook absoluut niets missen van wat er om haar heen gebeurd. Daarnaast vindt ze het ook nodig om van de meest stomme dingen te schrikken. Het is een ontzettende muts.... Haar moeder vertoonde altijd precies hetzelfde gedrag en dit is overgegaan nadat ze haar eerste veulen had gekregen. Vanaf toen vond ze het blijkbaar nodig om stoer te zijn voor haar kind ofzo. Ik bedoel niet te zeggen dat je haar moet laten dekken hoor.... maar wie weet als je het ooit nog van plan bent dat ze hierdoor wel veranderd!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 18:12

Hahahaha Par heeft het ook, soms om gek van te worden, maar ook vaak erg vertederend.
Neusgaten wijd open, nek derop, kop omhoog en snuiven Haha!
Supermooi is ze dan.

In het begin had ze het ook tijdens het rijden, sinds we het gewoon wat moeilijker maken tijdens het rijden is het al stukken minder.
In het begin kijkt ze nog wat, maar als ze aan het werk moet gaat ze er helemaal voor, ze vind het duidelijk erg leuk om steeds een stap verder te gaan, alleen als ze het te moeilijk vind komt het weer terug en ziet ze weer van alles.

Lekker klein minimutsie Haha!

Ik heb geen idee of het over gaat, een haf bij ons op stal is sinds ik er ben komen staan wel rustiger in van alles geworden.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Miran

Berichten: 4429
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 18:38

Sheril is 14, en kan dat ook heel erg. Voornamelijk onder het zadel, maar ook in de omgang.

miekie

Berichten: 723
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Axel, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 19:04

die van mij is ook net 5 en ook erg nieuwsgierig en oplettend, maar bij haar blijft het vooral bij kijken of even stil staan om iets goed te kunnen bekijken. Ze schiet er eigenlijk nooit vandoor ofzo.

Profiel weer up to date!

...::: Zeeuwentopic :::...

Dees1980

Berichten: 2236
Geregistreerd: 13-06-04
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 13:05

kijk wel uit dat je niet te bang word buiten want dat voelt ze en dan word ze nog schikachtiger, juist jij moet haar laten zien dat er niks erg is ook al is dat soms moeilijk praat veel tegen haar

Cindyt
Berichten: 245
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Omgeving Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-04 17:44

Ik rijd dus niet buiten met haar. Alleen in de bak. Ik heb nog geen ruiterbewijs (ga ik in september halen, hoop ik)...

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 08:23

mijn haflinger is 3,
ook hij kan zich af en toe flink aanstellen en zogenaamd schrikken van alles,
meestal heb ik dit van hem door en zet hem even terug op zijn plaats,
bij hem is dit gewoon 'nep' hij doet dit soms in het begin,maar als hij terug op zijn plaats gezet word is het over,

toen ik hem net had was hij net als jou merrie,
soms ligt het er ook aan hoe je er zelf mee omgaat,
ik dacht toen ook dat hij zo was,
maar hij speelde het enkel alleen maar..

Karaat_the_newforest op Instagram

Susanne1

Berichten: 174
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 15:03

Dat vind ik dus juist leuk aan een haflinger! Ik rij er ook regelmatig één die alles ziet en overal reden in ziet om eens lekker te bokken en schrikken. Ik wordt altijd wel vrolijk van hem. Dat komt ook voornamelijk om het hoofd dat hij erbij trekt. De meeste haflinger zijn volgens mij wel van die lolbroeken.

Pauline
Berichten: 12186
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 20:32

Haflingers zijn gewoon van nature nieuwsgierig, maar hebben de naam sloom te zijn...Vergis je niet want meestal zijn het pientere en intelligente ponies.

_Marinke_

Berichten: 9222
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Nijverdal (ov)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 14:42

Wat pauline zegt is waar we hebben ook een haflinger op de manege die als 25 jaar is en ze is nog steeds zowat de snelste van de manege ze wil altijd vooraan lopen en weet altijd precies wat ze wil en ook hoe ze het voor elkaar moet krijgen om bijvoorbeeld te ontsnappen *LOL* maar die haflinger is niet echt heel oplettend die krost gewoon overal langs heen of het licht aan haar leeftijd of ze is nooit zo oplettend geweest

>> DISCOVERY OF GOLD US <<
    Vivaldi x Zichem x Elegant | Volg ons op youtube: Equifun!
Dreams come true...

maessie

Berichten: 5719
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 09:44

Is ook een kwestie van respect! wij hebben er ook een paar van die lolbroeken tussen zitten... Die moet je echt telkens in de gaten houden met rijden, want zodra ze even niks hoeven te doen gaan ze zelf wel wat uitvinden. En dat kan behoorlijk lastig zijn! Die van mij kan ik gelukkig steeds beter zn kop erbij houden, dan ziet ie ook gelijk niks meer, maar is ie echt geconsentreerd aan het werk.

16-09-2017 Brend <3
Maestro Z1+retired& VelinaM2
http://www.haflingerdressuurstal.nl

Amberto

Berichten: 1593
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Haarlem!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 09:57

Maurits is 14, en ook ontzettend nieuwsgierig! Het verschilt wel een beetje, de ene dag is het minder erg dan de andere... Gelukkig is hij na een aanval van oplettendheid wel weer makkelijk terug te brengen in zn concentratie, dat scheelt dan wel weer Lachen

Der Ellmauer Dancing Queen

Stinkmodder

Berichten: 7973
Geregistreerd: 24-08-02
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 13:52

maessie schreef:
Is ook een kwestie van respect! wij hebben er ook een paar van die lolbroeken tussen zitten... Die moet je echt telkens in de gaten houden met rijden, want zodra ze even niks hoeven te doen gaan ze zelf wel wat uitvinden. En dat kan behoorlijk lastig zijn! Die van mij kan ik gelukkig steeds beter zn kop erbij houden, dan ziet ie ook gelijk niks meer, maar is ie echt geconsentreerd aan het werk.

Hihi, Hof behoord zeker ook tot die lolbroeken? Haha!
Welken dan nog meer?..


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: dioni, hannelot, Lanoca, maitestar23, Mark0919, SentiBot, sterregoud, vilheide en 41 bezoekers