[LO] Oprichten aan de longeerlijn

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

[LO] Oprichten aan de longeerlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-04 12:57

Ik ben er vandaag eens even goed mee bezig geweest.
Gelongeert dus, met bijzet.
Maar toch krijg ik hem niet mooi opgericht.
Als hij stil staat komt ie wel mooi omhoog en nagevelijk.
Maar zodra hij moet draven gaat hij ontzettend diep lopen.
Hoe kan ik dit oefenen met hem, en aan welk ringetje moet ik de bijzet aan vast doen.
Ook tussen de benen door?

Grt Priscilla

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *


Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 15:39

Zonder bijzet longeren!

Je kan het beter met dubbele longe doen. Dan kan je hetzelfde te werk gaan als ohz. maar als je dat niet kan, wel even een lesje nemen. Je verpest je paard er nog sneller mee als ohz. als je het fout doet.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-04 08:16

Dubbelen longe heb ik vandaag geprobeert.
Dat was ook niet zo'n succes.

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *


Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 08:18

Dan is je paard er waarschijnlijk nog niet aan toe. Want dubbele longe is gewoon hetzelfde als ohz. je moet alleen met je stem en zweep drijven ipv. benen

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 08:28

Mijn paard liep ook te diep. Ik heb meer oprichting verkregen door te longeren met een slofteugel welke ik gebruik als bijzetteugel.
Je moet de bijzet iig niet tussen de voorbenen door doen (in het algemeen gaat het op dat zo'n beetje de meeste hulpteugels welke je tussen de voorbenen door aan de singel bevestigt, juist bewerkstelligen dat het paard meer op de voorhand gaat lopen).
Je maakt de bijzet aan de bitringen vast en laat deze langs de schouder naar de longeersingel lopen en zet hem daar vast; op welke ring je dit doet, moet je zelf even inschatten.

Ik longeer met een slofteugel (bijzet is stuk Schijnheilig ). Een slofteugel kan een goede hulp zijn maar je moet wél zeker van je zaak zijn dat je het paard op een goede manier 'bijzet' (dus niet links veel strakker dan rechts etc.).
Ik doe de slof door de longeersingel en bevestig het via het bit hoog aan de longeersingel. Bij het loswerken doe ik de slof losjes en laag. Als ze in alle gangen losgewerkt is (ong. 10 minuten) laat ik haar een kwartiertje flink werken in de hogere oprichting. De eerste keer in stap had ze veel moeite en moest ze 'haar houding zoeken'. Ik heb haar meteen laten draven waarin ze een hele rustige, mooi opgerichte houding aannam. Vervolgens heb ik haar weer laten stappen en toen ging het haar veel makkelijker af.
Als ze moe begint te worden gaat ze wel weer meer dalen met haar hoofd. Dan 'drijf' ik haar wat meer bij met de zweep en moet ze nog een paar minuutjes in de hogere oprichting doorlopen.

Als ze dat braaf heeft gedaan, maak ik de slof weer wat losser en stel ik haar weer dieper in. In die laag-en-rond houding lekker over de rug laat ik haar nog 10 minuten na-werken.

Daarna maak ik alles los, mag ze lekker uitstappen en is ze klaar!

Succes ermee OK dan!

Life isn't about waiting for the storm to pass...it's about learning how to dance in the rain!!!
[ITP] 25 september 1993: de dag dat ik mijn Imago kocht! [ITP] En ook Imago is op kamers in Uddel gegaan!

<3 Imago <3 R.I.P.....25-09-1990 - 19-06-2014

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-04 09:14


          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 09:24

Bevestig de bijzet welke nu tussen de benen bevestigd wordt, maar eens vlak boven je longeersingelgespen. Kijk even of er verandering optreedt. Zo niet, zou ik de bovenste kant ook hoger bevestigen. Ziet er wel al goed uit. Of 'hij het kan hebben' ligt niet aan de leeftijd maar aan de trainingsvorm (is hij er qua training al aan toe). Foto = momentopname maar ziet er al goed uit! Succes!

Life isn't about waiting for the storm to pass...it's about learning how to dance in the rain!!!
[ITP] 25 september 1993: de dag dat ik mijn Imago kocht! [ITP] En ook Imago is op kamers in Uddel gegaan!

<3 Imago <3 R.I.P.....25-09-1990 - 19-06-2014

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-04 16:10

Hier de beloofde foto's:

Hier staat hij stil en richt hij zich mooi op
Afbeelding

Maar kijk hier zakt hij eral weer wat meer in
Afbeelding

Een bewegings foto:
Afbeelding

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 17:09

wel een mooie fotoos. leuk beesie ook.
je kan het altijd zo blijven proberen en hem wat harder laten gaan en hem dan weer terugnemen. laat hem maar 20 keer aangalopperen en dan weer naar draf, zo komt er meer oprichting. als het longeren verder goed gaat kan je altijd de dubbele longe gebruiken

Teamspirit... Je bent een toppertje!

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-04 17:11

Ja daar ben ik vooral mee bezig.
Overgangne.
Van stap na galop.
Maar ook daarin zie ik niet veel verschil.
Hij richt zich even op, maar daarna zakt hij er weer helemaal in.

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 17:52

Sorry, maar bij de 1e foto richt ie zich niet op hoor, hier pakt ie gewoon het bit vast en geeft niet na. Bij de 2e foto geeft ie na en zakt ie idd in!

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-04 19:11

Dat doet ie inderdaad .
Maar in die richting wil ik de hals hebben.
Heb geen foto's waar hij mooi opricht.

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

MinX

Berichten: 258
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 09:50

om je paard opgericht te krijgen moet je hem niet voor vast gaan lopen zetten. Dat werkt natuurlijk niet. Je moet die achterhand stimuleren, die moet actief worden, die moet ondertreden. Dit bereik je door in de juiste positie, de juiste hulp te geven (lichaamstaal, hooguit een longeerzweepje, maar in principe is die niet nodig) En verder geef je met je lichaamshouding aan dat hij niet harder mag gaan lopen. Wat krijg je dan? Een paard wat zn achterhand buigt, netjes de achterhand onder zn lichaam zet, en tegelijkertijd verzameld loopt, zn gewicht op de acherhand draagt, en voor netjes opricht. Je krijgt een lekker compact paardje, en zeker met die shetten gaat het prima. Heb het bij MinX vaak genoeg gezien!
(overigens, dit kan met ieder paard, niet alleen shetten, maar echt ieder paard)
Groetjes, namens MinX, Larzana

"The more I came to know the people... The more I love my horse"

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-04 11:25

MinX schreef:
om je paard opgericht te krijgen moet je hem niet voor vast gaan lopen zetten. Dat werkt natuurlijk niet. Je moet die achterhand stimuleren, die moet actief worden, die moet ondertreden. Dit bereik je door in de juiste positie, de juiste hulp te geven (lichaamstaal, hooguit een longeerzweepje, maar in principe is die niet nodig) En verder geef je met je lichaamshouding aan dat hij niet harder mag gaan lopen. Wat krijg je dan? Een paard wat zn achterhand buigt, netjes de achterhand onder zn lichaam zet, en tegelijkertijd verzameld loopt, zn gewicht op de acherhand draagt, en voor netjes opricht. Je krijgt een lekker compact paardje, en zeker met die shetten gaat het prima. Heb het bij MinX vaak genoeg gezien!
(overigens, dit kan met ieder paard, niet alleen shetten, maar echt ieder paard)
Groetjes, namens MinX, Larzana


Bedankt.
Dus zonder bijzet?
Maar mijn hengst heeft een onderhals.
Die er o.a af getraint moet worden.
Als ik hem niet bijzet, maakt hij zich sterk in de onderhals.
En word het erger.
Waarom ik wil oprichten is voor afwisseling.

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

Woodstock

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 11:36

K zet de pony's in het begin meestal wel onder en aan het onderste ringetje bij. Zodra ze dan fijn nageeflijk lopen, maak k ze aan de zijkant hoger vast, maar niet te hoog, want dan blijven ze constant inwerken. De longeerlijn doe ik dan door het bit en maak hem vast aan een van de bovenste ringetjes, zodat je hem als het ware omhoog kunt halen, en voor de stelling natuurlijk. Je moet dan natuurlijk wel opletten dat je de touwtjes dan niet zo strak hebt, dat hij zich niet meer kan oprichten.

¸.•´*'•.,, .-:¦:-. ¸¸.•´"Equi-Vita"'•.¸¸ .-:¦:-. ¸¸.•´*'•.¸
¸.•´*'•.,, .-:¦:-. ¸Auteur van 'Van ruiter... naar trainer!'¸ .-:¦:-. ¸¸.•´*'•.¸

¸.•´*'•.,, .-:¦:-. ¸¸.•´"Equine osteopath EDO" '•.¸¸ .-:¦:-. ¸¸.•´*'•.¸

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 12:41

Ik heb wat offtopic reacties verwijderd.

Woodstock

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 12:58

Ow k was nog vergete om te zegge dat je idd net als wat minx zegt moet zorgen dat hij zijn achterhand eronder brengt! (kon nie meer wijzige)

¸.•´*'•.,, .-:¦:-. ¸¸.•´"Equi-Vita"'•.¸¸ .-:¦:-. ¸¸.•´*'•.¸
¸.•´*'•.,, .-:¦:-. ¸Auteur van 'Van ruiter... naar trainer!'¸ .-:¦:-. ¸¸.•´*'•.¸

¸.•´*'•.,, .-:¦:-. ¸¸.•´"Equine osteopath EDO" '•.¸¸ .-:¦:-. ¸¸.•´*'•.¸

Sandytje

Berichten: 32
Geregistreerd: 04-12-03
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 19:33

Nou ja dat slaat ook nergens op dat alle reacties zomaar worden verwijderd ik heb alleen een probleem en dat zegt parouscha of zoiets zegt ook haar probleem over het longeren of andere mensen dat niet mogen

Madonna & Ansila van de Heerlickheyt!
Madonna M1 start gerechtigd :D

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-04 19:40

Anders word het toppic On overzichtelijk Sandytje.
Dan weet je op laatst niet meer op wie wie zijn vraag reageerd.

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

PingWing
Berichten: 1022
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 21:24

ik zou deze hensgt eerst rond en diep longeren, dat zijn onderhals weggaat.
ik doe mijn pony nu longeren door hem tussen zijn benen, en op zijn schoft vast te zetten. loopt hij langzaam dan kan hij zijn hoofdje omlaag rengen, en moet hij doorlopen, middendraf of galop, dan gaat hij vanzelf zitten. in middendraf laat hij zijn achterhand mooi zakken en houdt hij zijn neus netjes voor zijn boeg.
dus ik zou zegge probeer het zo eerst. wel eerst zijn onderhals ervanaf
en veel succes! * dit is wel iest waar n paar weken overheen gaan. ik ben al n half jaar met mijn pony bezig vrdat hij zo ging lopen*

02.05.11/08.09.11

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-04 08:30

Oke bedankt!
Heb je ook foto's van het longeren van je pony.
Dat je hem dus diep en rond longeert.
Ben wel benieuwd.
Ik longeer hem n.l ook zo om de onderhals er idd af te trainen.
Ben er nu al een half jaar mee bezig.

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

Woodstock

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 11:55

K heb dat ook met een pony gedaan, zo helemaal onder en helemaal boven, maar naar mijn idee is hij daardoor nu niet meer nageeflijk , omdat er constant druk op het bit zit.
Als je wilt dat hij zich op gaat richten en zijn achterhand er dus onder gaat brengen, moet hij voor als het waren omhoog springen (in galop), maar als je hem dan onder bijgezet hebt, kan hij zijn hoofd moeilijker omhoog brengen. Dus k zou eerst werken aan die onderhals en dan pas aan die oprichting, zodat je hem dan daarbij dus onder (onderste ringetje, dus niet tussen zijn benen) en boven bij kunt zetten, zodat hij de ruimte heeft om zijn hoofd omhoog te doen.

PingWing
Berichten: 1022
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 21:02

ikheb t er nog met "woodstock"op stal over gehad en de conclusie was: eerst tussen zijn benen en aan onderste ringetje aan zijkant bijzetten, zodat zijn onderhals eraf gaat, en als dat gebeurt is aan de zijkant en op de schoft bijzetten zodat hij omhoog kan gaan lopen. dat hij zijn voorbenen weg kan zetten.
hopelijk heb je er wat aan:) ik zal kijken of we een keer foto's kunne maken voor jou binnekort zodat je een beeld kunt vormen Lachen

02.05.11/08.09.11

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-04 21:08

Hardstikke bedankt PingWing.
Ik heb zeker wat aan je verhaal!
Alvast bedankt dat je foto's wilt gaan maken!

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

Woodstock

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 20:05

En mijne verhaaltje dan??|( Haha


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 bezoekers