Luchtzuigen kan leiden tot..?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
Farjen

Berichten: 7926
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Luchtzuigen kan leiden tot..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-04 19:48

Ik weet dat een paard dat lucht zuigt problemen kan krijgen met zijn buik enzo..
Maar wat nog allemaal?


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 19:53

Irritatie bij stalgenoten en beschadigde stallen Haha!

Claudia19

Berichten: 5131
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 19:54

kijk eens op medich daar staan heel veel topics over luchtzuigen.

Liselot

Berichten: 32174
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 19:54

koliek

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 19:55

luchtzuigen kan niet leiden tot maar is een gevolg van!

Khartoum

Berichten: 1598
Geregistreerd: 30-04-04
Woonplaats: Voorschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 19:58

het is toch ook slecht voor de darmen of zeg k nou hele rare dingen?

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 20:00

nou heb mijn paardje al ander half jaar, ze luchtzuigt nog van tijd tot tijd, maar ze heeft er nog nooit wat van gehad... Je kunt het wel voorkomen natuurlijk, maar als ze het ellemaal doen, kun je er bijna niet vanaf komen

RIP Evita 02/04/1995 - 02/05/2017
Volg Apa de Border Collie zijn avonturen!

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 20:05

Luchtzuigen is een gevolg van maagklachten of zweren. Ze zuigen lucht om de endorfine die erbij aangemaakt wordt. Het oplossen van de maagproblemen zou moeten leiden tot stoppen met luchtzuigen!

livo
Berichten: 747
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 22:17

irish_lady schreef:
Luchtzuigen is een gevolg van maagklachten of zweren. Ze zuigen lucht om de endorfine die erbij aangemaakt wordt. Het oplossen van de maagproblemen zou moeten leiden tot stoppen met luchtzuigen!


Heb nog nooit gehoord dat paarden luchtzuigen afleren Verward (of stoppen omdat maagproblemen over zijn) volgens mij hoeft et daar ook nieteens van te komen maar kan het ook gewoon uit verveling komen......zou er maar niet vanuit gaan dat je t er nog afkrijgt

Katja
Blogger

Berichten: 42172
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 22:18

Is beter op z'n plaats bij medisch.
Bekijk daar de sticky over luchtzuigen eens daar staat heel veel in.

Farjen

Berichten: 7926
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-04 22:23

Ow sorry, kom niet vaak bij medisch Bloos

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 22:29

Sjuimpje schreef:
Irritatie bij stalgenoten en beschadigde stallen Haha!


Dat is helemaal waar

Voor de rest staat er weinig waarheid in dit topic(behalve de reacties van Irish_lady)...

Je kunt slijtage aan de tanden krijgen en volgens mijn veearts mogelijk wat problemen met droge slijmvliezen in de mond. Al kan ik dat laatste niet helemaal plaatsen, omdat door het zuigen juist extra speeksel aangemaakt wordt om het teveel aan maagzuur te neutraliseren Verward

Ik weet iig dat de meeste paarden veel minder gaan luchtzuigen als ze medicatie voor de maagklachten krijgen. Ze blijven vaak nog wel wat zuigen uit gewoonte, maar het vermindert sterk

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 22:36

irish_lady schreef:
Luchtzuigen is een gevolg van maagklachten of zweren. Ze zuigen lucht om de endorfine die erbij aangemaakt wordt. Het oplossen van de maagproblemen zou moeten leiden tot stoppen met luchtzuigen!


Volgens sommige geleerden zijn maagklachten juist het gevolg van luchtzuigen. Je merkt dat duidelijk door het wat vastzetten in de rug. Het is goed te behandelen met chinese kruiden en olien. Mocht dat niet lukken is evt. Acupunctuur nog een idee.

Verder mbt luchtzuigen zelf. Mijn merrie doet het, maar ik merk nu ze op haar plek is, dat ze het stukken minder doet. Veel hooi, veel afwisseling en veel aandacht.

Als je kijkt naar de topdressuurpaarden, dan zuigen er vrij veel paarden lucht. Geen enkel probleem! Vooral je er niet aan irriteren, en laten gaan.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 22:37

Paarden die luchtzuigen hebben niet meer last van koliek als niet luchtzuigers.
Het is wel zo dat ze moeilijk op gewicht te houden zijn (waar lucht zit kan immers geen eten zitten)
De tanden slijten sneller (als je een luchtzuiger hebt die zijn tanden ergens op moet zetten, sommigen kunnen het ook zonder. Als je een luchtzuiger hebt die zijn tanden ergens op moet zetten (zoals de voerbak) kun je proberen om de voerbak weg te halen. Soms doen ze het daarna niet meer.
Als je een anti-luchtzuigband hebt, kunnen ze wondjes en zere plekken krijgen van de band.

En idd, er zijn goede resultaten geboekt met medicijnen tegen maagproblemen. Luchtzuigen ontstaat meestal door brandend maagzuur. Het is niet besmettelijk, paarden gaan het niet snel overnemen.

Je suis Charlie.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 07:46

Is hier eigenlijk ooit een echt onderzoek naar gedaan? Maagklachten>luchtzuigen, was ook bij mij niet bekend en ik loop toch lang genoeg mee, Ook van de diversen Va's nooit een notitie gehad in die richting.
Desondanks komt het me niet onlogisch voor, met name stress bij paarden hoog in de sport, of door verveling, zou idd maagklachten kunnen veroorzaken. Endorfine geeft een vorm van (lichte) verdoving.
Dus ja, onlogisch klinkt het niet, maar ik zou hier toch wel iets meer over willen weten.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 07:54

Lees even het sticky, ook is daar de link naar de centrale discussie over luchtzuigen. Ik zou graag zien dat deze discussie daar wordt doorgezet.
[MD] vragen over luchtzuigen

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, LDRD en 38 bezoekers