steegs paard!!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gitta
Berichten: 1970
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Zwijndrecht

steegs paard!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-02 16:35

Hallo allemaal

Mischien kan iemand mij helpen met een probleem dat ik heb met mijn paard.
Heb sinds ruim 2 maanden een nieuw paard en kamp met het volgende probleem Ze is ontzettend steegs houdt dus in dat ik bijna niet met haar naar buiten kan (keert ze om).
Verder krijg ik haar in de bak amper de hoeken door ook dan wil ze omkeren na een minuut of 10 is het over en loopt ze braaf overal langs.
Maar ze doet dit elke dag de ene keer meer dan de andere keer maar het komt dagenlijks terug heb nu de eerste 10 minuten de slof erom en haal die er dan later af wie heeft er ervaring met dit soort gedrag of een idee ?
Het is heel jammer want verder loopt ze super lekker en makkelijk .

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-02 17:04

Wat is 'steegs'??? Verward

Nog nooit van gehoord....

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-02 17:07

Volgens mij is steegs een ander woord voor een klever. Daar zul je nog een grote kluif aan hebben. Doet ze dit alleen als ze alleen in de bak is, of ook met andere paarden?
Kleven is een gebrek aan zelfvertrouwen. Alleen wel vreemd dat het na 10 minuten over is...
Hoe lang heb je je paard? Doet ze dit alleen als ze alleen is in de bak of ook met andere paarden erbij?

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-02 17:12

Steegs betekent volgens mij 'stakend'...
En dat is dus ook erg frustrerend. Aanpakken kan de oplossing zijn, maar niet als het voortkomt uit angst, wat hier best het geval kan zijn.....

Als het paard er na 10 minuten mee leven kan, hoef jij er geen bijzondere aandacht meer aan te schenken. Je hebt het paard nog niet zo lang. Gewoon doen alsof er niets gebeurt, het gaat waarschijnlijk vanzelf wel over als het paard beter gewend is.....

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-02 17:23

Oh sorry, ik heb niet goed gelezen, 2 maanden pas.
Ik denk dat het vertrouwen nog even moet groeien...

@smousje

Berichten: 517
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-02 00:55

Hai,
Mijn dravers merrie die ik laat maar zeggen gered heeft is ook steegs en laat zich in een bak niet rijden.
Toen ze nog niet van mij was zou iedereen het wel even bereiken hoor!!!
Ze hebben het paard volledig de vernieling ingereden en geestelijk kapot gemaakt!!
De boer wou er vanaf nadat ie met kar(ja,zelfs dat werd geprobeerd)en al,dus ook het paard in de sloot terecht was gekomen en het dier dus een behoorlijke schouder/boegblesure had opgelopen die waarschijnlijk nooit meer over zal gaan,dit is op kliniek Utrecht bevestigt>
Verder is ze hoefbevangen geweest,heeft ze zeer waarschijnlijk hoefkatrol en heeft ze zeker op verschillende plaatsen in haar voorbenen artrose.
Je kan wel nagaan dat ik al deze onderzoeken niet heb kunnen laten verrichten op haar(qua kosten).
Ze heeft 9 dagen in Utrecht gestaan en is daar onderzocht aan haar linkerkant,er is een fisio bij geweest,een homephaat en de eigen dierenarts.
Het paard was 1,5 jaar niet meer bereden(de stoere durfden niet meer) en ik die haar gekocht had omdat ze anders naar de handel zou zijn gegaan(slacht)heb haar meegenomen naar een natuurgebied samen met mijn andere paard en we hebben heerlijke ritjes gemaakt(lekker rustig aan)Het was ondanks een paar steegse uitlatingen een heel gewoon paard die helaas door alle opwinding(ondanks het rustig aan doen)een lichte koliekaanval kreeg.
Ik ben verhuist van stal en als laatste is de homeophaat erbij geweest en is ze behandeld en gereinigt en ik moet zeggen ondanks haar gronische kreupelheid doet ze het prima en ben ik weer rustig aan dit paard aan het leren om te DURVEN lopen met een mens op haar rug in een rijbak,zonder gelijk klappen en schoppen te krijgen.
Ik zal je vertellen,dit is niet makkelijk maar ieder stapje vooruit is er 1 en daar ben ik al heel blij mee.
Het is verder een heel lief paard en een schat in de omgang(wel een bloedbeesje hoor).
Dit is tot dusverre mijn ervaring met een hele erge steegse merrie.
Denk nu niet gelijk,oooohh wat zielig dat je op dat paard wilt rijden,dit is door Utrecht,mijn eigen dierenarts en de homeophaat bevestigt dat zolang zij aangeeft het te kunnen/willen het verantwoord is om met dit dier nog zo nu en dan een ontspannen buitenritje te maken(stapvoets).
Ik wil alleen wel bereiken dat ze in een bak rustig de hele bak doorstapt zonder steegs te zijn,ze kan het buiten namelijk ook.
Het verschil van steegsheid of pijn hebben is mij in de loop der jaren ik haar heb wel duidelijk geworden en zei weet mij goed duidelijk te maken wat ze bedoeld en ik hou daar dan rekening mee(ik weet wat het is, heb zelf reuma!)Het gaat de ene dag beter dan de andere.
Het is ondertussen een heel verhaal geworden maar dit is dus mijn belevenis met mijn steegse merrie(door pijn veroorzaakt!!)
Veel succes Smousje.

Gitta
Berichten: 1970
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-02 19:01

Bedankt voor jullie berichten en het meedenken vooral het laatste bericht was een goed voorbeeld.
reageer nu even algemeen,dat vertrouwen een oorzaak kan zijn is logisch maar het rare is dat ze na 10 minuten gewoon de bak doorloopt verder is ze juist niet bang aangelegd ik bedoel trekkers auto's enz boeien er niet.
Dat het uit pijn voort zou kunnen komen sluit ik uit heb haar helemaal door laten lichten en ze is super gezond mijn vorige paard deed inderdaad wel dingen uit pijn.
Ik heb er inderdaad nog maar kort en hoop dat het over gaat bedankt allemaal .

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 11:40

je kunt proberen om je paard als hij omdraait een stuk achteruit te laten lopen langs de plek waar hij niet verder wilde. Bij mij heeft dat gewerkt.
achteruit lopen is namelijk meer werk dan gewoon vooruit. Succes.
Anya

Gitta
Berichten: 1970
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-02 22:26

ik probeer alles dus ga het zeker proberen bedankt voor je tip