struikelend paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

struikelend paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-04 11:36

Mijn vriendin heeft een paard van 24 jaar wat de laatste tijd steeds vaker struikeld onder het rijden. Heeft dit met de ouderdom te maken of zal dit iets anders zijn?

heeft iemand hier ervaring mee?


xSemmiex

Berichten: 10417
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 17:45

eeh heb zelf ook een pony van 21 jaar, heel af en toe struikeld ze ook wel eens ( niet tijdens het rijden maar soms tijdens longeren) maar ja kan ook door t zand komen of als ze te lange hoeven hebben toch of niet?? anders weet ik het ook niet.. misschien wel ouderdom?

The journey of a thousand miles begins with a single step.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 13:52

Vaak heeft het wel een medische oorzaak (bijv. artrose), maar dit kan alleen een dierenarts vaststellen. Kan net als Semmiex zegt ook komen als ze lange voeten hebben (worden ze onhandiger van). En hoe struikelt ze: misstapje of ligt ze bijna gestrekt zeg maar?

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 14:05

het kan ook gewoon komen doordat het paard niet actief loopt met zijn been, die van mij had het vroeger ook , maar toen had ik hard getraind en veel overgangen gereden ging het al beter, het kan inderdaad ook een medische oorzaak hebben

Teamspirit... Je bent een toppertje!

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 14:14

Kan ze nog wel voldoende zien? Want ook dit kan dor ouderdom ineens enorm verslechteren.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 14:15

Kan ze nog wel voldoende zien? Want ook dit kan dor ouderdom ineens enorm verslechteren.

xSemmiex

Berichten: 10417
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 13:58

toen ik mijn pony pas had , had ze ook best lange hoeven. (toen struikelde ze nog wel eens) maar nu ik haar hoeven laat bekappen heeft ze het eigenlijk niet meer.

The journey of a thousand miles begins with a single step.

Pepcel

Berichten: 158
Geregistreerd: 02-05-03
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 17:42

Mijn pony is 25 en ging 1 1/2 jaar terug ook regelmatig struikelen. Ik rijd nogal vaak in het bos en dacht, nouja zal we een boomstronkje zijn ofzo. Maar mijn gevoel zij artrose en dat bleek t ook te zijn. Is ook niet zo gek, als ze ouder worden. Maar ik zou je da even raadplegen wat te doen, want zoals al is gezegd het kan ook met iets anders te maken hebben.
Succes!

De liefde van een dier is onbeschrijfelijk!


heidiLOVER

Berichten: 9185
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 17:58

het zou best kunnen van ouderdom maar je weet natuurlijk niet hoe sterk zijn benen zijn te zwaar zand kan het iodd ook zijn

Pamba: B+11 - L1+12 - L2+10 - M1+7 eindstand.

Fotoshoots Trouwfotografie & newbornfotografie: Robin Polderman Fotografie | Insta: @robinpoldermanfotografie]

Selena87

Berichten: 1635
Geregistreerd: 13-06-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 16:49

Hallo,

Bij mij paard begon het ook met struikelen toen met slecht lopen in de wei en toen met veel te vaak liggen op de grond.
Dus veearts erbij gehaald en ja hoor meneer heb overhoef!
Dus hou je paardje goed in de gaten en als hij deze symptomen vertoont laat meteen veeartsje erbij!

Gr

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 22:58

Mijn bijrijdpaardje deed dit ook. Ze is 18 jaar oud en was erg stijf en ongespierd (kan dat? ja dus...)Toen ik begon met haar te rijden ongeveer een jaar geleden struikelde ze enorm vaak en sleepte ze een klein beetje met de achterhoeven over de grond heen. Nu struikelt ze eigenlijk niet meer en de slepende tred is helemaal over. Toch vooral goed voorwaarts rijden en overgangen maken en spiertjes kweken voor zover dat nog gaat bij een ouder paard.
Maar het zal mij niet verbazen als het "vast" zit ergens dus artrose o.i.d. want het is niet voor niets een oud paard. Ik denk dat dat bij Djirwa (paardje) ook wel eens kan zijn want echt lekker verruimen aan de voorkant en die benen goed optillen is er niet echt bij. Ouderdom komt wel met gebreken, helaas!
Succes ermee!

Gringo_HS13

Berichten: 553
Geregistreerd: 11-11-03
Woonplaats: woerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 23:07

Het zou idd hoefkatrol of atrose kunnen zijn. Of ook idd ouder dom. Mijn paard heeft ook atrose in combinatie met hoefkatrol. Hij begon ook tijdens het rijden steeds meer te struikelen. Succes er mee.

Kijk voor onze leuke stalhyves op: http://stal-hoogland.hyves.nl/
iedreen is er welkom OK dan!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, IASCrawler en 93 bezoekers